konu başlığındaki jantların lastikli ağırlı hakkında bilgisi olan var mı 306 ti jantı lastikli net 30 kg
acı gerçek
https://forum.donanimhaber.com/m_60714297/tm.htm
bu jantlara bakınca punto orj jantları hafif kalıyor.
"""alıntıdır"""
Bu konuda biraz benim uzmanlık alanıma giriyor.Birkaç cümle yazayım.
Öncelikle ağırlaşan jant ile tüketim değerlerinin artacağı doğru.Ama daha doğru yorum şöyle olurdu, ağırlık artınca aynı jant için atalet momentleri de artacağı için tekerleğin dönüş hızını aynı oranda artırmak için atalet momenti artışına denk gelen oranda daha fazla moment gerekecek.Fakat şu da var, hızlanma sırasında tekerlekler ile tüm aktarma organları, dişliler, şaftlar, krank şaftı ve pistonlar da hızlanır.Yani toplamdaki etkisi sandığınızdan çok daha az olur.Bu bahsettiğimiz olay tekerleğin açısal hızındaki değişiklik anında, yani hızlanma ve frenleme anında asıl etkisini gösterir.Sabit hızda sadece ağırlık artışı şeklinde etkisi olur.Toplam 1300 kg da, 20-30 kilo artış bir şey değil bence.
Bunun yanında yaylanmayan kütlenin artışından dolayı bozuk yollarda konfora etkisi var.Yaylanmayan kütle, süspansiyonda yayın altında kalan, yani yay tarafından taşınmayan kütledir.Bu kütle lastiğin az sönümleme veren yay katsayısı ile çukura kasise girdiğinde süspansiyonda bu kütle ile şok yükleri oluşturur.Bu şok etkisi artan yaylanmayan kütle arttıkça artar ve konforu olumsuz etkiler.Aynı zamanda süspansiyon linkleri üzerinde daha yüksek anlık yüklerin oluşmasına sebep olur.
Burada kısaca artan teker kütlesinin hangi yönde etkileri olacağını anlatmaya çalıştım.Ama bu etkilerin ne kadar olacağı, hissedilip hissedilmeyeceği artışa bağlı.Fakat üreticiler zaten bir araç çıkarırken her türlü ağırlık farklarını dikkate alarak tasarım yaptıklarından jant ağırlığındaki küçük farkların araç ömrü olarak olumsuz bir etkisi olacağını sanmam.Bozuk yollarda fazla sürülüyorsa konforda biraz azalma hissedilebilir.
"""alıntıdır"""
Kısa bir alıntı yaparak jant üretiyle ilgili birkaç bilgi de ben de paylaşmak istiyorum...
"Ağır jantlar Casting yani döküm tekniğiyle üretilir. Bunlar düşük basınç ve yüksek basınçlı olmak üzere ikiye ayrılır. Vakumlanarak kalıplara dökülen erimiş alaşımdan ibarettir. Ucuzdur ama ağırdır, ağırlık dağılımı homojen olmadığı için balansları bozuktur. Yüksek basınçla üretilen jantlar nispeten daha hafif ve sağlamdır.
Hafif jantlar ise forging yani presleme tekniği ile üretilir. Santimetrekareye 5 tonluk basınçla metal ezilir. Daha sonra uzunca bir proses olan ama daha az basıncın uyguandığı preslemeye geçilir. Bu jantlar %30-35 daha hafiftir, 3-4 kat daha sağlamdır, balansı mükemmeldir ancak pahalıdır. Çünkü bu tekniğin kullanıldığı üretim bandlarında günde max 300-350 jant üretilir.
Ayrıca rolling rim denen bir teknik de vardır. Tam erimemiş ama yumuşak metal kalıpta santifiruj yapılarak üretilir. Enkei hem forging hem de rolling rim tekniğini birarada kullanan MAT teknolojisiyle yeni modeller üretmeye başladı. RPO3 bunlardan biridir.
Hafif jantın avantajı "rotational mass" denen merkezkaç kuvvetini ya da momentumunu minimuma indirmesidir. Bunun lastiğe de performansa da frenaja da etkisi vardır.
2 veya 3 parçalı üretilen jantların avantajı ise jantı farklı göbeği farklı teknikle üretilebilmesidir. Böylece lip denen kısmı "forged and chrome machined" iç kısmı değişik renklerde cast tekniği ile üretilebilir.
Alessio, BSA, BWA, CMS, AEZ (Forged A modeli hariç), TWR vs. bütün bu markalar düşük basınçlı cast sistemiyle üretim yapar. Türkiye'de satılan forging tekniğiyle üretilen markalar ise OZ, BBS ve Enkei'dir. Bunların her modeli forged değil tabii ki ama bu teknolojiye sahiptirler.
Dünyada ise RAYS'in markaları Volk Racing (hepsi forged), Grams Light, G-Games (hafif cast sistemi), ADVAN, SSR, 5zigen, Prodrive (jantlarını OZ ve Enkei üretir), i-Forged, Work gibi markalar bu teknolojiye sahiptir. Hepsi japon markasıdır. "
Yer imleri