5 SAATLİK FİYAT TOPLANTISI
Enerji Bakanı Yıldız’ın başkanlığındaki akaryakıt fiyat toplantısı, yaklaşık bir buçuk saat sürdü. Toplantıda, akaryakıt fiyatlarının oluşumuyla ilgili ayrıntılı analiz yapıldı. Petrol İşleri Genel Müdürlüğü ve EPDK, akaryakıt fiyatlarının oluşumuyla ilgili ayrıntılı bilgi verdi. Toplantıda, tavan fiyat da kısaca görüşüldü. Ancak, uygulamayla ilgili ‘şimdilik’ bir karar çıkmadı. Toplantıda, fiyatların daha yakından izlenmesi görüşü benimsendi. Toplantı sonrasında HABERTÜRK’ün sorularını yanıtlayan Yıldız, akaryakıt fiyatlarıyla ilgili tüm sistemi ele aldıklarını belirtti. Yıldız, tavan fiyat uygulamasına geçilip geçilmeyeceğinin sorulması üzerine, bu konuda net bir açıklama yapmadı. Yıldız, dağıtım şirketleri ve bayi paylarının 1 Temmuz 2009-1 Eylül 2009 arasında uygulanan tavan fiyat sonrasında kâr marjlarında çok yüksek bir artış olmadığını da vurguladı.
Vergi indirimi görünmüyor
4 TL olan bir litre benzinin yaklaşık yüzde 65-70’ini vergi oluşturuyor. Maliye Bakanlığı’nın, benzin ya da motorinde vergi ile ilgili bir düzenleme yapması beklenmiyor. Enerji Bakanlığı kaynakları, 2011 için vergiyi düşürecek bir düzenleme öngörülmediğini belirtti. Maliye Bakanlığı’nca hazırlanan ‘Ekonomik Veriler’ kitapçığındaki verilere göre, 28 Avrupa ülkesi içinde benzin ve motorin fiyatının en yüksek seviyede seyrettiği Türkiye, benzinde vergi rekortmeni, motorinde ise ikinci sırada bulunuyor. 22 Kasım 2010’da geçerli olan fiyat ve döviz kurları baz alınarak yapılan hesaplamalara göre Türkiye’deki benzin fiyatı 1.9 Euro düzeyinde bulunuyor. 1 litre benzinden alınan Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) ve Katma Değer Vergisi (KDV) 1.2 Euro‘ya ulaşıyor. ÖTV ve KDV, benzinin satış fiyatının da yüzde 66.8’ini oluşturuyor. Türkiye, motorin fiyatı içindeki vergi payı bakımından da İngiltere’nin ardından ikinci sırada yer alıyor.
Rafineri fiyatına da bakılacak
Türkiye, akaryakıtta referans fiyat olarak Akdeniz piyasası ve bu çerçevede İtalya’yı baz alıyor. Toplantıda, bu kapsamda rafineri fiyatları da gündeme geldi. Rafinerinin, satış yapması gereken fiyat formülünden zaman zaman daha yüksek marjlara yöneldiği tespit edildi.
Kendileri şahsi otolarına binmedikleri için problem yok. Nasıl olsa yakıtını kendilerinin karşılamadığı bir makam otoları var.
Ne diyelim... Bravo![]()
Yer imleri