ESP daha cok fren yapmadan yapılan ani dönüş/refleks manevraları için vardır. Kendimiz bu testi yaparsak, ne zaman birinin yola atlayıp sizin ne zaman direksiyon çevireceğinizi bilmemiz aracı daha kontrollü savurmamıza yol açar ve ESP devreye girmeyebilir.
Araclarımızda ABS sistemi EBD(elektronik fren dağılımı)sistemi ile beraber geliyor. EBD sistemi kısaca hangi tekerlekte ne kadar frenleme potansiyeli var onu tespit edip tekerleri farklı oranlarda sıkıstırarak aracın daha cabuk durmasına yol acar.
ABS'nin temel amacı, aracın yüksek miktardaki frenlemelerde çizgisini koruması yada ufak limitlerde sağ-sol kaçışlar yapmasına olanak sağlamasıdır. (ek olarak yağışlı,karlı,buzlu havalarda fren mesafesini de kısaltır.)
Daha öncede belirttiğim gibi eğer frenlere sonuna kadar basarsanız, ABS kızaklamayı engellerken, EBD sistemi de tüm tekerlere limitlerinde fren uygulanmasını sağlar. Bu durum altında ESP için gereken fren kapasitesi sürücü tarafından tabiri uygunsa "işgal" edilmiştir. Tekerlerde fren ile ters moment oluşturmak için en az bir tekerde fren olmaması lazımdır. (4 teker birden fren yaparsa, araçta ters moment olması çok zordur).
Ani fren durumunda hiçbir güvenlik sisteminin kritik olan ön tekerlerden birindeki freni kaldırıp aracı hizaya sokmaya çalışcağını düşünmüyorum, sonuçta aracın en erken sürede durması savrularak durmasından daha öncelikli gibi geliyor.
Yer imleri