Birkan61, caner_ege, ESH, Evren, eyican67, fiko, ggultekinus, kadirridak, kare68, multispace, pdr42, posee, Scottie, seastar1905, serkandemir, streetnoise, vek66, xvlkn
Dizel otomobillerin, benzinli otomobillere oranla satış fiyatları daha yüksektir. Ancak dizeller daha ekonomik oldukları için daha fazla rağbet görürler lakin dizel otomobillerin kullanımı ve bakımı benzinli otomobillere göre daha da zordur. Öyleki bilgi eksikliği nedeniyle dizel motorlarda yapılan küçük yanlışlar büyük zararlar meydana getirebilmektedir. Bu nedenle dizel motorların bakımı ve kullanımı hakkında bilgi sahibi olmak çok önemlidir. Eğer otomobilinizi uzun süre ve sağlıklı bir şekilde kullanmak istiyorsanız bazı konularda dikkatli olmalısınız.
Öncelikle şunu belirtmek gerekir ki dizel araçlar uzun yollarda ekonomiktir yani yılda 20-30 bin kilometreyi geçmeyen bir tüketiciyseniz ekonomi sağlamış olmazsınız. Otomobilini kısa mesafelerde kullanan sürücüler için benzinli otomobiller daha uygundur.
Dizel kullanırken dikkat edilmesi gerekenler ;
Motoru çalıştırmadan önce kontağı yarım çevirerek uyarı ışıklarının sönmesini bekleyin. Çünkü ilk çalıştırmada motor soğuk olacağı için aracı zorlayabilirsiniz.
Kalitesiz yakıt kullanmayın. Tek seferlik kullanılan kalitesiz yakıt bile motorda ciddi sorunlara neden olabilir.
“Aracı vurdurmayın” Dizel motorlarda yapılan en büyük hatalardan biri de budur. Yeni nesil dizellerde motor çalışır durumda değilse yağ basıncı oluşmaz bu nedenle vurdurma esnasında dizel pompasına aşırı yük biner ve ciddi zarara yol açabilir. Zaten aracınızın klavuzunda da “aracınızı iterek çalıştırmayın” yazar.
Aracınızı düzenli olarak servise götürün. Periyodik bakım dizel otomobillerde daha fazla önem arz eder. Çünkü bildiğiniz gibi dizel yakıt, benzinli yakıta oranla daha çok partikül taşır. Bu partiküller mazot filtresinde birikir ve aracın performans kaybetmesine neden olur.
Eğer kullandığınız araç turbo dizel ise bu konuda da bilmeniz gereken birkaç önemli nokta var ;
Öncelikle bilinmelidir ki turbo dizel motora sahip olan araçlar gaz verilerek ısıtılmamalıdır. Motoru ısıtmak için en az 30 saniye rölantide çalıştırmak yeterlidir. Diğer önemli nokta ise motor soğukken yüksek devirde kullanılmamalıdır. Çünkü motor soğukken yüksek devire çıkması aynı zamanda yüksek basınç oluşmasına neden olur bu durum turbo türbinlerine zarar verebilir. Yani motor soğukken 2500 devri aşmamakta fayda var.
Turbo araçları çalıştırmak kadar stop etmekte büyük önem arz eder. Tıpkı ilk çalıştırmada motorun gaz verilmeden ısıtılması gerektiği gibi stop edilirkende en az 30 saniye gaz verilmeden çalıştırılması gerekir. Bunun nedeni motor çalışırken turbo türbinlerini birbirine bağlayan milin yağlanmasıdır. Kontağı kapattığınızda motor durur buna bağlı olarak yağlama da durur. Ancak turbo yağsız olarak bir süre daha dönmeye devam eder. Bu durum turboda büyük zararlar açabilir. O yüzden motoru stop etmeden önce rölantide bir süre çalıştırarak turbo türbinlerinin normal devrine inmesi beklenmelidir.
Eğer turbo dizel aracınızı sağlıklı olduğu kadar ekonomik olarak da kullanmak istiyorsanız “maximum tork” durumuna dikkat etmeniz gerekir. Yani dizel araçlar için maximum tork gücü üreten devir aralığını geçmemelisiniz. Zaten turbo dizel araçlarda maximum güç genellikle 1750 ile 3750 devirleri arasında üretilir. Bundan fazlası gereksiz ve zararlıdır. Araç hareket halindeyken de maximum güç aralığını geçip geçmediğinizi aracın çekişinden de anlayabilirsiniz.
İkinci önemli nokta ise kalkış ; kalkışlarda aracınızı kesinlikle rölanti (1000) devrine düşürmeyin. Bu durumda mazot pompası zarar görebilir. Aynı şekilde rölanti de gidiyorsanız gaz pedalına bir anda abanmayın, turbo yüksek basınç altında kalacağı için zarar görebilir.
"Alıntıdır..."
Birkan61, caner_ege, ESH, Evren, eyican67, fiko, ggultekinus, kadirridak, kare68, multispace, pdr42, posee, Scottie, seastar1905, serkandemir, streetnoise, vek66, xvlkn
Birçoğumuzun bildiği güzel ve önemli açıklamalar. Bilmeyenler için çok faydalı bilgiler. Teşekkürler.
İkinci önemli nokta ise kalkış ; kalkışlarda aracınızı kesinlikle rölanti (1000) devrine düşürmeyin. Bu durumda mazot pompası zarar görebilir.
bunu bilmiyordum açıkçası öğrendiğim iyi oldu teşekkürler ellerine sağlık
bu faydalı güzel bilgiler için tesekkürler
birde bu kalkısta rölanti devrinin altına düsmeme konusuyla ilgili bir şey sormak istiyorum, benim aracım ( henüz gelmedi gerci ) dualogic ve eco modda kullanmayı düsünüyorum ( malum devir tasarruf devri ) bu modda ve otomatik vitesteyken yukarda belirtilen kriterlere uygun calısıyordur sanırım araç degil mi?
kalkışta rölantinin altına düşmez zaten,düşerse nasıl kalkacan kii...
Bu ne anlama geliyor arkadaşlar ben anlamadım
GT-I9100 cihazımdan 2 ile gönderildi
evo evo..
"Tıpkı ilk çalıştırmada motorun gaz verilmeden ısıtılması gerektiği gibi stop edilirkende en az 30 saniye gaz verilmeden çalıştırılması gerekir."
Aracım 1.3 Mjet start&stop'lu. trafik ışığımda durduğumda motor da (vites boşta ve debriyaj pedalı yukardaysa) direk kapanıyor. bununla ilgili fiata da yazdım ama ne yazık ki teknik konuların t'sinden anlamayan bir ablamız bana durumu izah etmeye çalıştı, "bu araçların testleri yapıldı bir soruna neden oluyor olsa satılmaz zaten" dedi. buna bir yorumunuz var mı?
araç 2. vitese 2000 devirin altında kesilikle geçmiyor diğer viteslerede aşağı yukarı 1500 deviri görmesi gerekiyor.
bi de durduktan sonra 30 saniye çalıştırn demişler. iyide o turbo 30 saniye demi yavaşlıyor. ne ilginç? zaten turbo sürekli çalışıyor. bütün forumlarda benze konu benzer tartışmlar var. hatta bazı arkadaşlar araçlarına turbo stop diye bi cihaz taktırmışlar. bu araç hemen stop etmenizi engelliyormuş...
Bildigim kadariyla aracinizin uzerinde dualogic viteslerde standart gelen MSR ozelligi yani motor tork duzenleyici ozelligi bu durumda devreye giriyor. Arac eco modda olmasina ragmen motor ihtiyac duydugu sicakliga ulasana kadar, ekranda eco mod devrede gozuksede eco mod devre disidir. Sicaklik ideale ulasinca kalkistan itibaren her 10 km hizda bir vites yukseltiyor. Buda devir olarak yaklasik olarak 1700-1800 civari. Yani belirtilen yaziya gore ideal araliklardan.
Sent from my iPhone using
motor sıcak da olsa soğuk da olsa 2000 devirin altında 2. vitese geçmiyor.
diğer viteslerde de 1700 ü görmeden de 1500 devir civarlarında değiştirebiliyor...
Ben genelde 2000 devirde vites degistiriyorum. Birde 1500-1600 devir civari araci surersek zarari olurmu. Cunku 2000 e yaklastigimda motor sesinden dolayi vites yukseltme geregi duyuyorum.
ben de kendimce yazayım bir şeyler
1) ilk başlarda forum tavsiyelerine uyarak 1750- 2000 devirlerde vites arttırıyrdum artık 2500-3000 arası kullanıyorum ve aracımdan zevk almaya başladım hatta bilen bilir ayrancılar izmir karayolunda okulum 4. viteste gidiyorum 90 la falan
2) sabah okula gidiyorum evime 3 km sadece ışıkların sönmesini bekliyorum sonra ver coşkuyu
3) eve döndüğümde ise parkettiğim anda stop ediyorum ki zaten acayip yorgun oluyorum bekleyecek halim kalmıyor 30 40 saniye arabayı
4) şu anda sadece okula gidip geliyorum 3+3 toplam 6 km en son sıfırladığımdan bu yana 6 6 6 6 derken 112 km yapmışım ortalama tüketimim 4.8 lt / 100
Hangi içki sarhoş eder hayat kadar?
bende 1.3 75 bg var ben ortalama hız 30-40 arası ortalama 6.7 gösteriyor
valla şaşkın şaşkın bakıyorum ortalama 5 civarı yakıt yazan arkadaşlara
Kısa mesafede 4.8 lt hakkaten çok çok iyi bir rakam. Ben açıkçası sakin kullanmama rağmen öyle 4, 5 km lk kısa mesafelerde 6, 6.5'in altına inemiyorum.
Motor daha ideal ısıya ulaşmadan, böyle bir tüketim yakalamak şaşırtıcı gerçekten.
Kişisel tespitim; 1,3 75bg lik aracımız kalkışlarda biraz-cık sıkıntılı, dizel olduğu içinde 1,500-dd civarı çok canlı değil. Aracı ışıklardan kaldırırken 2,000dd bence yeterli değil, minimum 2,500dd çekmek gerekiyor biraz yakıt sarfiyatı gibi gözüksede 1.viteste 2.000dd vites değişince bayılan motoru ayıltmak için daha çok yakıyor. 75lik için ideal vites aralığı 2,500dd ile 2,750 dd arası dır bence. Benim kendi izlenimlerim bu şekilde ankara trafiğinde 5,5-5,7 100 km aralığında gidip geliyor ortalama tüketimim ...
Daha önce puntonun maximum tork devrini 1500de yakaladığını okumuştum ve duymuştum. Fiatın eco mode adlı programını kullanıyorum.Oradan alınan bilgilerde bu duyumu destekliyor. Program 1500 devir üzerindeki vites değişimlerine bilgisayara taktığımda aşırı yakıt tüketimi şeklinde dönüt veriyor. Normal vites değişim şeklini 1500-1750 devir civarında gösteriyor. Önceden program kullanmadan önce bende minumum 2500- 2700 devirlerde vites değiştiriyorum ama artık max 2000 - 2200 civarında değiştiriyorum. Araç düşük devirlerde de olsa silkelenmeden toparlıyor.
Sayın Alper Demir'in bahsettiği gibi, özellikle soğuk havalarda MSR fonksiyonunu çok rahat hissediyorsunuz. Dualogic viteste Eco Mode'da kış sabahı ilk kalkıştan sonra yaklaşık ilk 3 duraklamalı kullanımda ( kalkış - kırmızı ışık vs.) vites geçiş devirleri normalden yüksek kalıyor,
Yaz aylarında ayda ortalama 1500 km yol yaptım, uzun yolda dizel ekonomik. Ama kış ayları geldi, ev-iş arası git-gel 8 kilometre, dizel motor ısınana kadar az yakmıyor, bir de 6.7.2012 de benzin 4,37 dizel 3,71 aralarındaki oran %17 idi, şimdi ise oran %10 a düşürüldü. Benzin-dizel motor arası verdiğim 7000 tl fark yaz aylarındaki tasarrufa kaldı.
sabah ilk çalıştırmada soğukken 30 sanıye yeterlımı gerçekten....oyleyse boşuna 3-5 dakka beklemeyelım
Forumdaki tüm yazışmalardan üyelerin kendisi sorumludur. Çıkabilecek herhangi bir hukuki durumda, forum yönetimi yetkili merciilerin talepleri doğrultusunda, ilgili üye/üyelerin tüm erişim bilgilerini/kayıtlarını vermekle yükümlüdür. Yeni üye olanlar, maillerine gönderilen onay maillerini onayladıktan sonra, admin onayıyla üye olabilmektedirler. O nedenle üye olurken profil bilgilerinin özenli, doğru ve eksiksiz şekilde girilmesi son derece önemlidir. Üyeler; forumda geçirdikleri zaman zarfında forum kurallarına uymak zorundadırlar. Kurallara aykırı davrandığı tespit edilen üyeler hakkında haber vermeksizin işlem yapma hakkı forum yönetimine aittir. Forum kurallarını okumak için tıklayınız. Unutmayınız; bu ortamdaki özgürlüğünüz, başkalarının özgürlüğüyle sınırlıdır.
# Fiat Türkiye Kullanıcı Forumları Network # |
Yer imleri