Sayfa 2/2 İlkİlk 12
25 sonuçtan 21 ile 25 arası

Konu: Jant-lastik ebadı ile motor gücünün yere iletilmesi ilişkisi?

  1. #21
    Mehmet Erduru
    RedLine effect1903 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    14/05/2009
    Yaş
    43
    Mesajlar
    1.335
    Nereden
    Balıkesir
    Rengi
    Rock Siyah
    Edilen teşekkür: 396

    Standart

    Güzel açıklamalar olmuş gerçekten konu hakkında teknik bilgiye sahip arkadaşlara teşekkür ederim faydalı oldu Ama benim asıl demek istediğim şuydu; jant büyütmeden lastik küçülse örneğin 185/65/r15 iken 185/55/r15 vea 185/60/r15 lastik taksak mesela tork gücünün yere iletilmesinde bir artış olur mu olmaz mı? Böyle bir niyetim de yok ayrıca olmaz da zaten en iyisi orijinal ebabı ama asıl sormak istediğim buydu arkadaşlar.

  2. #22
    ümit başaran
    uzuncocuk - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    13/10/2010
    Yaş
    44
    Mesajlar
    1.518
    Nereden
    Mardin
    Rengi
    Yok
    Edilen teşekkür: 480

    Standart

    o zaman lastık ebadı 16 olanların 15 e donmesı mantıklı oluyor.... sekıl kotulesırken gıdıs ıyılesıyor... aynı motoru tasıyıp opsıyonları degıstıkce lastık capı artıran bırsuru arac var... bosunda 14 cant olup dolusunda 15 cant ola ama motoru aynı olan... kafam karıstı..
    jetta1.2 tsı comfortlıne 2012

  3. #23
    Tony Montana
    Ingegniere tonymontana - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    18/06/2011
    Mesajlar
    1.297
    Nereden
    Yurtdışı (Foreign)
    Rengi
    Yok
    Edilen teşekkür: 448

    Standart

    Alıntı effect1903 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Güzel açıklamalar olmuş gerçekten konu hakkında teknik bilgiye sahip arkadaşlara teşekkür ederim faydalı oldu Ama benim asıl demek istediğim şuydu; jant büyütmeden lastik küçülse örneğin 185/65/r15 iken 185/55/r15 vea 185/60/r15 lastik taksak mesela tork gücünün yere iletilmesinde bir artış olur mu olmaz mı? Böyle bir niyetim de yok ayrıca olmaz da zaten en iyisi orijinal ebabı ama asıl sormak istediğim buydu arkadaşlar.
    Aslinda sorunun cevabi benim yazdiklarimda sakli. Daha ince yanak ayni boyutta jant ile kullanilirsa cekis kuvveti artar. Ama cuzi miktarda artar konforu bozmaya degmez.

    Alıntı uzuncocuk Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    o zaman lastık ebadı 16 olanların 15 e donmesı mantıklı oluyor.... sekıl kotulesırken gıdıs ıyılesıyor... aynı motoru tasıyıp opsıyonları degıstıkce lastık capı artıran bırsuru arac var... bosunda 14 cant olup dolusunda 15 cant ola ama motoru aynı olan... kafam karıstı..
    Hesap ortada Ümit hocam, aradaki fark az. +-%10 kayıp yada kazanım var yaklaşık olarak.
    Daha önce de dediğim gibi, tek faktör yarıçap değil. Adam 205/40 R17 takar yarıçap 175/65 R15'ten daha kısa olur, dolayısıyla kuvvet daha büyük olur ama ya jantın ağırlığı?
    Yani tek değişkenli bir denklem değil aslında bu.
    Konu tonymontana tarafından (26/02/2012 Saat 21:26 ) değiştirilmiştir.

  4. #24
    Hakan T
    Solitude - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    28/10/2010
    Mesajlar
    456
    Nereden
    Tekirdağ
    Rengi
    Titanyum Gri
    Edilen teşekkür: 99

    Standart

    Yanak küçülüncede çekiş iyileşirken aldığın yol azalıyor az bi miktarda olsa hem max süratte azalıyor

  5. #25
    aşkın oğuz
    askin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    17/01/2011
    Mesajlar
    461
    Nereden
    Kastamonu
    Rengi
    Evo Gri
    Plaka
    37 .. 777
    Edilen teşekkür: 63

    Standart

    Alıntı tonymontana Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster


    Momenti mi elde ettik?

    Arkadaşım, momenti yaratan senin aracın. Motor momentin max 190Nm. 1.vites çevrim oranın 3.909 buradan diferansiyelinin ayna dişlisine gelen moment 742Nm yapar. Diferansiyelinin çevrim oranı ise yaklaşık 3 olur binek araçlarda, puntonun kesin oranını bilmiyorum. 2 tekerleğe iletilen toplam momentin 742*3=2226 Nm olur. Bizim diferansiyellerimiz kilitlemesiz olduğundan düz yolda %50-%50 paylaştırır momenti. Her bir tekerleğine giden, moment yaklaşık 1113Nm'dir.

    Şimdi senin saçma bulduğun ama doğru olan hesaba dönelim.

    Diyelim ki 1takım 15" jantın var. 1takımda 16". Lastik ebatlarını öyle seçtin ki B/H oranı ( yani senin 185/65 R15 teriminde gördüğün 65 oranı) aynı.

    175/65 R15 lastik ve jant takımının yuvarlanma dairesi yarıçapını hesap edelim:
    175*0,65=113,75mm (tek yanak yüksekliğin)
    jant yarçapın= (15*25,4)/2=190,5mm
    toplam yarıçap= 304,25mm (190,5+113,75)
    Momentin 1113Nm'idi. F=M/r dersek çekiş kuvvetin F= 1113/0,30475= 3.6 kN olur.

    Sen gidip 195/65 R16 lastik takarsan aynı hesaptan:
    195*0,65=126,75mm (tek yanak yüksekliğin)
    jant yarçapın= (16*25,4)/2=203,2mm
    toplam yarıçap= 329,95mm (203,2+126,75)
    Momentin 1113Nm'idi. F=M/r dersek çekiş kuvvetin F= 1113/0,32995= 3,3 kN olur.

    Umarım anlamışsındır. Anlamadıysan detaylı olarak özel açıklayayım.
    Herkes anlasın diye evet basit açıklamaya çalışmıştım.
    Kısaca jant çapını büyütecekseniz B/H oranını hesap edip jant yarıçapına ekleyerek, orijinalde ne varsa ona benzetmeye çalışın. Aksi takdirde:
    1. Yukarıda komple hesap ettiğim gibi çekiş kuvveti kaybına uğrarsınız.
    2. Yuvarlanma dairenizin çevre ölçüsü arttığı için lastik-yer arası sürtünme direncine daha fazla maruz kalırsınız.




    buyur bak kardeşim yukarıda senin de dediğin gibi formülasyonunu koydum. Benim anlatmaya çalıştığım şey, Çekiş Kuvveti. Tractive force diye tabir ederiz ve kilitlemeli diferansiyel hesaplarında bunu kullanırız. Diferansiyel kilidinin kullanım amacı budur: tek tekerleğiniz çamur vs. gibi bozuk zemine düştüğünde, bu yukarıda bahsettiğim çekiş kuvvetini yere aktaramadığından aracı tahrik edemeyiz.
    Kısacası moment pistonların krankı çevirmesiyle volana aktarılır, dişli oranlarıyla büyültülür (vites kutusunda) ve diferansiyele aktarılır. Diferansiyelde, dengeleme dişlileri vasıtasıyla moment sağ ve sol tekerleklere aktarılır eşit miktarda. Tekerleklerde moment hesabı olmaz, çekiş kuvveti hesabı olur.
    hocam tebrikler gerçekten.. söyledikleriniz kitapçıkla da uyuşuyor..

  6. Bu mesaj için teşekkür edenler:


Sayfa 2/2 İlkİlk 12

Benzer Konular

  1. Orjinal lastik ebadı ?
    emtue tarafından Lastik ve Jant forumunda yazıldı.
    Cevaplar: 22
    Son Mesaj: 06/01/2021, 18:13
  2. Jant & Lastik ebadı uyumu hk. bir soru
    ekartoo tarafından Teknik Yardım forumunda yazıldı.
    Cevaplar: 11
    Son Mesaj: 27/05/2012, 15:36
  3. Lastik markası önerileriniz ve arabayı yere yakınlaştırma
    madenmaden tarafından Motor ve yürüyen aksam modifikasyonu forumunda yazıldı.
    Cevaplar: 15
    Son Mesaj: 14/01/2012, 17:28
  4. Lastik ebadı ve chip tuning
    rec_off tarafından Teknik Yardım forumunda yazıldı.
    Cevaplar: 7
    Son Mesaj: 25/08/2010, 01:50
  5. Lastik - Yakıt tasarrufu ilişkisi
    tomypenev tarafından Teknik Yardım forumunda yazıldı.
    Cevaplar: 13
    Son Mesaj: 01/07/2009, 12:24

Yer imleri

Yer imleri

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  


Forumdaki tüm yazışmalardan üyelerin kendisi sorumludur. Çıkabilecek herhangi bir hukuki durumda, forum yönetimi yetkili merciilerin talepleri doğrultusunda, ilgili üye/üyelerin tüm erişim bilgilerini/kayıtlarını vermekle yükümlüdür. Yeni üye olanlar, maillerine gönderilen onay maillerini onayladıktan sonra, admin onayıyla üye olabilmektedirler. O nedenle üye olurken profil bilgilerinin özenli, doğru ve eksiksiz şekilde girilmesi son derece önemlidir. Üyeler; forumda geçirdikleri zaman zarfında forum kurallarına uymak zorundadırlar. Kurallara aykırı davrandığı tespit edilen üyeler hakkında haber vermeksizin işlem yapma hakkı forum yönetimine aittir. Forum kurallarını okumak için tıklayınız. Unutmayınız; bu ortamdaki özgürlüğünüz, başkalarının özgürlüğüyle sınırlıdır.
Reklam vermek, bilgi & iletişim için: admin@grandepuntotr.com



# Fiat Türkiye Kullanıcı Forumları Network #

www.fiattr.com   |    www.puntotr.com   |    www.grandepuntotr.com   |    www.puntoevotr.com   |    www.bravotr.com   |    www.lineatr.com   |    www.500tr.com   |    www.ottimotr.com   |    www.aegeatr.com