Arkadaşlar günümüz otomobillerinde motor açmak diye birşey söz konusu olamaz..
Motorda ve aracın birçok yerinde birçok haraketli aksamlar mevcuttur. Bildiğiniz üzere bu haraketli aksamlar belirli yataklarda, burçlarda veya birbirlerine temas halinde çalışırlar. Tüm makinelerde olduğu gibi otomobillerde de ilk kullanımda bu haraketli parçaların birbirlerine ve yataklarına alışma süresi mevcuttur. Bu alışmadan kasıt haraketli parçanın temas halinde olduğu yüzeyi sürtünme nedeniyle bir miktar aşındırmasıdır. (rodaj süresi) Çünkü her iki yüzeyde de talaşlı şekillendirme ve yüzey işleme sonucunda metal kalıntıları, çapaklar veya yüzey hataları olabilir. Ancak günümüz yüzey işleme teknolojileri ile yüzeyler kusursuz olarak ve çok ince hassasiyette işlenebilmektedir(ileri CNC,lazer kesim vs) bu nedenledir ki yeni araçlarda alıştırma gibi bir şey sözkonusu değildir. Ne varki özellikle motorlardaki alıştırma işlemi imalat esnasında yapılmıştır.
Aracı ilk kullanımda motor açmak için yüksek devirde ve yüksek hızda kullnımı faydadan çok zara getirebilir. Bunun nedeni haraketli parçaların daha uyum sağlamadan yüksek yüklere maruz kalmasıdır. Eğer aracınızı açmak istiyorsanız bunu agresif kullnımla değil düşük hızla ve düşük devirlerle yapmanız gerekir. Çok eskiden otomobiller satılırken belirli bir süre kullanması ve rodaj süresini tamamlaması için otomobili sizin yanınızda görevlendirdikleri bir teknik personele kullandırırlardı.
Motor açmak için yapılan yüksek devirli kullanımı sadece motor açısından değerlendirmemek gerekir. Sonuç olarak motordan istediğimiz devri almamızı sağlayan, gücü ve torku diğer organlara aktaran ve içerisinde en fazla haraketli parçaları içeren vites kutusunun da ömrünü düşünmek gerekir.
Yakıt enjeksiyon sisteminin de araçlarımızda elektronik kontrol ünitesiyle (ECU) kontrol edildiğini düşünürsek, motor açma çalışmasının ECU ya dışarıdan bir müdahale olmadan, sadece yüksek devirli kullanımla hiçbir etkisi olmayacağını anlarız.
Aracınızı ilk aldığınızda mutlaka sakin bir kullanımla rodaj süresini tamamlayın. gerekli olan hız veya tork için gerekli vitesi seçin. Otomobiliniz için en verimli olan hız ve tork değerlerindeki devir sayısını teknik datalarında bulabilirsiniz.
Güvenli sürüşler.....
Yer imleri