Gunuzmuzde cogu arac, fiat dahil, yag degisim araligini aractaki sistem, uygulama ile bakimdaki sabit km den ayri tutuyor.. kimisi matematiksel hesapliyor, kimisi motordaki baska verileri de dikkate aliyor..
Tam ideal,sonuc olmasa da sabit araliga gore degistirmekten biraz daha gercekci..
Sonucta kullanima gore degistiginden.. herkesin 20bin de bir yag degistirmesi pek gercekci olmuyor..
Gunde 10 km git gel yapan aracla gunde 40km git gel yapan aracin yag degisim araligi farkli olmasi berekir ama ikisi de 20bin de degistiriyor mesela.. tabi daha bir cok faktor var....
Kullanilan yag ve motoru gozlemlemenin en iyi yolu, cikan yagi analiz etmek...
UOA, Used Oil Analysis...
Internette bunu yazip gorselere bakarsaniz bir cok test rapor gorursunuz,
Sabit bir km de degistiryorsaniz, bu sonuca gore degisim aralagini kisatmak, uzatmak veya ayni sekilde devam edebilirsiniz..
Yag analizinde metallere gore dokumu, viskosite, tbn, kaynama noktasi vs sonuci da var... kimisi xx km sonra viskositesini ciddi sekilde kaybediyor, kimisi ayni... ve her bir sonucun bor anlami var...
Fe, demir ve baska diher metalleri gozlemleyerek asinma gozlemleniyor.. yagdaki diger maddeler inceleniyor... ve sonuca gore ileride olasi bir arizayi onceden tespit edebilme, onlem alma imkani var..
Yagi alirken kagit uzerinde degerlendiriyoruz ama kullandiktan sonra da sonucu bence kagida dokmek var... saglikli bir degerlendirme icin...
Benim aracima uygun yag ve degisim araligi baska bir arac icin uygun olmayabilir mesela...
Uoa hakkinda sanirim castrol un da boyle bir hizmeti var, en azindan yaptirdiginiz testi yorumluyor, web sitesinde detayli olmasa da bir baslik vardi..
en saglikli yorum bence bu uoa gibi...
2. El arac alirken bile yapilmali bence.. yagdan alinan bir numune motor hakkinda cok bilgi verir...
Aslinda bu uoa, uzun detayli bir konu, ben kabaca ilk aklima gelenleri yazdim...
Ve bana ilginc gelen baska bir konu...
Farkin fazla olmadigi ornekler de var.. aslinda her sey sartlara gore degisitiginden.. ayni yag ayni motorda farkli suruculerde farkli sonuc vermesini, yag eksiltip,eksiltmemesini normal karsiliyorum...
Erken yag degisimi motorda asinmayi arttirabiliyormus mesela..
10yil, 400 test ortalamasi ve bakim araligina gore fe, demir analizi
Ayni arac, ayni yag, sartlar...
Degisim araligi ve 1600km de fe, demir miktari ortalmasi,
A: 3200km aralikta 2.6ppm / 1.6k km
B: 6400 km aralikta 1.3ppm / 1.6k km
C: 12500km aralikta 1.1ppm / 1.6k km
D: 16000km aralikta 0.9ppm / 1.6k km
Asinma ilk basta oluyor, kullanmaya devam ettikce azaliyor aslinda...
A-B de, mesafe 2 katina cikiyor, asinma yariya dusuyor...
A-D de, mesafe 5 kati,,asinma 1/3 e dusuyor...
B-C-D arasinda km de x2, x2.5 fark olsa da asinmada ciddi bir fark yok aslinda..
![]()
Yer imleri