OAGP1960 Nickli Üyeden Alıntı
Sevgili Can kardeşim, geniş tabanlı lastiklerin bugün yarış set-up ı içerisinde kullanılmasının nedeni, sedece yanal kuvvetlere mukavim olması değil, tabiki hamur özelliği ile birlikte düz yolda ve start da da yol tutuş özelliğini arttırmasıdır. Yani bu, biraz çok değişkenli, komplex bir kinetik fizik konusudur ve gayettabiki, kuru ve asfalt zemin için söz konusudur. Zaten aksi takdirde patinaj sorunu da güç söz konusu olduğundan aşılamayacaktır. Vermiş olduğunuz formülde de N zaten ağırlık değildir, tepki kuvvetidir ve direkt olarak araç gövdesi zemine basmadığından, eğer düşünülecekse N (araç ağırlığı değil, fizikde tepki kuvveti-Newton)araç ağırlığı değil, lastik ağırlığı olarak düşünülmelidir. Taban genişledikçe de lastik ağırlığının artması zaten kaçınılmazdır. Kuru bir zeminde ağır ve güçlü bir aracı dar tabanlı lastiklerle düşünürseniz, yol tutuşunun da ne kadar zayıflayacağını hesap edebilirsiniz. Bu nedenle burada araç ağırlığını değil, lastik ağırlığı ve tabanını düşünmek gerekir. Dolayısı ile, geniş tabanın kuru zeminde ''YÜZEY ALANI'' miktarından bağımsız olarak ''KİNETİK'' sürtünme kuvvetini arttıracağı açıktır ve direkt olarak alakası vardır. Örneğin, düz yolda koşulan çeyrek mil drag yarışlarında farklı hamur özelliği de olan slick yarış lastikleri hiçbir zaman dar tabanlı olmaz. Birim alanda ve dolayısıyla total olarak lastikde ısınma eğer artarsa, yarışlarda da görebileceğiniz şekilde sizin söyleminizin aksine, lastiklerde tutunma (stabilite) daha çok artacaktır, bu da diğer bir gerçektir. Örneğin bu gerçek, hava ısısına bağlı olarak tutunmayı etkilediğinden, yaz-kış lastiği kavramında da yer almaktadır. Tabiki bu veriler ile, artan lastik tabanı-ağırlığı-sürtünme kuvveti ve jant ağırlığı yakıt sarfiyatını arttıracaktır. Lastik taban genişliği, tamamen aracın gücü ve yol koşullarıyla ilgili bir konudur ve direkt olarak yakıt sarfiyatına ve de performansa etkili bir faktördür.
Yer imleri