10 sonuçtan 1 ile 10 arası

Konu: Tork hakkında hersey...!!!

  1. #1
    ERCan Bütün
    ERC - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    25/07/2007
    Yaş
    36
    Mesajlar
    1.041
    Nereden
    İstanbul
    Rengi
    Egzotik Kırmızı
    Edilen teşekkür: 336

    Standart Tork hakkında hersey...!!!

    arkadaslar merhaba tork hakkında ben birseyler biliyorum ama bunun yeterli olmadıgının farkındayım hem bana yardımcı olmak icin hemde diger arkadaslara yardımcı olmak icin biraz tork hakkındabilgi verirmisiniz?tork ne ise yarar?torkun sıkıstırma oranıyla alakası varmıdır?tork la beygir gucu arasındakı fark nedir?neden dizellerin tokru yuksektir?neden dizeller dusuk devirlerde yuksek tork a sahip olurlar?neden benzinlilerin torku yuksek degildir?turbo motorların torku neden benzinlilere gore yuksektir?cevaplandırırsanız bilgilenmis oluruz tesekkurler...!!!
    Konu ERC tarafından (01/07/2008 Saat 15:25 ) değiştirilmiştir.
    Forever DJ Tiestooooooooooooooo...absolutely Trance dj in the universe...

  2. #2
    Ziyaretçi047
    Ziyaretçi Ziyaretçi047 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart

    Tork nedir?, CihaN

    Eski bir yazım. Belki bir nebze yardımı olur.

  3. Bu mesaj için teşekkür edenler:

    ERC

  4. #3
    Mustafa FIRINCI
    mustafaf - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    29/01/2008
    Mesajlar
    2.644
    Nereden
    Mersin
    Rengi
    Yok
    Edilen teşekkür: 1569

    Standart

    bende tam sımdı bu lınkı yazacaktım cıhan elıne saglık...
    Punto Forum | Bizi; Ege'de Komşuya, Kosova'da Sırplara, Kıbrıs'ta Rumlara Sorun...

  5. Bu mesaj için teşekkür edenler:

    ERC

  6. #4
    Mustafa FIRINCI
    mustafaf - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    29/01/2008
    Mesajlar
    2.644
    Nereden
    Mersin
    Rengi
    Yok
    Edilen teşekkür: 1569

    Standart

    TORK Tork döndürme kuvveti demektir. Motorların gücünün yanında torku da belirtilir, örneğin, 3800 dakika/ devirde 145 Nm gibi. Ne işe yarar? Basit olarak açıklamaya çalışırsak, bir otomobilin, daha doğrusu motorunun torku iyiyse kullanımı daha rahat olur çünkü motor daha geniş bir devir aralığında vites değiştirmeden kullanılabilir. Ya da acil durumlarda yine daha az vites değiştirme ihtiyacı hissedilir. En yüksek tork olarak belirtilen rakamın yanında bu rakamın elde edildiği devir de önemlidir. Motorlar daha çok düşük ve orta devirlerde kullanıldığı için özellikle şehir içinde, torkun düşük devirlerden itibaren yüksek olması çok kullanışlıdır. Böylece alt vitese geçmeden hareketi sürdürmek mümkün olur. Genel olarak motor hacmi yükseldikçe tork artar ama aynı motor hacmine sahip motorların torkları ve "tork eğrileri" farklı olabilmektedir. Bunun nedeni de motor tasarımındaki farklılıklardır. Silindirlerin çapı ve stroku, ateşleme zamanlaması ve diğer bazı niteliklerden oluşan genel olarak "teknoloji" diyebileceğimiz özelliklerdir bu farkı yaratan. Ayrıca herkesin bildiği gibi dizeller "torklu" motora sahiptir. Bunun anlamı düşük devirde yüksek tork sağlıyor olmasıdır. Benzinli motorlardan farklı olarak dizel motorlarının en yüksek torku 1800-2500 dakika/devirde elde edilir. Bu sayede çok devire gerek kalmadan motor "çeker". Diyelim ki bir benzinli motorla bir dizel aynı en yüksek torka sahip olsun, yine dizel motor daha avantajlıdır çünkü bu torku daha düşük devirde sağlıyor. Bunun pratik avantajı, örneğin bir yokuş çıkarken üçüncü viteste 2000 d/d'de iken dizel motorlu arabada gaza basarsınız ve araba hızlanabilir, benzinli motora sahip araba ise hızlanamaz ve büyük bir olasılıkla bir alt vitese geçmek zorunda kalır. Düşük devirlerde yüksek çekiş gücü sağladığı için dizel motorlar özellikle ticari araçlarda kullanılmaktadır. Motorun beygir gücü ile torku karıştırılmamalıdır. Bunlar farklı şeylerdir. Torkun anlamını somut olarak anlamak için şöyle bir örnek de verilebilir. Diyelim ki iki tane aynı beygir gücüne sahip araba var. Torkları ise farklı. Her iki arabayı arkaları birbirine doğru gelecek şekilde yanaştırıp bağladığınızda, iki araç birden hareket ettiğinde (halat çekme oyunu gibi) beygir güçleri aynı olmasına rağmen, torku yüksek olan diğerini çeker.



    belkı buda bıraz yardımcı olabılır...

    (alıntıdır)
    Punto Forum | Bizi; Ege'de Komşuya, Kosova'da Sırplara, Kıbrıs'ta Rumlara Sorun...

  7. Bu mesajı için 3 kişi mustafaf'ye teşekkür etti:


  8. #5
    ERCan Bütün
    ERC - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    25/07/2007
    Yaş
    36
    Mesajlar
    1.041
    Nereden
    İstanbul
    Rengi
    Egzotik Kırmızı
    Edilen teşekkür: 336

    Standart

    tesekkurler.biraz daha bilgi alabilirmiyim arkadaslar cok kafayı taktım bu tork olayınacevaplar sorularıma yonelık olursa cok seyler ogrenirim cunku yazılan bilgiler cok genel.simdiden tesekkurler...
    Forever DJ Tiestooooooooooooooo...absolutely Trance dj in the universe...

  9. #6
    Arda BULUT
    ABNEW - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    01/02/2007
    Yaş
    48
    Mesajlar
    12.708
    Nereden
    Ankara
    Rengi
    Yok
    Edilen teşekkür: 4298

    Standart

    Ben de birşey ekleyeyim:

    Günümüzde dizeli dizel yapan şey turbo+gelişmiş enjeksiyon ve besleme sistemleridir.Eski dizellerin en büyük avantajı yakıt tüketimleriydi.Aynı hacimdeki benzinli ve normal dizel motor arasında benzinli lehine tork ve güç avantajı vardır.Dizel ünitenin tek avantajı düşük devir nedeniyle daha uzun ömürlü olması ve düşük tüketimidir.

    Günümüzde turbo ve gelişmiş enjeksiyon sistemleri neticesinde turbo dizeller atmosferik benzinli motorlar kadar güç üretmekte ve benzinlilerden çok daha fazla tork sunmaktadırlar.Bunun deni ise önceden de belirttiğim gibi turbo+besleme sistemleridir.Tabi en büyük pay turbodadır.Yoksa dizel motorlar 3000d/d yı bile kolay çeviremez...

    Tork ve bg arasındaki ilişki de oldukça karmaşıktır.Torku yüksek olan kimine göre avantajlı kimine göre hızlıdır.Ancak torkun en önemli etkisi çekiş gücünedir.Yani sabit devirde torku yüksek olan araç daha kararlı ve devir düşmeden ilerler.Mustafanın da belirttiği gibi halat çekme oyununu torku daha iyi olan kazanır.Ancak hızlı gitmek için torktan çok bg ve devir çevirebilme çok daha önemlidir.Atmosferik 1600cc benzinli, turbo dizel 1600cc ye göre neredeyse yarısı kadar tork ile dizelden daha iyi hızlanabilir ve son sürate çıkabilir...

    Ercan:

    Sıkıştırma oranı ile torkun ilgisi vardır.Ancak bunu dizelde ayrı benzinlide ayrı ele almak gerekiyor.
    Dizeller yapıları gereği düşük devirde düşük bg ve tork üretirler.(Eski teknoloji dizeller)
    Yukarıda da belirttiğim gibi turbo sayesinde dizeller yüksek bg ve tork üretebilirler.Turbo benzinlilerin de max. tork devri düşüktür.
    Konu ABNEW tarafından (01/07/2008 Saat 15:40 ) değiştirilmiştir. Sebep: Ekleme

  10. Bu mesajı için 3 kişi ABNEW'ye teşekkür etti:


  11. #7
    ERCan Bütün
    ERC - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    25/07/2007
    Yaş
    36
    Mesajlar
    1.041
    Nereden
    İstanbul
    Rengi
    Egzotik Kırmızı
    Edilen teşekkür: 336

    Standart

    arda abi bilgiler icin soal bu konuda sana birsey sormak istiyorum sende biliyorsun kı turbo motorların normal benzinli motorlardan ve dizel motorlardan sıkıstırma oranı dusuktur pekı ona ragmen nasıl normal benzınlı aractan daha yuksek tork uretir turbo sayesinde mı?ayrıca turbo tork un be beygir gucunun dusuk devirlerde elde edilmesini mi saglıyor?cevaplar icin sımdıden tesekkurler...
    Konu ERC tarafından (01/07/2008 Saat 16:11 ) değiştirilmiştir.
    Forever DJ Tiestooooooooooooooo...absolutely Trance dj in the universe...

  12. Bu mesaj için teşekkür edenler:


  13. #8
    . .
    Korhan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    27/12/2006
    Yaş
    46
    Mesajlar
    1.034
    Nereden
    Kastamonu
    Rengi
    Yok
    Edilen teşekkür: 254

    Standart

    Sıkıştırma oranı yüksek olan motorların torkunun yüksek olmasının sebebi daha uzun piston kolunun krank miline olan uzaklığının fazla olmasından kaynaklanan moment artışıdır. Moment = kuvvet x kuvvet kolu. burada kuvvet kolu uzayınca moment (tork) de artıyor. Tork bir moment birimidir.

  14. Bu mesaj için teşekkür edenler:

    ERC

  15. #9
    Arda BULUT
    ABNEW - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    01/02/2007
    Yaş
    48
    Mesajlar
    12.708
    Nereden
    Ankara
    Rengi
    Yok
    Edilen teşekkür: 4298

    Standart

    Alıntı ercan all Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    arda abi bilgiler icin soal bu konuda sana birsey sormak istiyorum sende biliyorsun kı turbo motorların normal benzinli motorlardan ve dizel motorlardan sıkıstırma oranı dusuktur pekı ona ragmen nasıl normal benzınlı aractan daha yuksek tork uretir turbo sayesinde mı?ayrıca turbo tork un be beygir gucunun dusuk devirlerde elde edilmesini mi saglıyor?cevaplar icin sımdıden tesekkurler...
    Ercan turbo, silindirlere ekstra hava gönderiyor.Hatta intercooler ile biraz daha soğuk hava yolluyor.Bu, silindirlere daha yoğun hava verilmesini sağlıyor.Dolayısıyla içerideki yanma birim zamanda çok daha şiddetli oluyor.Atmosferik motorun alabileceğinden çok daha fazla hava, ekstra yanma-patlama ile daha çok güç ve tork üretilmesini sağlıyor.Tabi bu çekilen havaya göre yakıt ta bir miktar daha fazla enjekte ediliyor.Bu patlamaya dayanabilmesi için motor içi elemanları atmosferik motorlara göre daha farklı malzemelerden üretiliyor ve yine bu eksta güce dayanabilmesi için sıkıştırma oranları bir miktar düşürülüyor.Dolayısıyla turbo motorların turbo ünitelerini çıkartırsanız sözkonusu motor atmosferiklerin tork ve gücünü bile üretemez...

    Turbo temelde motora tork ve güç kazandırıyor.Ancak son dönemlerdeki yüksek teknoloji turbo,yakıt sistemleri ile elektronik birleşince atmosferiklere göre üretilen güç ve tork bandı da oldukça aşağılara çekildi...

  16. #10
    ERCan Bütün
    ERC - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    25/07/2007
    Yaş
    36
    Mesajlar
    1.041
    Nereden
    İstanbul
    Rengi
    Egzotik Kırmızı
    Edilen teşekkür: 336

    Standart

    abi agzına saglık istedigimde tam buydu...!!!birde dizel araclar neden torklarını cok dusuk devirlerde elde ederler mesela turbolar daha yuksek devirlerde elde ederlerken?arkadaslar cevaplandırıcak yok herhalde...
    Konu ERC tarafından (02/07/2008 Saat 22:48 ) değiştirilmiştir.
    Forever DJ Tiestooooooooooooooo...absolutely Trance dj in the universe...

Benzer Konular

  1. Maximum tork aralığı
    Misafir047 tarafından Teknik Yardım forumunda yazıldı.
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 19/08/2011, 19:44
  2. Punto Evo Sport 1,6 120hp 320nm tork
    burak6230 tarafından Genel forumunda yazıldı.
    Cevaplar: 30
    Son Mesaj: 18/05/2011, 15:02
  3. Tork eğrisi?? (G.Punto 1.4 8V)
    bluege tarafından Teknik Yardım forumunda yazıldı.
    Cevaplar: 14
    Son Mesaj: 04/06/2010, 11:49
  4. Turbosuz 1.3 Multijet kaç hp kaç tork?
    makeles tarafından Teknik Yardım forumunda yazıldı.
    Cevaplar: 23
    Son Mesaj: 04/03/2009, 20:30

Yer imleri

Yer imleri

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  


Forumdaki tüm yazışmalardan üyelerin kendisi sorumludur. Çıkabilecek herhangi bir hukuki durumda, forum yönetimi yetkili merciilerin talepleri doğrultusunda, ilgili üye/üyelerin tüm erişim bilgilerini/kayıtlarını vermekle yükümlüdür. Yeni üye olanlar, maillerine gönderilen onay maillerini onayladıktan sonra, admin onayıyla üye olabilmektedirler. O nedenle üye olurken profil bilgilerinin özenli, doğru ve eksiksiz şekilde girilmesi son derece önemlidir. Üyeler; forumda geçirdikleri zaman zarfında forum kurallarına uymak zorundadırlar. Kurallara aykırı davrandığı tespit edilen üyeler hakkında haber vermeksizin işlem yapma hakkı forum yönetimine aittir. Forum kurallarını okumak için tıklayınız. Unutmayınız; bu ortamdaki özgürlüğünüz, başkalarının özgürlüğüyle sınırlıdır.
Reklam vermek, bilgi & iletişim için: admin@grandepuntotr.com



# Fiat Türkiye Kullanıcı Forumları Network #

www.fiattr.com   |    www.puntotr.com   |    www.grandepuntotr.com   |    www.puntoevotr.com   |    www.bravotr.com   |    www.lineatr.com   |    www.500tr.com   |    www.ottimotr.com   |    www.aegeatr.com