Alp, burhankutlu, ferojan, feza33, fire, gadget, gladiozan, krm1983, makeles, makineman, mavi-punto, NeoN, no_fear, onurcan, pdr42, serdar2362, starcraft, StrawBeeRy, taygunm, tnrsrc
Yol bilgisayarı sürücünün örnek süre, yakıt tüketimi, kat edilen mesafe vb. parametrelerin gözetim etmesine olanak sağlar
Sistemin özünü bir mikrobilgisayar teşkil etmektedir. Bu bilgisayar giriş ve çıkış birim aracılığı ile bütün sistemi denetlemek üzere programlanmıştır.
Algılayıcılardan gelen elektrik sinyalleri veya sürücünün kullanmış olduğu kumanda düğmeleri sinyallerini alır. Gelen bu bilgiler yardımıyla mikro-bilgisayar, verileri hesaplayarak o anki durumu veya sürücünün isteğini sayısal ekran üzerinde görüntüler.
Yol bilgisayarını oluşturan devreler:
• Dijital ekran ve mikrobilgisayar
• Araç hız sensörü,
• Yakıt seviye sensörü,
• ECU (elektronik kontrol ünitesi),
• Buzlanma uyarıcı sensör.
Çeşitli araçlarda farklı versiyonları bulunan yol bilgisayarı genel olarak şu bilgileri içerir.
• Anlık yakıt tüketimi
• Ortalama yakıt tüketimi
• Menzil
• Saat
• Tarih
• Kronometre
• Dış sıcaklık
• Yolculuk sayacı
• Ortalama araç hızı
• Yolculuk süresi
• Motor yağı sıcaklığı
Hız denetim sistemi;
Hız sensörü, kilometre teli ile kilometre dişlisi arasına yerleştirilmiştir. Bu sensör, kilometre telinin hareketinden faydalanarak “Hall” ilkesine göre dönüş hızını elektrik akımına çevirir.
Hız sensörünün çalışması için 12 Voltluk bir akım gerekir. Sistemde bulunan üçüncü bir kablo ise yol bilgisayarına sinyal taşır. Hız sensörü, yol bilgisayarına karesel voltaj nabızları şeklinde araç hızı ile bilgileri yollar. Bunların frekansı, kilometre teli hızı ile doğru orantılıdır (yaklaşık her 1metre başına beş nabız).
Yol bilgisayarı, hız sensöründen aldığı sinyallerle şu beş unsuru hesaplar:
• Anlık yakıt tüketimi,
• Ortalama yakıt tüketimi,
• Menzil (kalan yakıtla varılabilecek mesafe),
• Katedilen yol,
• Ortalama araç hızı
Yakıt seviye sensörü;
Yakıt göstergesine, yardımcı uyarı sistemi eksik yakıt uyarı lambasına ve yol bilgisayarına akım göndermek üzere iki direnç elemanı vardır.
Bir şamandıraya bağlı olan ve hareket edebilen sürgü mekanizması, yakıt seviyesini bir ayarlı dirence iletir. Ayarlı direncin ölçtüğü “direnç" değeri, önceden kontrol ünitesi hafızasına kaydedilmiş ve her belli bir W (ohm) değerine karşılık gelen, litre cinsinden yakıt miktarını ifade eder.
Yol bilgisayarı, menzili hesaplamak için de sensörden gelen bu direnç değerini kullanır.
Elektronik kontrol ünitesi;
Gösterge tablosunun altında bulunan dijital beyin yol bilgisayarına bağlıdır.Bu bağlantı sayesinde yol bilgisayarı, motorun çalışma durumu hakkında bilgi alır. Ayrıca, yol bilgisayarı sabit programlanmış motora, özel verilere ve ECU’nin yakıt püskürtme nabızlarına göre yakıt tüketimini hesaplar. Bunlara ilaveten, ortalama yakıt tüketimini, anlık yakıt tüketimini ve menzili hesaplamak için hız sensörü ve yakıt seviye sensöründen gelen verilere ihtiyaç vardır.
Fonksiyon - anlık yakıt tüketimi
Bu fonksiyon seçildiği zaman, bilgisayar zaman başına akan yakıtı algılayan yakıt akış sensörlerinden pals frekanslarını okumaya başlar. Bu nicelik bilgisayar tarafından kilometre başına veya mil başına ne kadar yakıt tüketildiğini hesaplamakta ve anlık tüketim ekranında görüntülenmesini sağlar. Yakıt enjeksiyon sistemindeki zaman palsi, bu enjekte edilmiş yakıt miktarıyla orantılı olarak hesaplama için temel teşkil eder. Sadece bir tane enjektör zaman palsi ölçülebilir. Bu, kullanılan yakıtın toplam miktarını bulmak için silindir sayısıyla çarpılır. Bilgisayar saat başına litredeki yakıt akma oranıyla, saat başına mildeki(km 'deki) araç hızını kıyaslayarak yakıt tüketimini hesaplamaktadır. Kıyaslama ise şu şekildedir: Tüketim (mpg) = Hız(mph) / Yakıt akma oranı (gph)
Anlık yakıt tüketim her saniye olmak üzere sık, sık güncelleştirilir ve çalışma şartlarındaki değişmelere göre sonuç ekranda hızlı bir şekilde değişerek gözükür. İşlem şart çeşitleri hızlandırma pozisyonlarına bağlıdır. Bunlar; aynı hızla uzunca bir süre gitme, tırmanma veya tepelerden aşağıya inmek, veya hızlanma. Verilen her hangi bir anda kullanılan kesin yakıt miktarının bilgisi gösterildikten sonra, yol bilgisayarı ekonomik yakıt için kullanışlı kazançlara adapte olmuş sürüş tekniklerine yardım etmektedir
Fonksiyon - ortalama yakıt tüketimi
Ortalama yakıt tüketimini seçtiğimiz zaman', yol bilgisayarı, yolun başlangıcından bu yana kullanılmış olan toplam yakıtı seyahat boyunca gidilen yola böler.
Ortalama yakıt tüketimi= Gidilen Yol / Toplam Yakıt
Değerlerin ikisi de bilgisayarın normal fonksiyonlarının parçalan gibi kaydedilir. Değerlerden gidilen yol hız ölçer devresinden, kullanılan yakıt ise yakıt akış oranından elde edilir. Hesaplama başlar ve her hangi bir anda tekrar başlar, eğer kontak kapalı işe bile etki etmez. Ekran mil/galon veya kilometre/litre cinsinden gösterir
Fonksiyon - ortalama hız
Bu değer, seyahat zamanının ortalaması alınmış hız palsleri hesaplanır. Yol bilgisayarı yolculuk boyunca her hangi bir zamanda mil/saat (mph) cinsinden aracın ortalama hızını gösterir. Bu fonksiyon yolculuğun özel kısımları veya bütün yolculuk için yardımcı seyahat zaman bilgilerini sağlayarak her zaman başlatılabilir. Kontağın kapalı olduğu seyahatlerdeki aralar bunlara katılmazlar
Fonksiyon - gidilebilecek mesafe
Bu program depo içinde kalan yakıt ile arabanın ne kadar gideceğini gösterir. Hesaplama, ortalama yakıt tüketimi ve depodaki yakıtın içerikleri hesaplanmaktadır. Ekran gidilebilecek mesafeyi kilometre veya mil olarak göstermektedir
Fonksiyon - gidilen uzaklık
Gidilen uzaklık, en son resetten bu yana araç hızının ölçülmesinden elde edilen hız palslerinin toplamıyla elde edilir.
UMARIM FAYDALI OLUMUŞTUR
SAYGILAR
Alp, burhankutlu, ferojan, feza33, fire, gadget, gladiozan, krm1983, makeles, makineman, mavi-punto, NeoN, no_fear, onurcan, pdr42, serdar2362, starcraft, StrawBeeRy, taygunm, tnrsrc
güzel bilgiler var.
yakıt bilgileri depo şamandırası ile senkronizemi çalışıyor.
anlık tüketim fiat larda neden sıfır değil
yakıt sonuçlarının sapma yüzdesi nedir
benzinli motorlarda dış ısı sıcaklığı jikle konumunu ayarlıyormu.
yol bilgisayarında bilgiler ana beyin benzeri bir yerde ömürlük tutuluyormu
yakıt km gibi değerleri kaç saniyede bir güncelliyor.
fiat yol bilgisayarında hangi arızaları yol bilgisayarı uyarı olarak gösteriyor.
1.cisi ewt
2.cisi anlık tüketim hesaplaması yazzılımda mevcut
3.cüsü 0,5 kadar çıkabiliyor
4,cüsü ewt ayarlıyor
5.cisi hayır
6.cısı araca göre 1- 20 saniye arası gp lerde her saniye
7.cisi araçta hangi arıza sensörleri mevcutsa onlar gösterilebiliyor
fiat motorlarda araç vitesdeyken ayak gazdan çekilince anlık tüketim 2 yi gösteriyor diğer araçlarda bu değer sıfır.
rölantide anlık gösterim --- şeklinde çıkıyor.
sanırım bu ikisinin böyle yapılması daha sağlıklı bir yakıt ortalaması için.
dobloda ilk çalıştırma öncesi yarım kontak yapılırsa test ediliyor diye 5-10 saniyeliğine yazı çıkıyor ve sonrasında test ok yazıyor.sanırım sistem kontrol ediliyor.
fazla kullanılmayan araçların örneğin haftada bir kaç kez kullanılıyorsa bir kaç ay sonra saatin bir kaç dakika geri kaldığını görebilirsiniz.
bende birşey öğrenmek istiyorum aracım grandepuntu dinamic (benzinli) depoda kalan benzinle kaç km gidebilirim bunu görebiliyormuyuz ?
Depoda kalan benzinle ne kadar gidilebileceği dynamiclerde görülmekte: Range
eski gp active lerde daha küçük 1 ekran var belki görünmüyordur onlarda range
Konu GP COSKUN tarafından (19/10/2009 Saat 21:46 ) değiştirilmiştir.
ekran ufak ya belki görünmüyordur die düşünmüştümama varmış demekki
''Range'' özelliği tüm gp larda var diye biliyorum ben de.Bazılarında sadece biraz daha ayrıntılı ve büyük, trip a-b vb...
Evet Mustafa, sadece dualogicte tüm yol bilgisayarları büyük...
2007 gp dynamic 75 hp Yol bilgisayarı türkçe olmuyormu.İngilize oldugu ıcın anlayamıyorum.Yani anlıyorumda Ne kadar ingilizce biliosam o kadar
![]()
güzel bilgi emeğinize sağlık
senza cuore saremmo solo macchine
Owning an Alfa Romeo? is like having a supermodel as a girlfriend. Yes, she is a bit stupid. Yes, she is expensive but it! She is so damn HOT!
# Fiat Türkiye Kullanıcı Forumları Network # |
Yer imleri