Donanım Forumda yazılarını okuduğum, motor konusunda bilgisi yüksek birine (izin almadığım için nikini vermiyorum , hoş üsluptan ve teknik konuşmasından anlamışsınızdır kim olduğunu) ) sordum bu konuyu , karbüratörlü ve enjeksiyonlu araçlarda yakıt kesme olayını onun cevabıdır....
.
Karbüratörlü bir araçta gaz kelebeğini kapatsanız bile, motor rölanti memesinden benzin çekmeye devam eder. Karbüratörlerde 2 devre vardır. Birisi ana devre ve venturi vakumuyla çalışır ve gaz kelebeğinin önünde yer alır. Diğeri ise rölanti devresi olup gaz kelebeğinin hemen arkasında yer alır. Gaz kelebeği kapandığında, kelebek valfinin ön yüzünde basınç artarken arka yüzünde pistonların emme stroku yüzünden basınç çok düşer ve dolayısıyla otomatik olarak rölanti memesinden benzin emilir. Bu durum hem rölantide hem de viteste gaz keildiğinde olur. karbüratörlü motor açısından ikisi arasında fark yoktur.
Enjeksiyonlularda ise durum değişik. Aslında basit bir sensör araclığı ile (veya mevcut durumlarında bile) ECU rölanti ile gaz kesme halini motor devrine bakarak birbirinden ayırabilir.
Ben bildiğimi söyleleyim.
1. Güvenlik ve sarsıntılı başlama nedeniyle, enjeksiyonlu motorlarda gaz kestiğinizde motora giden yakıt tamamen kesilmez. Ama o esnada neden bazı bilgisayarlar 0 gösteriyor bilmiyorum.
Yakıtı tamamen keserseniz motor stop eder ve daha yüksek kompresyon direnci göstererek yığılır. Yeniden çalıştırmaya kalktığınızda ise sert bir şekilde çalışmaya başlayarak krankşaft, biyel kolu ve piston tacı üzerine müthiş bir yük bindirir. Teorik olarak böyle bir çalışma modu mümkün olsa bile pratik nedenlerden ötürü hareket halindeki bir motoru durdurup çalıştırmaya kalkmak doğru değildir.
Zaten motorun çalışmaya devam ettiği şöyle anlaşılır:
100 ile giderken aniden gaz kesin. Anlık yakıt tüketimi 0 göstersikten bir kaç saniye sonra vitesi boşa alın. Eğer motora hiç yakıt gitmiyorsa, motorun durmuş olması gerekir. Şimdi boş vitesteyken gaz pedalına basın. Eğer motor çalışıyorsa, motor stop etmemiş demektir.
Bu da her durumda motora yakıt gittiğini, motorun asla durdurulmadığını gösterir.
peki ama neden böyle durumlarda bazı araçlarda anlık yakıt tüketimi 0 olarak görünüyor?
Sanırım bu tasrım tercihi olarak ortaya çıkıyor. Kimi firmalar gaz pedalına basılmayan her durumu 0 tüketim olarak göstermeyi uygun bulurken, kimisi de rölanti yakıtını da gaz pedalına basmasanız bile anlık tüketim içinde gösteriyor.
Bunu açıkçası 0 gösteren firmalara sormak gerekir. Bence doğrusu senin arabadaki. Yani her durumda yakıt tüketildiğine göre, 0 göstermesi yanlış bilgi demektir. Ama onlar da şunu söyleyebilir: "Gaz pedalına bastığınız sürece araba gidiyor demektir. basmadığınız sürece gitmediğine göre bunu tüketim olarak göstermek doğru değildir çünkü tüketilen yakıt karşılığında bir işin yapılmış olması gerekir" vs. vs.
Açıkçası gerekçelerini bilmiyorum ama hemen tüm araçlarda hız halinde ve vitesteyken gaz kesildiğinde motor çalışmaya devam eder.
Bunun istisnaları ise şunlardır:
1. Hibrid araçlar. Onların çalışma mekanizmaları farklıdır.
2. DFCO tertibatı ile donatılmış araçlar. Bu çoğunlukla sonradan takılan bir aparattır. Ama belki bazı lüks modellerde standart olarak geliyor olabilir.
Şöyle çalışır. Bir deselometre, yavaşlama oranını sürekli gzler. Belli bir eşik değeri aştığında ise panik fren yapıldığına kanaat getirip, yangın ihtimalini bertaraf etmek için motora giden yakıtı keser.
Benim eski Citroen'de benzer bir sistem vardı. O yavaşlarken değil, kaza anında yakıtı otomatik olarak kesiyordu.
Bir ara bu konuyu araştırayım, ben de merak ettim şimdi.
Bir şeyler bulursam, sana da bilgi veririm. yazdıklarım umarım kafandaki soru işaretlerini gidermeye yetmiştir.
Saygılar.
Yer imleri