Alıntı piankhy Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
Ya hadi 90 beygirlik dizel ve 95 beygirlik benzinlileri anladım ama 77 beygirlik arabalarda rahat rahat 200 yapan arkadaşları anlamıyorum nasıl yapıyorlar. Yanlış anlamayın yapmadan yaptık diyolar demiyorum da bence acayip bir sapma var o zaman kilometre saatinde. 200 dediğiniz sürat öyle az buz sürat değil. 77 beygirlik ve sınıfına göre ağır sayılabilecek bir arabada zor hatta imkansız gibi bence. Ya arkadan çok rüzgar alarak yokuş aşağı ya da dediğim gibi bayağı bir sapma var bana kalırsa kilometre saatinde.
aracın ivmelenmediğini varsayarsak, araç üzerine etkiyen kuvvetler toplamı:

Ftot=Ft+Fh+Fe olacaktır. burada Ft tekerlek sürtünme kuvveti, Fh hava sürtünme kuvveti, Fe eğim kuvveti olacaktır.

Ft = Ct x Mt x g x Cos a
Fh = 0.5 x Sig x Cr x Af x V^2
Fe = Mt x g x Sin a

(a: yolun eğimi (derece), Ct: Tekerlek sürtünme katsayısı, Mt: araç toplam ağırlığı (kg), g: yerçekimi ivmesi (~9.81 m/s^2), Sig: hava yoğunluğu (~1.17Kg/m^3), Cr: rüzgar sürtünme katsayısı, Af: aracın ön izdüşüm alanı (m^2), V: araç hızı (m/s))

olacaktır. Bir başka bağıntı da:

Pt = Ftot x V

olur. Burada Ptot: toplam güç (Watt), Ftot: toplam kuvvet (N) ve V (m/s): hızdır. Dikkat edilmesi gereken bir şey de burada transmisyon verimidir. Motordan çıkan gücü (örn: 95Hp = 70kW) bu verimle çarpıp Ptot'a eşitlediğimiz noktadaki hız aracın teorik olarak ivmelenmesinin sıfır, hızının maksimum olduğu nokta olur.

Tabi bu hepları yapacak cengaver bir genç lazım :icon_surprised:

herneyse... Demek istediğim elimizdeki güç belli, ya yokuş aşağı giderken ya da arkadan rüzgar alırken katalogda 178Km/h yazsa da 200 filan görebilirsiniz (bkz. denklemler)... Sapma yaklaşık olarak %10 her takometrede olur. 200 görür aslında 180'de gidersiniz...

araçlar 178 yazıyorsa ona göre tasarlanmıştır, lastikler yine hız sınıfına göre tasarlanmıştır (standartlar sanırım 180Km/h max olması lazım).

basarken bunları da düşünün..:lamer: