Öncelikle Triger kayışı/zinciri nedir ne işe yarar kısaca bahsedeyim.
Triger motorun siboplarının/valflerin ne zaman açılıp ne zaman kapanacağını kontrol eder. Ne zaman açılıp içeri yakıt alacak ne zaman kapanacak patlama olacak, ne zaman bu gaz valf açılıp dışarı atılacak bu sistemi yönetir.
Aracımız için hayati öneme sahiptir.
Suboplar içeri doğru açılıp kapandığından dolayı triger zinciri öyle bir ayalama yapar ki pistonumuz (zamana göre) en üste çıkarken açık, pistonumuz en üst noktaya vardığında suboplar kapalıdır. bu sebepten subop ve piston birbirine çarpmadan bir ahenk içerisinde çalışır triger zinciri kontrolü ile…
Triger kopması olayında aracın stop etmesini geçin, Böyle bir durumda triger zinciri koptuğu için Suboplar içeri doğru açık kalabilir ve pistonumuz yukarı çıktığında çarpıp hem pistonumuza hemde siboplarımıza oldukça büyük zarar vererek büyük masraflar açabilir.
Not: Bazı Araçlarda (Örneğin Lada araçların 8 valf modellerinde) pistonların başında sibopların gireceği kadar oyukluk bırakılarak, olası triger kopmasında subpoların zarar görmesi engellenmiştir.
Triger iki tiptir ya zincir ya da kayış,
Otomobil firmaları Triger kayışını 60.000 km veya 5 yıl, Triger zincirini ise 160.000 km veya 5 yıllık periyotlarla değiştirilmesini önerir.
Bunlar elbette biraz düşük rakamlar Triger zinciri kayış gibi lastik olmadığından, ve çelikten imal edildiğinden dolayı 200 – 300 binin üzerine kadar dayanan, değiştirilmeyen araçları duyuyoruz.
Bunun sebebi de motor yağının zamanında ve doğru yağ tipi ile değiştirilmesi. Çünkü triger zinciri motor blogunun içerisinde motor yağı ile yağlanarak çalışmaktadır. Ama triger kayışı motor içerisinde yağ içerisinde çalışmaz. (Yeni nesil araçların bazılarında, Hem kayış olup hemde yağ içerisinde çalışabilen kayışlar kullanılabiliyor.)
Triger zincirli araçların, Kayışlı araçlardan bir diğer avantajı ise kopacağını önceden belli eder. Araç ilk çalıştırıldığı esnada veya çalışırken zincir sesi duyuyor iseniz hemen stop edip çekici çağırın en yakın yakın servise gidin.
Triger kayışı yaklaşık 600 TL – 1500 TL Aralığında iken, eğer koparsa motorun pistonları , subopları ve diğer bölümleri zarar görecek ve çok yüksek masraflara yol açacaktır.
Aşağıda Fiat Linea 1.3 Multijet aracın, Nasıl Benim zincirimi değiştir diye seslendiğini dinleyebilirsiniz. Böyle bir ses duyuyorsanız servisin yolunu tutmalısınız.
Yer imleri