14 sonuçtan 1 ile 14 arası

Konu: Dizel araçlar nasıl kullanılmalı

  1. #1
    Özgür solak
    swath - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    10/08/2009
    Yaş
    39
    Mesajlar
    45
    Nereden
    İstanbul
    Rengi
    Titanyum Gri
    Plaka
    34fd1009
    Edilen teşekkür: 45

    Standart Dizel araçlar nasıl kullanılmalı

    arkadaslar daha once bir takside 710000 km yi gordugumu ve taksicinin devirli kullan tavsiyesini size anlatmıştım. bu devir olayı biraz kafama takıldı biraz araştırdım işin ehli bi mühendisin yazısını buldum sizinle paylaşmak istedim. konu biraz uzundu özet yerlerinden alıntı yaptım..

    1-Uzun süre yüksek devirde dizel araç kullanılmaz, bu motoru aşındırır pompayı zorlar
    2-Dizel araç boşta kullanılması sakıncalıdır,. Çünkü boşta iken motor bir miktar soğur ve piston yağması azalır birden 5. viteste 3000 devre getirince araç 700 devirden 3000 devre aradaki yağlamayı hemen yapamaz ve bu uzun vadede piston segman ve gömleğe zarar verebilir.
    3-Dizel araçlara alınan mazota çok dikkar edilmeli özellikle turbolu dizel araçlarda bu konu çok daha hassastır...
    4-Mutlaka Turbo devrede olacak devirde aracınızı kullanın.Devirsiz Kullanmak Turboya cidd zararlar verebilir.

    Tasarruflu ve kaliteli dizel kullanımı için ;


    Sürücülerin bir bölümü (taksiler dahil) dizel motoru benzinli motor gibi kullanıyor, üst vitese geçmeden önce 4000-4500 devir/dakika'ya kadar çıkıyor. Halbuki, dizel motorların verimliliği (çoğunlukla) 3500 d/d'den sonra hızla düşmeye başlıyor. Hem daha iyi hızlanma hem de daha düşük yakıt tüketimi için üst vitese geçip, torkun en yüksek olduğu 2000 ile 3500 arasındaki devirlerden yararlanmak gerekiyor. Ekonomik kullanmak istiyorsanız, tercihen 2000 ile 3000 d/d arasında kalınmalı. Yani, 3500 d/d'deyken hızlanmak istiyorsanız yapmanız gereken en doğru şey önce üst vitese geçip ondan sonra gaza basmak olacaktır. Dizel motorların özellikleri genel olarak benzese de, tork eğrileri (hangi devirde ne kadar tork sunduklarını gösteren grafik) ve vites oranları farklılıklar gösteriyor. Bu nedenle, araçla ilgili biraz bilgi edinmek aracı daha verimli kullanmak açısından yararlı olur. Doğrudan direksiyona oturan biri de motorun hangi devirden itibaren iyi tepki göstermeye başladığını ve bu yüksek çekiş gücünün hangi devirlere kadar devam ettiğini zaman içinde anlayabilir ve alışabilir. Motorun özelliklerine uygun bir şekilde kullanılmasıyla hem daha iyi performans elde ediliyor hem de yakıt tüketimi düşüyor.


  2. #2
    Serkan Küçük
    serkangsk - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    09/04/2010
    Yaş
    42
    Mesajlar
    88
    Nereden
    İstanbul
    Rengi
    Yok
    Edilen teşekkür: 4

    Standart

    Güzel ve yararlı bir yazıymış paylaştığın için teşekkürler dostum bu konu benimde kafama takılıyodu devirle ilgili çok şey konuşuluyordu öğrenmemiz iyi oldu

  3. #3
    Özgür solak
    swath - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    10/08/2009
    Yaş
    39
    Mesajlar
    45
    Nereden
    İstanbul
    Rengi
    Titanyum Gri
    Plaka
    34fd1009
    Edilen teşekkür: 45

    Standart

    evet benimde gunlerdir aklımdaydı. bugun araştırıp ogrendim dizel aracları devirli kullanın derken tubonun devamlı çalışıyor durumda olması kastediliyormus demekki.

  4. #4
    Ümit Coşkun TURUCA
    Emekli Moderatör GP COSKUN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    11/09/2009
    Yaş
    49
    Mesajlar
    8.995
    Nereden
    İstanbul
    Rengi
    Yok
    Edilen teşekkür: 6069

    Standart

    yazılanların bir kısmına katılıyorum ancak
    sormadan edemiycem
    acaba termostat neden koyulmuş motora sayın profesörümüze sormak lazım
    bir ikincisi rolantide çalışan motor yağalamayı kesmez
    ayrıca boşta yol aldıktan sonra vitese takıp motoru yüke bindirmeden önce aragazı veri
    lerek motor devri yükseltildikten sonra hıza uygun vitese geçilerek yola devam edilir
    bunların dışında yazılanlar gayet mantıklı
    paylaşım içinde teşekkürler


    Benim Sürdüğüm Hayatın Geri Vitesi Yok...Geçmişimi Sadece Dikiz Aynasından Seyrediyorum ; )

  5. Bu mesajı için 8 kişi GP COSKUN'ye teşekkür etti:


  6. #5
    kadir yilmaz
    kadir_yilmaz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    21/06/2010
    Yaş
    41
    Mesajlar
    58
    Nereden
    Siirt
    Rengi
    Evo Gri
    Edilen teşekkür: 5

    Standart

    istanbulda araç kullanırken dur kalkar fazla oluyor o zaman debriyaj gaz ayarını vermek önemli zaten uzun yoldada hep 5.vites gidiyorsun önemli olan 100 geçmemek herhalde.4000 4500 devirde aracın motorundan gelen sese ragmen vites değiştirmeyen bence şöförlüktende fazla anlamıyordur

  7. #6
    mustafa çelik
    aslam0740 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    01/08/2009
    Mesajlar
    559
    Nereden
    Burdur
    Rengi
    Titanyum Gri
    Edilen teşekkür: 185

    Standart

    Alıntı GP COSKUN Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    yazılanların bir kısmına katılıyorum ancak
    sormadan edemiycem
    acaba termostat neden koyulmuş motora sayın profesörümüze sormak lazım
    bir ikincisi rolantide çalışan motor yağalamayı kesmez
    ayrıca boşta yol aldıktan sonra vitese takıp motoru yüke bindirmeden önce aragazı veri
    lerek motor devri yükseltildikten sonra hıza uygun vitese geçilerek yola devam edilir
    bunların dışında yazılanlar gayet mantıklı
    paylaşım içinde teşekkürler
    son noktayı koydunuz coşkun bey özellikle sizin yorumunuzu bekliyordum.tşk

  8. Bu mesaj için teşekkür edenler:


  9. #7
    hasan ali Z.
    HasanAliz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    20/12/2008
    Mesajlar
    555
    Nereden
    İstanbul
    Rengi
    Orleans Mavi
    Edilen teşekkür: 116

    Standart

    işin ehli ve motordan anlayan arkadaşlar daha iyi bilirler. ben şunu merak ettim "araç boştayken motor biraz soğur" doğru mudur ? yani bana biraz garip geldi ?

  10. #8
    mustafa çelik
    aslam0740 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    01/08/2009
    Mesajlar
    559
    Nereden
    Burdur
    Rengi
    Titanyum Gri
    Edilen teşekkür: 185

    Standart

    evet vites boşta iken biraz soğur ama 80 dereceninde altına inmez. ama -10,20 derece kış zamanı vitesi boşa atarsan o zaman termostatta bişeye yaramaz zaten kışın ağır gidilir nerde eksi derecelerde hızlı gitmek kayar korkusuna mecbur yavaş ve viteste gideriz, ama inişlerde boşa atmanın hiç bi zararı olmaz motor sıcaklığıda 80 derecenin altında düşmez

  11. #9
    hasan ali Z.
    HasanAliz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    20/12/2008
    Mesajlar
    555
    Nereden
    İstanbul
    Rengi
    Orleans Mavi
    Edilen teşekkür: 116

    Standart

    ibre ortadayken 90 derece oluyor motor sıcaklığı değil mi?

  12. #10
    Onur Yılmazer
    Kafa biDüny@ evolodi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    09/04/2010
    Yaş
    40
    Mesajlar
    4.076
    Nereden
    İzmir
    Rengi
    Evo Siyah
    Plaka
    35½
    Edilen teşekkür: 742

    Standart

    bir de aracı durdurmadan önce biraz beklemek lazım galiba.ayrıca aracı boşa aldığımızda frenler boşalmasın diye azıcık gaza basınca frenler tekrar doluyormuş öyle bir duyum aldım dogrulugu var midir?
    Hem çekilmezim hem vazgeçilmez Allah başka dert vermesin

  13. #11
    Oktay Can Eren
    defeat - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    22/05/2008
    Yaş
    46
    Mesajlar
    166
    Nereden
    İstanbul
    Rengi
    Yok
    Edilen teşekkür: 44

    Standart

    Bunu Onno Usta yazmıştı,sadece ekliyeyim dedim;
    "Yüksek hızda giderken vitesi boşa alıp aracı bir süre bu şekilde kullanmak özellikle benzinli motorlarda nadir de olsa motor bloğu çatlamasına sebep olabilir"
    Zaten bunu yapmayı cut-off'lu araçlar kullanmaya başladıktan sonra herhalde birçok sürücü kesmiştir.Peygamber vites tabir ettiğimiz olay oluyor malum.

  14. #12
    Ümit Coşkun TURUCA
    Emekli Moderatör GP COSKUN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    11/09/2009
    Yaş
    49
    Mesajlar
    8.995
    Nereden
    İstanbul
    Rengi
    Yok
    Edilen teşekkür: 6069

    Standart

    Alıntı evolodi Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    bir de aracı durdurmadan önce biraz beklemek lazım galiba.ayrıca aracı boşa aldığımızda frenler boşalmasın diye azıcık gaza basınca frenler tekrar doluyormuş öyle bir duyum aldım dogrulugu var midir?


    araçlarımızda frenleme için hidrolik basıncının sağlayan bildiğiniz gibi
    westinghausedir siz boşta uzun süre fren yaptığınızda rolantideki motorun emişinden alacağı vakum yetersiz olacağı için fren etkisinde zayıflama olur
    bu durumu telafi etmek için bir miktar gaz verilerek manifoldun emişi güçlendirilir bu şekilde güvenli frenleme sağlanmaya çalışılır
    ayrıca yeni araçlarda beyinli araçlarda yani bunlara bizim araçlarımızda dahil
    ecu frenleme esnasında westinghausenin basıncında düşme olduğunda motorun devrini yükselterek bu durumu engelliyor


    Benim Sürdüğüm Hayatın Geri Vitesi Yok...Geçmişimi Sadece Dikiz Aynasından Seyrediyorum ; )

  15. Bu mesajı için 3 kişi GP COSKUN'ye teşekkür etti:


  16. 16/07/2010, 13:03


  17. #13
    Ümit Coşkun TURUCA
    Emekli Moderatör GP COSKUN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    11/09/2009
    Yaş
    49
    Mesajlar
    8.995
    Nereden
    İstanbul
    Rengi
    Yok
    Edilen teşekkür: 6069

    Standart

    Alıntı defeat Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Bunu Onno Usta yazmıştı,sadece ekliyeyim dedim;
    "Yüksek hızda giderken vitesi boşa alıp aracı bir süre bu şekilde kullanmak özellikle benzinli motorlarda nadir de olsa motor bloğu çatlamasına sebep olabilir"
    Zaten bunu yapmayı cut-off'lu araçlar kullanmaya başladıktan sonra herhalde birçok sürücü kesmiştir.Peygamber vites tabir ettiğimiz olay oluyor malum.



    motorlardaki soğutma isiteminde bulunan termostatın görevi soğutma suyu sıcaklığını ve dolayısıyla motorun sıcaklığını aynı seviyede tutmaya yarar
    termostatlar derecelerine göre bir kaç çeşittir
    aracın kulanılacağı iklim koşullarına göresoğutma sistemine takılacak olan termostatın dereceleri farklılık gösterir
    termostat derecesi belirlenirkende motorun en verimli çalıştığı sıcaklık dikkate alınarak termostat derecesi belirlenir
    diyelimki aracınızda 92 derecelik termostat var
    motorunuzu çalıştırıdıktan sonra soğutma suyunuzun sıcaklığı 92 dereceye gelene kadar termostat açmayacak yani motorunuzun içinde radyatörden devirdaim pompası yardımı ile gelen su dolaşmayacak
    ne zaman motor suyu sıcaklığı 92 derceye gelince termostat açacak ve radyatörden motoru soğutmak için soğuk su girişi motora başlayacaktır
    sıcaklık 92 derecenin altına düştüğünde termostat kapanacak soğuk suyun motrda dolaşmasını engelleyerek motrun ani soğumasını engelleyecektir
    şimdi gelelim onno ustanın anlattığı duruma ve diğer arkadaşların bahsettiği boşta inerseniz motor soğur tezini açıklamaya
    onno ustanın ve diğer arkadaşlarımın söylediği aslında doğrudur ama eski teknolojide yani eski araçlarda meydana gelir
    meydana gelen olay motorun ani soğuması sebebiyle motor bloğunun çatlaması olayıdır
    peki neden bu olay eski araçlarda meydana geliyorda bizim araçlarımızda böyle bir durum ortaya çıkmıyor
    bildiğiniz gibi eski araçlarda otomatik fan motoru yoktu grank pulesinin önüne bir pervane takılı idi ve bu pervane motor çalıştığı anda dönmeye başlıyor ve devamlı dışarıdan hava emerek radyatördeki suyu soğutuyordu
    uzun rampa inişlerde boşta inen aracın termostatı devreye girerek kapanıyor soğuyan su motorda dolaşmıyor ancak motorun ısısı 92 dereceye geldiğinde termostat tekrar açılıyor fakat bu sefer rampa iniş sırasında
    devamlı dönen pervane tarafından soğutulmuş buz gibi su motora yollanıyor
    ani soğuma meydana gelerek ki bu ani soğuma 92 dereceden 50 derece 60 dereceye kadar soğuma motor bloğunun çatlamasına neden oluyordu
    motor mühendisleri teknisyenler bu durumu önlemek için ilk etapta çift termostat uygulamasını geliştirdiler
    soğutma sisteminde çift termostat bulunuyor diyelimki birini 92 derecelik birini 72 derecelik takıyorlardı .yani motara kademeli olarak soğuk su girişi sağlama yöntemiyle sorunun giderilmesi aşılması sağlanmaya çalışılıyordu
    zamanla bu yöntemde fayda etmedi ve teknolojinin gelişimiyle şu anda çoğu üretilen motorda kullanılan otomatik elektrikli fan uygulamasına geçildi
    otomatik fan sistemiyle sorun nerdeyse tamimiyle aşılmış oldu nasıl aşıldığını açıklamak gerekirse
    artık motorunuzda devamlı dönen bir pervane yoktu
    sistem gayet randımanlı şekilde işliyordu motor çalıştırılıyor motorun en randımanlı çalıştığı sıcaklık olan 90 derceye kadar termostat açmıyor motorun çabucak ısınması sağlanıyor 92 dereceye ısınan motorun termostatı açılıyor motorda su dolaşmaya başlıyor motordan çıkan sıcak su radyatöre gidiyor radyatöre giden suyun sıcaklığı ayrıca fan müşürü tarafından ölçülüyor su belirlenen seviyeden sıcak ise fan devreye giriyor
    suyu soğutmaya başlıyor suyun sıcaklığı normal seviyeye düştüğünde fan otomatik durarak soğutmayı kesiyor ve böylece su her zaman aynı seviyede kalarak eski sitemdeki ani soğumalar ve bunun getirdiği olumsuzluklar artadan kalkmış oluyor
    sözün özüne gelirsek binin puntonuza deneyin isterseniz 20 km lik rampayı boşta inin hararet göstergeniz hep ortada kalacaktır
    belki 1milim oynama olur bununda hiç bir zararı yoktur
    ek bilgi olarak termostat nasıl açılıyor kapanıyor diye aklınıza gelebilir
    termostatın içinde civa vardır ısındıkça genleşir yay yardımıyla ağzını kapatan yuvayı aşağı çekerek açılır aynı şekilde soğuyarak yine yay yardımıyla yuva ileri gider ve kapanma tamamlanır
    bir termostatın arızalı olup olmadığı anlamak için termostat sökülür ve alt tarafına bir çakmak yardımıyla ısıtılarak açılıp kapanması gözlenir hareket yok ise termostat bozuktur
    çok uzun oldu başınızı ağrıttım ama umarım faydalı olmuştur


    Benim Sürdüğüm Hayatın Geri Vitesi Yok...Geçmişimi Sadece Dikiz Aynasından Seyrediyorum ; )

  18. Bu mesajı için 4 kişi GP COSKUN'ye teşekkür etti:


  19. #14
    Mehmet BAŞLI
    mehmetbasli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    30/04/2010
    Mesajlar
    167
    Nereden
    Tokat
    Rengi
    Orleans Mavi
    Edilen teşekkür: 72

    Standart

    dizel kullanımında klişe iki kural vardır birincisi motorun sesini herzaman duyacaksın diğeride toplar diye yüksek viteste araca yüklenmeyeceksin. dizeller için 2000 devrin altı çok riskli yüksek devir çevirtmekte kısa devir bandı yüzünden motoru aşınmasını hızlandırmaktan başka bir işe yaramaz. ancak dikkat edilmesi gerekn temel husulardan biride stop ederken aracınızın en az 10 saniye kadar rölantide bekleyerek turbonun da yavaşlamasını sağlamak. çünkü yol sonrası hemen kontak kapatıldığında motorun yağmalası durur. ancak egzost manifoltundaki basıncın etkisiyle onbinli devirlerde dönen turbo pallerinin yağlanmaya ihtiyacı var. siz kontağı kapattığınızda yağlama duru. ancak motordan daha hızlı dönen pallerin yavaşlayıp durmamsı biraz zaman ister. tabi bu arada pallerin yavaşlamayıp durması evresine kadar yağlama olmayacak. işte bu yüzden turbolar çabuk arıza veriri.

  20. Bu mesajı için 2 kişi mehmetbasli'ye teşekkür etti:


Benzer Konular

  1. 1.3 dizel punto evo hangi devir aralığında kullanılmalı ve yakıt tüketimi ?
    yusufekinci06 tarafından Teknik Yardım forumunda yazıldı.
    Cevaplar: 38
    Son Mesaj: 04/11/2017, 15:38
  2. Dizel Otomatik Araçlar
    matushella tarafından Diğer Marka Araçlar forumunda yazıldı.
    Cevaplar: 21
    Son Mesaj: 28/08/2012, 17:15
  3. Klima nasıl kullanılmalı nelere dikkat edilmeli? Yardım
    mehmetsafran tarafından Teknik Yardım forumunda yazıldı.
    Cevaplar: 53
    Son Mesaj: 29/05/2011, 18:21
  4. Arkadaşlar şu ilandaki araçlar nasıl bi bakar mısınız?
    umitfatihgenc tarafından Genel forumunda yazıldı.
    Cevaplar: 13
    Son Mesaj: 05/04/2010, 00:22

Yer imleri

Yer imleri

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  


Forumdaki tüm yazışmalardan üyelerin kendisi sorumludur. Çıkabilecek herhangi bir hukuki durumda, forum yönetimi yetkili merciilerin talepleri doğrultusunda, ilgili üye/üyelerin tüm erişim bilgilerini/kayıtlarını vermekle yükümlüdür. Yeni üye olanlar, maillerine gönderilen onay maillerini onayladıktan sonra, admin onayıyla üye olabilmektedirler. O nedenle üye olurken profil bilgilerinin özenli, doğru ve eksiksiz şekilde girilmesi son derece önemlidir. Üyeler; forumda geçirdikleri zaman zarfında forum kurallarına uymak zorundadırlar. Kurallara aykırı davrandığı tespit edilen üyeler hakkında haber vermeksizin işlem yapma hakkı forum yönetimine aittir. Forum kurallarını okumak için tıklayınız. Unutmayınız; bu ortamdaki özgürlüğünüz, başkalarının özgürlüğüyle sınırlıdır.
Reklam vermek, bilgi & iletişim için: admin@grandepuntotr.com



# Fiat Türkiye Kullanıcı Forumları Network #

www.fiattr.com   |    www.puntotr.com   |    www.grandepuntotr.com   |    www.puntoevotr.com   |    www.bravotr.com   |    www.lineatr.com   |    www.500tr.com   |    www.ottimotr.com   |    www.aegeatr.com