Alıntı OAGP1960 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
Sevgili Can kardeşim, geniş tabanlı lastiklerin bugün yarış set-up ı içerisinde kullanılmasının nedeni, sedece yanal kuvvetlere mukavim olması değil, tabiki hamur özelliği ile birlikte düz yolda ve start da da yol tutuş özelliğini arttırmasıdır. Yani bu, biraz çok değişkenli, komplex bir kinetik fizik konusudur ve gayettabiki, kuru ve asfalt zemin için söz konusudur. Zaten aksi takdirde patinaj sorunu da güç söz konusu olduğundan aşılamayacaktır. Vermiş olduğunuz formülde de N zaten ağırlık değildir, tepki kuvvetidir ve direkt olarak araç gövdesi zemine basmadığından, eğer düşünülecekse N (araç ağırlığı değil, fizikde tepki kuvveti-Newton)araç ağırlığı değil, lastik ağırlığı olarak düşünülmelidir. Taban genişledikçe de lastik ağırlığının artması zaten kaçınılmazdır. Kuru bir zeminde ağır ve güçlü bir aracı dar tabanlı lastiklerle düşünürseniz, yol tutuşunun da ne kadar zayıflayacağını hesap edebilirsiniz. Bu nedenle burada araç ağırlığını değil, lastik ağırlığı ve tabanını düşünmek gerekir. Dolayısı ile, geniş tabanın kuru zeminde ''YÜZEY ALANI'' miktarından bağımsız olarak ''KİNETİK'' sürtünme kuvvetini arttıracağı açıktır ve direkt olarak alakası vardır. Örneğin, düz yolda koşulan çeyrek mil drag yarışlarında farklı hamur özelliği de olan slick yarış lastikleri hiçbir zaman dar tabanlı olmaz. Birim alanda ve dolayısıyla total olarak lastikde ısınma eğer artarsa, yarışlarda da görebileceğiniz şekilde sizin söyleminizin aksine, lastiklerde tutunma (stabilite) daha çok artacaktır, bu da diğer bir gerçektir. Örneğin bu gerçek, hava ısısına bağlı olarak tutunmayı etkilediğinden, yaz-kış lastiği kavramında da yer almaktadır. Tabiki bu veriler ile, artan lastik tabanı-ağırlığı-sürtünme kuvveti ve jant ağırlığı yakıt sarfiyatını arttıracaktır. Lastik taban genişliği, tamamen aracın gücü ve yol koşullarıyla ilgili bir konudur ve direkt olarak yakıt sarfiyatına ve de performansa etkili bir faktördür.
Hocam N dediğimiz birim elbette tepki kuvvetidir. Tepki kuvveti aracın ağırlığı ile doğrudan ilgilidir. Çünkü tepki kuvveti yüzeyin üstünde bulundurduğu cisme uyguladığı cismin ağırlığı kadar olan dengeleyici kuvvettir. Aracın ağırlığı doğrudan tekerleklere iletildiği için tepki kuvveti kaçınılmaz olarak aracın ağırlığı ile alakalıdır. Ağırlık artarsa tepki kuvveti artar, sürtünmede artar, ağırlık azalırsa sürtünmede azalır.

İnternetteki bir makaleden alıntı:

Yuvarlanma direnci, tekerleğin yerle temas eden kısmındaki yassılıktan kaynaklanan ve hareketi engelleyen bir kuvvettir. Alt kısım ne kadar düz ise tekerlek o kadar zor yuvarlanır. Buna göre yuvarlanma direncini azaltmak için neler yapabiliriz? Bir çoğumuzun aklına hemen iki şey geliyor. Biri otomobilin ağırlığını azaltmak, diğeri tekerleğin içindeki hava basıncını artırmak. Etkili bir tasarım ile yuvarlanma direnci düşürülebilir. Yeri gelmişken yuvarlanma direncinde % 5 oranında azalmanın % 1 oranında yakıt tasarrrufu sağladığını da belirtelim.Hem kinetik sürtünme hem de yuvarlanma direncinin tekerleğin sıcaklığını artıracağına şüphe yok. Yüksek hızda giden otomobilde tekerlek sıcaklığı 90 santigrat dereceyi bulurken bir yarış otomobilinde bu değer 160, 180 dereceye kadar çıkabiliyor. Zaten bu değerin üstünde tekerlek alev alıyor. Yarış otomobillerinde daha enli tekerlek kullanımı bir yandan otomobilin yeri tutuşunu artırırken bir yandan da ısının daha geniş bir alana yayılmasını sağladığı için tutuşma tehlikesini azaltır.
Yarışlarda, kalkışlarda geniş ve yumuşak lastik kullanımının amacı dayanıklılıktır. 10 cm2 kesitte mi daha çok lastik hamuru bulunur yoksa 20 cm2 kesitte mi? Ayrıca yumuşak hamur sürtüme katsayısı olan K değerini artıracağı için tutuş iyileşmektedir.

Kısacası iyi bir yol tutuş için yüzey alanı genişlemek zorunda ancak bu sürtünme kuvveti ile alakalı değil diğer etmenlerden dolayıdır ve bu diğer etmenler çok fazladır.

Son olarak fizik kanunu hatırlatmak ister ve konuyu kendi açımdan bitirmek isterim
Sürtünme kuvveti sürtünen yüzeylerin büyüklüğüne bağlı değildir.

https://www.google.com.tr/webhp?sour...w=1241&bih=593

--------------------------------

https://tr.wikipedia.org/wiki/S%C3%B...%BCnme_kuvveti