Doğal olarak viteste iken mantıken gaza bassanızda basmasanızda yokuş aşağı inerken fren destekli de olsa motor teker dönüşü devrinde çalışıyor olması gerekir. Fakat vitesin boşta olması motoru rölanti durumuna sokmazmı. Motor rölantide ama araba mesela 80km hızla gidiyor. Bu durumda motora giden yakıt miktarı sadece rölanti kadar olmalı değilmi. Ama araba 50km yol yapmış. 100km sonunda araba ne kadar yakıt harcamıştır. Tabii yokuş inişler için söylüyorum. Düz yolda aynı hızı yakalamak için extra bi yakıt daha harcamak gerekir o ayrı.
Sonuç olarak;
- Araç boş viteste yokuş aşağı inerken rölantide çalışacak kadar yakıt harcıyor yani benzin yakıyor,
- Araç viteste 1750-2000 deviri geçmek şartıyla cut-off a geçiyor ve benzin yakmıyor,
- Yani 1750-2000 deviri geçiyorsanız viteste inin ki yakmasın geçmiyorsanız zaten düze yakın bir eğimdesiniz demektir yada çok yavaş gidiyorsunuz demektir ki zaten gaza basacaksınız eğer yavaş gitmekten sıkılmıyorsanız.
Serdar Bey, yokuşta boşta gitmek yokuşta viteste gitmekten daha fazla yakıt harcanmasına sebep olur.Bunun nedeni ise yukarıda söylendiği gibi cut-off.Belki şu tartışılabilir: Yokuş aşağı aracın daha rahat hızlandığını varsayarak belki boşta 10km gidilebilecekken viteste 7km gidilebilir.Ancak yine de cut-off nedeniyle kalan 3km de yakılan yakıtı hesaba kattığımızda bile viteste inmek daha tasarruflu olur bence.Zaten aracı boşa almak motor ve tekerlek arasındaki bağlantıyı kestiği için tehlike doğurabilir.O yüzden bence yokuş aşağı hem güvenlik hem de ekonomiklik için viteste kalınmalı,
Konu cut-offla ilgili olduğundan diğer başlıkla bunu birleştirelim...
Sende at 1 e motor zaten kendini frenliyor, 1. viteste hafif gaz vererek in rampayı
Sonuçta ben Cut-Off olayını tam anlamamışım. Pardon yani.
Malum biz eski adamlardan olduk. Eski arabalarda beyin diye bişey yoktu. Beyinsiz arabalardı. Ne kaa gaz, o kaa hız. Şimdi mekanik konusunda bilgim iyidir ancak elektrik, elektronik konusunda pek kafam almıyor. Bizim arabalarıda eski usul kullanmaya çalışıyoruz. Kaldıki bana direksiyonu öğreten de o zamanların ileri sürücü tekniği hocasıydı.
Bu arada net'te araştırdım bir forum da birisi şunları yazmış. Siz zaten biliyorsunuz ben sadece bilgilendirme amaçlı olarak ekliyorum.
Aracımızla yokus aşağı giderken araç vitesteyse yakıt tüketimi sıfır mıdır? Buna cut-off deniyor. Doğruluk payı ne kadardır? Teknik açıdan izahı yapılabilir mi?
İşte izahı..... Arkadaşlar Belki Bazı Şeyleri Yanlış Biliyoruz...
Yokuş aşağı inerken
Araç viteste ise yer çekiminden ve aşağıya doğru iniş hareketinden tekerlekler aracın ağırlığına göre de hızlanarak sırası ile
a. lastik-jant-takrik mili-(diferansiyel)-(kardan mili)-vites kutusu-kavrama-krank mili-biyel kolu-piston aracılığı ile silindirlere aşağıdan
b. lastik-jant-takrik mili-(diferansiyel)-(kardan mili)-vites kutusu-kavrama-krank mili-zincir/kayış-eksantrik mili/milleri-valfler aracılığıyla üstten
c. lastik-jant-takrik mili-(diferansiyel)-(kardan mili)-vites kutusu-kavrama-krank mili-kayış aracılığıyla da şarz dinamosu ve klima kompresörüne
basınç uygulamakta, buna da "KOMPRESYON" denmekte, halk arasında da "MOTOR FRENİ" olarak adlandırılmaktadır. Gaz pedalına basılmadığından yakıt pompası (dizel-benzin-LPG) besleme yapması gerektiğine dair herhangi bir sinyal almamakta ve besleme yapmamaktadır. Bu husus esasen tüm araçlarda geçerlidir. Karbüratörlü araçlarda da eksantrik milinden güç alan yakıt pompası motor çalıştıkça daima yakıt pompalamakta ama karbüratörde hava besleme boğazına püskürtülmeyen fazla yakıt benzin deposuna geri gönderilmektedir. Yani 1978 model Şahin'le Pozantı yokuşundan aşağı viteste inerseniz benzin durmadan pompalanır ama depoya geri gider. 2008 model Passat TSI'yle viteste inerseniz benzin pompası devrede olur ancak yakıt çekmez.
Bir defa bir yokuşu ÇIKTIĞINIZ vitesle İNMENİZ gerekiyor (3'se 3, 4'se 4, 2'yse 2 mesela). Vitese takmadan yokuş aşağı inerseniz, dostlarım, sırası ile sadece lastik-jant-takrik mili-(diferansiyel)-(kardan mili)-vites kutusu hareket eder, kavrama volan dişlisine bağlı olduğundan dönmez, motor rölantide çalışır ve 800 d/d hızla döner, yakıt tüketir, klima açıksa daha fazla tüketir.
Bu nedenle, dostlarım, hem motor freni nedeni ile, hem aracınızın disk/kampana fren balatalarının ömrünü uztmak için, hem yakıt tasarrufu sağlamak için YOKUŞLARDA İNERKEN ve ayrıca (!) düz yolda (şehiriçinde kırmızıya yaklaşırken) yavaşlamanız gerekiyorsa vites küçülterek motor freni yapınız, boşa almayınız. İYİ ŞÖFOR ÇOK FRENE BASMAZ. Motor freni kullanır. Boşa almak cüzdanı da boşaltır çünkü boşta rölantıde çalışır araba.
YOL BİLGİSAYARIN ANLIK YAKIT TÜKETİMİNİ ÖLÇMESİ olayına gelince: Yol bilgisayarı aracın her yerindeki sensörlerden gelen bilgileri toplayarak ve analiz ederek şoföre bazı fikirler verir. Anlık yakıt tüketimi yol bilgisayarının benzin pompasından gelen basınç ve yakıt akış sinyallerini aracın hızına ve motor devrine bağlı olarak EKSTRAPOLASYON yöntemi ile (temel verileri kullanarak bilgiyi arttırma yoluna gitmek) o andaki yakıt ile aracın 100 kilometreye ne kadar yakıt tükettiği veya 1 litre benzinle kaç kilometre gidebileceğini, katedebileceğini hesaplamakta ve ekranda göstermektedir.
Konu ABNEW tarafından (15/09/2009 Saat 18:18 ) değiştirilmiştir.
bu elemanda cut of olayında hiz benzin yakmadıgından soz ediyor ama dogan ında cut of yaptıgından soz ediyor ben yeni nesillerde olabilecek bir olay diye dusnuyordum. tabi yukarıdaki acıklamayla biraz daha yakıt yakmadıgına inandım. aama dedigim gibi bir deneme yapacam sizlerlerede paylasacam .
Kısmet olursa arabamı ilk defa uzun yola çıkaracağım. Bayramda Ank-Kemer arası bi göreceğim burda da ne kadar yaktığı ve performansı konusunda konuşuruz gene. Şehir içi şu anda Ortalama Yakıt Tüketimi 5,5 gözüküyor bakalım 3 lü sayıları görebilecekmiyim.
Evet varmış...! Bence birçok usta motor tamircisi bile bilmiyordu.![]()
Konu erdiyilmaz tarafından (16/09/2009 Saat 13:54 ) değiştirilmiştir. Sebep: Mesajlariniz birlestirilmistir.
Arkadaşım ben senin yerinde olsam aracımın hararet göstergesi biraz kımıldadıktan sonra hareket ederim, aracında oluşabilecek arızalar harcıyacağın yakıttan çok daha yüksek olur.
Yapmayin arkadaşlar
yakitin motoru yağlama gibi bir özelliği yok
siz marşa basip araciniz çaliştiği andan itibaren yağ pompasi devreye girer ve yağlama abaşlar
ayrica sana tavsiyem soğukken aracin motoruna fazla güç bindirmemen allah muhafaza kol çikarma dediğimiz motor arizasinin başlica sebeblerinden biri soğuk motora gaz verilmesi ve kompresörde inilmesi
bence aracini bi beş dakka kadar isit daha sonra hareket et ve kesinlikle viteste in
Bu cutoff olayı Doganlarda felan var mı tam olarak bilmiyorum ama ya 98 ya da 96 model aracalarla birlikte kullanılmaya basladı yanılmıyorsam. 90 model kuslarda olması imkansız hatta bir ihtimal viteste inerken daha bile fazla yakabiliyor olabilirler![]()
SELAM .öncelikle şunu belirteyim ben motorcu değilim.cut off:enjeksiyonlu benzinli dizel araçlarda ve kimi karbüratörlü araçlarda bulunan ,güvenlik ve ekonomi sistemidir. Ayak gaza basılı değilken (gaz sensörü veya sivici bulunur ayağın gaza basılı olup olmadığını algılar aksi takdirde cut off devreye girmez ) motor devri 1700-2000 üzerinde ise (bu devir oranı markalar arası değişik olabilir) motora hiç yakıt gitmez.bu sadece rampa inişlerde değil düz yolda ve hatta rampa yukarı dahi cut off devreye giirer .mesela araba 150 km ile rampa çıkıyor.motor devri 4000 diyelim.ayağımızı gazdan çektik motor 2000 devirin altına düşen kadar yakıtsız gider.
Arkadaşımızın dediği gibi soğuk mevsimde sabah arabayı çalıştırdık .motor soğuk.rampa aşağı iniyoruz devir çıktı 2000 e.ayağımız gazda değil.yakıt kesildi motor yağlaması devam ediyor zaten.artık motor tekeri değil , teker motoru çeviriyor.yağlama çokta güzel oluyor.tazyikli yağ pistonun hemen peşinden silindirin içine alttan gönderiliyor.yanma odasında patlama da yok.yağlama hemde çok güzel oluyor.motor soğuk , parçalar genleşmemiş.segmanlar ve silindir arasında çok baskı da yok .aşınma da olmayacak yani. sorunsuz rampa inişler...
yanlışım varsa ustalarım affetsin.
bence cut off araca lpg taktığınız anda iptal olur diye düşünüyorum ecu benzin enjektörlerine hükmedebilir ama lpg beyni hükmedebilr mi bilmiyorum bi lpgçi usta lazım ama cut off işe yaramaz
motor soğukken yağlamanın güzel olması parçalar genleşmemişken de sağlıklı olması pek bana mantıklı gelmedi ama hocam tabiki ustalarımıız daha iyi cevap verecektir..
benim bundan evelki aracım lpg li idi.ben araçtaki cut off sistemini kendi yaptığım elektronik devre ile lpg ye uyarlamıştım.çok da ekonomik olmuştu.
mesele sadece genleşme değil.ben orda küçük bi ayrıntı bazında yazdım.
# Fiat Türkiye Kullanıcı Forumları Network # |
Yer imleri