Çözülemeyen City Motor Sorunum
2005 model FİAT PUNTO 1,2 dualogic aracımı sıfır olarak BANOTO’dan aldım.Plakam 16 EZ 016.Fakat aracı aldığım ilk günden beri aracımla ve aldığım yer olan BANOTO’nun servisiyle problemler yaşıyorum.Aracımda vitesleri ayarlayamama(çekiş),saatin geri kalmasıyla ilgili, direksiyonumun ağırlaşması ve bir tarafa çekmesiyle ilgili problemler oluştu.Bende bu şikayetlerimi yetkili servisiniz olan BANOTO’ya bildirdim.Bir çok defa aracımı işyerime gelerek,servis yetkilileri alıp servise götürdüler.Her defasında saati göstergeden ayarlayarak bana geri verdiler.Çekişinde de bir problem olmağını direksiyonunda normal olduğunu belirttiler. Bir defasında saati göstergeden kendileri de ayarlayamadılar.Arızayı da görerek aracımı bir yerinden bilgisayara bağlayarak saatini ayarladılar.Fakat bir türlü aracımın saati verimli bir şekilde çalışmadı sürekli geri kalıyordu.Aracımın vitesleri de ya devrinde geçmiyor yada devrinden fazla geçerek araç boğulup stop ediyordu.Örnek;ben namazgah yokuşunu normalde 1 yada 2.vitesle cıkmam gerekiyorken vitesler devrinde atmıyor 4 ile çıkarak araç boğulup ve stop ediyor yada o yokuşu inerken bir türlü araç 2. vitese geçmiyor motor sürekli bağırıyordu.
Bende bu şikayetler üzerine BANOTO’nun eski yerine defalarca giderek sorunlarımın giderilmesini istedim. Tekrardan saat problemimi çözmek için bilgisayara bağlayarak oradan müdahale ettiler.
Çekiş problemimi anlattığımda öyle bir problemin olmadığını ve beraber test sürüsü yapalım dediler. Test sürüsüne çıktığımızda direksiyonun CİTY modunda olmasına rağmen çok ağır olduğunu belirterek benim direksiyonumda bir problem olduğunu bizzat sürüşte görerek aracımı tekrardan servise alınmasına karar verdiler.Aracımın bazı yerleri resetlediklerini belirterek bana aracımı geri verdiler.
Fakat bir türlü benim bu şikayetlerim giderilmedi.Ben saat bozuk diyorum bunlar bana saati ayarlayarak geri gönderiyorlar.Bu arada direksiyonum sürekli kitlenmeye başladı ve ekranda arıza lambası yanmaya başladı.Servise götürdüğümde arızayı CİTY MOTOR’unu resetleyerek giderdiklerini bundan sonra tekrar etmeyeceğini belirterek bana aracımı geri verdiler.Fakat bu arıza sürekli olmaya başladı.Haftada bir araç seyir halindeyken 1-2 dk aracın direksiyonu inanılmaz derecede ağırlaşıyordu.Servise götürdüğümde de bir arıza bulamıyorlardı ve resetledik diyerek bana aracı geri gönderiyordu.Aracın arızasını bir türlü ispat edemiyorduk.Bu arada bu reset olayını da defalarca yaptık ve bir türlü çözüm bulamadık.Böyle bir olayla ilk defa karşı karşıya kaldım.Servise bir türlü derdimi anlatamadığımı bende FİAT MÜŞTERİ HİZMETLERİ’ni arayarak ve mail atarak bu durumu oradaki yetkililere izah ettim.
Bu olaydan sonra İstanbul’a gidiyorduk.Aracı eşim kullanıyordu ve hızı ortalama 90 km hızla aracımın direksiyonu ağırlaşmaya çekmeye başladı.Bende cep telefonumdan aracın giderken (km saatleride görülecek bir şekilde) arıza ışığının yandığını cep telefonuma çekerek belgeledim ve araç bu arızayı düz yolda yapmayıp virajda yapsaydı kesin takla atardık.Bu çektiğim foto ile servise gitmeden öncede FİAT MÜŞTERİ HİZMETLERİ’ni arayarak veya mail atarak bildirip aracı servise götürdük.Servis müdürü İsmail Bey’e durumu anlattık ve resmimizi gösterdik..İsmail Bey aracımızı yaparak bize geri verdi.
Fakat 1 ay içinde tekrardan bozuldu.Ben tekrardan servise götürdüm ve siz FİAT MÜŞTERİ HİZMETLERİ’ni aradım.Bu arada bana başka bir yetkili aracın garanti kapsamından çıktığını garantiden yapamayacaklarını söylediler. Bu durumu servis müdürü İsmail Bey’e aktardık.Servis müdürü bizi haklı görerek tekrardan ücretsiz olarak yaptılar.Servis direksiyonu resetledi ve saati ayarladı.2 hafta sonra tekrar bozuldu tekrar yaptılar.araçla 80 giderken direksiyonun ağırlaşması sonucu kaza atlattım ve siz FİAT MÜŞTERİ HİZMETLERİ’ni aradım.Durumu şikayetimi mail ve telefon aracılığıyla bildirdim.Müşteri hizmetlerinden aracınız oldu mu? diye sürekli bana geri döndüler,olmuştu o an için fakat 1 ay için de araç problemi tekrarladı.Eşimin bir tanıdığı BANOTO’nun sahibini tanıyormuş.Arkadaşından BANOTO’nun sahibini aradı ve durumu kendisine bildirdik.Eşime;
-bir problem olduğunda direk kendisinin yanına gelmesini söyledi….
Fakat araçla tekrardan kaza atlatınca aracı bu sefer Eşim ,Kardeşim ve Babam götürdü. BANOTO’nun sahibiyle görüşmek istediler.Oradaki görevli arkadaşta sahibinin burada olmadığını oğlunun burada olduğunu belirtince ailem ismini hatırlayamadığımız bu kişi ile görüştüler.Eşim kendisine;
-Aracımızı bir türlü yapamadıklarını,bu durumu FİAT MÜŞTERİ HİZMETLERİ’ne bildirdiğimizi aracımızı bir daha bozulmayacak bir şekilde yapılmasını istedi
eşim o kişiye böyle söyleyince de eşimin üzerine yürümüşler ve;
-Sen kim oluyorsun da servisimi kötülersin,bizi suçlayıcı konuşursun diye eşimi,babam ve kardeşimin önünde dövmeye kalkmış.
Bu sırada İsmail Bey’i telefonla arayarak yapın bu adamın arabasını demiş ve eşime bağırmış çağırmış …Bu durum karşısında oradaki yöneticinin eşimi dövmek istediğini;eşim ve ben tarafından FİAT MÜŞTERİ HİZMETLERİ’ne defalarca bildirdik.İsmail Bey serviste bana o parçayı değiştireceklerini ama fakat parçayı garantiye sokmalarına rağmen isçilik alacaklarını belirterek bizden işçilik parası aldılar ve bende işçilik parasını kredi kartımdan çekerek verdim.
Daha sonra FİAT MÜŞTERİ HİZMETLERİ bana dönerek arızanın giderilip giderilmediğini sordu.Bende yapmışlar dedim.Daha 2 hafta geçmeden bu araç gene arıza yaptı .Bende tekrar götürdüm.Bu aracı böyle istemediğimi yapılması gerektiğini söyledim.Bu arada bana ve eşime yeni punto verelim bunlar İtalyan değil.Bu yeni çıkanlar Türkiye’de yapıldı bunlarda sorun yaşamazsınız dediler.Pazarlığa oturduk fakat anlaşamadık .İsmail Bey’de aracımı yeniden yaptıklarını söylediler.Bende İsmail beye;
-İsmail bey araç sizde kalsın 1 hafta kullanın eşimle de haftaya Cumartesi bir test sürüsü yaparsınız öyle alırız dedim.İsmail bey aracımı 1 hafta kullandı eşimle test sürüşüne cıktı ve aracı teslim etti.Aradan 1-1.5 ay geçti direksiyon tekrardan bozuldu ve siz FİAT MÜŞTERİ HİZMETLERİ’ni gene aradım.Servisede size son defa getiriyorum aksi halde mahkemeye vereceğim sizi dedim.Aracımı yine restetlediler.Daha sonra servise gidip iş kağılarımı buradaya kaç defa geşdiğimi belirten bir kağıt istedim avukatıma verecektim.Fakat bana;
-Yeni yerlerine geçerken bilgisayarlarında bir problem olduğunu bütün eski bilgilerin yok olduğunu söylediler.Hatta beni aradıklarını,bana garanti süresinin uzatalım demişler bende uzatmayalım demişim.Bende böyle bir şey olmadığını belirttim.Bana bilgilerimi gösterdiklerinde telefon numaralarının yanlış olduğunu benle alakasız telefonların orda olduğunu gördüm ve siz FİAT MÜŞTERİ HİZMETLERİ’ni arayarak bunuda belirttim.
Müşteri hizmetlerini tekrar aradım bu durumun ne olacağını sürekli ben gidip gelecek miyim? diye sordum.Bana aracta bir daha sorun çıktığında BİRMOT’a gitmemi söylediler.Bende bunun üzerine BİRMOT’a gittim.Aracımı gösterdim.Merkezden de BİRMOT’u aramışlar.Konuyu bildikleri için hemen benle ilgilendiler.
Servisten bir yetkili bana;
-Aracın şu an BANOTO tarafından yapılmış olduğunu,bir daha problem olduğunda direk bize gelin biz gerekenleri yaparız dediler.
-Bende araç sizde kalabilir bir hafta siz kullanın,araç ara sıra arız a yapıyor ve bilgisayarda da çıkmıyormuş dedim.
-Yetkilide servislerinde şuan tadilat olduğunu aracın burada kalmasına gerek olmadığını araç arızayı yaptığı gibi gelin ben yardımcı olacağım dedi.
Aracımı artık gönül rahatlığıyla kullanamaz oldum.Araç ara sıra arıza yaptı.Tam servise götüreceğim araç düzeliyor yada gece kitliyor aracı bırakıyorum sabah birsey yok.
En son olarak aracımı Yalova yolunda iken direksiyon kitledi ve BİRMOT yakın olduğu için hemen servise götürerek arızayı gösterdim.Yetkili arkadaşta arabayı ve beni tanıdı ilgilendi ve arızaları buldu.
BİRMOT’a göre araçta;
1-CİTY MOTORU
2-ELEKTRİK DESTEK ÜNİTESİ
3-KOMPLE GÖSTERGE bozukmuş.
Şimdi lütfen soruyorum size……Ben bu durumda ne yapabilirdim.Yetkili servisinize defalarca gittim siz FİAT MÜŞTERİ HİZMETLERİ’ni defalarca aradım ve mail attım.Söyleyin lütfen ne yapabilirim.
Aracımın km 18,000.. 3 senede doğru dürüst kullanamadım bile.Sürekli serviste.Diyorum ki kendi kendime bunlar arızayı biliyordu garantiden çıkmamı beklediler,oyaladılar beni şimdi masrafları cıkartıyorlar.Çünkü kayıtlarımın olmaması da bir garip?Benle aynı bu aracı alan bir arkadaşımın başına gelenlerin aynısı da benim başıma geliyor.O kişide punto aldı garantideyken BANOTO’ya bildirdi.Garanti sonunda arızalar çıktı.Kaza yapıp aracı pert oldu.BANOTO’yu mahkemeye verecekken kayıtlarının olmadığını gördü.Bu kişi defalarca siz FİAT MÜŞTERİ HİZMETLERİ’ni aramasına rağmen ve BANOTO’ya gitmesine rağmen bir sonuç alamadı.Gerekirse isim ve plaka verebilirim.
Fakat ben bir finans kurulusunda çalışıyorum ve sizler gibi telefonlarımız kayıt altına alınıyor.Elimde konuşmalarım mevcut.Benim ne kadar şikayetlerimi yazmasalarda ben bunları ispat edebilirim.
BİRMOT’ta arıza kesin olarak bulunmasına rağmen niye Banoto sürekli reset olayına gitti garantide değiştirme olayına gitmedi.Saati sürekli ayarladı niye göstergeleri değiştirmedi.Artı bana parçayı değiştirdik diye benden para aldılar.Bunun değişmediği de suan Birmot tarafından ortaya cıktı.Yeni yerlerindeki sikayetlerimi sisteme girmişler ama yinede hepsini değil.Bunlar neden girilmemiş.
Ben şu an BANOTO’ya gitsem gene ücret alınmadan aracımızı yapacaklarını belirttiler ama nereye kadar.Ben artık aracıma gönül rahatlığıyla binmek istiyorum.Hem aracımızı kullanamıyoruz km den de anlaşılacağı gibi hem de servise gittiğimizde üzerimize yürünüyor.
Bu sebeple;haklarımı sonuna kadar kullanacağımı bildirip, garanti kapsamında yapılamayan aracımın aldığımdan beri olan bu arızasını garanti kapsamına alınarak yapılmasını rica ederim.Saygılarımla…
----------------------------------------------------
Yukarıdaki bu maili defalarca Fiat Müşteri Hizmetlerine eşimle gönderdik ve en az 20 defada saatlerce görüştük.Hatta özetle İngilizceye çevirip italyada fabrikasına mail attım.Buda olmadı arkadasımın arkadası TOFAŞ ta çalışıyordu ve İtalya’da eğitime gidecekti.Ona mektubu vererek İtalyadan fabrikaya posta ile gönderttim.ama hersey nafile….Bende Bursa’da özel bir servise gittim.Bana verilen Birmot tarafından ekspertis raporunu sundum.Usta bu parçalar değişecek başka yolu yok dedi.Bende dışarıdan
City motorunu ve City destek ünitesini getirtdim.Fabrikadan bu parçaları parçacıya çektirttim.yaklaşık 1,200 ytl ye mal oldu.Faturaları ve çıkan parçalar hala elimde.Fakat sonuç…ÇOK KOMİKKK:….çünkü değişen hiçbirsey yok arıza gene eski arıza…Bende Fiat Müşteri hizmetlerini tekrar aradım.Bana dedikleri şu….
Yetkili servisimize takdırsaydınız sorun çıkmazdı.yanlış takmışlar belli ki…yaa kardeşim ben gördüm üç vida bir soket bunun nesini yanlış takacaksın.sonrada bosh arıza tespit cihazından adaptasyon olay bu…
Büyük bir maduriyet yaşadık ve biz hala bu cahil laftan anlamaz dolandırıcı Fiat Müşteri hizmetleriyle hala görüşüyoruz…Bize araba demeye şahit isteyen bu hurdayı sattılar ve ortadan kayboldular…
Birde kafa yapar gibi 6 ayda bir arayıp müşteri memnuniyeti anketini yapıyorlar..bizde her zamanki gibi maili gönderiyoruz 1-2 ay yazışmalar sürüyor sonrada olumsuz kayıdınız yok deyip kapatıyorlar…Hayır elimde ses kayıtlarda var servisin ama mahkemelik olsak ne olur.5 sene mahkeme harç parası avukat parası parçayı al daha iyi.Bu çakallarda bunu bildikleri için mahkemeye başvurabilirsiniz deyip geçiştiriyorlar…Suan bile yetkililerle göruyorum.(19/02/2009)..Her defasında ilginç ilginç tekliflerle geliyorlar…Bugünkü teklifleri %30 işçilik indirimi…..%20 de parçada indirim….
Sonuç…Kimseye servis sonrası hizmetten dolayı FİAT ı tavsiye etmiyorum..Allah özellikle Punto alanın yardımcısı olsun..2005 de 24.500 ytl verilen para 20,000 km de otoparkta yatan pislik içinde bir araba…..Aslında bunlara yazılacak çok şey varda …form kuralları ve ailemden aldığım terbiye nedeniyle yazamıyorum….
Peugeot’a dava açan arkadaşım ve yaşadıkları davanın 7 sene sürmesi gibi etkenleri göz önünde aldığım için mahkeme açmıyorum ama onlara çok güzel bir süprizim olacak…Ben F-1’i Paddock te izliyorum.Geçen sene anneler gününe denk geldiğinden ve yeni evli oluşumuzdan dolayı Paddock a fiatla ilgili İngilizce olarak (FİAT-TOFAŞ DOLANDIRIILIĞI BIRAK!!!) afişimi asamamıştım.Bu sene görürseniz afişimi bilinki o benim… Çünkü bu ve bunun gibi Türk halkının sırtından sülük gibi kanını emen kuruluşları uluslararası arenada rezil etmedin mi akılları başlarına gelmiyor…saygılarımla…
Araçtaki Arıza,Arızanın Tekrarı,Üretim Hatası,Gizli Ayıp, Zamanaşımı
Araçtaki Arıza,Arızanın Tekrarı,Üretim Hatası,Gizli Ayıp, Zamanaşımı
T.C.
YARGITAY
Hukuk Genel Kurulu
Esas: 2004/4-29
Karar: 2004/83
Tarih: 18.02.2004
ÖZET: Araç satın alındıktan sonra ortaya çıkan arıza, serviste giderilmiş, ancak aynı daha sonra birkaç kez tekrar etmiştir. Bilirkişi raporuna göre de araçta üretim hatası olduğu tesbit edilmiştir. Bu durumda 2 senelik zamanaşımının dolduğundan bahsedilemez.
(4077 sayılı TKHK. m. 4)
KARAR METNİ:
Taraflar arasındaki "tüketiciyi koruma" davasından dolayı yapılan yargılama sonunda; Ankara Birinci Tüketici Mahkemesince davanın zaman aşımı sebebiyle reddine dair verilen 16.05.2002 tarih ve 2001/1790-2002/742 s. kararın tetkiki davacı vekili tarafından istenilmesi üzerine, Yargıtay 4.Hukuk Dairesinin 18.02.2003 tarih ve 2002/14811-2003/1502 s. ilamı ile; (...Dava, davacıların 11.07.1997 gününde "0" km olarak satın aldıkları Opel marka aracın direksiyonundan sesler ve gıcırtılar gelmesi üzerine çeşitli defalar imalatçı davalı firmanın yetkili servislerine götürüldüğü durumda ayıbının gizlendiği iddiasına dayalı arabanın yenisi ile değiştirilmesi olmadığı takdirde değer kaybının tazmini istemine ilişkindir. Mahkemece istek zaman aşımı sebebiyle reddedilmiş, karar davacı tarafından temyiz edilmiştir.
Davacılar aracı satın aldıktan sonra ilk defa 28.12.1998 gününde yetkili Opel servisine götürmüşler, aracın direksiyon kutusu ve pompası değiştirilmiştir. Şikayetlerin devam etmesi üzerine 23.11.1999, 06.02.2001, 22.05.2001 ve 14.06.2001 tarihlerinde aracın Opel yetkili servislerine götürüldüğü ve zararın devam ettiği dosyada bulunan iş emirlerinden anlaşılmıştır. Yine dosya kapsamına göre söz konusu ayıbın gizli olup imalat hatasından kaynaklandığı en son 14.06.2001 gününde yapılan parça değişimi ile anlaşılmıştır. Bu gün gözetildiğinde ve dava 20.06.2001 gününde açıldığından iki senelik zaman aşımı süresi dolmamıştır. Şu halde işin esası incelenip varılacak sonuca göre karar verilmelidir...) gerekçesiyle bozularak dosya yerine geri çevrilmekle, yeniden yapılan yargılama sonunda, mahkemece önceki kararda direnilmiştir.
TEMYİZ EDEN : Davacı vekili
HUKUK GENEL KURULU KARARI
Hukuk Genel Kurulunca incelenerek direnme kararının süresinde temyiz edildiği anlaşıldıktan ve dosyadaki kağıtlar okunduktan sonra gereği görüşüldü:
Davacı asil Süleyman kendi adına asaleten sair davacı adına vekaleten 20.06.2001 günlü dava dilekçesinde: davalı şirket tarafından imal edilen 1997 model Opel Vectra Marka arabayı 11.07.1997 gününde satın aldıklarını; 28.12.1998 gününde 14500 KM de iken direksiyondan sesler geldiğinden yetkili serviste direksiyon kutusunun değiştirildiğini; ancak, arızanın devam ettiğini; her gidişlerinde servisin "yağladık geçer" diyerek kendilerini oyaladığını; 23.11.1999 gününde gittikleri aynı servisin gıcırtı olmadığını söyleyip, aracın sabah denenmesi gerektiğini belirttiğini; 06.02.2000 gününde tekrar şikayetlerini anlattıklarında serviste daha önce de bu şikayetlerin olduğu, direksiyon pompası ve kutusunun değiştiğini, yapabilecekleri bir şey olmadığını, fabrika ile görüşmesi gerektiğinin söylendiğini; imalatçı firmaya ilişkin fabrikadan görüştükleri bir müdürün bu şikayetin garanti kapsamı dışında olduğunu ifade ettiğini; direksiyondaki gıcırtı ve kırt kırt seslerinin artması ve direksiyonun ağırlaşması üzerine iyice muzdarip olduklarını, 22.05.2001 gününde bu kez aracı Opel'in sair servisi olan Opis'e götürdüklerini, aracı bırakmalarını istediklerini ve aynı akşam telefonla "sakın arabayı böyle kullanmayın, tehlike yaratır direksiyon kutusu ve powerin değişmesi gerekir. Bu da 1.500.000.000 TL tutar" dediklerini, bunun üzerine arabayı serviste bıraktıklarını; satın aldıklarından beri aynı şikayetlerinin sürmesi karşısında duydukları şüphe üzerine TMMOB Ankara Makine Mühendisleri Odasına 24.05.2001 gününde başvurarak araç üzerinde yaptırdıkları bilirkişi incelemesi sonucunda düzenlenen 30.05.2001 günlü rapor kapsamından aracın imalat hatasının olduğunun anlaşıldığını; 14.06.2001 gününde direksiyon kutusu ve sair ilgili aksamın değiştirilip, bedelinin kendilerinden alındığını; imalat hatasının imalatçı firmanın yetkili servislerince hile ile gizlendiğini, ifadeyle, arabanın yenisi ile değiştirilmesini veya değer kaybının telafisini ve 1.475.894.449 TL. tamir ücreti ile 40.000.000 TL bilirkişi ücretinin faizi ile davalı taraftan alınmasını istemiştir.
Davalı imalatçı firma vekili cevap dilekçesinde: Davacının dayanağı 4077 s. Yasanın 4. maddesinde zaman aşımı süresinin malın tüketiciye teslim gününden itibaren 2 yıl olup, zaman aşımı sebebiyle davanın reddini; ayrıca davanın davalının ikametgahı mahkemesi olan Torbalı'da açılması gerektiğini, bu sebeple de yetki itirazında bulunduklarını; değiştirme şartlarının oluşmadığını; bu güne kadar kullanılmasının haksız zenginleşme olacağını; sürekli kullanıma engel bulunmadığını; ellerinde 1997 model araç bulunmadığından fiili imkansızlık olduğunu; taleplerin iyi niyet kurallarına uymadığını; bir senelik garanti süresi içerisinde ikiden fazla arıza şikayeti olmadığını; araçtan yararlanmaya devam olunduğunu; BK.202 ve 205 maddelerinin nazara alınmasını; servise ödenen ücretin iadesinin istenemeyeceğini, davacı delili olan raporu da kabul etmediklerini, ifadeyle, davanın reddini savunmuştur.
Mahkeme; "Gerek aracın satın alınma gerekse arızanın ortaya çıktığı gün ile dava tarihi arasında geçen süre nazara alındığında, 4077 sk. 4/4 maddesinde belirlenen 2 senelik dava zaman aşımı süresinin geçirildiği; davacının dayandığı hile iddiası yönünden herhangi bir açıklama ve kanıt ileri süremediği; servisin tutumunu hile olduğu yönündeki davacı iddiasına itibar olunmadığı; davacı tarafın dört yıla yakın bir zaman hileye inanması ve davayı açmasının hileye bağlanamayacağı, gerekçesiyle davanın zaman aşımı sebebiyle reddine karar vermiştir.
Davacı tarafın temyizi üzerine Yüksek Özel Daire; dosya kapsamına göre söz konusu ayıbın gizli olup imalat hatasından kaynaklandığının en son 14.6.2001 gününde yapılan parça değişimi ile anlaşıldığı, bu gün gözetildiğinde 20.6.2001 gününde açılan davanın iki senelik zaman aşımı süresi içerisinde olduğu gerekçesiyle kararın bozulmasına karar vermiş; mahkemece önceki kararda direnilmiştir. Hükümü davacı ve davacı vekili temyiz etmiştir.
Dava, 4077 s. Tüketicinin Korunması Hakkında Yasaya dayanılarak açılmış, ayıplı araç imal edilmesinden ve tamirinden kaynaklanan malın aynıyla değiştirilmesi veya değer kaybının telafisi ve tazminat istemine ilişkindir.
Direnme yoluyla Hukuk Genel Kurulu önüne gelen uyuşmazlık; araçta bulunan ayıbın hile ile gizlenmiş "gizli ayıp" niteliğinde ve buna göre davalı yanın "zamanaşımı definin" yerinde olup olmadığı, noktasında toplanmaktadır.
İlkin, uyuşmazlığın temelinde yatan ayıp kavramı üzerinde durmakta yarar vardır;
"Tüketici kanunu ile ilgili ayıba ait düzenleme" 4077 s. Tüketicinin Korunması Hakkında Yasanın 4. maddesinde yer almaktadır. Anılan maddenin birinci fıkrasında; "Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda yer alan veya satıcı tarafından vaat edilen veya standardında tesbit edilen nitelik ve/veya niceliğine aykırı olan ya da tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mal veya hizmetler, ayıplı mal veya ayıplı hizmet olarak kabul edilir."denilmekte, devam eden fıkralarda ise buna ait biçimsel koşullar sayılmaktadır.
Görüldüğü üzere; Borçlar Kanunundaki ayıp kavramı ile yukarda açıklanan 4077 s. Yasasının 4.maddesinde yer alan ayıp kavramları birbiri ile örtüşmektedir. Borçlar Yasaya göre; bir maldaki ayıp; satıcının zikr ve vaat ettiği vasıflarda veya niteliği gereği malda bulunması gereken lüzumlu vasıflarda eksiklik olmak üzere iki türde ortaya çıkabilecektir. Bunlardan ikinci tür olan yani lüzumlu vasıflarda eksiklik biçiminde ortaya çıkan ayıptan bunun varlığını bilmese dahi satıcı sorumludur. Ayıp, maddi, hukuki ya da ekonomik eksiklik biçiminde ortaya çıkabilir. Bunlardan yola çıkılarak ;satıcı ve dolayısıyla teselsül ilişkisi sebebiyle ithalatçıyı maldaki ayıptan sorumlu tutmanın maddi koşulları; ortada ayıp sayılan bir eksikliğin olması, ardından maldaki eksikliğin önemli olması ve ayıbın malın yarar ve zararının alıcıya geçtiği anda varolması, tüketicinin ayıbın varlığını bilmeden malı satın almış olması, olarak sayılabilir.
Yeri gelmişken belirtmekte yarar vardır ki, 4077 s. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un 4. maddesinin gerek davanın açıldığı tarihte yürürlükte bulunan /gerekse 4822 s. kanunla değişerek 14.06.2003 gününde yürürlüğe giren biçiminde satıcının /ayıba karşı sorumlu tutulanların daha uzun bir garanti süresi vermemesi /daha uzun bir süre sorumluluk üstlenmemeleri halinde ayıplı maldan doğan davaların/sorumluluğun ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile malın tüketiciye teslimi gününden itibaren 2 senelik zamanaşımına tabi olduğu, ancak, satılan malın ayıbı tüketiciden satıcının hile ile /ağır kusuru veya hile ile gizlenmişse 2 senelik zaman aşımı süresinden yararlanamayacağı, hükümü yer almaktadır.
Hemen burada somut olaya baktığımızda; davacıların satın aldığı ve davalı tarafından üretilerek satışa sunulan aracın satın alma tarihi olan 11.07.1997'den sonra direksiyon sisteminde arızanın varlığının davalının yetkili servisince tesbit edilip, parça değişikliklerinden sonra da aynı arızanın ortaya çıktığı, davacı tarafın aracı götürdüğü yetkili servisçe parça değişiklikleri ve yağlama gibi geçici tedbirlerle sorunun giderilmeye çalışıldığı ancak davacıların araçtan beklediği verimi almasını önleyecek ölçüde aynı arızaların tekrarladığı, davacıların bu kez fabrikaya başvurup, başka bir yetkili servise de aracını götürmesi ve bu serviste arızanın hayati öneme haiz olduğunun belirtilmesi karşısında araç üzerinde Makine Mühendisleri Odasınca belirlenen bilirkişiye yaptırdığı inceleme ve tespitle aracın üretim arızasının bulunduğunun belirlendiği, davalıya ilişkin yetkili serviste ücreti karşılığı yeniden parça değişikliği yapıldığı, mahkemece yapılan incelemede de bilirkişilerin üretim hatası tesbit ettikleri, hatta dava devam ederken araçta aynı arızanın 18.04.2002 gününde yeniden ortaya çıktığı ve yine serviste tamir yoluyla giderilmeye çalışıldığı anlaşılmaktadır.
Bu bağlamda; olayın açıklanan gelişimi ve deliller karşısında araçta üretim hatası bulunup, bunun gizli ayıp olduğunda kuşku yoktur. Zira, Davalı üretici onarımı yetkili servis istasyonları eliyle yapmaktadır. Bu istasyonlar satılan araçların teknik özellikleri itibariyle arıza ve ayıbı doğru ve tam teşhis edebilecek, en kısa sürede ve tam anlamıyla giderebilecek elemanlar bulundurmak zorundadır. Deneme yanılma ile aracı tamire çalışan ve parça değişikliği yoluna giden servis çalışanlarının serviste bulundurulmasının sonuçlarının tüketiciye mal edilmesi düşünülemez. Kaldı ki, üretim hatasının varlığını rahatlıkla tesbit edebilecek nitelikte olması gereken servisin tüketiciyi sonuç alınamayan tamirlerle oyalaması ve arızanın belirli periyotlarla tekrarlaması karşısında davada zamanaşımının varlığından da söz edilemez.
Şu halde mahkemece işin esası incelenip varılacak sonuca göre karar verilmesi gerekirken aksine gerekçelerle davanın zaman aşımı sebebiyle reddedilmesi bozmayı gerektirmiştir. Direnme kararı açıklanan sebeplerle bozulmalıdır.
SONUÇ : Davacı vekilinin temyiz itirazlarının kabulü ile, direnme kararının Özel Daire bozma kararında ve yukarda gösterilen sebeplerden dolayı HUMK.nun 429.Maddesi gereğince BOZULMASINA, istem halinde temyiz peşin harcının geri verilmesine, 18.02.2004 tarihinde oybirliği ile karar verildi.
Cevap: Çözülemeyen City Motor Sorunum
benim 2006 model aracımda bu arıza oldu bana ücretsiz değiştiremeyiz dediler bende 2400 tl vererek değiştirdim daha sonra servisten aldığım faturayla beraber tofaş'ı il hakem heyetine verdim ve karar lehime çıktı geçen hafta paramı geri aldım. Bu konuda isteyenlere ilgili dökümanları gönderebilirim
Cevap: Çözülemeyen City Motor Sorunum
Alıntı:
Baron1 Nickli Üyeden Alıntı
benim 2006 model aracımda bu arıza oldu bana ücretsiz değiştiremeyiz dediler bende 2400 tl vererek değiştirdim daha sonra servisten aldığım faturayla beraber tofaş'ı il hakem heyetine verdim ve karar lehime çıktı geçen hafta paramı geri aldım. Bu konuda isteyenlere ilgili dökümanları gönderebilirim
sizi tebrik ederim
aracı 10 yaşını doldurup bu şekilde değiştim yapıp parasını iade alan ilk kez okuyorum normalde kanunlara göre 10 yılı aşan mallardan üreticinin sorumluluğu kalkar diye biliyorum ve fiat bu kanuna göre bu yıl 2006 model araçlarda city arızası ile ilgili ücretsiz değişim yapmadı ve geri çevirdi siz benim okuğum ilk 2006 model kullanıcı oldunuz
elinizdeki belgeleri tarayıcıda taradıysanız sinan_1903_turgut@hotmail.com adresine gönderebilirseniz size çok minnettar kalırım aracım 2008 model ama ola ki 10 yılı doldurunca bu benimde başıma gelebilir bu konuda bende ihtiyaç sahiplerine farklı mecralarda bu belgeyi ulaştırabilirim adınıza gerçekten çok sevindim hayırlısı olsun
Cevap: Çözülemeyen City Motor Sorunum
bu arada değişim talebini hangi tarihte açtırmıştınız detay verirseniz daha sağlıklı bi bilgi olur teşekkürler
Cevap: Çözülemeyen City Motor Sorunum
Alıntı:
Baron1 Nickli Üyeden Alıntı
benim 2006 model aracımda bu arıza oldu bana ücretsiz değiştiremeyiz dediler bende 2400 tl vererek değiştirdim daha sonra servisten aldığım faturayla beraber tofaş'ı il hakem heyetine verdim ve karar lehime çıktı geçen hafta paramı geri aldım. Bu konuda isteyenlere ilgili dökümanları gönderebilirim
emre9110@hotmail.com mümkünse bana da gönderebilir misiniz ne olur ne olmaz 2006 benim araç
Cevap: Çözülemeyen City Motor Sorunum