arka koltuğu yatırınca rahat bir şekilde sığıyor :ok:
Printable View
model uçaklarla ilgili bazı terimler
Menteşeler (Hinges) :Kontrol yüzeylerini uçağa bağlayan parçalardır. Çok çeşitleri vardır.
Rotlar (Push Rotlar) : Servodan aldığı hareketi kontrol hornlarına (Boynuzlarına) ileten parçalardır. Plastik veya tahtadan olabilirler. Plastik olanları esnek olup, daha kullanışlıdır.
Flex Cables : Bisikletlerin fren telleri gibi olan ,ve gaz koluna servo hareketini ileten parçadır.
Yakıt Tankı (Fuel Tank): Uçağın yakıtını içinde bulundurur. Yuvarlak veya kare kesitli olabilir. Yakıt tank tablosu
Yakıt Hortumu (Fuel Tubing) : Genelde silikon esaslı olup metil alkolün eritici özelliğine karşı dayanıklıdır. Yakıtın depodan alınıp motora gönderilmesinde ve eksoz gazı tazyiğini yakıt deposuna göndermekte kullanılır.
Tekerlekler (Wheels) : Bir çok çeşit tekerlek vardır. Uçağın büyüklüğüne göre ebatları değişir.
Motor Bağlantı Yatağı (Engine Mount) : Motor bağlantı yatağı firewall denen uçağın burnundaki panele takılır. Motor bu yatağın üzerine bağlanır. Çok çeşitli ölçü ve tiptedirler. Genellikle naylon (Glass-filed nylon) motor yatakları kullanılır. Bunun sebebi uçak düştüğünde ilk önce kırılarak motorun ciddi hasarlanmasına engel olur.
Civata ve Somunlar (Bolts and Nuts) : Bağlantı elamanları olarak kullanılırlar.
Lastik Bantlar (Rubber Bands) : Kanadı gövdeye tutturmaya yarar. Bunun sebebi kaza anında koparak kanadın fazla zarar görmesini engellemektir.Ancak zamanla motordan çıkan yağlardan etkilendiğinden özelliğini yitirir.Bu yüzden peryodik olarak değiştirilmelidir.
Kaplama malzemesi(Covering) :Uçağın dış gövdesinin kaplandığı malzemedir.(Monokot, ekonokot).Isı ile yapıştırılırlar.Ancak köpük kanatlı modellerde kaplama malzemesi olarak düşük ısıda yapışanlar kullanılmalıdır.
Spinner: Uçağın önünde bulunan koni şeklindeki parçadır.Pervane ile kombine olarak takılır.Elektrikli çalıştırıcı kullanıldığında motorun kolay çalıştırılmasını sağlamasının yanında uçağın görünüşünü ve aerodinamiğinide etkiler.Değişik ölçü ve renklerde mevcuttur.
Collars: Tekerleklerin iniş takımı üzerinde sağa sola gezinmesini engelleyen parçalardır.Her tekerlek için iki tane kullanılmasında büyük fayda vardır.
Özel sünger(Foam Rubber): Uçağın yakıt tankını ve elektronik parçalarının etrafına sarılır.Kaza anında bunların zarar görmesini engeller.Ayrıca uçaktan gelen titreşimlere karşı bu teçhizatı korur.
Clevises: Pushrodların en az bir ucunda kullanılan ayar yapmaya yarıyan pushrodla kontrol hornunu hareketli olarak birleştiren parçadır.Naylon yada metal olabilir.Değişik şekildede olabilir.
genel motor bilgileri
Radyo kontrollü bir model uçağın motoru onun kalbi gibidir.Motorsuz bir model uçak tahta,metal ve boya yığınından başka birşey değildir.Motorun performansı uçağın performansı için çok önemlidir. Bunun için model uçak motorlarına özen gösterilmelidir.Teknik kitaplara uygun kullanım,temiz motor yakıtı,uygun yağ ve nitro oranı motorun daha uzun ömürlü ve performanslı olmasını sağlayacaktır. Özellikle toprak pistte kullanılan motorların temizliğine çok dikkat edilmelidir.Toprak zeminden motorun içine alacağı ufacık toprak yada taş parçacıkları motorun çok hassas olan parçalarına büyük zarar verecektir.Böylece motorun hem kullanım ömrü düşecek hemde performansı azalacaktır.
Modern model uçak motorları iki - dört zamanlı yada boksör tipi motorlardır.Glow Plug dediğimiz özel bir buji ve Glow Fuel dediğimiz model uçak yakıtı sayesinde manyeto,endüksiyon bobini,platin, distribütör vb. araçlara ihtiyaç kalmamıştır.Model uçak yakıtı kısaca %80 metil alkol(methanol),%20 hint yağı (castor oil) karışımından oluşur.Bunun yanında motorun performansını arttırmak,yanmayı kolaylaştırmak amacıyla genelde %5 oranından başlayarak artan oranlarda nitro (nitromethane) eklenir.Metil alkol ana yakıttır.Hint yağı motoru yağlama görevi yapar.Bu günkü modern yakıtlarda genelde hint yağı yerine sentetik yağlar kullanılmaktadır.
Karbüratörlü model uçak motorlarının ölçüleri .049 cu.in. ile 1.2 cu.in.(.80cc ile 20cc) arasındadır.Bu ölçüler modeller için kullanabileceğimiz motor seçeneklerini bir hayli artırır.Daha küçük model uçak motorları (.010 cu.in.'ten küçük) vardır.Ancak bunlar genellikle karbüratörsüzdür.Küçük uçaklarda ve 2 kanallı uçaklarda kullanılır.
Yeni bir motor: Yeni bir motor aldığınızda öncelikle harici hasarlara karşı kontrol edin.Parçalarının tam olup olmadığına bakın.Üretici firmanın verdiği teknik kullanma talimatlarını okuyun.Tavsiye edilen şekilde motor açma (rodaj;Break-in) işlemine başlayın.Rodajada tavsiye edilen yakıtı,tavsiye edilen miktarda kullanın.Tavsiye edilen pervaneyi kullanın.Pervane belirtilmemişse pervane tablosunda belirtilen pervanelerden orta seviyede olanını seçin.Motoru rodaj yapmadan kesinlikle uçağa takıp uçurmayın.
Karbüratör: Motor çalışırken motorun ihtiyacı kadar yakıt-hava karışımı göndererek motorun devrini ayarlayan parçasıdır. Bir karbüratörü incelediğinizde çeşitli ayar yerleri görürsünüz.İlk göze çarpan Gaz koludur.(throttle arm)Gaz kolunada delikli bir mil(barrel)bağlıdır.Gaz kolu yaklaşık 45derece ile 90 derece hareket eder.Bu hareket sırasında barrel döner ve içeri giren hava miktarını ayarlar.Buna bağlı olarak motora giden yakıt hava karışımı da değişir.Bu değişim motor devrini ayarlar. Diğer ayarlar karbüratörün ince (fine tune) ayarlarıdır.
Karbüratörün yan tarafında genellikle gaz kolunun ters tarafında iğne uçlu ana ayar vidası vardır. Buna genellikle yüksek hız ayar vidası (High speed needle valve) denir.Bu ayar motorun maksimum çıkacağı emniyetli devir ayarını sağlar.Bu ayarı fazla kısarak motoru yüksek devirde çalıştırmak motorun yağsız kalmasına,aşırı ısınmasına dolayısiyle motorda fazla aşıntı ve yıpranmaya sebep olur.Bu ayarı yaparken fazla sıkarak motoru fakir (lean) çalıştırmamaya özen gösterilmelidir.Motora yeteri kadar yağ-yakıt karışımının gitmesine müsade edilmeyerek motorun uygun yağlanması sağlanmalıdır.
Modern ve kaliteli karbüratörlerde motorun rolanti (idle) ayarı içinde vidalı iğne bulunur.Bunun yeri genellikle gaz kolunun barrele bağlı olduğu yerin üzerindedir.Bazen tornavida başlıklı,bazen de elle ayarlanacak şekilde olabilir.Buradan motorun minimum çalışma devri olan rolantisini ayarlanır.Motor rolanti ile max. devir arasında rahat çalışmalıdır.
Son ayar ise barrelin hareket mesafesini ayarlandığı civatadır.Buradan barrelin en son hangi noktaya kadar kapanacağı ayarlanır.Bazen rölanti ayarını ayarlamak içinde kullanılır.Ancak bu vidayı barrelin tam kapanmasını engelliyecek kadar fazla sıkılmamalıdır.Kumanda üzerindeki gaz kolu ve trim ayarı tam kapalı pozisyonda iken barrelde tam kapalı olmalıdır.
Karbüratör ayarları yapılırken ayarlamalar azar azar yapılmalıdır.Özellikle yüksek hız ayarı yapılırken en uygun ayar noktasının olduğu aralık çok kısa olduğundan ufak bir ayar fazlalığı motorun fakir çalışmasına sebep olur.Bu ayar noktasını bulmak zaman zaman zor olabilir.Bu gibi sebeplerden dolayı modelciler sabırlı olmalıdır.Karbüratör ayarı yapılırken eğer motor tam gaz verildiğinde aniden çok devir alıp birden stop ediyorsa motora az yakıt gidiyor böylece motor fakir çalışıyor demektir.İğneyi biraz açıp zengin çalıştırmak gerekir.Eğer gaz verildiğinde motor devir almıyor,yada biraz devir alıp düşük devirde çalışıyorsa motora fazla yakıt gidiyor yani zengin çalışıyor demektir.İğneyi biraz kısmak gerekir.Eğer gaz verildiğinde motor devir almadan stop ediyorsa rolanti ayarı düşük demektir.
PERVANELER:Pervaneler çeşitli ölçü ve şekillerde olabilir.Üzerinde iki tane numara vardır.10x6 gibi.Birinci numara pervanenin çapını verir.İkinci numara pervanenin bir turda ne kadar yol aldığını ifade eder.Yukarıdaki örnekte 10 rakamı pervanenin çapının 10 inç olduğunu, 6 rakamıda bir turda 6 inç yol aldığını gösterir.
kaynak:www.gokmenmodelucak.com
yok yok bu boyle olmaz ozellikle seni bulcaz sen bize gosterecen anlatacan ondan sonra ben bu işi yapacam yoksa bişey anaamayız biz bu işten insallah en ksıa surede anakarayı bulurum ozaman sen bana kurs veririsn peki ben bunu ne kadar surede ogrencem basımda hocada olmayacak
Emre az kaldı 4 tekerlekli geliyor...:)
Ankaraya gelirsen elimden geldiği kadarı ile sana yardımcı olmaya çalışırım.
Modelcilik, hele de model uçak; dışarıdan kolay görünen, ama çokta kolay olmayan bir hobidir . Bu yüzden sana tavsiyem yanında bu işten anlayan birileri olmadan bu işe başlamamandır. Süre olayına bişey demem zor. Bu birazda senin bu işe olan yatkınlığına bağlıdır diyebilirim.
abı bune ya oyuncak uçaklarımı ucuruyorsunuz benmi yanlışgörüyorum oyuncak demeyelımde mınık uçaklar.
bundan 10 yıl falan önce ankara altın parkta adamlar oturmuş tabureye havuzda gemi yüzdürüyorlardı hemde emeklı olmuş yaşını başını almışadamlar bıraz sohpet etme imkanım olmuştu hatta bırtanesıdegemı dışında arabada yarıştırıyorlarmış uzaktan kumandalı arabaları bu da o işi,n ucak versıyonu galıba he
ne dıyeyeımabı valla bravo süper hobi bizim buralarda böyle şeyler hıçyok dolayısıyla kusura bakmayın valla tuhafıma gıttığı için şaşırdım
Emre, yönetim senin konuyu taşımayı unutmuş:)
yaw şimdi bi ikinci el fiyatı ne kadardrı merak ettim tam karar vermedim ama hocam yok ki benim sende anaradasın ansıl olur bu iş yahu bu thk nın kursları faydaı olurmu gtisek
Wayyy.Süperler.
Ama ben uçaktan korkuyorum.
Düşme , parçalanma riski daha yüksek.Hele birde fekans karıştımı.Aman aman.
Güzel günlerde kullan.
Ben küçüklükten beri çok meraklıyım bu işlere ama bi türlü fırsat bulamadım.Bikaç yaz önce türkhava kurumunun model planör kursuna gitmiştik arkadaşlarla.Orda uğraşırken model uçaklar vss ile ilgili aylık bi dergi vardı adını şimdi hatırlayamıyorum.O dergide değişik gövdeli , iç malzemesi strafor köpük gibi hafif bi malzemeden yapılmış ,, böyle vatos balığı gibi bi ufak rc uçak vardı.Hatta yapımı basit bişe olsa gerek , dergide yapımını aşama aşama gösteriyordu..Onlarla ilgili bilgi verirmisiniz ?Bide su an Beylikdüzünde yaşıyorum ve oturduğumuz site önü alabildiğince geniş , sahile kadar boş bi alan ve toprak düz bi futbol sahası var.ÖSS den sonra etektirikli , basit bi modelle başlayıp ilerde imkanlar doğrultusunda büyütmeyi düşünüyorum.Çok ayrıntılı olmayan , düşük maliyetli (( biyere düşürdüğümde çok üzülmeyeceğim )) bi model tavsiye edebilirmisiniz? O bahsettiğim strafor gibi malzemeden yapılan uçağı umarım anlatabilmişimdir , o daha hoş geldi gözüme onun maliyeti nedir??
emre abi önceden de özel mesajla konuşmuştum senle. şu para biriksin bi, seni rahatsız edecem kusura bakma :D sonbahardan beri bu işe soyunacam da parayı biriktiremiyom bi. ona buna genelde de arabaya harcıyom :)
çocukluk hayalim ya. pilot oluyum dedim gözler bozuk boy uzun. havacılık müh oluyum dedim puan tutmadı inşaat müh girdik :) Bari modelcilikle uğraşıyım :) ama bu yaz havacılıktan yandala başvuracam. Aerodynamic derslerini alırsam kendi uçaklarımı da yapmaya çalışırım büyük ölçüde artık :D
Ahmet, elektirikli modellerden hiç anlamam, üzgünüm :(
valla bende elektrikli modelleri sorcaktım daha ucuz deniliyodu oyuzden ucuz olsun zaten ne hocamız olacak ne ucagımız boyle giderse ya emre sen en ucuz benzniliyi suan kaca laırız bi ornek fiyat versene. sıfırı ve iknci eli
Güzel bir hobi
https://www.bilgiportal.com/v1/idx/5...faktrleri.html
Son bikaç gündür bu işe baya bi sardırdım...
O bahsettiğim strafor malzemeli vatos gibi olanını bulamadım ama hazır gaza gelmişken en basitinden başliyim diyorum.
Siteleri gezerken bunu buldum
https://www.rcpano.net/IlanDetay.asp...00752400016810
Gerçi elektriklilerden anlamam demişsiniz ama ""150 MT YÜKSELİR,250 METRE KUMANDA MESAFESİ VAR"" denmiş ilanda.Bu iyi bişemi ?? Basit modellerle biraz daha iyi modeller arasında hızlanma , yükseğe çıkma harici ne gibi ferklar var?? Manevra kabiliyeti çok farklılık gösteriyormu?? Bunun gibi bişe bu işe ilk girişte iyimidir??
Bide bu çok hoşuma gitti , çok küçük şirin bişe 9 gram , evin içinde falan hareket eder ama kumanda mesafesi 30 m diyor.
https://www.rcpano.net/IlanDetay.asp...20074500014351
buda videosu https://www.youtube.com/watch?v=1v-9TJb34Ck
Helikopter uçuş , indirme falan kolay olur diye daha çok hoşuma gitti ama uçak tabikide daha zevkli...