Arkadaslar yokuş aşağıya vitesi boşa alsam bir sorun olurmu yıllardır dizel araç kullanan bir komsuya sordum hiç birsey olmaz daha az yakıt tasarruf yaparsın dedi bu konuda kesin bilgisi olan olan arkadaslardan bilgi bekliyorum
Printable View
Arkadaslar yokuş aşağıya vitesi boşa alsam bir sorun olurmu yıllardır dizel araç kullanan bir komsuya sordum hiç birsey olmaz daha az yakıt tasarruf yaparsın dedi bu konuda kesin bilgisi olan olan arkadaslardan bilgi bekliyorum
Bu konu forumlarda çok tartışılmıştır,yetkili servis cotech leri bile vitesi boşa almanın az yaktırmayacağını söylerler her zaman,benim şahsi fikrim ve gözlemlerim aracın vites boştayken daha az yaktığı yönündedir...
Teşekkür ederim mustafa bey peki vitesi boşa almanın araca zararı olmaz hiç değilmi
bn denedım bunu yokus asagı ınerken bostayken yol bılgısyarı 2,2 den asaıya ınmıyor. wıtese takıp bakıyorum 2,0 oluyor. anlamadım bende bu ısten bısey..
vitesi boşa almanın araca hiç zararı yok ama daha fazla yakacağınız kesin.. bir çok kişide benimle aynı görüşte..
iyice kafam karıştı şimdi inşallah bu konuda teknik bilgisi olan arkadaşlar yardımcı olur
arkadaşlar benim bildiğim dizel araç sıcak motor sever ve sizin yokuş aşağıya inişlerde boşa almanız aracın motorunda anı soğuma meydana getireceğinden iyi olmadğı söylenir istediğiniz dizel motor ustasına sorabilirsiniz yokuş aşağıya dizel araçlarınızı boşa atmayın + boşa atmak daha fazla yakıt tasarrufu sağlamaz
ARkadaşım kısacası
vitesı bosa almanın gereksınımlerını tartısalım..
Neden bosa alıyosun dıyelımkı 10 km lık bı yokustan ınıyosun ve sonrasında duz bır yol var hızlanmak ıcın bırebırdır..At boşa ver coşkuyu
Fakat gun ıcınde kullanımlarda vıteste ınmek hem aracın sogumasına yardımcı olur,hem frenleme mesafen kısalır,hemde boştayken tukettıgı yakıttan daha az bır yakıt tuketır..
....
Çoşkun abi.. yardımcı olur..
cut off sistemi varsa daha fazla yakarsınız
cut off da vitesteyken gaza basmazsanız hiç yakmaz
bizim araçlar 2.0 lt gösteriyor ama sanırım yol bilgisayarının hassaslığıyla alakalı aşağısını göstermiyor
bizimkilerde cut off var mı muamma ama yıllardır motorlar bu şekilde üretiliyor
https://forum.grandepuntotr.com/tekn...flu-yoksa.html
konu daha önce de tartışılmış...
Eser bey daha once konu tartışıldıysa affola ben goremedim bağışlayın çünkü herkes bişey yazsa forum kirliliğe yol acıyor o yuzden ben dahil herkes dikkatli olmayı hatırlatmak bir kez daha yarar var
Bu arada uşenmeyıp cevap yazdığınız teşekkur ederim
olayın özeti şudur:
boşa atmak: araç siz sanki kırmızı ışıkta beklerken gibi rölantide çalışmaya devam eder krank mili hareketini yakıtın enerjisinden alır ve bir miktar yakıt tüketir.
viteste iken gaza basmadan inmek: araç viteste kendi halinde inerken krank mili yrçekimi etkisi ile dönen tekerlerin aktarma organlar vasıtası ile hareket kazanır. yakıt enerjisine ihtiyaç duymaz. dolayısı ile yakıt da tüketmez.
Bu bilgilerin doğruluğu yol bilgisayarlı farklı marka araçlarla aynı yerde tarafımdan denenmiş ve onaylanmıştır. yol bilgisayarı boşa aldığımda ----/100 km gösterirken. (hesaplama yapamıyor) viteste inerken 0 lt/100 km göstermiştir.
alışkanlık ya ben genelde boşa alıyorum...
bu iş tecrübe işi arkadaşlar.. öyle her eğimde boşa at az yakar yada vites herzaman iyidir diye bişi yok.
Eğim öyle bi olurki viteste olunca gaza basıp sabit hızla gidebilirsiniz ama boşa atınca sabit hızla gider orda atarsın ama eğim iyidir viteste motor freni ile sabit gidersin o zaman boşa atmak manasız. Çünkü viteste gaza basmassanız araçalarınız en az yakar yeni nesil araçlar benzini keser(cut off sistemi). Ben her türlü viteste durmayı tavsiye ederim . Bide sanki ne olcak, ordan yapacağınız ekonomi bir depoda 1 2 lt yi geçmez ki 1 2 olursa o bile iyi bir değerdir.
aracı sürekli boşa atar götürürseniz tüm yük teker bilyelerine bineceği için daha erken deforme oluyor. ayrıca fren balatalarınıda daha çabuk bitirirsin.
boşa almak hiç tasvip ettiğim bir davranış değil ;)
aslında en güzel yorumu murat yapmış
ineceğiniz yokuşun özelliklerine göre bazen boşa atmak karlı bazende viteste inmek karlı olabilir
boşa atmanın normalde zararı yok fakat kullanım özelliklerine göre zararlarıda olabiliyor
mesala fren kullanarak inmeniz gereken bir yerde boşa atıp fren fren inmeye devam ederseniz balatalarınız zarar görür frenleriniz ısınır hatta şişer
boşta indikten sonra uygun vites seçilmeli mesala
siz 110 la indiğiniz rampanın sonunda 5, vites yerine 4, vitese geçmeye çalışırsanız şanzumana zarar verirsiniz boşa attığınızda şanzumandaki grup dişlisi dönmeye devam eder yan taraftaki vites dişlileri durmuş durumdadır sessiz ve konforlu geçişe yardımcı olan senkromeç eğer siz çok uygun olmayan vites seçtiğinizde kırılabilir
boşta gidilip vitese geçildiğinde debriyajdan ayak çekilmeden önce mutlaka aragazı verilerek rolantide olan motorun devrini süratinize ve seçtiğiniz vitesin seviyesine çıkarmnanız motorun ömrü açısından gereklidir
Bende kısaca özetlemek isterim. Viteste boşta iken krank mili ile dişliler arasında bağlantı olmadığı için krank milini hareket ettirmek için depodan otomatik benzin gelir. Bu benzinde rölantide çalıştırmaya yeterli seviyede benzin olacaktır. Ancak araç viteste iken krank mili dişlilere bağlı olacağı için yokuş aşağıya inerken krank milini tekerleklerden gelen kuvvet döndürür. Depodan benzin gelmez. Bu nedenle her zaman viteste inmek kazançlıdır.
coşkun bey cok teşekkurler çok guzel acıklamıssınız
her zaman dersek hata yaparız
herkesin aklına direk cut off sistemi geliyor
mesala otobanlarda uzun düzlükler ineceğiniz zaman diyelimki 5, viteste 100 km ile vitesi boşa atmadan inemeye başladınız
iniş diyelimki 2000 metre olsun
iniş sonrasında hısınız en fazla yine 100-110 km civarında olacaktır ve devam etmek için motora gaz vermek zorunda kalacaksınız
ama aynı şartlarda aracı yukarıdan boşa attınız hızınız 2000 metre sonunda 150 km oldu diyelim ve sizin iniş bittikten sonra en azından hızınız tekrar 100 km sürate inene kadar gaza ihitiyaç duymadan yol alacaksınız
ivmelenmeden dolayı gaza basmadan daha fazla yol katedeceğiniz için
karlı çıkabilirsiniz
cut off sisteminin asıl amacı şehir içi kullanımlarda ve kısa zamanla ayak gazdan çekildiğinde yakıt tasarrufu sağlamaktır
yani cut off saniyelik dahi ayağınızı gazdan çektiğinizde tasarruf yapar
eski tip karbüratörlü araçlarda ayağınızı gazdan çektiğinizde dahi benzin sarfiyatı rolanti devrine kadar devam ederdi mühendisler bunun önüne geçmek için bu sistemi geliştirdiler
çok güzel açıklanmış sorular...
Bende bir çok yazı okumuştum bu konu hakkında abilerimiz çok iyi anlatmış zaten. Benim de ilk aklıma gelen şey, vitesi boşa almak kısa sürelik kazanç uzun süreli hasar olarak tanımayabiliriz. Sonuçta rölantide olmayan bir motoru tekrar vitese atınca motorda zorlanır, vites dişliside. Dizel araçlarda bu sorunların daha çok olduğunu duymuştum özellikle turbolu olanları onun hakkında tam bir fikrim veya bilgim yok.
Her zaman olmasada Coşkun'un dediği gibi uzun inişlerde vitesi boşa alıyorum mutlaka ve araç belli bir sürate indiğinde motor devrini yükselterek vitese takıyorum ki motora ve aktarma organlarına yük binmesin...
[QUOTE=GP COSKUN;440961]vayyyyy kardeşim buçukluyuda bilirmiş
deniz abiye çok yükleniyosun o avealı olmayan genç:D
test edildi onaylandı dualogic,otomatik vs. değilse alabilirsin,kesinlikle tasarruf edersin...ancak acemiysen iyice alışana kadar yapma...
İşin teknik boyutunu bilmem ama inilen yokuşun eğimine göre boşa alınabilir. Aracı vitese taktığınız zaman aracın sürati düşecekse vitese takılmaz. Bu seferde hızlandırmak için gaza basacaksınız ve yakıt sarfiyatı artacak. En iyisi aracın hızını kesmemek için vitesi boşa almaktır. 50 km nin üstünde boş viteste giderken yol bilgisayarı 2.0lt yi gösteriyor. 50 km nin altına indikçe yok bilgisayarındaki tüketim miktarı artıyor.
araç vitesteylen ve gaza basılmıyorsa motor freni dediğimiz olayı yapmış oluruz.buda yokusun tepesinde kazandığımız enerjiyi motorda harcamamız anlamına gelir.eğer yokus virajlı ve frene basmak gerekliyse motoru viteste tutmak hem yakıt tasarufu ayrıca daha az frenleme yapmamız anlamına gelicek.ama inişi güzel bir yokuşsa viteste inmek yakıt tasarufu sağlayamaz zaten vitesteyken enerjiyi motorda harcamış olursunuz. bunlar yola duruma göre değişen hareketler.
Arkadaşlar o kadar güzel anlatmışsınızki düz yolda bile boşa atasım geldi.
Aman ha arkadaşlar vitesi boşa atmak güzelde güvenliğimize de unutmayalım.yol bu ani bişey çıkar, vitesi bulacam diye vites olmayalım. :D
Allah muhafaza
Her gün okuluma giderken ( eryaman-gölbaşı arası malum baya uzak :) ) yakıtla ilgili çok denemelere şahit olduk birini paylaşıyım. tepee 1.6 hdi 75 bg yokuş aşağı inerken vitese takıp gaza basmadığında anlık tüketim 0.0 l oluyor. boşa attığın an 1.2 1.7 2.1 gibi değerler çıkıyor.Sürekli boşa atmanın iyi olamdığını motora zarar verdiği bir çok kişinin ortak görüşüdür.Bu yüzden yakıt tasarrufu için vitesde gaza basmamak daha sağlıklıdır.Gel gelelim alışkanlık olmuş bizde boşa atmak :) :)
benzin harcaması motor devri ile alakalı olduğundan boşta yokuş aşağı gaz devri otomatik cikle olduğundan 1ooo devir de falan kalır yani rolenti pozusyonunda kalır ve daha az yakar araç yol bilgisayarına anlık tüketim ve toplam tüketime fazla güvenmeyin çünkü yolların bozukluğu ve o anki toplam araç ağırlığı fark edebilir devamlı kalibre edilmesi lazım...sadece kamyon ve çekici tırlarda boşa atılmaz ..
istanbulda boşa atacak yol yok zaten arkadaşlar....biz boşu unuttuk.
Trafikte kalkış yapıyorsun,
az sonra duracaksın istanbul trafiği malum :)
10 mt sonra araçlar durdu hali ile vitesi boşa alıyorum..
durmaya yakın anlık yakıt göstergesi 2.2 - 2.3 - 2.4 - 2.5 fırlıyor :):)
şaka gibi