hangi üreticiler hangi sartnameyle neyden ne kadar yag cıkarırlar orasını bilemem...
sartnameler sadece hangi kurumun standartlarını ve içindeki özellikler ve hangi tip motorlarda kullanılacagını kodlamak amaçlıdır.Ve firmalar bu standartları yakalamak zorundadırlar...
ve hiçbir firmanın milyon dolarlar harcayarak ürettiği ürünlere kötü demedim ve hiç bir firma ismi vererek kimsenin malını fiat motorlarına uygun degil diyerek bir ciddiyetsizlik göstermedim...
kimseye selenia marka kullanacaksınız diye birsey demedim kullanmak istemeyen kullanmasın,farklı marka kullanmak isteyenlerede yol göstermek istedim.(haddime düsmeyerek.)
fiat ve selenia firmalarının yapmıs oldugu sözlesmeden dolayı servislerde bu marka bulunmaktadır(büyük ihtimal ihale olarak düsünmek lazım).ilk fabrika cıkısında araclara bu yagların konulmus ve hazır bir sekilde bizlere ulastırılması için.günde kac arac cıkıyor ve bunların yag maliyeti küçümsenecek rakamlar degil.ve bu sözlesmede sart,garanti süresince bu markanın kullanımıda sart kosulmus olsa gerek...
ama sartnameleri sart kosması fiatın uygunluk esasına dayanmaktadır,selenia yagı markasıyla alakası oldugunu düsünmüyorum...
buna ek olarak....
SAE: Amerikan Otomotiv Mühendisleri Birliği
API : Amerikan Petrol Enstitüsü
ILSAC: Uluslar arası Yağ Standartları ve Onay Komitesi
ACEA: Avrupa Otomobil İmalatçıları Birliği
MIL: ABD Ordusu Yağ Spesifikasyonları
JASO: Japon Otomobil Standartları Organizasyonu.
API sınıfları;
Amerikan Petroleum Institute (API), Amerikan Society for Testing Materials (ASTM) Society of Automotive Engineers (SAE)’nin 1960’lı yıllarda bir araya gelip çalışmalarının neticesi ortaya çıkmıştır.S ve C harflerinden sonra gelen harfler, alfabetik sıraya göre ilerledikçe motor yağının kalitesi artar.
SA : Katıksız madeni yağ.
SB : Oksidasyonu ve yatak korozyonunu önleyen katık içeren motor yağı.
SC : 1964 yılı garanti testlerinden geçen; aşınma, oksidasyon, pas ve korozyon önleyen, depozit kontrolü sağlayan benzinli motor yağı.
SD : 1968 yılı garanti testlerinden geçen, SC seviyesine göre daha üstün aşınma, oksidasyon, pas ve korozyon önleyen, depozit kontrolü sağlayan benzinli motor yağı.
SE : API SC ve SD'ye göre yağ oksidasyonuna, yüksek sıcaklık motor depozitlerine, pas ve korozyona karşı daha dayanıklı benzinli motor yağı.
SF : oksidasyon stabilitesi artırılmış ve aşınma önleyici performans geliştirilmiştir.motor depozitlerine, pas ve korozyona karşı da koruyucu özelliktedir. Bu kategorideki yağlar; SE, SD veya SC seviyelerindeki yağların yerine de kullanılabilirler.
SG : 1999 yılında yayınlanan ve benzinli araçlar için geliştirildi.bu seviyede üretilen motor yağları,motor depozitlerine, yağ oksidasyonu ve aşınmaya karşı performansları arttırılmıştır. Ayrıca, bu yağlar, pas ile korozyona karşı da koruyucu olup, SF, SF/CC, SE veya SE/CC seviyelerindeki yâğların yerine de kullanılabilirler.
SH : 1994 yılı garanti testlerinden geçen, SG performansına ek olarak testleri ve üretimi Kimyasal Madde üreticileri (Chemical Manufactures Associations, CMA) protokolüne uygun yapılan benzinli motor yağı.
SJ: 1997 Benzinli Motor Servis Kategorisi. API servis kategorisi SJ'yi karşılayan yağların, yüksek sıcaklıkta depozit oluşumu, aşınma, köpük ve alevlenme özellikleri geliştirilmiştir. Bu yağlar, CMA (Chemical Manufacturers Association) ürün onay kodlarına göre test edilmektedir. API SH, daha önceki API ve servis kategorilerini tavsiye eden motorlarda da kullanılabilirler.
SL : 1 Temmuz 2001 itibariyle yayınlanmıştır. 1 Nisan 2002 tarihinden itibaren üretilen motorlarda önerilecektir. Bu tarihten önce üretilmiş araçlarda da kullanılabilir. Yüksek sıcaklıklarda daha iyi depozit kontrolü ve düşük yağ tüketimi sağlayan yağlardır. En son ILSAC Şartnamesi'ni karşılayabilir ve/veya Energy Conserving Sınıflaması'na girebilir.
SM : Kasım 2004 tarihinde çıkarılmış benzinli motor yağı kategorisi, SL’e göre daha üstün performans ve antioksidan özelliği taşır.
Benzinli ve Hafif Hizmet Dizel Motor ACEA SINIFLARI;
Avrupa Otomobil İmalatçıları Birliği ACEA (Association des Constructeurs Europèens d’Automobile),eski CCMC organizasyonuna ait sınıflamanın yerini alan yeni bir motor yağları kalite sınıflamasını 1996 yılında uygulamaya koydu.Kasım 2004 tarihinde kalite sınıflaması tekrar düzenlenmiştir.
A1/B1 : Viskozitesini koruma özelliği CCMC G-4 ile CCMC PD -2 limitlerini aşanr yakıt ekonomisi sağlayan, düşük viskozite sınıfları için geçerli motor yağı.
A2/B2: Genelde CCMC G-4 ve CCMC PD-2 oksidasyon kararlılığı G-5 e eşdeğer, viskozitesini koruma özelliği gelişmiş konvansiyonel motor yağıdır.
A3/B3: Viskozitesini koruma özelliği ve oksidasyon kararlılığı CCMC G-5 ile CCMC PD-2 limitlerini aşan, yoğun kurum altında viskozite artışı kontrol edilen, düşük tüketimli yüksek performanslı motor yağıdır.
A3/B3/B4: A3/B3 ilave olarak direk enjeksiyonlu motorlar için revize edilmiş motor yağıdır.
A5/B5: Yüksek performans, düşük viskoziteli ve sürtünmeli özeliklerde uzun yağ değiştirme periyoduna sahip indirek ve direk enjeksiyon yakıt ekonomisi sağlayan motor yağıdır.
Özel Filtre Donanımlı Benzinli ve Hafif Hizmet Dizel Motor ACEA Kalite Sınıfları;
C1: Kasım 2004 tarihinde yayınlanan, ACEA B5 şartnamesini sağlayan, düşüksülfatlanmış kül, fosfor (0,05% max), kükürt özellikli ve 2,6/2,9 HT/HS şartlarını karşılayan yakıt tasarruflu motor yağı.
C2: Kasım 2004 tarihinde yayınlanan, ACEA B5 şartnamesini sağlayan orta seviyesülfatlanmış kül, fosfor (0,07%-0,09%),kükürt özellikli ve 2,9 HT/HS şartlarını karşılayan yakıt tasarruflu motor yağı.
C3: Kasım 2004 tarihinde yayınlanan, ACEA B4 şartnamesini sağlayan, orta derecesülfatlanmış kül, fosfor (0,07%-0,09%), kükürt özellikli ve 3,5 HT/HS şartlarını karşılayan, MB 229,31 şartnamesi ile uyumlu motor yağı.
Ağır Hizmet Dizel Motor ACEA Kalite Sınıfları;
E1: Genel olarak CCMC D-4 ve MB 227,1 performansında dizel motor yağı.
E2: Genel olarak CCMC D-5 performansının üstünde ve MB 228,1 performansında dizel motor yağı.
E3: Genel olarak CCMC D-5 ve MB 228,3 performansında, yoğun kurum altında viskozite artışı kontrol edilen dizel motor yağı. (ACEA 2004 sınıflandırılmasında bulunmamaktadır.)
E4: E3 performansını aşan yoğun kurum altında aşınmayı önleyen, viskozitesini koruyan, yakıt ekonomisini sağlayan ve emisyon performansı yüksek dizel motor yağı.
E5: 2002 yılında yayınlanan E4 performansını aşan yoğun kurum altında aşınmayı önleyen, viskozitesini koruyan ve emisyon performansı yüksek, uzun ömürlü dizel motor yağı.
E6: 2004 yılında yayınlanan E4 performansı seviyesini aşan, Euro IV motorlar için tasarlanmış daha yüksek kesilme mukavemeti (shear stabiliteli), uzun kullanım ömrüne sahip dizel motor yağı.
E7: 2004 yılında yayınlanan E5 performans seviyesini aşan, Euro IV motorlar için tasarlanmış daha yüksek kesilme mukavemeti (shear stabiliteli), uzun kullanım ömrüne sahip dizel motor yağı.
BENZİNLİ MOTOR ILSAC KALİTE SINIFLARI;
AAMA (American Automobile Manufacturers Association) ve JAMA (Japan Automobile Manufacturers Association) birleşerek, benzinli motor yağlarında, yakıt ekonomisi içeren yeni bir kalite sınıflaması belirlemek amacıyla ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee) isimli organizasyonu oluşturulmuş ve 1994 yılından başlayarak, aşağıdaki kalite sınıflarını uygulamaya koymuşlardır.
GF-1: API SG performansını sağlayan, ek olarak SAE OW, 5W ve 10W ile başlayan multigrade (çok mevsim) yağlarda EC-I (Energy Converving-I) yakıt ekonomisi testini geçen motor yağı.
GF-2: API SG performansını sağlayan, ek olarak SAE OW, 5W ve 10W ile başlayan multigrade (çok mevsim) yağlarda EC-II (Energy Converving-II) yakıt ekonomisi testinden geçen motor yağı. % ILSAC GF-2 yağları katalist zehirlenmesini önlemek için GF-1 fosfor limiti olan max. 0,12 yerine max. 0,10 limitini sağlar.
GF-3: API SL performansını sağlayan, ek olarak GF-2' ye göre daha düşük yağ tüketimi ve daha yüksek yakıt ekonomisi değerlerine sahip benzinli motor yağı.
GF-4: API SM performansını sağlayan, ayrıca SAE 0w-20,5w-20,0w-30 ve 10w-30multigrade yağlarda EC 111 yakıt ekonomisi testlerinden geçen ve bu ekonomisini kullanım süresince koruyan benzinli motor yağı.
DLD ( Duty Light Diesel ) SINIFLARI
2004 yılında ACEA (Association des Constructeurs Europèens d’Automobile ), EAM (Ethylene Acrylic Copolymer Material), JAMA (Japon Automobile Manufacturers Association) tarafından ortak olarak geliştirilen hafif hizmet dizel motor yağı kalite sınıfıdır.
DLD-1: 2004 yılında yayınlanan yüksek kükürtlü yakıt kullanımlı hafif hizmet dizel motor yağı.
DLD-2: 2004 yılında yayınlanan yakıt tasarrufu sağlayan yüksek performans seviyesi sunan hafif hizmet dizel motor yağı.
DLD-3: 2004 yılında yayınlanan en yüksek performans seviyesini karşılayan hafif hizmet dizel motor yağı.
Tek dereceli : Monograde yağ
Çok dereceli : Multigrade yağ
Monograde yağlar tek mevsim yağlardır, tek rakamla sınıflandırılmıştır.
SAE 15W: Soğuk şartlar için tek mevsim yağ.(W kış mevsimini belirtmektedir.)
SAE 40: Sıcak şartlar için tek mevsim yağ.
Multigrade yağlar ise iki rakamla sınıflandırılmışlardır. Örneğin 15W-40.
SAE 15W : Soğuk hava şartlarında çalışma özelliği. (Bu sayı azaldıkça yağın düşük
hava sıcaklıklarında dayanıklılığı artar. )
SAE 40 : Sıcak hava şartlarında çalışma özelliği. (Bu sayı büyüdükçe yağın yüksek hava sıcaklıklarında dayanıklılığı artar.)
ALINTI: https://www.speedol.com.tr
Yer imleri