SEVGİLİ ARKADAŞLARIM
yavaş yavaş kış aylarına girdiğimiz şu günlerde sizlere böyle bir yazıyı yazmak istedim
kamyonculuğa başladığım 1994 ten bu yana istanbul -ankara arasında yer alan hep korkulu rüya olarak gördüğüm bolu dağı geçişi bu güne kadar bir çok trafik kazasına neden olmuş bu kazalardan % 35 ölümlü tarfik kazası olarak kayıtlara geçmiştir
bolu dağı geçişi özellikle kış aylarında aldığı yağış miktarı ve rakımının yüksek olması sebebi ile kar yağışının ve özellikle gece saatlerindek kuvvetli buzlanma nedeniyle birde buna yoğun sis eklenince sürücülerin ve seyahat eden yolcuların kabusu olmuştur
1990 yılında ihaleye çıkan ve 1993 yılında ilk kazma vurulan bolu dağı geçişi
projesi ancak 2007 yılında ulaşıma açılmıştır
bu projenin tamamlanmasıyla bolu dağı geçişi projesinin ulaşımı rahatlatacağı kazaları minimuma indireceği sanılarak bir takım yanlış hatalarla sonuç fiyaskoya dönmüştür .
projenin tamamlanmasına 1 yıl kala uluslararası lojisitk firmaların da baş şöför ve sevkiyat koordinatörü 4 arkadaşımla beraber karayolları genel müdürlüğüne ve ulaştırma bakanlığına konuyla ilgili 3 sayfadan oluşan bir yazı yazdık
ancak yazdığımız yazının içeriğinden olacakki aradan 3 yıl geçmesine rağmen hiç bir cevap veya açıklama alamadık
yazdığımız yazıda öncelikle bu tünelin hali hazırdaki şekilde ulaşıma açılmaması gerektiğini şimdiki eski yoldan daha vahim ve üzücü olayların yaşanacağını mühendis olmamamıza rağmen bu yanlıştan bir an önce vazgeçilmesi gerektiğini unsurlarıyla beraber yazdık
öyleki
yeni yapılan yolda özellikle ankara -istanbul yönünde dağı inişin çok tehliklei olacağını düz yol olarak tabir ettiğimiz eğimsiz yolda tünele giriş yapan araçların tünel içinde inişe başlayacağı 5780 metrelik tünelin sonunda eğim en yüksek noktaya ulaşıyor ve tünelden yani yağışsız ve rüzgarsız alandan ayrıca kuru zeminden bir anda ıslak ve kaygan zemine sert kuzey rüzgarlarıyla yoğun sisin içine gireceği bu sebebten tehlikenin eski inişe göre daha fazla olduğunu yazdık
ayrıca tünelin bitiminden sonra uzunluğu 4644 metreyi bulan 4 adet yüksek viyadüğün üstüne gelindiği bu viyadüklerin kuzey rüzgarlarını alarak özellikle kış aylarında yağış anında devamlı buz tutacağını tuzlamanın kesinlikle rüzgarın etkisiyle eriyen kar tabakasını 5 dakika gibi kısa bir sürede bildiğimiz cam yüzeyi gibi buza dönüştüreceğini bu tünelden çıkan araçları tabir yerindeyse buz pisti üzerine hemde iniş aşağı olarak göndermeye benzediğini açıkça belirttik
böyle bir zeminde özellikle tırların ve kamyonların çok çabuk kayacağını ve çok büyük kazalara neden olacağını yağış altında bu yolu açık tutmanın imkansız olacağını anlatmaya çalıştık
böyle bir geçit örneği olarakta isviçre alp lerindeki bern geçidini örnek almaları gerektiğini
bolu dağı projesindeki 25,5 km lik yolun tünel içi dahil kesinlikle yerden ısıtmalı olması gerektiğini ve buzlanmaya karşı isviçrenin kullandığı buz çözücü sıvı püskütme sisteminin kullanılması gerektiğini viyadüklerin kuzeye bakan taraflarının rüzgar panelleriyle örtülüp rüzgar girişinin engellenmesi gerektiğini sisin yoğun olduğu iniş tarafında ki tünel çıkışıyla viyadüklerin bitimine kadar projektörlü aydınlatma sişsteminin kurulması gerektiğini
detaylı şekilde yazdık
aksi halde bu yolun kış aylarında hemde önümüzdeki ilk kışta tam bir fiyaskoyla sonuçlanacağını yazdık ama kimseden ne bir cevap aldık ne de bir telefon
sizde bu geçen 2 sene zarfında bu yolda neler yaşandığını yağan her karda yolun kapanıp tarfiğin tekrar eski yoldan verildiğini gördünüz
bu yazıyı yazmamın nedeni sizleride kış aylarında bu yol ile ilgili bilgilendirmek ve ve önleminizi almanızı sağlamaktı
şahsen ben sorumluluğumda olan 25 aracın hiç birisinin ankara istanbul yönüne karlı buzlu havada tüneli kullanmalarına izin vermiyorum eski güzergahtan inmelerini uygulatıyorum
geçen sene ocak 21 de bir arkadaşımız tünel çıkışında 3. viyadükte trafik kazası sonucu arkadan başka bir tıra vurarak hayatını keybetti
şunu dikkate almanızı istiyorum
ölen arkadaşım 53 yaşında 33 senelik ağır vasıta şöförüydüve bu bolu dağını yaklaşık olarak herhalde bi 1000 defa geçmiştir
ama maalesef bu kadar tecrübeye bile bu yeni yoldan sağ sağlim boluyu inmek kendisine kısmet olmadı
lütfen kışın bu yolda dikkatli olun
başınızı ağrıttıysam özürdilerim
saygılarımla
Yer imleri