Bosta giden arac yakit tasarrufu saglamaz, aksine daha fazla yakit harcar vitese takili fakat gaz verilmeden ilerleyen bir araca nazaran. Yakit pompalamadiginizda (yani gaza basmadiginizda) viteste ilerleyen bir aracin harcadigi yakit rolantide calisan bir aractan daha azdir zira vitese takili oldugu surece hareketin bir kismini tekerleklerden alir.
Motor freninde dikkat edilmesi gereken hadiselerin en basinda motorun o anda cevirdigi devir gelir. Cok yuksek devirlerdeyken vites kucultup motor freniyle yavaslamak oncelikle debriyaja ve debriyaj setine bagli bir cok parcaya bir anda yuk bindirir. Haliyle hareketli debriyaj aksaminda zamanla bosluklar meydana gelir. Ayni sekilde yanlis uygulandiginda da sanzumanda da ciddi sorunlar cikarabilir.
Ufak da olsa bir risk de motor kulaklarinda. Motorun o baski altinda eylemsizligi aldigi tek nokta motor kulaklari. Dengesiz yapilan motor freniyle motor kulaklari da zamanla zarar gorecektir.
Tam emin olmamakla birlikte, yuksek devirdeyken vites ufaltmak ve yuksek kompresyon uygulamak dizel araclarda da yakit pompasi, turbo hortumlari gibi parcalara da hasar verebilir.
Bununla birlikte, uygun devir ve fren takviyesiyle yapilan kompresyonun faydasi olacaktir. Motor frenini, ayak freni destegiyle yapmanizda fayda var.
Motor kompresyonunun en etkili oldugu durum ise, yokus inerken kullanildigi durumlardir. Surekli frene basarak yokus inmek balatalarin omrunu azalttigi gibi, disklerin cok isinmasina ve yipranmasina sebep olur. Hatta agir vasitalarda yangina bile sebep olabilir.
Ayrica, sartlar ne olursa olsun hareket halindeki aracinizi bosa alip frenlemeyin, uygun devirle birlikte surekli bir alt vitese alin ve o sekilde yavaslayin. Bilinenin aksine, enjeksiyonlu araclarda bosta gitmenin yakit ekonomisine pozitif katkisi yoktur. Aksine uygun viteste ve gaza basmadan ilerlemek yakit tuketimini sifira kadar indirir.
Bunu cok merak ediyorum. Sanzuman mi dagiliyor? Mantiken oyle olmasi lazim ama denemeye hic cesaret edemedim haliyle. Sonuc ne oldu? Sadece sanzuman mi dagildi yoksa baski balata, sekromecler, sanzuman, motor kulaklari, diferansiyel vs. tumu birlikte mi cortladi?
Ha bir de araba neydi? Uzun zamandir 1. vites korumasi var araclarda. Degil 5'den 1'e 2'den 1'e duserken bile zorlaniyorsun. Kaza falan yapacaktin da dislileri dagitip mi 1'e taktin?
Yer imleri