Dünaraç dururken debriyajsız vites değiştirmeyle ilgili bir sorunumu anlatmıştım.Emrah Kocabaş Bey şu şekilde cevap vermişti.
''bak ne zamandır soracağım foruma da kısmet bugüneymiş. yetkili servislerdeki ve sanayideki oto tamircilerinin tamamı araç dururken oturuyor başına aracın ne debriyaj ne bişey takır takır vites geçiriyor. a sesleniyorum bir anlat ta bilek ya bişi oluyormu...''
Merak ettim işin doğrusunu araç stop halinde bile olsa debriyajsız vites değiştirmek dişlilerine zarar vermez mi?
motor çalışmıyorken, yükte şanzımana binmiş durumda değilse zaten debriyaja basmak bişey değiştirmez. debriyaj motorla şanzumanı ayırıyor motor dönerken şanzımanın dönmeden dişlilerin değişmesini sağlıyor, motor zaten dönmeyince sorun olmuyor
Ne Mutlu Türküm Diyene!
doğru devirde çok rahat geçiyor kaldırmayı denemedim ama...
Keyif BMW'Dir...
1. vitese takıp kontağı çevirip biraz gazla kalkıyorsunuz biraz devir yükseltip ayağı gazdan çekerken boşa gaza tekrar yüklenirken vites değiştiriyorsunuz ehliyet alırken direksiyon hocam sürekli yurtdışı çalışan bir tır şöförüydü yanlış hatırlamıyorsam bu şekilde anlatıp bi kaç deneme yapmıştık esas mesele uygun deviri ayarlayabilmekti yolda debriyajda sıkıntı çıkarsa işini görecek bi yere kadar idare edersin demişti...
Debriyaja basmadan vitesten almak veya vitese atmak mümkündür,şanzıman organlarına muhakkak ki zararı vardır.Zaruri durumlarda kullanılması mantıklıdır.Şanzıman ile motor devrinin eşitlendiği(Birbirine yaklaştığı)koşullarda vitesten almak ve vitese geçirmek mümkündür.Bu bazı araçlarda çok kolay olur bazılarında çok zordur.Ford'a Getrag şanzıman yapıyor ve Ford'ların şanzımanları buna pek müsait değil.Fakat GP'de oldukça kolay oluyor bu.Ben kullanmıyorum kolay kolay ama bazen debriyaja basmayı unuttuğum oluyor o zaman farkediyorum
Ozan bey evet araç duruyorkenki durumu sormuştum.sizin anladığınız doğru.geçenlerde bir arkadaş park halinde benim araçta vites denemesi yapmıştı.debriyaja basmamış gaçırt diye ses gelince anladım debriyaja basmadığını merak ettim şanzımana veya dişlilere zarar gelmiş midir diye?daha doğrusu korktum zarar gelmiş midir diye.
Konu mehmet karahan tarafından (14/02/2012 Saat 01:37 ) değiştirilmiştir.
el frenini çekik değildi şanzımana yük binmemişse demişsiniz ama çok bi eğimde yoktu düz sayılır bu durumda da söyledikleriniz geçerli mi?ayrıca cevabınız için çok teşekür ederim sizin gibi gençlerden öğrencek çok şeyimiz var.
mehmet abi bir şey olmaz merak etme
tahminimce duyduğun seste senkromeç sesidir
sıkıntı yapma kendine boşu boşuna
ne kasaplar var araba giderken gaaarrrrrçççççç diye geçiriyor
onların şanzumanı bile ne kadar zaman dayanıyor seninkine allahın izniyle hiç bir şey olmaz
Benim Sürdüğüm Hayatın Geri Vitesi Yok...Geçmişimi Sadece Dikiz Aynasından Seyrediyorum ; )
tekrar tekrar teşekürler gençler.
ya arkdaşlar...bu şanzıman dişlileri hemen bozulacak bir yapıda değil...
bir arkadaşım debriyaja basmadan hareket halinde vites atardı...ne gacır gucur ederdi ne de bir yerini bozardı...ama hareket halinde gacır gucur vites atarsanız senkromej dişlilerini bozar...başka bir şey olmaz...
araç dururken motor çalışmaz iken hiçbir zararı olmaz...
Hiç bişey olmaz. Hatta vites dişlilerinize, sürüş halindeyken debriyaja basmadan vites değiştirmeye çalışsanız bile kolay kolay zarar gelmez.
Eklediğim resme bakın. Siz debriyaja bastığınız zaman motor ve şanzuman arasındaki bağlantıyı kesersiniz. O sırada vites topuzunu hareket ettirip, dolayısıyla senkromeçe bağlı kolu hareket ettirip, vites geçirirsiniz. Bu sırada olan şudur:
Vites topuzuyla,kademe mufuna bağlı olan kolu hareket ettirirsiniz(yukarıdaki). O da kademe mufunu ilerletir. Eş hareket etmesi sebebiyle de, senkron bilezik vites dişlisine bağlı olan kademe dişlisinin konik yüzeyinin üzerine doğru hareket eder. O esnada debriyaja basan ayağınız yavaş yavaş geri kalkıyor tabi ve bu iki parça eş devir sayısına gelmeye başlıyor. Bu esnada kademe mufundaki dişli ve vites dişlisinin kademe dişlisinin dişleri birbirini kavramış oluyor. Bu da vites geçirmenizi ifade ediyor.
Vites değiştirme işlemi bu şekilde. Yani duran bir araçta bu devir eşitleme işlemi oluşmadığına göre hiç bişeyin zarar görme ihtimali yok.
Ve hatta dediğim gibi, debriyaja basmadığınızda devri kesmediğiniz için vites geçirmeye çalıştığınızda bu kademe dişlisi ve konik yüzeylerin arada bulunması sebebiyle direkt olarak vites dişliniz zarar görmez.
eşime simülasyon olsun viteslerin yerini öğrensin diye saatlerce bahsedilen işlemi yaptırmıştım.
sonuç: bişi olmuyor..
merhaba, motor çalışır durumda debriyaja basmadan gerivitese almaya çalıştım, ses geldi ve araba söndü, sonra tekrar çalıştırınca bi problem olmadı, dişli kırılmışmıdır, kırılsaydı anlaşılırmıydı. ilk arabam çok üzülüyorum,bi arkadasm dişli kırılmıstır sen hissetmemişsindir 25-30 bin km gidersin ancak dedi.
emine hanım dişlide kırık olup olmadığını sökmeden anlamak zor
ancak dişlide kırık olduğunda olabilen bazı problemler var bunları gözleyerek anlayabilirsiniz
geri geri giderken ses ve uğuldama
yine geri geri giderken vitesten kendiliğnden atma
gibi probleriniz yoksa sıkmayın canınızı
Benim Sürdüğüm Hayatın Geri Vitesi Yok...Geçmişimi Sadece Dikiz Aynasından Seyrediyorum ; )
senkromeç dişlisimidir yoksa şanzuman dişlisi mi? bir de dişli kırılması bu kadar kolay olur mu ki, sonuçta araba kullanmayı bilmeyen ne insanlar biniyor özellikle sürücü kurslarında ne kadar fazla yapılıyor, insallah bişey olmamıstır, sökmek için motorun da mı inmesi gerekiyor
hayır vites dişlisi
ayrıca hemen kırılır diye bir şey diyemeyeceğim gibi kırılmazda diyemem
şanzuman inmesi gerekiyor sadece motora gerek yok =)))
Benim Sürdüğüm Hayatın Geri Vitesi Yok...Geçmişimi Sadece Dikiz Aynasından Seyrediyorum ; )
Forumdaki tüm yazışmalardan üyelerin kendisi sorumludur. Çıkabilecek herhangi bir hukuki durumda, forum yönetimi yetkili merciilerin talepleri doğrultusunda, ilgili üye/üyelerin tüm erişim bilgilerini/kayıtlarını vermekle yükümlüdür. Yeni üye olanlar, maillerine gönderilen onay maillerini onayladıktan sonra, admin onayıyla üye olabilmektedirler. O nedenle üye olurken profil bilgilerinin özenli, doğru ve eksiksiz şekilde girilmesi son derece önemlidir. Üyeler; forumda geçirdikleri zaman zarfında forum kurallarına uymak zorundadırlar. Kurallara aykırı davrandığı tespit edilen üyeler hakkında haber vermeksizin işlem yapma hakkı forum yönetimine aittir. Forum kurallarını okumak için tıklayınız. Unutmayınız; bu ortamdaki özgürlüğünüz, başkalarının özgürlüğüyle sınırlıdır.
# Fiat Türkiye Kullanıcı Forumları Network # |
Yer imleri