Bunların hepsi risk analizine dayalı pazarlama taktiği, satılan şeyin bir taban fiyatı var, satarken bunun üzerine bir de garanti bedeli ekliyorlar. Garanti bedeli de servislerden toplanan istatistiksel bilgilere göre hesaplanıyor, en sık arıza çıkaran yerlere göre göre bir risk faktörü belirleniyor. Risk ne kadar yüksek ise, garanti bedeli de o kadar yüksek oluyor.
Genelde bütün ürünlerde küvet eğrisi denen bir arıza eğrisi vardır, bunun da mantığı şudur, eğer üretimde bir hata olduysa bu hata kendini en başında belli eder, bu nedenle yeni ürünlerde arıza yapma oranı nispeten daha yüksektir. Uzun bir süre arıza oranı alt seviyede devam eder ve sonunda zamana bağlı yıpranmalar nedeniyle yaşlanan ürünlerde arıza oranı artar.
Verilebilecek en uzun süreli garantinin sınırını işte bu küvet eğrisinin yeniden yükselişe başladığı nokta belirler.
Diğer yandan, araba gibi bir ürünün pazarlanabilirliğinde en önemli etkenlerden biri de servis hizmetinin yaygınlığıdır. Eğer hiç arızalanmayan bir ürün üretirseniz, servisleriniz para kazanamaz, dolayısı ile yaşayamaz. Servisleriniz yaşayamazsa da ürününüzü satmakta zorlanabilirsiniz.
Bu nedenle üreticiler ürettikleri ürünlere de bir ekonomik ömür biçerler, kullandıkları malzemeyi ona göre belirler ve bir çeşit 'saatli bomba' satarlar. Garanti verirken de dikkat ettikleri şeylerden biri de, bu 'saatli bomba' nın ellerinde patlamaması.
Bu bilgiler doğrultusunda şu sonuçlara ulaşıyorum:
Bu güne kadar GP için verilen en uzun süre 5 yıl, muhtemelen ortalama bir kullanım ile 5. yıldan sonra araba masraf çıkarmaya başlayacak ve servislere vermeye başlayacağımız ücret, garanti uzatma kampanyaları için istenen ücretlerden daha yüksek olacak. GP için belirlenen bu saatli bomba 5 yıl olabilir, şu city mode arızası başlığı altında bazı fotoğraflar vardı, servonun direksiyon konumunu algılayan yer çok basit, arıza yapmaya çok müsait bir parça gibi görünüyor, GP nin saatli bombası o olabilir belki. (Özellikle İtalyanlar bu saatli bomba konusunu hiç ihmal etmiyor, İtalyan ürünü otomasyon sistemlerini az çok tanıyorum, oradan bir tecrube var)
Hepsi istatistik hesaplara dayanıyor, muhtemelen garantiyi 4 yıldan 5 yıla çıkarmanın da bir ücreti vardır, bunu şimdi istemediklerine göre:
- Zamanında garanti giderinden düşerek arabayı size daha ucuza satmış olabilirler, büyük bir ihtimalle 4. yılın bitiminde 'X lira daha verin, 1 yıl daha garanti uzatalım' diyecekler.
- Sizin arabanın patlama saati daha erken kurulmuş, size öyle bir seri satmış olabilirler
- Bize 5 yıl garanti verirken hesap hatası yapmış olabilirler
Sonuçlardan da bir sonuç çıkarırsak, şu city motor için konum algılayan potansiyometrenin taklitini Çin de bir yerlere yaptıran, bunu bir de problemsiz bir şekilde makul fiyata montajını yapabilen usta önümüzdeki 3-4 yıl içerisinde paraya para demez.
Yer imleri