Değerli Tayfun kardeşim, bana ithafen nezaketle, son kez yazmış olduğunuzu belirttiğiniz bu güzel paylaşımınıza izninizle ben de son bir cevap yazmak istedim,
1-Konulara ilişkin yorumlarda, kabul edilebilir ölçüdeki kapsam dışına çıkan görüşler de, doğaldır ki, anlayışla tolere edilebilir, bu yüzden ben de saygı ile karşılıyorum.
2-Paylaşmakta olduğumuz konuda, drag yarışlarını sosyal sınıflama açısından değil, genel anlamda teknolojik paylaşım yapmakta olduğumuz gerçeğinden hareketle, global olarak düşünmek gerektiğini belirtirken, bunun münferit örnekler ile gerçeklerden çok farklı yerel bir sonuca ulaştırılmaması gerektiğini düşünmekteyim. Dünyanın farklı bölgelerinde farklı endüstriyel uygulamalar, farklı iklimler, farklı fiziksel (imkanlar) koşullar ve farklı araçlar söz konusu olabilir.
3-Sadece 90 ylına ait araçlara ilişkin sormuş olduğunuz soruya cevaben ve hatta daha eski yıllara ait bir örnek olarak belirtmiştim ve bu sorunun aslında tüm firmaların üretim yelpazelerinde farklı yıllarda çeşitli versiyonlarda araçlar üretmiş oldukları gerçeği nedeniyle, teknik anlamda paylaşmakta olduğumuz detayların dışında yerel bir konuya ilişkin olduğunu düşünüyorum.
4-Değişken zamanlı supap kontrol teknolojisinin geliştirilmesi elbetteki takdire değerdir fakat, Toyota, BMW, Porsche, Nissan, Ford, Mitsubishi gibi diğer hatırı sayılır firmalar da, bu teknolojiyi hatta daha da etkin bir kullanım seviyesine taşımışlardır.
5-1,6 lt. 160 HP/7600devir-dk. Honda civic vti yakıt tüketimi, auto katalog verilerinde şehir içi 11lt/100km., şehir dışı 6,9lt./100km. ve ‘’ortalama 9lt/100km.’’ olarak belirtilmekte iken, 1,4lt. turboşarjlı 120HP/5000devir-dk. Grande Punto t-jet’in ‘’ortalama yakıt tüketimi daha önce belirttiğim gibi 6,5lt/100km.’’ olup, vti’ın tork değeri de 7000devir-dk. da ancak 150Nm., t-jet’inki ise 2000devir-dk. da 206Nm. dir. 1990 1,6 16 Honda crx ise, 131PS/129HP/6800devir-dk. olarak belirtilmekte olup, yakıt tüketimi ise, şehir içi 8,3lt./100km., şehir dışı 5,4lt./100km., ortalama ise 6,8lt./100km. olarak belirtilirken, sadece 143Nm. olan tork değerini 5700devir/dk. da verebilmektedir. Görüldüğü gibi, daha düşük hacimli turboşarjlı t-jet motoru, daha düşük devirde max. HP ve heleki çok daha düşük devirde verdiğiniz örneklerden ‘çok daha yüksek olan max. tork değerini‘yakalayarak, üstelikde bunu rakamlarda görüleceği şekilde vermiş olduğunuz her iki örnekten de daha az yakıtla sağlayarak, bahsetmekte olduğunuzun tam tersine, turboşarjlı motorların atmosferik motorlara göre daha az yakıtla daha fazla güç sağlamakta olduğunu net bir şekilde göstermektedir. Bu zaten bugün tüm dünyada kullanıcılar ve otomotiv endüstrisi tarafından tartışmasız olarak kabul edilmiş ve en güncel teknoloji konumundadır.
6-Daha önce bahsetmiş olduğum gibi, Reanult, Fıat gibi firmalarca da kullanılan hybrid teknoloji özellikle ekonomisi ve çevreciliğiyle her ne kadar mantıklı bir teknoloji olarak görülse de, maalesef üretici firmalarca yüksek maliyeti ve diğer marka ve model araçlarla rekabet adına, örneğin, Honda cr-z için 55.000TL. olarak belirlenmiş fiyatı ile, 170Nm. gibi 1,5lt. olmasına karşın daha düşük hacimli turboşarjlı araçlara göre daha düşük olan tork-performans değerleri ile ve birkaç yıldır son derece düşük satış rakamları arzetmesi nedeniyle, yine iddia ettiğinizin tam aksine, halen daha turboşarj teknolojisini kullanmamakta olan Honda firmasının bildiklerinden hepimizi şüpheye düşürmektedir.
7-Dikkat edilirse, Fıat firmasının, ülkemizde daha önce satılmış olan Fıat-Tofaş araçlarından elde etmiş olduğu kazanç ile şu anki çatısı altında toplamış olduğu firmaları satın alabildiği konusu spekülasyondan ibarettir diye belirtmiştim. 1968’de bendeniz henüz 8 yaşında iken Tofaş firması kurulduğunda, maalesef ülkemizde otomobil üretimi yok denecek kadar son derece kısıtlı bir haldeydi ve maalesef permi ile dışarıdan getirtilebilmekte olan araçların hem ülke ekonomisine ve hem de kullanıcılara olan maliyeti çok yüksekti. Bu nedenle, her ne kadar Fıat araçlarının ve turboşarj teknolojisinin teknik değerlendirmesi konusu dışında olsa da, yıllar boyunca endüstriye ve kullanıcılara ulaşım ve ticari anlamda da hizmet edip, çalışanlar için de önemli ölçüde istihdam yaratmış olan bu otomotiv gerçeğini daha iyi anlamak gerektiği de açıktır. Bu bağlamda, sosyal açıdan değerlendirmenin daha farklı açıdan bakılarak yapılması daha doğru olacaktır.
8-Tekrar belirtmeliyim ki, burada araştırmaya dayalı gerçek veriler ışığında teknolojik değerlendirmeler yapmakta olduğumuzu varsayıyorum ve bu konuda lakap takmak tarzında son derece gereksiz ve subjektif olması nedeniyle de geçersiz olan yaklaşımlara yer yoktur. Verdiğiniz örneklerde ise, aynı motor hacmi ve cars data verilerine göre, 2001 2,0lt. 20V Fıat Bravo HGT için 154HP/6700devir-dk., 186Nm./3750devir-dk.lık, 1994 2,0lt. Opel Vectra 2,0i 16V GT için ise, 150HP/6000devir-dk., 196Nm./4600devir/dk. lık performans verileri söz konusu olup, HGT motorunun daha yüksek HP ve de 10Nm. düşük olmak kaydıyla 850 devir daha aşağıda max. tork vermekte olduğu görülmektedir. Fıat firması, bir baz model ve HGT olarak çıkarttığı bu 5 silindir, 2,0lt. 20V niteliğindeki güzel motoru daha sonra zaten geliştirerek Coupe modelinde turboşarj uygulamış ve 220HP/5750devir-dk., 310Nm./2500devir/dk. lık bir üst versiyon motor ve araç üretmiştir. Eski crx aracınızın ağırlığının 900kg. ve de HGT’nin ağırlığının 1165 kg. olduğunu, ayrıca da HGT’nin motor kondisyonunun belirsiz olduğunu da düşünürsek, yukarıda vermiş olduğum performans değerleri de göz önüne alındığında, vermiş olduğunuz örnek ancak, her zaman geçerli olmayabilecek, münferit bir olgu olarak düşünülebilir.
9-Turboşarj teknolojisinin, atmosferik motor teknolojisine göre kesinlikle çok daha modern ve son derece etkin bir teknoloji olduğu gerçeğinin yanında, firmaların henüz bu teknolojiyi kullandıkları üretimleri söz konusu değilken, subjektif varsayımlara yer olmadığı kesindir.
10-Fıat’ın, t-jet dışında bugün ülkemizde satışa sunmakta olduğu performanslı benzinli motor seçeneği, multiair turbodur ve de son derece verimli ve kabul görmüş olan bir motor teknolojisidir. Abarth’ın t-jet ve multiair turbo motorlu araçlarını ülkemize göndermediği düşüncesi de yine doğru değildir ve bu konuda inisiyatif tamamen Fıat-Tofaş firmasındadır, Fıat-Abarth tarafından önemsenmemekle hiç ilgisi yoktur. M-jet ise, tabiki vasıflı ve çok uzun ömürlü bir motor tipi olup, ortak üretim de olsa, Fıat’a malolmuş bir teknolojidir.
11-Yıllar öncesine ait vermiş olduğum örnekteki Fıat-Tofaş 131 aracı, stock atmosferik motoruna hiç müdahale yapılmadan extra turboşarj uygulanmış ve rallycross koşmuş olan bir araç olup, mekanik açıdan turbonun belli zamanlarda devreye girmesi şeklinde bir durum yoktur. Seçilen turbo tipine ve uygulama kapasitesine göre, extra uygulamalarda her marka ve model araç için dayanıklılık bir soru işareti oluşturabilir.
12-Grande Punto t-jet’in resmi olarak belirtilen yakıt tüketimi şehir içi 8,7lt./100km., şehir dışı 5,4lt./100km., ortalama olarak da 6,5lt./100km.dir. Benim kendi arabam 214HP-321,6Nm. performans verilerine sahipken bile, ortalama 6,3lt/100km. yakıt sarfiyatını bizzat gözlemlediğimi burada belirtmek isterim. Yukarıda ve daha önce vermiş olduğum rakamsal yakıt sarfiyatı ve performans verilerine göre, çok açıktır ki, daha düşük hacimli turboşarjlı araçlar daha az yakıt sarfiyatı ile çok daha fazla güç üretebilmektedirler. Yani, turboşarj, kesinlikle rakamsal olarak da kanıtlanmıştır ki, bugün son derece gereklilik arzeden bir teknolojidir. Honda firmasının da, diğer firmalar gibi, ancak bu tür üretimleri yaptıktan ve belli bir tecrübe dönemi geçirdikten sonra ancak değerlendirmesi yapılabilecektir. Henüz bu olgu gerçekleşmeden bundan söz edilemez maalesef. Fast and furious (hızlı ve öfkeli) filmleri, tabiki keyifle izlediğim türden filmler olmakla birlikte, orada da birçok marka ve model araç söz konusu olup, ayrıca tüm bunlar sadece birer film olma niteliğindedirler. Bugün gerçek modifikasyon dünyasında ise, her türlü araca yer vardır.
Değerli Tayfun kardeşim, ben de size bu anlamlı ve de düzeyli fikir paylaşımları için teşekkür etmek istiyorum. Tabiki burada objektif olarak ve kayıtlı verilere dayalı, teknolojik paylaşımlar yapılması gerekmektedir. Bu bağlamda ben de, herhangibir ülke ya da marka ve model üretiminden yana fikir belirtme taraflısı olmadığımı, objektif olunması gerektiğini bir kez daha belirtmek istiyorum. Umarım bir tanışma fırsatı olur ve tüm bu konularda paylaşım yapma imkanı buluruz.
Size keyifli ve güvenli sürüşler diler, sevgi ve selamlarımı sunarım değerli kardeşim.
millette bi vtec sevdası kardeş t-jet punto o arabanın içinden geçer her türlüüüüü
Forumdaki tüm yazışmalardan üyelerin kendisi sorumludur. Çıkabilecek herhangi bir hukuki durumda, forum yönetimi yetkili merciilerin talepleri doğrultusunda, ilgili üye/üyelerin tüm erişim bilgilerini/kayıtlarını vermekle yükümlüdür. Yeni üye olanlar, maillerine gönderilen onay maillerini onayladıktan sonra, admin onayıyla üye olabilmektedirler. O nedenle üye olurken profil bilgilerinin özenli, doğru ve eksiksiz şekilde girilmesi son derece önemlidir. Üyeler; forumda geçirdikleri zaman zarfında forum kurallarına uymak zorundadırlar. Kurallara aykırı davrandığı tespit edilen üyeler hakkında haber vermeksizin işlem yapma hakkı forum yönetimine aittir. Forum kurallarını okumak için tıklayınız. Unutmayınız; bu ortamdaki özgürlüğünüz, başkalarının özgürlüğüyle sınırlıdır.
# Fiat Türkiye Kullanıcı Forumları Network # |
Yer imleri