Otomotiv sektöründe can güvenliği parçaları üreten uluslararası çok büyük bir firmada çalışmış biri olarak size şunları gönül rahatlığı ile söyleyebilirim. Örnek olarak söylüyorum , bizim puntoyla bmwnin emniyet kemerleri aynı güvenlik standartlarında üretilirler ve test edilirler. ikisinin arasında güvenlik standardı konusunda bir fark yokdur. Her iki üründe aynı testlere tabii tutulurlar. Hatta kalite çalışanları kemerlerin proje kodlarıyla bildikleri için ancak bir sorun çıktığı zaman ana müşterinin kim olduğunu öğrenirler. Peki aradaki maliyet farkı , yani bmw niye daha pahalı diye sorarsanız , gene örnek verebilirim. Mesela sizin aracın içinde göremediğiniz kısımlarında emniyet kemeri makara gövdesi vardır. BMW ninki siyahdır , diğer firmalarınki açık renkdir. BMW siyah ister çünkü kemer kumaşının çıkdığı o küçük aralıkdan bakıldığında makaranın görülmesini istemez. Bu yüzden siyah ister ve kaplaması daha pahalı olur. Ama diğer firmalarınki açık renkte olduğu için görülür. Emniyet kemeri kumaşı da diğer örnek olabilir. Koparma ve çekme test değerleri birbirlerine çok yakındır. Ama emniyet kemeri kumaşları, abartarak söyleyelim biri ipekse öbürü basmadır.
Otomotivde can güvenliği çok hassas bir konudur. Büyük üreticiler bu konuda asla taviz vermezler. Burada dikkate alınması gereken nokta şudur. Bu emniyet standartları çok yüksekdir. Yani gene emniyet kemerinden örnek verirsek, bir kemer en az 2000 kg bir koparmaya dayanmak ve bu istatistiksel olarak güvenilirliği ispatlanmak zorundadır (Hemde her üretim lotunda). Yani 100 kg bir kişinin 20 g lik bir çarpmasına dayanırlar.
Şimdi sizin sorunuzun cevabına geleceğim. Neden bütün araçlar yüksek güvenlik standartına göre üretilmiyor ? Cevap biraz karışık, umarım anlatabilirim.
Çünkü "yüksek güvenlik standardı" diye bir şey yok. Sadece "güvenlik standardı" var. Standart denilen şeyde olması gereken minimum değerlerdir. Ama bu minimum değerler zaten çok yüksekdir.Yani BMWnin kemeride 2000 kg ma dayanır fiatınkide. (100 kg bir kişinin 20 g lik bir çarpmasına dayanırlar).
Bence aklınızda bu fikrin oluşmasına yol açan şey ncap çarpma testleridir. Bir firma 5 yıldız alıyorsa, diğeri 3 yıldız alıyor. Neden diğer firmada 5 yıldız alacak aracı üretmiyor diye düşüyorsunuz. haksızmıyım ? Kısaca bunda durum şudur. 3 yıldız alan bir araç sizin canınızı korumuşdur, ama 5 yıldız alan bir araç sizi daha fazla korumuşdur.
Aşağıdaki ncap sonuçları güzel bir örnekdir.
G.punto sırasıyla yıldızları 5 3 3
BMW 3 serisi 2005 ninki 5 4 1
Bu değerlendirmeyle sürücü korumaları aynı, bmw çocuk güvenliğinde 1 yıldız fazla; ama yaya güvenliğinde bir felaket sadece bir yıldız.
Size şunu söylerim g.punto daha güvenli bir araçdır.
Ama kimse BMW 3 serisi 2005 model için "yaya katili" veya "yaya celladı" demiyor. Çünkü her şey bir imaj meselesidir.
Edit diğer araçların ncap sonuçalrı 3ncü linktedir. listede 3 yıldız alan sadece 1 araç var.
Fiat Grande Punto | Euro NCAP - For safer cars
BMW 3 Series | Euro NCAP - For safer cars
https://tr.euroncap.com/tr/viewcompa...6-61db9ffd0e80
Yer imleri