Anlatmaya çalıştığım şey kesinlikle bu ;) Anlatabilmişim demekki :)
Printable View
Anladığım kadarıyla aracınızın teknik detaylarıyla ilgili bilgileriniz var bu bilgiye sahip olup bakımlarınıda eksik etmiyeceğinizi düşünüyorum ama eğer bakım yaptırmadıysanız. 15binde bir mutlaka filtre değiştirin bujilere falan baktırın. Max. 20bin km olsun bakım süreciniz. Ankarada bulunduğum yer toz toprak ben 7binde bir temizliyorum filtremi K&N kutu içi mevcut bende. Her seferinde arabanın kaderi değişiyor :) 1 depo gazla 360km gidiyorken filtreyi temizledikten sonra 420km ye kadar ulaşıyor :)
Bu kullanımla ilgili değil tamamen şanzuman dişli oranlarıyla ilgili bir durum. 3. vites dişlisi multijete göre daha büyük o yüzden fazla yakıyor hatta 2 den 3 e geçtiğinizde motor rahatlarken 3-4 e geçtiğinizde seste çok rahatlama olmaz.
Her zaman söylediğim fire motor kötü değil şanzumanı kötü. 100 km hız üzerine bağırma sebebi de budur...
Ikinci viteste 5.5 i görüyorum ara ara 5.4 oluyor ama dönüşlerde 7.5'i buluyor ikinci viteste. Birinci vitesi saymıyorum o viteste bakmıcaksın kalkış vitesi ayrıca arabayı çok yumuşak kaldırcam diyede yığmaya gerek yok. Yumuşak ama hakkını vere vere kaldırma gerekiyor. üçüncü viteste araç zaten ben hızlanacam ben hızlanacam diyor... O sana kalmış ister bas hızlı ivmelendir istersen yavaş yavaş motoru destekle...
dur kalk trafikte elbette 3bin rpm de sabit gidemezsin.
öyle bir kural da yok...
bazen herşeyi uzun uzun yazmıyoruz yazamıyoruz.
yol boş...15-20km ile gidecek değilsin...yada 4 bin devirde gidecek değilsin...elbette uygun olan deviri seçeceksin..yada kafana uyan canının istediği deviri...
daha önce defalarca yazdım
her aracın ideal devri farklıdır...motor hacmi beygiri şanzımanı yüzünden tepkileri farklıdır.
bunu ancak araç sahibi bilir...yada keşfeder...
15-20 km hızla gidiyorsan...ya 1de olacaksın ya da 2 de...
60km hızla giderken 6cı vitese atıp 1500 rpm de araç sanırım sürülmez...
sürülürse yakıt artar...
sıkışık trafikte dur kalklarda yokuş yukarı çıkarken...sanırım ekonomi yapılamaz...çünkü öyle bir şey yok...
varsa ...biri bana bunu öğretsin...
bu arada size bir örnek....sattığım 2001 model 1900 tdi 130hp tiptronik passat...benden sonraki alıcısında 2 defa turbo bozdu...
neden ve nasıl ...izah edeyim...
1. sahibi yaşlı bir hacı amca idi..ankara gölbaşında ikamet ediyor
2. araç güçlü...üstelik chipli...ayağını frenden çek kendi gidiyor hafif
yokuşları dahi belli hızda çıkabiliyor
3. amca yaşlı...bulunduğu yer ufak bir yerleşim yeri. gittiği yerler..evden camiye...camiden pazara...ben aracı 112 bin de verdim...2 yıl sonra sattığında araç 116 bin deydi...2 yılda 4 bin km yapmış.
4. bırakın hız yapacak ortamı...normal devirde bile sürme ortamı olmayınca..ki öğrendiğim kadarı ile 1500-2000 rpm arası aracı sürüyormuş. bu sürüş tarzından dolayı kurumlama çok daha fazla olduğundan turbo 2 senede 2 defa zarar gördü.
en sonunda 3cüsü olmasın diye aracı satmak zorunda kaldılar. araç şuan sanayide bir esnaf arkadaşta...aracı ara sıra görüyorum...araç yaklaşık 1 yıldır kendisinde ve turboda en ufak bir problemi yok....
Eski TDI motorların bir çoğu ~2000rpm lerde max torkunu veriyor ve zaten o motorlarda ~1500rpmlerde bizimkiler kadar randımanlı sürüş sağlanamıyor. Verdiğiniz örnekteki motorda zaten 1500rpm sabit sürüş pek konofrlu olmadğı için zaten araç; beni bu devirlerde kullanma diyor, tecrübeyle sabittir ;) Amca göre göre yemiş aracı.
Dediğiniz kurum biriktirme olayını ben yanma odalarında diye biliyordum.Randımansız sürüşlerde,bizim araçlarımızda rölantide 1000-1200 devirlerde yapabilir.
Ama "Turboda kurum birikimi" ve bu yüzden bozulma olayını ilk defa duymuş oldum ;) Daha öncesi hiç rastlamadım bu şekilde bir şikayetini anlatan. Dediğiniz gibi problemler yaygınsa dikkat etmek lazım.
Ama yeniden yineliyorum: Bizim motorlarımız 1500 devirde randımanlı çalışmaktadır. O devirde turbonun zarar görmeyeceğine eminim ;)
Yeniden Ama: Sizin de örneğinizde verdiğiniz gibi, farklı araçlarda 1500 civarı devirlerde sürüş yapmak problem çıkartabilir. Tamamen o motorun ve turbosunun özelliğine bağlı bir olay. Genellemek yanlış olur ;)
Konumuza geri dönersek:
Amacımız zaten trafikte ekonomi yapmak falan değil. Garipsediğimiz bir durumu paylaşıp tüm araçlarda aynı olup olmadığını sorgulamak ;) Ve bunun sonucunda aracımızda bir problem varsa gidermek.
Araçta yük yok, motordo yük yok. İvmelenme yok tatlı tatlı 20kmh gidiyorsun ve 14lt yakıyor. Bu hala bana çok enteresan geliyor.
Yani:
Aracı 1de kaldırıyorsun güzelce hızlanıp 2ye atıyosun, bu arada 14-16lt gösteriyor.Bunu garipsemiyoruz zaten ilk vites ve hızlanıyoruz-ivmeleniyoruz eyvallah.
Sonra ivmelenme bitiyor, 2. ya da 3. vitesteyiz araç artık harekette ve sadece düz yolda hızını koruyorsun ama hala 14lt gösteriyor. Bu hala mantığıma yatmıyor :)
iyi bir "ustaya" danışın...turboda kurumlamanın zararlarını anlatsın
sizin motorlarda 1400 77 de turbo yok ki...
20km hızla gidiyorsun...araç ne tork üretebiliyor ne beygir...fazla yakması çok normal...
vites en büyük dişlide...bu yüzden son vites dişlisi en küçük olandır ve son vites dişlisi ekonomi vitesi olarak geçer...tabi uygun şartlarda...
peki aracınız 50km 60 hızla 3 yerine 5. vitesle gittiğinde de durum aynı mı?şimdi bana da diyecekler 50 km/h de 5. vites olur mu diye ewet oluyor hemde güzel oluyor.
ah fiat ah bi uzun şanzıman yapmayı öğrenemedin gitti hep kısa hep kısa
"50 km/h de 5. vites olur mu" demicez de :)
Keşke mesajlarımızı okusaydınız dicez :)
50-60km ile ilgili bir problem yoku şu an bu konuda ;)
2. ve 3. viteste 1500rpm yakıtını tartışıyorduk.
50-60km hızlarda zaten 3. viteste değil, 5. viteste kullanıyoruz ;) ve gayet 6-7 arası yakıt değerleri görüyoruz, yani o noktada bir problem yok ;)
her şeye yazmıyım diyorum ama yine dayanamıyorum
şimdi bak furkan
aracın 3, vites yada 2, vitesle ilerler iken anlık tüketim 100 kmde yakacağın yakıt değerini gösterir dolayısıyla
senin aracın diyelimki 100 km lik yola gidiyor ve ikinci vites ile 30 km sürat ile ilerliyorsun yol bilgisayarındaki anlık tüketim değerinde 14lt
bu demektirki senin aracın o 100 km lik mesafeyi bu sürüş şartlarında detaya inersek 30 km sürat ile 2, vites ile ve aynı yol şartlarında 14 litre yakıt tüketerek kat edebilir yol bilgisayarı sana bunu hesaplayıp bildiriyor
aracında durum normal bugün hangi puntoya binersen bin senin motor ve şanzuman özelliklerine sahip aynı kullanımla aynı değerleri göreceksin
Bunları (anlım tüketimden toplam tüketim hesaplama olayını :) )hangi mesajıma binaen yazdığınızı algılayamadım?
Bu hesabın bu şekilde yapılacağını sanırım herkes biliyordur.
Zaten durumun normal olarak değerlendirdiğinizi de daha önceden söylemiştiniz.
Ben kafama takılan bu sorun işin bir kaç küçük deneme daha yaptım, durum tespit ettiğim kadar vahim çıkmadı.
Bu sefer, önümde araç yokken,hiç durmadan, 2. viteste ve 3. viste 1500 1750 2000 devirde sürdüm aracı anlık tüketimler memnun edici geldi. 2000 civarında en güzel değerleri yakaladım 6lt gibi. 1500'den 1700 cıkıslarda bişle 10lt'leriş geçebiliyor anlık tüketim.
Demekki trafikte her ne kadar sabit hızla gidiyormuşum gibi hissetsemde, 100-200 rpm'lik devir değişikliği bile anlık tüketime epeyce etki ediyor. Mantığımın almadığı noktanın, yanılsamadan kaynaklandığını farkettim.
yani gerçek sabit sürüşte gayet mantıklı sonuçlar geldi.
Yanış hesap bağdattan dönermiş ;)