Kitapçıktakinden şaşmayın derim.Aynı ebattaki lastikler bile farklı marka araçlarda farklı basınçta şişiriliyor...
Printable View
Kitapçıktakinden şaşmayın derim.Aynı ebattaki lastikler bile farklı marka araçlarda farklı basınçta şişiriliyor...
35 çok bence arkadaşım ben genelde önlere 32 arkalara 30 bastırırım,yüklü olucaksa da 34-32 olabilir..
4 lastikte 30
Aynı lastik daha hafif bir arabaya takılsa daha az şişirmek gerek. Gp o lastiği kullanan eski tip arabalara göre daha ağır bir araçtır. . Lastikçiler eski model veya benzer başka arabaların hafifliğini dikkate almayıp tüm araçlar aynı ağırlıktaymış gibi her araca 32 hava basıyorlar. Aynı lastik 960 kg lık palio ya takılsa 32 olacak, 1150kg lık Gp ye takılsa yine 32 olacak. Böyle saçmalık olur mu? Bu nedenle kılavuza uygun olarak şişirmenizi tavsiye ederim. Ben kılavuz değerlerine uygun olarak kullanıyorum ve bir sıkıntı yaşamıyorum.
nitrojen 30 dan şaşmam şimdi 29 basacaksınız normal hgava yazın yola cıktıgınızda ısıdan 38 olacak :)
lastigin hava basıncı aracın agirligina gore endekslenmez arkadaslar etkisi azda olsa vardır ancak esas endeks lastigin yanak kalınlıgıdır. Dusunun 10 tonluk o traktorlerın koskoca arka tekerlegine kac hava basılıyor dersiniz? 80-90 mı dediniz yanıldınız sadece 20
Aynı lastiğe farklı yük binerse lastik basıncı tabi ki değişir. Çünkü lastiğn basıncını artırmazsanız lastik yassılmaya ve yanakları daha çabuk aşınmaya başlar. Ayrıca yakıt tüketimi de artar. Tüm araçların kılavuzlarında araç normalken belirtilen hava değerleri ile araç yüklüyken ki hava değerleri arasında 2 puan fark vardır genelde. Gp nin kılavuzunda da böyle yazmaktadır.
Traktör örneği çok farklı bir örnek. Benim kastettiğim aynı lastiğin farklı yüklerde kullanımı ile ilgiliydi.
ben de de aynı ebat lastikten (175 65 R15) var ve ön 32 arka 30 basıyorum.
kitapçıktada 2.2bar diye yazıyodu sanırsam o da 2.2 bar = 31.9 PSI yapar
(1 bar = 14.50 PSI: 2.0 bar = 29.0 PSI 2.2 bar = 31.9 PSI)
bu arada lastiğe hava yerine nitrojen basma konusunu açıklayabilirseniz sevinirim.
teşekürler...
valla ben arkalara 32 onlere 36 basıyorum.yol tutusundada herhangı bı sıkıntı yaratmadı bana sımdıye kadar...sadece gaza fazla yulkenınce bıraz fazla patınaj cekıyor :-)
nitrojen bastığınızda atmosferik havaya gore cok daha az genleşen bir gaz oldugu için ısı degisimlerinden etkilenmeyecektir hava sogudukca lastik basinciniz dusmeyecek hava ısındıkca ve yolda hız yaptıkca lastik basıncınız abartı bir şekilde artmayacak sizi ikidebir lastik basınclarınızı ayarlamakla ugrastirmayacak yol tutusunuzu artiracak ve lastik omrunu uzatacaktır. Kesinlikle bütün punto sever arkadaşlarıma tavsiye ederim.
ilk zamanalar bende bende 32 ön 30 arka yapıyordum ama önlerin havasının az olduğunu düşünmekteyim. şimdiler de önler 35-35 civarı arkalar 30 kullanıyorum. bence kitapcık çok daha mantıklı. sanayi ağzını boşverin.
katılıyorum. fark araç ağırlıklarından kaynaklanıyor.
hocam bu olay yanlış.. dört lastikde 30 olmaz değişen durumlar var. mesela dizel araçlarda ve benzinlinin bile farkı var aynı arç da olsa..
ben ce her iki değerice bir puan düşürmelisin. oda çok sert olur. zaten amartisörlerimiz sesli çalışıyor. birde yüksek basınç çok rahatsız eder diye düşünüyorum.
arkadaşlar bu konuda söyleceklerim kitapçığa uyulması konsunda.. aynı araç olup da dizel ve benzinli arasında bile fark var. çünkü dizel ve benzinli motor arasında kilo farkından dolayı. bizim araçlar için (diesel) 34-35 ön 30-31 arkalar en uygunu bence bizzat denemeyle görülmüştür.
Merhaba. Ben de fabrika verilerine göre lastik basınçlarını ayarladım. Ancak virajlarda en ufak bir yol bozukluğunda arkası atıyor. Sebebi nedir bilemiyorum.
Evet denildiği gibi araç ağırlığı ve ön-arka ağırlık oranıyla da alakalı.Bize yol gösteren kitapçık varken lastikçileri dikkate almak çok gereksiz...
tartışmaya gerek yok kitapçıkta hepsi yazıyor.
Merhaba arkadaşlar
Bildiğiniz gibi lastik havaları yakıt tüketimin de ve güvenli sürüşte önemli bir rol oynuyor. Konunun uzmanları bu sıcak havalarda ideal lastik havası hakkında öneri de bulunabilirler mi ?
32 nitrojen daha otesi yok.
Uğurun da belirttiği gibi nitrojeni tavsiye ederim.Basınç kaybı-hacim değişikliği olmaması, içteki oksitlenmeyi önlemesi faydaları.
Lastikleri belirtilen değerde nitrojenle şişirmek en ideali yani:)
Lastik hava basınçları ile ilgili bu konuyu inceleyebilirsiniz
https://forum.grandepuntotr.com/tekn...asinclari.html
nerelerde şişirilir nitrojenle?
Lastiklerin yolu tutuşunun, yani sürtünme katsayısının optimum olduğu bir sıcaklık vardır. Lastiğin yapıldığı maddenin yumuşayıp sürtünme katsayısının artması böylece mümkün olabiliyormuş, fazlaca ısınıp ta sakızlaşma da kaymaya yol açıyor elbette . Değişik lastikler için değişik sıcaklıklar sözkonusu. Örneğin Formula 1 otomobillerinin lastikleri yarış öncesinde 80 dereceye kadar ısıtılıyor, yarışta ise ulaştıkları ısı aralığı 100-110 derece santigrad olmalı. Oldukça sıcak yani. Bu sıcaklıların dışında performans çok kötü. Lastiklerin yolda giderken ısınmalarını sağlayan iki etmen var. Birincisi yolla olan gerçek sürtünme ve kaymalar. Yani elinizi hızlıca pantolonunuza sürttüğünüzde oluşan ısı. Isı kaynaklarının ikinci ve çok daha büyük paya sahip olanı lastiğin yola temas eden kısmının esnemesi ve bağlı bulunduğu lastik kısımlarında deformasyona yol açması ile oluşan fiziksel şekil değiştirmenin yarattığı ısı. Lastiği esas ısıtan bu deformasyondan oluşan ısı. En uygun yol tutuşu sağlayabilmek için lastikleri evin önünde elektrikli battaniyelere saramayacağımız için, ayrıca yarış takımlarındaki gibi bir lastik sıcaklığı ölçme aletimiz çoğumuzda olmadığı için pratik bir yönteme ihtiyacımız var.
Bildiğiniz gibi lastikler inikse çok daha fazla ısınır, çünkü basan kısım çok fazla yamulur. Fazla şişikse soğuk kalır, çünkü çok az esnemektedir. Düşük veya yüksek basınçla sürmenin, özellikle lastik sıcaklığına ve dolayısıyla yol tutuşa olağanüstü etkileri mevcut. Pek çoğumuzun düşündüğü gibi inik lastiklerin temas alanı büyük olduğu için tutuşu arttırdığı fikri yanlıştır. Aksine yeni trend yağmurda, karda lastiklerin basıncının arttırılması gerektiği yönündedir . Lastik sıcaklığımızı ve optimum basınçta sürüp sürmediğimizi anlamanın basit bir yöntemi var: ön %10, arka %20. Biraz açalım şimdi..
Bahsedeceğim yöntem dış ısıdan bağımsızdır. Yani kışın da yazın da aynı şekilde yapıyoruz. Bildiğiniz gibi ısınan hava genleşir ve basıncı artar. Bu fizik kuralını kullanarak sıcaklık hakkında bir fikir sahibi olacağız. Şöyle: Lastikler soğukken (yani hiç sürülmemişken) basıncı ölçüyoruz ve fabrika değerlerine getiriyoruz. Sevdiğimiz ve en çok kullandığımız virajlı filan bir yolda bir süre (bu süreyi öğrenemedim, ama kısa bir süre sonra sıcaklık bir dengeye ulaşıyor) sürdükten sonra lastiklerin soğumasına hiç izin vermeden hemen basınçları ölçüyoruz. Ön lastikte %10'luk, arka lastikte %20'lik bir artış gözlemeliyiz. Yani mesela ön için 32.5 psi demiş kitapçık, biz geziden sonra 36 psi ölçersek tam isabet. Eğer beklenenden düşük, mesela 34 ölçüyorsak lastik çok şişik demektir, biz o 32.5 başlangıç değerini düşürüp bir daha deniyoruz.Beklenenden yüksek geliyorsa lastik çok fazla deforme olup fazla ısı üretiyor demek ki, 32.5 başlangıç değerini daha yüksek tutuyoruz. Arkalar için de temel aynı, ama gezi öncesi ve sonrası arası fark %20 olmalı. Motosiklet kitapçıklarında önerilen değerler sadece tahmini ve yaklaşık değerler.
Bu yazımın biraz uzun, karışık ve teknik olduğunu kabul ediyorum ama lastik basınçlarını ayarlarken, hatta bunun içine en önemli unsur olan lastik sıcaklığı konusunu da katabilen en basit yöntem bu.
yaw ben napıcam bi fikri olan warmı .215 35 18 :S kitapçıtka falan da yok :(
tamda konusu açılmışken dun bir program izledim lastik ureticileri cok onemli bir donum noktasında arkadaslar, karbonla kavucugu karistirip uretm yaptıklarında inanılmaz bir madde bulmuşlar kullandıgımız lastiklere gore cook daha fazla dayanıklı ve zorlamalarda esnemelerde bildigimiz lastik gibi yumusama ve ısınma yapmıyor aksine biraz daha sertlesiyor, bakalım ne zaman araclarda gorecegiz :) kaynak da- vinci learning ;)
arkadaşım sana 36 nitrojen oneririm tahminime gore. bir dunlop veya kaliteli lastikciye git orda muhakkak nitrojen vardır ve ne basilacagini bilen elemanlarıda vardır.
dört aydır kullandığım aracı bu konuyu okuduktan sonra lastikçiye götürdüm kitapçığada baktım ön 32 arka 30 yazıyordu lastikçi dördünüde 30 yaptı normali budur dedi, he bu arada önler 35 arkalar 36 çıktı her marka yeni araçta aynı problemle karşılaştıklarını söyledi ve şu anda sispansiyonda çok fark etti.
ben 40 larda bulmuştum fabrika çıkış lastikleri :) işte bu yuzden nitrojen tavsiye ediliyo arkadaslar, lastikleriniz biraz ısındığı zaman hava basıncınız yine 35 lere çıkacak yolda boyle olunca surtunme artacak ısınan lastik dahada ısınacak,, havalar soguyunca 30 a ayarladıgınız lastik basıncları atmosferik havanın molekuler yapısındaki yakınlasma nedeniyle hacmi kuculecek ve 20 lere dusecek tekrar 30 a tamamlayacaksınız ısınınca tekrar 36 falan.. :))
arkadaşlar geçenlerde yeni aldığım stilo marka aracımın sağ arka lastiği patlamıştı. benzincide hemen bütün lastiklere 36 psi hava vurup 3-4 km ötedeki lastikçiye gittim.
lastiği yaptıktan sonra ki en fazla 10 dk sürdü bütün lstiklerimi kontrol ettirdim. 4 lastiğede benzincide 36 vurmama rağmen, lastikçide biri 40 biri 30 diğeride 32 psi çıktı. patlağı zaten söylemiyorum inmişti.
lastikçinin dediği benzin istasyonlarında ki hava pompalarının ya özellikle benzin istasyonları tarafından bozulduğu yada bozulduğunda yaptırılmadığı yönünde. sebebide pompanın önünde fazla kalabalık olmasın.
ben nerdeyse aylık olarak düzenli kontrol ediyordum lastiklerimi benzin istasyonunda. şimdi herseferinde lastikçiye gidiyorum buda biraz pahalıya patlayacak gibi . bu nedenle elektrikli pompa almayı düşünüyorum. Sizce sağlıklı ölçüm yapabilir miyim?
bi hava basınc saati al onla kontrol et
ya arkadaşlar bu başlıktaki yazıları okuduktan sonra lastiklere bi bakim dedeim havalarına VE
aracın fabrika çıkışı lastiklerinin 42 ps hava ile dolu olduğunu gördüm (tabi lastikler fabrikada vurulan hava ile durmuyo Rot balansta vurmuşlardı hava en son)
33 e çektim havaları aracım 2006 dynamik dizel, lastik ebatları falan bilemiyorum şimdi ilk lastikler....
hız yapıcam diye önler 36 arkalar 31 yapmıştım.. yaklaşık 500km sonra önler 30,5 arkalar 28 olmuştu.. 1 hafta içinde bu kadar düşer mi ki? şimdi dışardan bakınca biraz bombe görünüyor gözüme.. orijinal üstündeki lastikler ölçüleri 195 65 R15 olsa gerek..
havayı 2psi yüksek basıp sonra dijital aletle ölçerek düşürüyorum.. genelde benzincilerde 36 yerine 34 basıyor (bendeki cihaza göre)
evet sıcak lastikten olmuş olabilir..
Merhaba aranızda yeniyim ama umarım iyi dostluklar kurarız banada yardımcı olursunuz. Henüz yeni bir linea aldım 1.3 multijet dizel 2007 model yakıttan yana çok ama çok memnunum jant ve lastik takımınıda bir boy büyük olsun gösterişli dursun istedim 205,55,16 lık taktım dunlop sport3000 lsatikler falan memnunum umarım sizlerde begenir neler yapılabilir söylersiniz. benim aklıma takılan şey ilk lastiğimi patlattım geçen vida girmiş. takan lastikçi 30bar basmış havayı patlak lastigi yapan lastikçide " abi o eskilerde kaldı her arabaya 30 bas geç üzerinde 51 yazıyo dedi 50 önlere 51 de arkalara hava bastı. kime inanacam şaşırdım :):agiskavgasi:
hoşgeldin arkadaşım..
o lastikçiye ben kısaca çüşşşşş diyorum :)
o üzerinde yazan lastiğin soğuk havada şişirilebileceği maksimum basınç değeridir büyük ihtimalle..
biraz daha hava basarsan lastik infilak edebilir yani.. git biran önce düzelt 36-34 falan yap maksimum..
o lastikçiyi bir daha görürsende kaç:=)
ya arkadaşlar kitapçıkta önler 35 arka 32 yazıyor doğrumudur ben hep öyle kulandım geçenlerde lastikçi ayarladı önleri 28 arkayı 30 yaptı şarıdım kitapçıkta önler daha basınç belirtiyor şimdi hangi basıncı kullanayım bi fikri ve bilgisi olan varmı...
hoşbulduk ya lastikçi beni şaşırt zaten serviste de sordum onlarda öyle söyleyince tam takır oldum ama ben kitapçıkta yazan basınçları kulanıyordum 35-32 arabam çok aktif ve ataktı şimdi sanki hızlanmıyorr..
Onur, 35 ve 32 psi ler 205 45 17'' e göre olan basınçlar.Sizin lastikler 185 65 15'' ise doğru değerler: önler 33, arkalar 30 dur.Lastikçilere itibar etmeyin derim ayar konusunda.Kitapçıktaki değerler ideali...
dün patlayan tekerleği yaptırmak için lastikçiye gittim.. lastiklerin ölçümünü yaptılar fabrika çıkışı 4 tekerde 40 olarak gözüküyordu.. önler 28 arkalar 30 olarak yaptılar.
Abi o lastikçi bu güne kadar hep kamyon lastikleri ile uğraşmış olmasın?
Ben de geçenlerde yola çıkmadan önce benzinlikte bir kontrol edeyim dedim, 4 tekerlek birden 32 çıktı, kitapçığa göre önler 32 arkadakiler 30 olacak diye arkadaki lastikleri 30 a indirdim. Bagajı doldurduktan sonra lastik gürültüsü çok arttı, yakıt tüketimi de biraz daha fazlalaştı, sonra bir benzinliğe gidip tekrar arka lastikleri de 32 yaptım, ama muhtemelen bir problem var şu anda tekrar gidip kontrol etmem lazım.
Bagaj dolu ve arabada 5 kişi varken İzmir - Aydın otobanında 170 yaptım sağa sola çekme yoktu, dün İzmirden Eskişehire yola çıktım, yükün bir kısmı ile birlikte 3 kişiyi de indirmiştim. 120 yi geçince sağa çekme hissediliyor, 130 - 140 yapınca direksiyonu tutmak zorlaşıyor, sanırım lastik havalarından. Tekrar bir kontrol edip deneyeceğim.
Bilen bilir ama yinede yazmakta fayda var. Lastikleri soğukken kontrol ediyoruz. Ayrıca araç yüklenecekse arka lastiklere biraz fazla hava basılabilir. (kitapçıkta yazması lazım).
lastikçilere değilde, bunu üretenlere, e haaliyle kitapçığa değer vermeli,
kitapçıkta ne yazıyosa onu basmalı.