bilindiği üzere multijet motor 5 bin kmden sonra tam bi ekonomik motora dönüşüyor bu ararda motor yeni olduğu için mekanik parçalar birbirine alışma döneminde yakıt sarfiiyatı normalden 1. 1.5 lt fazladır. tabi bu birazda kullanım şeklinize bağlıdır.660 km eğer şehir dışı kullanım ise yüz km ye 4.8lt 4.8*6.6 =32,34lt mazot yapar o da bugunkü hali ile 131tl ye denk gelir
EVO 1.3 MJ DYNAMIC
CHIP TUNNING
sayın ozzy, max tork devri; aracın motorunun tasarımsal olarak yakaladığı en yüksek torkun bulunduğu devirdir, fakat motorun min yakıt sarfiyatının bulunduğu devir tamamen farklı parametreleri değerlendirdikten sonra bulunan devirdir, dolayısıyla max tork devri ile min yatık tüketimi devri arasında fark olması normaldir, genel olarak motorların yakıt sarfiyat diyagramları incelendiğinde, birim zamanda min yakıtın sarf edildiği devir olarak 2500-2700 olarak görülür ki, bu da turbonun volümetrik verirminin % 100 e çıktığı devirlerdir.
Bu zamana kadar nacizane bilgilerim doğrultusunda, turboşarjlı araçlarda, turbonun tam verimli çalışma devri max tork noktasıdır. Eğer turbo bahsettiğiniz devirlerde %100 verimli çalışıp hava basabilseydi max tork noktası o devirler olurdu ya da tork bantını o devre kadar taşıyabilirdi.
Motorlarda tork tek başına birşey ifade etmez ne yazık ki.
olayı basite indirgeyip bazı sabit kaysayıları çıkartırsak şu denklemi söyleyebiliriz:
HP=rpm/5250 x tork (torkun metrik cinsinden kullanılabilmesi için çevirmek gerekir o yüzden payda da 5250 var)
rpm yani devir olmadan tork hiç birşeydir.
aracın motorunun beygir - tork eğrilerine bakarak hangi devirde ne tork verdiğini karşılaştırıp o şekilde yorum yapmak daha doğru olur.
max tork alt devirlerde veriliyorsa max HP'de alt devirlerde veriliyor demektir. yukarıda yazdığım denklem ile bunu görebilirsiniz.
Dizel araçların alt devirde aniden koltuğa yapıştırıp hızlanmasının nedeni, torku alt devirlerde vermesindendir. dolayısıyla şehir içinde kullanıma uygun diyebiliriz. Yüksek hızlarda dizellerin kesilmesinin nedenide budur zaten. Benzinli motor daha yüksek devir çevirebildiği daha fazla son sürate sahiptir.
ayrıca transmisyon olayınıda unutmamak gerekir. Dişli kutuları ihtiyaç olduğunda rpm'yi torka, torkuda rpm'ye çevrirler
burada detaylı açıklamalar mevcut. Biraz karmaşık ancak anlayınca torkun tek başına hiçbirşey ifade etmediğini anlayabiliyorsunuz:
https://forum.donanimhaber.com/m_383..._1/key_/tm.htm
Konu Du Hast tarafından (10/09/2012 Saat 04:58 ) değiştirilmiştir.
# Fiat Türkiye Kullanıcı Forumları Network # |
Yer imleri