yaw palio gidiyoda bu punto nye gitmiyo
Printable View
yaw palio gidiyoda bu punto nye gitmiyo
benim eskiden bir paliom vardı, 1.3 mjt.. ankara bursa arasında gidip gelirken, özellikle eskişehir sivrihisar arasında yokuş aşağı bazı yerlerde ibreyi sona dayardım marifetmiş gibi... sonra bir gün gps ile ( araç navigasyonu değil, o zamanlar memlekette yoktu öyle şeyler) ibreyi sona dayadığımda gerçek hızmın 183 km olduğunu görünce çok sövmüştüm km saatini yapanlara... zaten düzde 180 gösteriyodu en fazla ibre, o zaman da 160 civarında gidiyormuşum meğer...
hasılı, ibreler logaritmik olarak hatalı gösterir... yüksek hızda hata çoktur. navigasyonlarınız ile son hızınızı sağlıklı olarak ölçebilirsiniz...
Merhaba,
Kadran doğru mu yanlış mı bilmem ama başıma gelen birşeyi anlatayım size. Önceki aracım 2008GP henüz 70bin civarındaydı. Hiç bir oynama yoktu ayarlarında ama araç gayet bakımlı sorunsuz stabil durumdaydı. TEM Adapazarı istikametinde Sapanca civarında koptum gidiyordum. Hız 165 idi.Arkamdam selektör yapa yapa benden epey hızlı bir Mercedes B, sol şeridi boşaltmamı isteyerek yaklaştı bana. Ben de tam dikiz aynamdan ona bakıyorum. Birden olmayacak şey oldu. Park sırasında jant kapağını çatlatmıştım iki yerinden. Hani asılsanız elinize gelecek. Öyle geziyordum. Bu cant kapağı kop, adamın ön cama yapıştı el kadar bi parça. Amcam nasıl sinirlendi hırslandı. Bişey attım felan sandı herhalde camdan. Ölümüne geliyo üstüme. Benim de acelem var. Keyfi basmıyorum. Dedim şimdi durcan anlatıcan. Adam zaten barut. O sırada anlıyacak anlamayacak. Ya da ikinci bir yol daha var, basacan kaçacan. İlk ve son kez böyle abandım. 5500devir, 195km, 23litre anlık tüketim. Merso toparlanamadı. Kovalamaca 5dk kadar sürdü, ama bir eli kornada bir eli selektörde. Ölümüne geliyor. Punto hayatımı kurtardı :) Sonra amcam kayboldu gitti 41 plakalıydı.
195 km ama araba havalancak gibi oluyo :)
Aynen. Yok zaten iddaam konforlu bir sürüş diye :) Titreşim çok yüksekdi.
Aynen. 23 litrelik anlık yakıt tüketimini de cabası.
Erzurum - Erzincan arasındaki muhteşem sıcak asfalt yolda 180 - 185 i gördüm ama 190 yoktu. Araçta tektim ve bagajda yok gibi bir şeydi.
Biraz abanim dedim Punto Multijet ile ibre 170 oldu. Bassam dahada giderdi. En eski kasa albea ile 210 civarı basıyordum sanırım onlardaki 1.3 multijet daha performanslı yada araç hafif.
Ülkemizde 3-10mt hassasiyetle lokasyon tespiti yapan (Araçlarımızdaki) GPS aletlerinin anlık hız göstergesine neden güvenelim ki?
180kmh hız= 50m/saniye Hız demektir.
GPS her saniye başı bizim anlık hızımızı yeniliyor. Bu da demektir ki zaten saniyede 50m giden aracımız,GPS'in +-(3-10m) arası oynama riskiyle beraber en az 3m/50m*100=%6 hata verme ihtimali vardır.
180*0,06== GPS in ölçümünün gerççek değere göre +-10km oynaması içten bile değil.
şimdi kısaca hesabınızın niye yanlış olduığunu anlatayım. bilmediğiniz şey, lokasyon ile hızın hata oranının aynı olmadığıdır. konum belirlemedeki hata bilerek ve istenerek amerikan savunma bakanlığının GPS güdümlü silahları herkes üretemesin diye eklediği bir özelliktir. askeri amaçlı gpslerdeki hata düzeltme protokolü ile hata 10 cm ye düşmektedir. MKE nin halihazırdaki "akıllı bomba"ları da bu şekilde çalışır. bunu elbetteki bizim cihazlarımızın askeri cihazlar olmadığını bilerek yazıyorum, ama kasdettiğim sürat hesaplarken ilk konum ile son konum arasındaki farktır. ilk konum 5 metre hatalıysa, son konum da beş metre hatalı olsa, toplam konumlar arası hata 10 m olur. belki 200 metre içerisinde çok önemli bir farktır ama 200 km mesafede 10 metre hata payı sizin dediğiniz gibi yüzde altı etmez. sizin hesabınıza göre her an artan lineer bir hata var kabul etmektesiniz ki öyle bir hata yoktur. dolayısıyla gps ler hızı o kadar hatalı göstermezler.. gösteriyor olsalardı 200 km yol gittiğinde bulunduğunuz yerden 12 km hatalı konum göstermeleri gerekirdi ki hata o kadar değil yine 5 metre olarak kalmaktadır.isterseniz matematiksel olarak da yazar anlatırım ama , yok doppler kaymasıydı, yok görece hızdı anlatmam gerekir ki o da çok bilmişlik olur. çok merak eden GPS in hata düzeltmesini , hız hesaplamasını nasıl yaptığını ve niye o kadar hata olmadığını buradan okuyabilirler:
https://www.abcm.org.br/symposiumser...SSM3_IV_06.pdf
daha basit olarak ise How accurate is a GPS-based speedometer? | GPS Systems adresinde bilgi mevcut.
burada da aracınızın hız göstergesinin lastik çapı, genişliği, basıncı, anlık hava basıncı gibi değişkenlere bağlı olarak niye, neden ve nasıl hatalı gösterdiği deney sonuçları ile izah edilmiş: https://www.adrawa.com.au/Speedometer%20Accuracy.pdf
hasılı, varsayımlara dayanarak dört işlem yapmak da her zaman doğru sonuç vermez. özetle GPS hızı saniyedeki alınan yola göre değil, bağlandığı uydulardan aldığı anlık zaman verisine göre yapar. anlık konuma göre yapsaydı dünyayı düz kabul etmek gerekirdi, yokuşlardaki oluşan hipotenüsü hesaba nasıl katacaktı? sizin hesabınızda yükseklik farkı nerededir , mesela?
saygılar
Peki bizim kullandığımız GPS'ler ne kadar hassas?
Yukarda da Ortalama hız örneği, vermişsiniz.
"200km'de 10mt hata" tabiki çok küçük, kiz bu bize sadece ortalama hızı verir ;)
Ortalama hızı benim aracımın saati de doğru verir :)
O kadar uzun mesafede 2 an tutarsın kendin de hesaplarsın, düşük hatalarla.
Anlık hızı nasıl çok hassas hesapladığını çok farkedemedim.
Anlık hızı kümülatif hesaplara göre mi hesaplıyor, çok vakit ayıramadığım için net anlayamadım?
punto evo 1.3 75 185 km hız zar zor eğimli yolda yaptım albea 1.3 70 hp tam 190 yaptı eğimli yolda linea.1.3 95 hp kadıkoy fenarbahçe stadının oraya inerken eğimli biliorsunuz zaten 220 ye dayadım :)
ortalama hız örneğini siz verdiniz, yaptığınız hesap ortalama hesabıydı, ben sadece sizin hesabınızın yanlışlığını anlattım.
konu bizim kullandıklarımızın hassasiyeti ile ilgili değil çünkü konumla ilgili değil.. yani iki konum arsındaki mesafeyi zamana bölerek hızı bulmuyor cihazlar. konu anlık olarak uydulardan alınan verinin doppler etkisi ile gecikmesi ya da çabuklaşması ile ilgili... siz bir sabit sinyal kaynağına yaklaştıkça, o sinyalin frekansı artar.. uzaklaştıkça da azalır... size yaklaşan bir trenin düdüğünün yaklaşırken daha tiz, uzaklaşırken daha bas duyulması gibi... hız da uydudan gelen sinyallerdeki bu doppler etkisi hesaplanarak bulunuyor. doppler etkisi aslında kainatın yaşının hesaplanmasından tutun da meteoroloji radarlarının hava tahminine kadar pek çok yerde işe yarayan ve çözüme ulaştıran bir vakıa...
doppler etkisi hakkında daha fazla bilgi istiyorsanız : Doppler etkisi - Vikipedi
amma boş muhabbet yapıldı ya.
o hızlarda yumruk kadar taş çıksa nolucak?
doppler effect e kadar girilmiş bide :)
Ispanya uretim s61.3 95 hp 189 da kaliyo yokus assagi bile gecmiyo :) 205 taban lastik ve yay varken gayet oturakli araba punto . Diger arabalarin fabrika cikis alcaltilmis sasesi ve genis lastikleri oldugu icin yol tutuslari iyi geliyo herkese fiat turkiye yol standartlarinda gonderiyor arabayi. Punto harici arabalarda 50bin tlnin altinda bir paraya esp sahibi olunmuyor. Yay-lastik-esp caniniz ne istiyosa onu yapin:) hep yolda kaliyo araba.
GT-I9300 cihazımdan 2 ile gönderildi
200'e çıkıp yavaşladım ama 180 ile uzunca bir süre yol gittim.