Giriş

Orijinalini görmek için tıklayınız : Freni patlayan aracı durdurmaya yönelik bazı bilgiler



Quik
13/01/2011, 21:45
Fren patladı ve otomobiliniz hızla gidiyor. Ne yapmalısınız? İşte size basit öneriler!

Öncelikle haliyle ayağınızı gazdan çekmelisiniz. Aracınızda Cruise kontrolünü açın. Şimdi hiç panik yapmadan dikkatinizi maksimuma çıkarmalısınız. Gözlerinizi yoldan ayırmayın ve kontrolünüzü kaybetmemeye özen gösterin. Önünüzde ve arkanızda ne olduğuna bakın. Herhangi bir kazaya sebebiyet vermemek için araçlardan mümkün olduğunca uzak durmaya çalışın. Bu arada diğer sürücüleri kornayla ve dörtlüleri yakarak uyarmaya çalışın. Bir problem olduğunu seyir halindeki diğer araçlara da yansıtın ki sizden uzak dursunlar. Bir şekilde hızınızı düşürmeniz gerekiyor. Bunun için sürtünme etkisini kullanabilirsiniz.

Arabayı toprak veya taşlı bir yola sürebilir ve bu şekilde hızını düşürebilirsiniz. O da olmadı aracı, yukarı doğru çıkabileceğiniz bir yokuşa sürebilirsiniz. Çalılıklardan ve etraftaki bitkilerden faydalanabilirsiniz. Araç onların üzerinden geçerken lastikler bitkilere takılıp yavaşlar. Ama asla büyük bir ağaca çarpıp durmayı düşünmeyin. Bu canınıza mal olabilir. O panik anında çarpacağınız 20 cm çapındaki küçük bir ağaç bile büyük tehlikeler doğurabilir. Çarpmamak için güvenli bir alan bulun. Arabanın hızı iyice kesilince kenara çekebileceğiniz güvenli bir yere bakın. Aracı tamamen durdurduğunuzda yolun tam ortasında kalmanız sizin için yine bir tehlike teşkil edebilir. Eğer otobandaysanız arkadan gelen yüksek hızlı bir araç size çarpabilir. Dolayısıyla durmaya çalışmak kadar mümkün olan en güvenli yerde durmaya çalışmak da önemli.


Vites küçült, fren pompala!

Frene bastığımızda fren hortumlarında herhangi bir sızıntı varsa fren pedalı yavaş yavaş aşağı inmeye başlar. Bu tür arızalarda fren hortumlarında küçük delikler oluşur. Diyelim ki frene bastınız ve araba durmuyor. Sonuna kadar frene basmaya devam edin. Fren hidroliği azalana kadar fren merkezinde yine de bir basınç oluşacaktır. Bu da aracı durdurmaya yardımcı olur.

Ama eğer biri fren hidroliği hortumunuzu testere ya da bıçakla kestiyse işte o zaman fren pedalı siz frene basar basmaz aşağı iner ve hiçbir işe yaramaz. Fren pedalı dibe oturdu ve araç gitmeye devam ediyorsa arka arkaya seri bir şekilde vites küçültmeye başlayın. Sırasını takip ederek beşten hemen dörde, ardından üçe, ikiye ve birinci vitese geçin. Vites değiştirirken ayağınızı debriyajdan kaldırın ki motor kompresyonu devreye girsin. Vites küçültme süreleri çok kısa olmalı fakat bir anda beşten bire de inmemelisiniz. Aracı aniden çok küçük vitese geçirirseniz vites kutusu dağılabilir veya motor hasar görebilir. Seri vites küçültürken el frenini de hafif hafif yukarı kaldırın. Yavaş yavaş yapmanız çok önemli, aksi takdirde savrulabilirsiniz. Dörtlülerinizi yakın ve dikkatli bir şekilde emniyet şeridinde durun.

Alıntıdır. Ben okurken sanki o anı yaşıyormuş gibi oldum, Allah kullandırmayı nasip etmesin...

Budweiser
13/01/2011, 21:50
Amin!! Daha önce böyle bir döküman okumamıştım ama hani ışıklarda dururken bile komp. bindirerek duruyorum yani mantıkende böyle olurdu demekki doğru düşünmüşüm :)

izoci
13/01/2011, 22:04
sağolasın bilgisi olmayan arkadşlar için faydalı...

WiSTaRiA
13/01/2011, 22:05
Teşekkürler şahin kardeşim faydali bir paylaşım...

Quik
13/01/2011, 22:07
Teşekkürler şahin kardeşim faydali bir paylaşım...

Rica ederim ben Teşekkür ederim, bi an düşündüm de o anı yaşıyor olsam nasıl olurdu diye, yine düşündüm hiç bilgisi olmayan o an napar diye. Umarım faydası olmuştur... Saygılar.

takres
13/01/2011, 22:11
teşekkürler...

mesut eyvaz
14/01/2011, 00:54
okurken heyecana kapıldım. Bu arada (0 lerde 70 lerin sonunda sürücü kursları reno 12 lerde eğitim erirken freni boşalmış arabayı durdurmayıda anlatıp uygulatıyormuş. Yani frensiz nasıl durulur ?

GP COSKUN
14/01/2011, 01:26
güzel ve faydalı bir paylaşım
bir şey unutulmuş onuda ben yazayım
sağınızda veya sol tarafınızda kaldırım veya banket veyada refüj var ise bunlara yanaşarak sürterek durmak çok uygun bir yoldur

samprik
14/01/2011, 01:36
ben doğan el pi ci varken 70-80le falan giderken dönucektim asıldım frenler tutmadı balatalar erimiş =)) tutmayan el frenine öyşle bi asıldım ki can havliyle hayatımda öyle birdaha yan vermedim =D
herşey bitecrübe insan için kazasız belasız sürüşler herkese

axi
14/01/2011, 01:39
Allah korusun... Güzel paylaşım için teşekkürler

ExTReMe_
14/01/2011, 02:24
Paylaşım teşekkürler dediğiniz gibi en güzel yol vites küçülterek kompressör ve el freni indirip kaldırarak aracı kastırma şeklinde yavaşlatabiliriz

santiago
14/01/2011, 02:33
benim bi kere başıma geldi aracın frenleri patladı bi baktım tutmuyor boşa gidiyor allahtan 80 le gidiyordum önce vites küçültüm sonra yavaş yavaş el freni çekerek durdum hani babam eskiden sölemeseydi ne yapaacağımı muhtemelen panikle bi yere vurup durmaya çalışırdım :D

fawori
14/01/2011, 02:41
güzel ve faydalı bir paylaşım
bir şey unutulmuş onuda ben yazayım
sağınızda veya sol tarafınızda kaldırım veya banket veyada refüj var ise bunlara yanaşarak sürterek durmak çok uygun bir yoldur

Sayın hocam bu bence çok tehlike arz eder aracın ağırlık merkezi var eger sürtünmede bu merkezin ağırlığı değişirse araç takla atabilir onun için aman demek lazım.İşin kötüsü Esp bile işe yaramaz bu durumda çünkü bu sistemde frenleme ile alakalı.

Delidavsan
14/01/2011, 09:52
Amin!! Daha önce böyle bir döküman okumamıştım ama hani ışıklarda dururken bile komp. bindirerek duruyorum yani mantıkende böyle olurdu demekki doğru düşünmüşüm :)

Sürekli kompresyon yapmak şanzımana hasar verebilir. Yazıda bahsedilen konu ekstrem bir durum ve bunu 1 - 2 sefer yaptığınızda sorun çıkmaz fakat kompresyonla yavaşladığınızda debriyaja ve şanzumana yük bindiriyorsunuz. Haliyle debriyajın daha erken bitmesine ve şanzımanın daha erken yıpranmasına sebep oluyorsunuz.

GP COSKUN
14/01/2011, 11:57
Sayın hocam bu bence çok tehlike arz eder aracın ağırlık merkezi var eger sürtünmede bu merkezin ağırlığı değişirse araç takla atabilir onun için aman demek lazım.İşin kötüsü Esp bile işe yaramaz bu durumda çünkü bu sistemde frenleme ile alakalı.



freni patlamış arabadan bahsediyoruz esp msp yi unut
şahsen ben bunu 5 yıl önce denememiş yada yapmamış olsaydım muhtemelen şu anda burada değildim :surprise:

şimdi konuda ki yorumları okuyorum kompresöre bindirmenin zararından bile bahsediliyor
kusura bakmayın ama yemişim şanzumanı ilk önce canını kurtaracaksın sonra şanzumanı motoru düşüneceksizniz
freniniz patlamış az sonra bir yere toslayacaksın yada uçurumdan aşağı uçacaksın hele hele araçta çoluk çocuk olduğunu farz edin allah hiç birimizin başına vermesin
önceliğiniz ne şekilde olursa olsun aracı durdurmak olmalı
kamyonculukta kural vardır eğer durduramıyorsan devir
böyle durumlarda rampa aşağıya inerken frenlerimiz patlarsa daha fazla hızlanmadan ani hareketle arabayı devirmeye çalışırız
benim 5 yıl önce karamürselin içinde bursadan istanbul istikameti yönünde frenim patladı önümdeki konteynır yüklü tıra vuracağımı anladım ama sol refüjleri tarayarak aracı olabildşiğince yavaşlattım va arkadan patlattım sonuç = hala aranızdayım
böyle durumda aracınızı durdurabilecek her türlü şeyden faydalanın hızınızı düşürebilirseniz bu sizi hayata bağlayacaktır

evo_dynmc
14/01/2011, 12:17
bilgiler için teşekkür ederim,

SezginKorkmaz
14/01/2011, 14:10
Allah öle bişeyi kimseye göstermesin. Ama olabilecek şeyler bilgi için tşkler...

enoo201
14/01/2011, 21:11
çok iyi paylaşım olmuş şahin

byspayn
15/01/2011, 00:19
Allah muhtaç bırakmasın ama önemli bilgiler. Paylaşım için teşekkürler...