PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Hayatı Kolaylaştıran Tüyolar



ZAK1980
30/09/2010, 01:34
Otomobil kullanırken hayatınızı kolaylaştıracak önemli ipuçları!

Otomobil kullanmak hem zevk hem de büyük şehirlerde gündelik hayatın neredeyse ayrılmaz bir parçası. Artan yakıt ve bakım masrafları ise bu zevke maalesef gölge düşürüyor.

Peki aracınızı ne kadar tanıyorsunuz? Otomobilinizi daha etkili, doğru, güvenli ve hatta daha az masrafla kullanmanızın mümkün olduğunu biliyor musunuz? Aracınızda hayati önem taşıyan bazı sistemleri, otomobilinizi en etkili, doğru ve güvenli kullanma tekniklerini ve daha az masraf çıkarmasını sağlayacak önemli ipuçlarını sizin için derledik...

1. Hidrolik direksiyon

Motor çalışırken direksiyon simidini sağa ya da sola 15 saniyeden fazla tam tur olarak bırakmak hidrolik direksiyon pompası ile hidrolik yağının aşırı ısınmasına neden olabilir. Bunun sonucunda da hidrolik direksiyon sistemi hasar görebilir. Yine bu durumdayken sistem gürültü yapar. Çünkü pas pompası yüksek basınç altındadır. Bu esnada motorun rölanti hızı kısa süreli de olsa azalacaktır.

2. Frenler

Otomobilinizin en hayati sistemlerinin başında fren gelir. Fren sistemini ve frenlemeyi doğru yapmayı bilmek bazen hayat kurtarır. İyi bir frenleme için dikkat edilmesi gereken durumlar aşağıda belirtilmiştir.


Otomobilinizin su içinden geçmesi sırasında, kuvvetli yağmurlarda ya da araç yıkandıktan sonra fren balataları ya da kampanalarının ıslanması veya kışın donması nedeniyle frenlerin etkisi azalabilir. Bu nedenle bu tür durumlarda ani fren etkisinden yararlanabilmeniz için aracınız hareket halindeyken müsait bir anda boş frenleme yapmanız balata ya da kampanalarınızın kurumasını sağlayacaktır.
Aracın durdurulması ya da (özellikle yokuş aşağıya giderken) yavaşlatılması için zamanında yapılan vites küçültme ile motorun frenleme etkisinden yararlanılması fren balatalarının yükünü hafifletir. Fren yapmanız gerektiğinde ise sürekli fren pedalına basmak yerine aralıklarla frenleme yapmak daha etkilidir ve balatalarının ömrünü uzatır.
Araca sonradan ön spoiler, tam boy jant kapakları vb. takıldığı takdirde frenlere hava giriş ve çıkışının engellenmediğinden emin olunmalıdır. Aksi takdirde fren tertibatında aşırı ısınma meydana gelir.
Servo, sadece motor çalışırken oluşan bir vakumla çalışır. Eğer motor çalışmadan araç hareket ediyorsa etkili frenleme yapmak mümkün olmaz. Bu nedenle motorun çalışmadığı zamanlarda araç haraket ettirilmemelidir.
Otomobilinizde kilitlenmeyi önleyici fren sistemi (ABS) varsa her zaman fren mesafesinin kısalacağı düşünülmemelidir. Büyük bir dikkatle ve çok yavaş gidilmesi gereken kumlu ya da altı buzlu olan yumuşak karlı zeminlerde fren mesafesinin daha da artacağı asla unutulmamalıdır.
Ani fren gerektiren hallerde ABS'nin etkili olabilmesi için fren pedalı pompalanmadan üzerine kuvvetlice sürekli basılmalıdır.
Fren balatalarının aşınması büyük ölçüde kullanım koşullarına ve sürüş şekline bağlıdır. Sık sık şehir içi trafiğinde ve kısa mesafelerde kulllanılan araçların fren balatalarının kalınlığı her servise gidişte kontrol ettirilmelidir.

3. Dört çeker araçlar

Bazı otomobil ve arazi taşıtları otomatik olarak devreye giren dört tekerlekten çekişli sürüş sistemi ile donatılmıştır. Bu tür araçlarda çekiş gücü sürüş tarzına bağlı olarak yol koşullarına en fazla uyum gösterecek şekilde sistem tarafından ayarlanır.

Dört tekerlekten çekişli araçlarda frenleme tarzı iki çekerli araçlarla aynıdır. Bu nedenle araç kaygan zeminlerde iyi hızlanma olanağı bulmasına rağmen asla yüksek hızlarda kullanılmamalıdır. Çünkü ıslak bir zeminde hızla gidildiğinde ön tekerlekler kayabilir. Dört çekerli araçlarda önden çekişli araçların aksine kaymanın farkına hemen varılmaz. Bu yüzden yol şartlarına uygun süratle gitmek daha doğrudur.

Dört çekerli araçlar kışın da iyi çekiş sağlar. Aracınızın lastiklerini kış lastikleriyle değiştirirseniz aracınıza çok daha iyi hakim olur ve frenlemeyi emniyetli yaparsınız.

4. Elektronik diferansiyel kilitli (EDL) araçlar

EDL sistemi otomatik olarak çalışır, sürücünün herhangi bir şekilde müdahale etmesine gerek olmaz. Sistem, ABS sensörlerini kullanarak çekiş tekerleklerinin hareketini izler. Yaklaşık 40 km/s'lik hıza kadar çekiş tekerleklerinin arasında dakika oluşan yaklaşık 100 adetlik dönüş farkı aracı yavaşlatır. Sistem bu aşamada diferansiyel üzerinden diğer çekiş tekerleğine daha fazla çekiş kuvveti uygulayarak tekerlekleri dengeler.

Araca olağandışı yüklenme söz konusu olduğunda fren uygulanan tekerleğin fren diskinin aşırı ısınmaması için EDL otomatik olarak kapanır. Bu durumda araç çalışmaya devam eder ve EDL sistemi olmayan bir araç özelliği taşır. Fren soğuduğunda EDL otomatik olarak tekrar devreye girer.

ABS kilitlenmeyi önleyici fren sistemi ikaz lambası yanarsa EDL sisteminde de arıza olabilir. Böyle bir durumda en kısa zamanda servise başvurmak gerekir.

5. Çekiş kontrol sistemine (ASR) sahip araçlar

ABS sistemi bulunan araçlar ilave olarak ASR sistemi ile donatılabilir. ASR sistemi, uygun olmayan yol koşullarında bile çekişi, hızlanmayı ve dik rampalara tırmanmayı kolaylaştırır ya da mümkün kılar.

ASR sistemi tekerleklerin patinaj yapmasını otomatik olarak önler ve normal koşullarda sürekli açık tutulmalıdır.

onn.off
30/09/2010, 03:46
paylaşım için teşekkürler

JASMINE
30/09/2010, 09:57
Sağol Zeynel

WiSTaRiA
30/09/2010, 11:42
Sağolasın Zeynel...

alpimmm
30/09/2010, 23:46
Zeynel teşekkürler kardeş faydalı bilgiler için