Engincim bende sana şöyle bir açıklama yapayım... Kısa ve özet daha sonrada tork nedir onunla ilgili bir yazı kopyalayacağım sana..
Sakın aracın torkuna güvenerek iddaya kalkışma derim ben sana çünkü benzinli ile dizel arasında çok farklar var.. en basit örnekleri vermek gerekirse
Teknik veri olarak
1.6 multijet 120 hp 300 nw tork 0-100 sn hızlanması 10.5
1.4 tjet 120 hp 206 nw tork 0-100 sn hızlanması 9.6
Bence bu teknik veriler herşeyi açıklıyor tjet 94 nm tork eksik olmasına rağmen multijetten daha çabuk hızlanıyor.. Demekki marifet torkta değil

Bence 115lik 105 lik benzinli motorları yersin ama kendi gücündeki benzinli araçlarla düz yolda iddalaşırsan hüsrana uğrayabilirsin.. Birde dizel araçlar maksimum torku alt devirlerde verdiği için üst devirlerde yetersiz kalır ama benzinli araçlar daha yüksek devirlerde elde ederler güçleri dolayısıyla daha çok devir çevirirler buda dizeller için benzinli karşısında dez avantaş..
Torku yüksek olan aracın çekişi kuvvetli olur ama bu, son hıza daha çabuk ulaşılacağı anlamına gelmez. Bu yanılgıyı düzeltmek lazım.
Tork Nedir?
Tork, motordan tekerleğe iletilen itme(dönme momenti) kuvvetidir. Birimi Nm (Newtonmetre)’dir. Bu kuvvet motorun gücü ile doğrudan alakalı değildir. Yani iki araçtan beygiri az olan bir otomobilin torku ise diğerine göre fazla olabilir. Bu da tekerlek çapı, vites kutusu ve motor tipi gibi etmenlere bağlı olarak değişir.
Halk ağzıyla otomobilin çekişi olarak da tarif edebileceğimiz tork, kamyon, otobüs, traktör gibi araçlarda çok yüksek değerler almaktadır. Bunun nedeni yük taşıyan araçların hız yapmaktan çok çekişe ihtiyaç duymasıdır.
Torku ifade eden bir diğer oto terimi de esnekliktir. Torku yüksek olan otomobiller ara hızlanmalarda yani sollamalarda örneğin 60km/h hızdan 120km/h hıza ulaşmada daha başarılıdır. Bu otomobilin esnekliği olarak tanımlanır.
Torkun yüksek olması için motorun yanma odasında normalden daha kuvvetli bir yanma gerçekleşmesi gerekir. Bu nedenle aynı beygir gücüne sahip bir benzinli motor ile dizel motor arasında iki kata yakın tork farkı vardır. Dizel motorlarda yanma odasında sıkıştırılan yüksek basınçlı havanın içerisine yine yüksek basınçlı enjektörlerden yakıt püskürtülerek çok kuvvetli bir yanma elde edilir. Bu nedenle dizel motorların torkları fazladır. Fakat dizel motorlar benzinlilere göre fazla devir yapamadıklarından hızlanma değerlerinde benzinli araçlarla benzer değerler elde ederler yani sahip oldukları tork avantajlarını devir düşüklükleri nedeniyle kısmen kaybederler.
Yüksek devirli benzin motorları her halükarda en gelişmiş turbo dizel bir motordan dahi ivmelenme anlamında üstündürler. Fakat alt devirlerdeki ani hızlanma yetenekleri sayesinde günlük şehir içi kullanımda dizel motorlar çok keyifli bir sürüşü mümkün kılarlar. Bunun nedeni de yüksek tork değerleridir. Torku yüksek olan bir aracın gaz pedalına basıldığından insanın sırtını koltuğa yapıştıracak bir hızlanma duygusu yaşatır ve bu otomobillerdeki en önemli keyif faktörlerinden birisidir.
Bir otomobilin vites kutusunda, daha fazla tork üretmesi veya daha fazla hız yapması arasında tercih yapılabilir. Burada etkili olan güç ve tork değerleri binek otomobillerde birbirine yakın değerlerde tutulurken örneğin bir jipte tork yönüne kaydırılmıştır. Misal bir binek otomobil 150 HP güç, 180 Nm tork değerine sahipken aynı motorun kullanıldığı bir jip 150 HP güç, 300 Nm tork değerine sahip olabilir. Burada beygir gücü değişmezken kullanılan şanzıman oranlarına bağlı olarak torkta farklılık görülmektedir. Benzer şekilde tekerlek çapı büyük olan traktör gibi araçlarda torkun yüksek olması gerekir çünkü tekerlek çapı büyüdükçe motorun çekişi düşer. İlaveten motor tipi de tork için önemlidir. Sıra tipli motorlar güç üretmeye odaklı olarak üretilirken V tipli motorlarkişin fazla ve sürekli olması istenen yerlerde kullanılır.
İlgili Link:
Tork Nedir? Ne İşe Yarar? » Bilgiustam
Yer imleri