Sport 1.4 T-Jet izlenimlerim..
Selamlar,
Biraz yurtdışı sitelerden, biraz da GPTr forumumuzdan okuduğum iyi referanslar sonrasında 15 gün kadar önce beyaz spor TJet'ime kavuştum. İzmir Poyraz'dan aldım ve bu şirketten son derece memnunum. Herşey dahil cebimden çıkan para 31 bin TL. Daha önce de Brava'mı aynı serviste baktırıyordum ve çok memnundum hem Brava'dan, hem de servis elemanlarının yakın ilgisinden...
Dış görünüşle başlayayım isterseniz. Son derece yakışıklı bir otomobil. Gerçek hali resimlerindekinden de güzel. Aslında fotoğraflarda sempatik, şirin, küçük bir araba gibi duruyor, ama gerçekte agresiv görünüşlü, oldukça spor hatlara sahip ve büyük. Beklediğimden çok daha büyükmüş. Önceden Punto'lara dikkat etmezdim fazla, bu kadar büyük olduklarını bilmiyordum. Gri, Siyah ve Beyaz renklerin hep şahsiyet eksikliği yarattığına dair bir inanışım vardı. Siyah ve gri için hala aynı şeyi düşünüyorum, ama beyaz spor GP'ye çok yakışmış. Katalogtaki İtalyan bayrağı renkli boydan boya olan sticker setini getirttim ama havalar henüz müsait olmadığı için taktırmadım, bakalım o nasıl duracak. TakeOff jantlar çok havalı duruyor. Arabayı görenlerin ilk dikkatini çeken jantların güzelliği ve büyüklüğü. Lastikler Bridgestone Potenza 205/45 17. Arka camların ve ön far içlerinin koyu renk olması çok hoş duruyor. Egzos çıkışı büyük ve kromajlı.
Turbo motorların düşük devirlerde güçsüz olacağı, gerçekten yüksek güce ihtiyacınız olduğunda redline'a yaklaşmak gerektiği gibi bir yanlış inanışımı bu araç yıktı. Rölantiden itibaren çok yüksek torklu bir motora sahip. Devir tork eğrisi hemen hemen doğrusal herhalde, yani her devirde çok güçlü.Gaza yüklendiğinizde duyulan induksiyon sesi ve turbonun belli belirsiz ıslığı kulaklara iyi geliyor. Gaz oldukça tepkili, herhangi bir tembellik hissedilmiyor. Dışarıdan ise sessiz. Egzos sesinden hoşlananlar bunun için birşeyler yapmak zorunda. Enjeksiyon sistemi gaz pedalı hareketlerinizi oldukça yumuşatıyor, bu spor etkiyi biraz azaltıyor ama konfor için iyi. 1000 km'yi doldurdum. Serviste ve kullanma kılavuzunda herhangi bir rodaj süresinden bahsetmeseler de, bence rodaj motor dışındaki parçalar için gerekli bir süreç. Lastikler, frenler, şanzıman, diferansiyel, debriyaj, direksiyon sistemi ve en başta sürücünün rodaj süresine ihtiyacı var. Ben de bu süre içinde deviri ve hızı limitlere kadar tedrici olarak arttırarak sürdüm. 1000 km dolduğunda rahatlıkla 6500'dk devri ve ibrenin sonu olan 230 km/h sürati gördüm, sanırım daha da hızlanacaktı ama yol bitti. İlk 1000 km için 250 milyon liralık benzin yaktım. Sanırım bu biraz fazla ama yüklendiğimi ve aracın rodajda olduğunu biliyorsunuz zaten. Şimdi daha tutucu arkadaşlar bana süratin tehlikelerinden, trafik kurallarından bahsedecekler, tamamen onların yanındayım. Zaten yıllardır spor motosiklet sürücüsü olarak sürat, ivmelenme gibi zevkleri fazlasıyla yaşadığımdan herhangi bir otomobilin beni heyecanlandırması biraz zor. Ancak bu aracın, bir çok fiyakalı otomobilin fiyakasını bozacağına eminim. Motor sabahları ve soğukta kolayca çalışıyor ve hızlı ısınıyor. Klima da süratle sıcak bir ortam sağlayabiliyor. İki taraflı elektronik klima, bugüne dek gördüğüm en iyi klima. 1000 km'yi oldukça yüklenerek geçirmeme rağmen motor yağının hiç azalmadığını gördüm. Şanzıman da oldukça yumuşak ve sessiz. Orta kolçak geri vitese geçirmeyi ve elfreninin kullanımını biraz engelliyor.
Direksiyonun turu eşimin arabası Toyota Yaris'e göre çok daha az. Sık sık bir kerede dönülebilecek yerde 2 manevra yapmanız gerekiyor. Diğer Punto'ların nasıl olduğunu bilmiyorum ama jantların ve lastiklerin büyük olması bunu engelliyor gibi görünüyor. Süspansiyon kesinlikler spor özellikler taşıyor. Oldukça sert. Yoldaki tüm girinti çıkıntıları poponuzda ve böbreklerinizde hissediyorsunuz. Sanki bir ralli aracı sürüyor gibi hissettiriyor. Bu yüzden sessiz, konforlu, Chevrolet İmpala gibi bir sürüş hiç beklemeyin. Tabii bu sert süspansiyon olağanüstü bir yol tutuş sağlıyor. Araç yanal ve dikey ivmelenmelerde (gaz, fren, viraj) asla yığılmıyor. Lastiklerin hamuru biraz sert olmakla birlikte aracı herhangi bir şekilde kaydırmak çok zor. Frenler olağanüstü. Sürdüğüm araçlar içinde en iyi frenler diyebilirim. ABS işini kesinlikle mükemmel yapıyor. Diğer araçlarda tek bir tekerlekte kilitlenme olduğunda tüm fren devresindeki basınç düşürülürken, bu araçtaki ESP tüm tekerlekler için ayrı hesaplamalar yapıyor gibi. ABS devreye girdiğinde maksimum frenajınızdan sizi alıykoymuyor. Boş ve düz bir toprak zemin bulabildiğimde ESP'nin diğer özellikerini de deneme niyetim var. Hill holder güzel bir özellik. Yokuşlarda tekerleklerde takoz var zannediyorsunuz, ama iki saniye sonra saldığında çok şaşırıyor insan, kızlar için faydalı...
Çocukluğumdan beri Coupé araçlar hep hayallerimi süslemişti, nihayet bir coupe arabam oldu. Kocaman kapılardaki kocaman camlardan dışarıya bakmak çok keyifli. Doğal olarak kapılar biraz ağır tabii. Arkaya giriş çıkış ta kolay, ama arkaya çoluk çocuk doldurmak için almadım ben bu arabayı. İç tasarımı çok beğendim. Koltuklar sizi her yandan sarıyor, döşeme malzemesi de oldukça kaliteli ve şık. Emniyet kemerleri geride kalıyor, takmak için biraz uğraşıyorsunuz. Yükseklik ayarlı olmasını da arzu ederdim. Emniyet kemeri uyarı sinyali, seviyesi ayarlanabilmekle birlikte çok yüksek. Araçta 6 airbag var, kullanmayı nasip etmesin Allah. Müzik sistemi standard, MP3 ve CD çalabilmesi iyi, ama ses kalitesi vasatın altında. Sanırım iyi bir amfi ve subwoofer eklemek gerekecek. Gösterge tablosunun beyaz olacağını ümit etmiştim ancak 2009'larda gri yapmışlar. Fonksiyonları beklendiği gibi çalışıyor. Gerçek hız gösterilenden %7 kadar daha düşük. Bunu GPS ile denedim. Yani 100km/h yazdığında aslında 93 ile gidiyorsunuz. Bir turbo basınç göstergesi hani biraz havalı oldurmuş... Plastikler ve işçilik sanki biraz üstünkörü olmuş ama herhangi bir tıkırtı, zırıltı duyulmuyor. Silgeçler de iyi çalışıyor ama silgeç kumandasının çevirmeli değil de yukarı aşağı hareketli olmasını isterdim. Aynalar oldukça efektif, arka cam yeterince büyük. Bagaj da yeterli büyüklükte. Stepne yerine kompresör ve tamir kiti koymuşlar. Bu bence daha iyi.
Sonuç olarak bu arabayı çok sevdim. Umarım birlikteliğimiz uzun sürer. Spor özellikleri benim gibi bir motosikletçiyi bile tatmin edecek düzeyde. Konfor arayan iyi aile babaları için değil bu araç. İkinci elde nasıl değerlendiririm kaygılarınızı da bir kenara bırakabilirseniz binmek için verdiğiniz parayı fazlasıyla hakediyor.
Okuyanlara teşekkürler.