Bu Yazının devamı sizlerin sorularına ve katkılarına göre şekillenecek.Hep beraber bilgi alışverişi yapalım.
Printable View
Bu Yazının devamı sizlerin sorularına ve katkılarına göre şekillenecek.Hep beraber bilgi alışverişi yapalım.
şekillerin devamı
Benim arabam da hem box hem chip var. Sonuçta bu uygulamalar egsoz emisyon değerlerini arttırır. Aracım bu vaziyette iken egsoz emisyon pulu almak istedim. Aracımın orjinali 0,150 CO2 civarı. Benim araçta 0,38 çıktı. Türkiyede şu anda resmi olarak kabul edilen sınır turbo araçlar için 3,0 değeri. Ona göre siz düşünün artık.
Güzel yazı. Peki Madde 4 teki uygulamayı Türkiye' de hangi firma veya marka adı altında sunuyorlar acaba?
Bu arada EGR iptali konusunu bizim Multijetler için araştırdım. Öncelikle daha önce JTD motorlarda servis eliyle yapılan ve prosedürü hem mekanik hem de elektronik olarak servislere bildirilen EGR iptali konusunda 1.3 multijet motorlarda herhangi bir kurumlanma problemi ile karşılaşılmadığından ötürü "iptal" konusunda bir girişimde bulunulmamış. Serviste mekanik olarak iptal edip araya sac pul koyan güvendiğim bir mekaniker, multijet motorlarda bu sac conta uygulaması ile EGR iptalinde aşırı duman atma ve tüketimde olumsuzluk gözlediğini belirtti. Yani bizde sadece araya pul koy valf egzozu emmeye vermesin diye kolay gerçekleşmiyor işlem. EGR nin yazılımsal olarak da parametrelerinin düzenlenmesi lazım. EGR siz haritalar farklı olacaktır.
Servis kanalıyla yapılan açıklamadan sonra bu işleri 5 dk da yaptığını bildiğim bosch service e de gittim sordum. Adam kendisinin 150 binde bir multijet i 1 hafta önce açtığını ve herhangi bir kurumlanma ile karşılaşmadığını belirtti. VW olsa kesinlikle yapılmasını tavsiye edeceğini ve hatta hemen oracıkta yapacağını, ama multijet e gerek olmadığını, düşük kükürtlü eurodizel ve çok hassas davranılırsa 40 binde bir carbon clean uygulaması ile gerekli önlemin alınmış olacağı belirtildi.
2004 ve 2005 yıllarında ülkemizde sadece 350 ppm ( Euro3) ve 7000 ppm dizel kullanıldı. O yıllarda fabrika çıkışı olan bütün fiat dizellerde EGR valfi Fabrika tarafından ülkemiz koşullarına göre iptal edilerek çıkartıldı. 2005 yılında işler değişti, 50 ppm ( Euro4 ) dizel geldi. EGR'ler İtalya Fiat'ın baskısıyla devreye sokuldu. Bu arada EGR valfi için tıkanmada diğer bir etmende kötü yağ kalitesidir. Carterden çıkan yağ buharları motora dönen egsoz gazındaki kurumu zift gibi EGR'ye ve Emme manifolduna yapıştırır. Bu arada EGR iptali sonrası bizim araçlarda ciddi problemler yaşanır örneğin uyarı sinyali gibi. Şayet EGR tıkanırsa 2 seçenek var ya yenisini al 250 YTL işçilikle birlikte yada Bosch serviste mekanik olarak söktür solventle temizlet o da 50-60 YTL hangisi uyarsa ama carbon clean ve emme manifold temizliği yaptırırsan ikisinin ilacı birbirinden farklıdır bu arada en iyi cihaz ve ilaç motorvac'tadır, würth pek işe yaramıyor, egr valfin tıkanmaz.Bu arada hava debimetri temizliğinide ihmal etmeyin.
Bu güzel aydınlatma için teşekkürler arkadaşım cok bilgendirici idi sağol.
ellerine sağlık abi
bilgiler icin cok sağolun peki sizin aracınızda cihip ve box var bunun ecu ya bir zararı olmuyormu? dyno testine girdinizmi? ve sonuçlardan memnunmusunuz
Peki Madde 4 teki uygulamayı (gelişmiş model olan box ı)Türkiye' de hangi firma veya marka adı altında sunuyorlar acaba?
Box ve chip birarada kullanılması belli kurallara göre olursa herhangi bir zarar vermez. Konuyu dağıtmadan bir ön açıklama ile başlıcam.
bizim multijet motorlar aslında HDİ motorların geliştirilmiş şeklidir. HDİ motorlarda bir döngüde 2 püskürtme olurken multijette toplam 5 kez püskürtme oluyor bunun neticesinde daha verimli bir yanma ve daha çok güç elde ediliyor. Örneğin HDİ motorların Common rail basıncı 1350 bardır. Bizim multijetlerin atası 1. kuşak 70 bg, 180 nm'lerde bu 1400 bardır. 75 bg'liğin 70'likten farkı enjektör ve sistem yazılım farklarıdır. Gelelim 90 bg'liklere bunlarda ise common rail sistemine herhangi bir ilave yapılmaksızın ( 75 bg'likte rail sistemi ile aynı parça ) basınç değeri fabrika tarafındahn 1600 bara yükseltilmiş, bu artan basınç değişken geometrili turbo ile desteklenmiştir. Multijetin atası ve HDİ motorlara 1.jenerasyon common rail dizel, 90 bg'liklere 2. jenerasyon common rail dizel denmektedir. Günümüzde 3. kuşak common rail sistemi örnek teşkil eden 1800-2000 bar basıncı olan rail sistemleri mevcuttur.( Örneğin BMW 120d gibi misal.)Biz CR sensöre bağlanan box ile bir nevi common rail sistemimize bir kuşak atlatıyoruz aslında. Değişken geometri turbo çokta güç arttıran bir sistem değil aslında dump valve benziyor. Düşük devirlerde turboyu erken devreye sokan yüksek devirlerde turbonun hızının kesilmesini ve boğulmasını önleyen bir sistem. 1.3 motorda taş çatlasa 3-4 beygir fark attırır.( Örnek 1,5 CRDİ matrix 102 Bg-240 nm tork, aynı motor değişken geometri turbo ile olursa 110 bg-235 nm tork , 1.3 için ne olur artık siz karar verin )
Asıl 12-13 beygirlik fark common rail basıncından kaynaklanıyor.
Gelelim Chip tuninge, chip tuning püskürtülen yakıt miktarını çok az arttırır, bu sayede rail basıncı bimiktar artırabilir, ama bu artış box’taki kadar değildir, yine chip tuning turbonun devreye girmesini 100-200 devir düşürebilir. Bizim araçlarda turbo 1750 devirde devreye girer deniyor ama chipsizken biz turbonun fırlatmasını 2500 devirde hissediyoruz ama bu fırlatma 3250 devirde bitiyor ve tork eğrisi hızlıca düşüşe geçiyor. Şayet Chip tuning yaparsanız bu değerler kısmi olarak değişir. 2250-4000 gibi bişeyler oluverir. Eğer bi miktar commonrail basıncınıda box ile tolerans dahilinde arttırırsanız 1600,1700-4000 devir arası zevkli sürüş sağlarsınız. Bu arada 1400- 1600 devir arası ani gaza basmada bimiktarda siyah duman tabiata salarsınız buda sistemin handikapıdır. Bu siyah duman yakıttan zengin egsoz gazıdır. Böylece katalizör erken tıkanır, fren ve ön aks hızlı sürüşlerde yorulur, bozuk yollarda zevkli sürüş yaparken araba tangır tungur oluverir Nez gibi her yeri oynar, buda diğer handikaptır. Avantaj ise turbo Lag azalır ( Turbo gecikmesi ) Sanki arabada hemturbo hemde süperşarj var sanırsınız. Bu basınç değeri sizi yanıltmasın aslında çokta yüksek değerler değil. Pompa meme teknolojili Wolksvagende bu değerler 2000-2200 barlara çıkıyor o yüzden bu motorlar çok güçlü ve tork eğrileri ideal ama dezavantajı traktör gibi gürültülü ve sarsıntılı çalışması. Zaten eğer Common rail basıncı çok tehlikeli değerlere çıkar ise sistem bir valf yoluyla mekanik olarak basıncı düşürüveriyor. Ama benim tavsiyem 1400’lükler 1600’e terfi etsin, 1600barlıklar 1800’e terfi etsin, 1800-2000 bar basan 3.kuşak Common rail arabalar ( Mercedes BMW) powerbox değilde Chip tuning yaptırsın.Umarım anlaşılmışımdır. Bu olaylar ECU’ye değil emme manifoldu ve common raille zarar verir özellikle kontrolsüz kullanılan arttırılan analog box basınçları gibi.
Valla bu sitede var mı bilemiyorum ama box takıp da mazot pompasını eline alan çok duydum ben başka bir forumda. Henüz daha borç ödediğim için çok detaylı giremedim bu konuya ama benim aklımdaki isimler ya yurt dışından fazla abartılmamış novitec modül, ya da her yanda ismi adı sanı duyulmuş, mekanik arızalara ankarada bosch service tarafından da garanti verilmekte olan alpin modül. Bunlar hakkında bir bilgin duyumun deneyimin var mı acaba? Özellikle Novitec modülde DPF koruması için ayrıca turbo basınç sensörüne bağlanan başka bir soket daha var. Turbo basıncını da izleyerek partikül filtresini korumak amacı ile rail basıncını turbo basıncı ile koordinasyon içinde ayarlıyor. Bizim araba için yazan 105 HP değer de zaten çok agresif değil toleranslı değerler içinde çalıştığının bir belirtisi gibi geldi bana. Alpin ise daha agresif sanırsam. Rapid ise pazarlayan adamın 100 tane forumda onno ustanın köşesi gibi reklam yapıp sorulara olur olmaz cevap verme havalarından ötürü gözümden düştü güvenimi kaybetti. DTE SKN duymadım. CR powerbox adı altında ikinci elleri veya sıfırları 200-250 YTL civarlarında seyreden kutuların box uygulamalarının en dandik ve tehlikelileri olarak düşünüyorum bilmem haksız mıyım acaba. Bir de bunların bazılarının rail sensörünü değil enjektör sinyallerini işlediğini duydum. Onlar daha da tuzluymuş. Açıkçası benim 90 lığın zaten hali hazırda 1.2 barda çalışan turbosunu çiple daha da yüklemenin limitleri zorlamak olduğunu düşünüyorum ve bu yüzden çok nazik davranan ve duman show yapmayacak toleranslı, mazot pompasını yormayacak bir box ın daha uygun olacağını düşünüyorum. Dediğim gibi aklımda Novitec ve Alpin var ama bilemiyorum.
Benim aracımda HPT Tuning box var ve ayarlı. Son ayar 9 olmasına rağmen 5'de kullanıyorum. Araba garantide, bir sorun çıkarsa söküp gidicem box'ı ;) detaylı bilgiler için teşekkürler...
Öyle birşey ki, bizim ECU müz, arabanın kaç dakika çalıştığından, kaç kere marşa basıldığından tutun, hangi sensörün maksimum hangi değerleri okuduğuna kadar kaydediyor. Dolayısıyla pompayı veya motoru kucağa aldıktan sonra işin peşine düşecek servis için, "box ı söktüm gittim araba garantide" konusu bence yalan olur. Olması gereken değerlerden çok farklı değerler kaydedildiyse ki box da rail basıncı olması gereken değerlerden farklı olacaktır, işin sonucunu "sen buna rail sensörünü şaşırtan bir uygulama yapmışsın ve bundan dolayı da böyle böyle olmuş" a kadar götürebilir.
Mazot pompasının erken yorulmasını ve tıkanıklığına box neden olabilir fakat bu arızanın sıklığının %10’u kadardır (doğru kullanımda ) Asıl mazot pompasını tıkayan şey kötü yakıt ve depoda yakıt olarak ışık yanarken veya çeyrek depodan azken dolaşmaktır. Enjektör sinyaline bağlananlar büyük hacimli motorlar için uygun bizim multijetlere olmaz. enjektöre giden sinyalleri ve common rail basıncını kontrol eden box tipleri bir nevi arabanın 2. beyni gibidir.1.9 JTD’de güzel sonuç alırsın. Turbo basıncında zaten çok az oynama yapılıyor, örneğin senin örnekte 1.23-24 gibi gibi. ECÜ böyle şeyleri kaydetmez bu bilgiye katılmıyorum, servis anlarsa soket yerlerindeki tırnaklardan anlar, şayet ECU’den anlarsa yuh yani bende dinazorum. Ayrıca yakıt pompası bozulunca yakıt kaçır, araba çalışmaz, kontak açıkken yere yakıt atar. İçi açılıp contalar ve sensörler revize edilir. Bu işlem servislerde 750 milyon, Bosch servislerde 150 YTL civarıdır. Serviste zaten parçayı söküp BOSCH’a gönderir. Aradaki 600 YTL servisin çorbasıdır, bide senin yediğin kazıktır.Ben bu arızada buna benzer bir kazığı servisten yedim. Akşam scennerdan tarayıp faturayı size yollarım, bosch servisi tanıyorum ona yaptırtmışlar 125 ytl’ye, bendende geçen sene 600 ytl işçilik parası aldılar. Yine tekrarlıyorum common rail basıncını bi,r üst kuşağa çıkaracak kadar arttırın daha fazla değil. HPT kullanan arkadaşım 5’te devam zırt pırt ayarıyla oynama, 7’de, 4’te kullanma. HPT için 1-5-2 sırasıyla en zararsız kademeler.Hoşçakalın akşama ayrıntılı yazarım çalışırken bukadar oluyor ancak. Bu arada 250 YTL’ye satılan boxlar çok uyduruk. Yurt dışında üretimden kalkmış artık, fiyatları 39 euro civarı. Novitech hakkında yorumlarım akşama kalsın, hoşçakalın.
Ayarını hiç değiştirmiyorum, sadece 1 defa uzaktan kumandası elimdeyken on/off butonuna dokundum ondan araba aptalladı ve tekrar çalıştıramadım (kumanda torpidoda pili çıkmış şekilde duruyor). Kutup başını söküp 15 dak falan bekledim ve sorunsuzca çalıştı ancak arıza lambasını yaktı. O haliyle 300 km yol yaptım. Ertesi gün sabah arıza lambasıda söndü. Serviste cihaza bağlattım hiç bir arıza kaydı çıkmadı :)
valla ben hpt yi 6 da kullanıyorum. acayip memnunum. yakıt tasarrufu için ideal. düşük beygirde tork sihirbazı arabam.
tunertech chip tuning hakkında bir bilginiz varmı? bu uygulamadan yaptırmayı düşünüyorum
Chip tuning orjinal yazılımı degistiriyor ve limitoru ileri atiyor yada kaldiriyor.
Novitec Power Rail 2 denilen piggy-back bunun sonrasinda beyine baglanip, arabaya gore ince ayar yapılıyor istenilen hava yakıt karısımına gore.
not:Novitec ara beyin limitore mudahele etmez...
Neticede Novitec 4.maddede yazdığım boxlar arasına giriyor. Eğer almak istersen şu linki takip et.
https://cgi.ebay.de/NOVITEC-POWERRAI...em330217057248
Bu konuda bilgim yok.
Bu arada ben satıcı değil kullanıcıyım. Mesleğimin arabalarla yakından uzaktan ilgisi yok, hobi olarak arabalarla ilgileniyorum, teşekürler.
otomotiv bilginize hayran kaldım, otomotivle bende ilgilenmeye çalışan biriyim ama dizel teknolojisine bu kadar derinlemesine hakim olan biri propesyonel olarak bu işlerle uğraşıyor demektir. Mesleğinizi öğrenebilirmiyim, bilgiler için çok teşekkür ederim.
Şefim Novitec i inceledim zaten. Sadece rail basıncına müdahale eden bir alet. Piggy gibi programlanabilir olduğunu sanmıyorum. Bir yerde zaten yazmıştım adamlara yazdığım maili. Zaten bizim dizellerde devir limitörü olsa ne olur olmasa ne olur. 5000 den sonra kesiyor ama ilk birkaç vites dışında 5000 görmenin ne imkanı ne de görmeye çalışmanın mantığı var. Bu arada link için teşekkür ederim. Nakliye dahil 100 EUR u aşacaksa problem oluyor ebay dan mal almak. Birkaç gün sonra artırma kapanmaya yakın bakarım uygunsa satın alabilirim. Eski modeli ama farketmez.
Önemli olan devir kesici değil zaten arabayı bağrıtmanın manası yok. Ben Tork ve duman limitörünü kastetmiştim. Sadece bu ikisinin iptali senin araçta 10-12 bg veriyor zaten,devir kesiciyi salla gitsin ben daha hiç 4000 devirden yukarı çıkmadım zaten tork eğriside düşüyor yüksek devirlerde. Canlı kullanım benim araçta 2000-3750 arası. Evet haklısın yeniden programlanamıyor ( Novitec power rail 2) ama yeni çıkanları piggy gibi yeniden programlanabiliyor( Unichip'in benzeri en son çıkanlar, politek servis bu arada kapandı yalnız. Zaten dizele uygulama yapmıyorlardı. ) Ben yazımda yeni çıkanlarını kastetttim . Bu arada çok çok yoğunum uzunca bisüre yazamıcam ama cihan ve ekorkut arkadaşlar anladığıma göre bu işle backroundu olan arkadaşlar. Sanırım siz artık forumu sürüklersiniz. Hoşçakalın. Bu arada bir kaç chip sitesi adresi almanyadan vermek istiyorum.
https://www.friesenspeed.de/
amh-Booster.de | Tuning | News
https://www.fr-dieseltuning.de/
https://www.inter-tuning.com/index2.html
https://www.amb-tuning.de/
https://www.rad-chiptuning.de/
https://www.chiptronic.de/
https://www.tuningbox.com/DE/introde.php
https://www.dieseltec.info/shop/default.php?cPath=22
https://eng.chiptronic.com/modell_index.php?id=2
https://www.kw-systems.de/
https://www.dieseltuning.com/
https://www.dieseltuning.de/
https://www.chiptuning-obd.de/index1.php
https://chiptuning.tachoconsult.de/
https://www.1-chiptuning.de/
https://www.chip4power.de/
https://www.performance-kit.de/
https://www.rheinhessen-chiptuning.de/
https://www.hubtraum.de/
https://www.isy-power.com/index.php (TÜRKÇE sayfasıda var)
https://www.dieseltechnik.net/en/index.htm
https://www.elstat-shop.com/catalog/default.php/cPath/14
https://www.racelook.de/html/index.html
http://www.bmtec-motorsport.de
https://www.lexmaul.de/catalog/index.php?cPath=37_351 ( OPEL )
https://www.eds-motorsport.de/indexenglisch.htm ( OPEL )
https://www.mh-dezent.de/frames/ ( MERCEDES )
https://www.drewske.de/relaunch/index.html
https://www.beckers-rennsport.de/
https://dmtuning-d.de.klant.abzurd.com/
https://www.mehrleistung.com/assets/s2dmain.htm?https://www.mehrleistung.com/index.htm
www.speed-buster.de
https://www.turbolader.de/englische/index.html
https://www.bhp-motorsport.de/
https://www.chip-tuning.de/
https://www.chip4fun.de/
https://www.digitech-chiptuning.de/
https://www.obd2-motortuning.de/
https://www.wenning.de/
https://www.chiptuning-diesel.de/
https://www.chiptuning-shop.de/
https://www.chiptuning-world.com/
https://www.clemens-motorsport.de/
https://www.ecu-tune.de/
https://www.hs-elektronik.com/
https://www.motor-chiptuning.com/
www.skn-tuning.de
Bana göre dizel araçta dört etap modifiye vardır.
1.Etap:
a- Chip Tuning
b- Powerbox ( isteğe göre )
2.Etap: 1. etaba ilaveten
a- Açık Hava Filtresi
b- Katalizör iptali
3.Etap: Chip tuning ve Box’ı bir arada kullanmak
4.Etap: DereceliEksantrik Uygulaması tercihen cadde tipi başlangıç versiyonu
ETAPLARIN GÜÇ ORANLARI: ( Grande Punto 1.3 multijet için 55 KW- 190 nm )
1.Etap: Chip Tuning: 95 bg, 245 nm tork
Powerbox: 90 bg, 240 nm tork
2. Etap: +3-4 Bg
3.Etap: İkinci etaba ilave 6-7 bg
4.Etap İlk üç etaba ilave 10-12 bg
Toplam: Her 4 Etabın uygulanması aracı 115 bg güç, 270 nm torka çıkarabilir. Modifiyede bu sırayı takip edersiniz.
Not: Chip Tuning uygulamasını eksantrik değişmesi sonrası güncellemeniz gerekir. Ayrıca bu uygulamalar sonrası fren , amortisör,helezon, lastik , jant değişimi gerekmektedir.
ETAPLARIN MALİYETİ: ( Grande Punto 1.3 multijet için 55 KW- 190 nm )
1.Etap: Chip Tuning: 600 YTL ( Piyasa ortalaması )
Powerbox: 600 YTL ( Piyasa Ortalaması )
2. Etap: Hava Filtresi 120 YTL, Katalizör İptali 100 YTL ( Piyasa Ortalaması )
3. Etap: İlave 600 YTL( Piyasa Ortalaması )
4- Etap: Arkaya disk fren takımı: 300 YTL( Piyasa Ortalaması ) Alçaltılma ve spor amortisör: 1000 YTL ( Piyasa Ortalaması )
205/45/17 lastik ve Jant : 2000 YTL( Piyasa Ortalaması )
Toplam: 4320 YTL ( Piyasa ortalaması ve pazarlık payları +,-,%10-15 )
Arkadaşlar bende RAPID Box var. İlgilenen arkadaşlar olursa tecrübelerimi paylaşırım.
alp sen tecrübelerini paylaş belki ilgimizi çeker.
Soru varsa memnuniyetle cevaplarım.
Sorular fix olucak ama;
Çalışma prensibi nedir ?
ne kadar verim alabildin
yakıt performans oranı ne oldu ?
kara duman sıkıntısı varmı ?
Kısaca cevaplıyayım.
Benim box digital. Aracın rail sensörü üzerinden bağlı.
Verim olarak 90 hp leri rahat geçiyorum.
Dyno sonuçlarıma göre şuan için 93 hp güç ve 218 nm tork üretiyor aracım.
Yakıt durumu olarak normal kullanımda bir değişim yok.
Agresif kullanımda 1 lt civarı artış var. Ancak kesinlikle bu artışa değer.
Duman atma olayı sözkonusu değil. Ancak çok yüklenirseniz bir miktar atıyor.
kilit sorulara geliyim
ürünü ne kadar süredir kullanıyorsunuz izlenimleriniz görüşleriniz ne kadar sürelik ?
dyno sonuçlarını yazdığınıza göre dyno sonuçlarıda döküman olarak elinizdedir taratıp siteye yüklemeniz mümkünmü ?
ürün garantilimi ?
garantili ise muhattap kim ve ne kadar süre garanti veriyorlar (türkiye sınırlarında) ?
ürün size ne kadara mal oldu ?
Ürünü yaklaşık 6 aydır kullanıyorum.
Dyno sonuçları takibi elimde mevcut. Siteye yüklerim.
Açıkçası ben piyasadaki tüm boxları araştırdım. İyice inceledim. bahsi geçen ürünleri kullanan arkadaşlarla birebir görüştüm. Ve RAPID te karar kıldım. Ürünün 2 yıl bire bir değiştirme garantisi mevcut.
Diğer soruları burada reklam olmaması açısından özelden konuşalım.
Reklam sayılmaz sonuçta soruları ben sorsamda cevaplar başka arkadaşlarıda ilgilendiriyor :D neyse genede merak ettiklerimi özelden sorabilirim. Uzun süre araştırdığına göre elinde döküman vardır (site, katalog vb..) bizimle paylanırsan sevinirim.
NATRO WEB HOSTING - Web Hosting - Alan Adı Kaydı - Web tasarım - Kiralık Sunucu - Co-Location
Sitede ilgili herşey mevcut
Fiyat olarak ne kadardı Rapid Box alp bey. ?? Yazdıklarınıza göre turbo devrinde düşme oldumu. 1800-2200 arasına falan
Diğer boxlarla hemen hemen aynı fiyat.
Turboyu 1500 d/dk da açıyor.
Forumdaki en yararlı ve en önemli konulardan birisi bence. Gerçekten çok güzel bilgi paylaşımları olmuş. Bilgisini sunan tüm arkadaşlara özellikle idris arkadaşıma çok teşekkür ediyorum. Umarım kendisi kısa zamanda forumda tekrar yazmaya başlar.
Başlığın tekrar gözden geçirilmesi lazım..Yanlış bilgiler yer alıyor..
Neyin yanlış olduğunu belirtirseniz bizde düzenleyebiliriz...
müsait bi zamanımda üstünden geçeceğim konunun..
Mehmet, önce konunun üstünden geçip sonra yanlışları yorumlasaydın daha iyi olurdu bence.
Beni yanlış anlama sakın konuda yanlış bilgiler olabilir,bu çok doğal, herkes bildiği şeyleri yazmaya çaılışıyor ama arada yanlış bilgiler de verilmiş olabilir.
Yorumlarını bekliyorum.