Orijinalini görmek için tıklayınız : Sport 1.4 T-Jet izlenimlerim..
Selamlar,
Biraz yurtdışı sitelerden, biraz da GPTr forumumuzdan okuduğum iyi referanslar sonrasında 15 gün kadar önce beyaz spor TJet'ime kavuştum. İzmir Poyraz'dan aldım ve bu şirketten son derece memnunum. Herşey dahil cebimden çıkan para 31 bin TL. Daha önce de Brava'mı aynı serviste baktırıyordum ve çok memnundum hem Brava'dan, hem de servis elemanlarının yakın ilgisinden...
Dış görünüşle başlayayım isterseniz. Son derece yakışıklı bir otomobil. Gerçek hali resimlerindekinden de güzel. Aslında fotoğraflarda sempatik, şirin, küçük bir araba gibi duruyor, ama gerçekte agresiv görünüşlü, oldukça spor hatlara sahip ve büyük. Beklediğimden çok daha büyükmüş. Önceden Punto'lara dikkat etmezdim fazla, bu kadar büyük olduklarını bilmiyordum. Gri, Siyah ve Beyaz renklerin hep şahsiyet eksikliği yarattığına dair bir inanışım vardı. Siyah ve gri için hala aynı şeyi düşünüyorum, ama beyaz spor GP'ye çok yakışmış. Katalogtaki İtalyan bayrağı renkli boydan boya olan sticker setini getirttim ama havalar henüz müsait olmadığı için taktırmadım, bakalım o nasıl duracak. TakeOff jantlar çok havalı duruyor. Arabayı görenlerin ilk dikkatini çeken jantların güzelliği ve büyüklüğü. Lastikler Bridgestone Potenza 205/45 17. Arka camların ve ön far içlerinin koyu renk olması çok hoş duruyor. Egzos çıkışı büyük ve kromajlı.
Turbo motorların düşük devirlerde güçsüz olacağı, gerçekten yüksek güce ihtiyacınız olduğunda redline'a yaklaşmak gerektiği gibi bir yanlış inanışımı bu araç yıktı. Rölantiden itibaren çok yüksek torklu bir motora sahip. Devir tork eğrisi hemen hemen doğrusal herhalde, yani her devirde çok güçlü.Gaza yüklendiğinizde duyulan induksiyon sesi ve turbonun belli belirsiz ıslığı kulaklara iyi geliyor. Gaz oldukça tepkili, herhangi bir tembellik hissedilmiyor. Dışarıdan ise sessiz. Egzos sesinden hoşlananlar bunun için birşeyler yapmak zorunda. Enjeksiyon sistemi gaz pedalı hareketlerinizi oldukça yumuşatıyor, bu spor etkiyi biraz azaltıyor ama konfor için iyi. 1000 km'yi doldurdum. Serviste ve kullanma kılavuzunda herhangi bir rodaj süresinden bahsetmeseler de, bence rodaj motor dışındaki parçalar için gerekli bir süreç. Lastikler, frenler, şanzıman, diferansiyel, debriyaj, direksiyon sistemi ve en başta sürücünün rodaj süresine ihtiyacı var. Ben de bu süre içinde deviri ve hızı limitlere kadar tedrici olarak arttırarak sürdüm. 1000 km dolduğunda rahatlıkla 6500'dk devri ve ibrenin sonu olan 230 km/h sürati gördüm, sanırım daha da hızlanacaktı ama yol bitti. İlk 1000 km için 250 milyon liralık benzin yaktım. Sanırım bu biraz fazla ama yüklendiğimi ve aracın rodajda olduğunu biliyorsunuz zaten. Şimdi daha tutucu arkadaşlar bana süratin tehlikelerinden, trafik kurallarından bahsedecekler, tamamen onların yanındayım. Zaten yıllardır spor motosiklet sürücüsü olarak sürat, ivmelenme gibi zevkleri fazlasıyla yaşadığımdan herhangi bir otomobilin beni heyecanlandırması biraz zor. Ancak bu aracın, bir çok fiyakalı otomobilin fiyakasını bozacağına eminim. Motor sabahları ve soğukta kolayca çalışıyor ve hızlı ısınıyor. Klima da süratle sıcak bir ortam sağlayabiliyor. İki taraflı elektronik klima, bugüne dek gördüğüm en iyi klima. 1000 km'yi oldukça yüklenerek geçirmeme rağmen motor yağının hiç azalmadığını gördüm. Şanzıman da oldukça yumuşak ve sessiz. Orta kolçak geri vitese geçirmeyi ve elfreninin kullanımını biraz engelliyor.
Direksiyonun turu eşimin arabası Toyota Yaris'e göre çok daha az. Sık sık bir kerede dönülebilecek yerde 2 manevra yapmanız gerekiyor. Diğer Punto'ların nasıl olduğunu bilmiyorum ama jantların ve lastiklerin büyük olması bunu engelliyor gibi görünüyor. Süspansiyon kesinlikler spor özellikler taşıyor. Oldukça sert. Yoldaki tüm girinti çıkıntıları poponuzda ve böbreklerinizde hissediyorsunuz. Sanki bir ralli aracı sürüyor gibi hissettiriyor. Bu yüzden sessiz, konforlu, Chevrolet İmpala gibi bir sürüş hiç beklemeyin. Tabii bu sert süspansiyon olağanüstü bir yol tutuş sağlıyor. Araç yanal ve dikey ivmelenmelerde (gaz, fren, viraj) asla yığılmıyor. Lastiklerin hamuru biraz sert olmakla birlikte aracı herhangi bir şekilde kaydırmak çok zor. Frenler olağanüstü. Sürdüğüm araçlar içinde en iyi frenler diyebilirim. ABS işini kesinlikle mükemmel yapıyor. Diğer araçlarda tek bir tekerlekte kilitlenme olduğunda tüm fren devresindeki basınç düşürülürken, bu araçtaki ESP tüm tekerlekler için ayrı hesaplamalar yapıyor gibi. ABS devreye girdiğinde maksimum frenajınızdan sizi alıykoymuyor. Boş ve düz bir toprak zemin bulabildiğimde ESP'nin diğer özellikerini de deneme niyetim var. Hill holder güzel bir özellik. Yokuşlarda tekerleklerde takoz var zannediyorsunuz, ama iki saniye sonra saldığında çok şaşırıyor insan, kızlar için faydalı...
Çocukluğumdan beri Coupé araçlar hep hayallerimi süslemişti, nihayet bir coupe arabam oldu. Kocaman kapılardaki kocaman camlardan dışarıya bakmak çok keyifli. Doğal olarak kapılar biraz ağır tabii. Arkaya giriş çıkış ta kolay, ama arkaya çoluk çocuk doldurmak için almadım ben bu arabayı. İç tasarımı çok beğendim. Koltuklar sizi her yandan sarıyor, döşeme malzemesi de oldukça kaliteli ve şık. Emniyet kemerleri geride kalıyor, takmak için biraz uğraşıyorsunuz. Yükseklik ayarlı olmasını da arzu ederdim. Emniyet kemeri uyarı sinyali, seviyesi ayarlanabilmekle birlikte çok yüksek. Araçta 6 airbag var, kullanmayı nasip etmesin Allah. Müzik sistemi standard, MP3 ve CD çalabilmesi iyi, ama ses kalitesi vasatın altında. Sanırım iyi bir amfi ve subwoofer eklemek gerekecek. Gösterge tablosunun beyaz olacağını ümit etmiştim ancak 2009'larda gri yapmışlar. Fonksiyonları beklendiği gibi çalışıyor. Gerçek hız gösterilenden %7 kadar daha düşük. Bunu GPS ile denedim. Yani 100km/h yazdığında aslında 93 ile gidiyorsunuz. Bir turbo basınç göstergesi hani biraz havalı oldurmuş... Plastikler ve işçilik sanki biraz üstünkörü olmuş ama herhangi bir tıkırtı, zırıltı duyulmuyor. Silgeçler de iyi çalışıyor ama silgeç kumandasının çevirmeli değil de yukarı aşağı hareketli olmasını isterdim. Aynalar oldukça efektif, arka cam yeterince büyük. Bagaj da yeterli büyüklükte. Stepne yerine kompresör ve tamir kiti koymuşlar. Bu bence daha iyi.
Sonuç olarak bu arabayı çok sevdim. Umarım birlikteliğimiz uzun sürer. Spor özellikleri benim gibi bir motosikletçiyi bile tatmin edecek düzeyde. Konfor arayan iyi aile babaları için değil bu araç. İkinci elde nasıl değerlendiririm kaygılarınızı da bir kenara bırakabilirseniz binmek için verdiğiniz parayı fazlasıyla hakediyor.
Okuyanlara teşekkürler.
Walla berkant bey o kadar mükemmel anlatmışsınızki hepsini okudum bu arada :) Gerçekten aracı bir gp olarak almışsınız Yani aldığınız aracı kıyaslamak yerine onu bir gp olarak anlatmışsınız ,Direksiyon tur olayı bence gayet güzel tabi kıyasmalı olarak hiç bilmiyorum ..
Bu spor bir araç olduğundan süspansiyonu impala ile karşılaştırmak mümkün değil :D Görüşleriniz vede anlatımızın için teşekkür ederim İyi günlerde kazasız belasız kullanın ;)
Baştan sona okudum. Duygularınızı ve arabayı güzel ifade etmişsiniz :)
Allah kazasız belasız zevkle sürmeyi nasip etsin
zaimkaan
06/01/2009, 14:27
gerçekten arbanın ruhunu hissetmişsiniz. teşekkür ederim ben yazdıklarınız için.
mustafaf
06/01/2009, 15:16
oncelıkle hayırlı ugurlu olsun.Allah kaza bela vermesın...
cok guzel ozetlemıssınız.elınıze saglık...
hayirli ugurlu olsun guzel bir secim.araciniz fun serisi degil mi?
grande26
06/01/2009, 15:26
Kazasız mutlu sürüşler dilerim.
Hayırlı olsun, buluşmalara bekleriz
hayirli ugurlu olsun guzel bir secim.araciniz fun serisi degil mi?
Ercan, hem mesajda hem profilde sport olarak yazılmış.
ozan ben goremedim take off jant karartilmis farlar deyince fun oldugunu zannetim profilde de yazmiyor yada bende gozukmuyor
Ercan, Araç: T-Jet Sport 1.4 16V Turbo 120Bg. yazıyo görebilmen lazım. nereden kısmının hemen altında.
takeoff zaten funda değil sportta var diye biliyorum. ayrıca funda klima otomatik değil
demek mi ben yannis biliorum ozan ben fun araclari olanlarin sport fun yaziyor diye biliyordum ama fun da ossa sport yaziyormus tesekkurler
Berkant bey, harika bir anlatım olmuş... Hani neredeyse, "satacağım bu arabayı, T-Jet alacağım" noktasına geldim! :)
Ellerinize sağlık...
Yanıtlar ve temennileriniz için teşekkürler.
O zaman size enteresan birşey anlatayım:
Arabayı teslim aldıktan sonra iki gün boyunca göstergede kısa far yüksekliği ile odometre arasında bir H harfi çıkıyordu. Ne yaparsam yapayım bunu kapatamadım. İngilizce ve Türkçe kullanma kılavuzlarını defalarca inceledim bu H'nin ne olduğunu bir türlü öğrenemedim. 3. gün iyice merak edip dostum olan servis sorumlusunu aradım. Bana kontağı açıp TRIP düğmesini basılı tutmamı öğütledi. Ben de bunu zaten defalarca yaptığımı söyleyince çok uzun süre tutmam gerektiğini söyledi. Basmaya devam edince H harfi kayboldu. Ama daha ilginci yaklaşık 100 km'de olan km sayacı sıfırlandı! Teşekkür ettim. Birkaç km yazdıktan sonra aynı şeyi yine denedim ama bu sefer silmedi, çünkü bu sadece araç serviste ilk kullanıcısına teslim edilmeden önce test sürüşleri ve nakliye sırasında oluşan km'leri sıfırlamak içinmiş...!
Aracınız hayırlı olsun Berkant Bey, söylediklerinize ben de katılıyorum :)
H Harfinin araç tesliminden önce servis elemanları tarafından silinmesi gerekirdi.Belirttiğiniz gibi bir defaya mahsuz olarak trip e basılı tutulup km sıfırlandıktan sonra araç teslim edilir normalde,
Kazasız sürüşler...
sarisinan
06/01/2009, 20:13
hayırlı olsun güle güle kullanın harbiden ölebi anlatmissinizki yani insanin fireyi satıp t-jet alası geliyor..:D
neden fire baba neden:D:D:D:Dmakara bi yana cok memnunum firem den banane t-jet den:D
FeaRLeSsHunTeR
06/01/2009, 21:37
Harika anlatmıssınız aracı tbrkler,iyi günlerde-kazasız belasız vede cezasız kullanmak nasip olr inş..
Ne de güzel anlatmıssınız valla :D
Anlatılmaz yaşanır der gibi :)
güle güle kullanın kazasız belasız insaallah
Yanıtlar ve temennileriniz için teşekkürler.
O zaman size enteresan birşey anlatayım:
Arabayı teslim aldıktan sonra iki gün boyunca göstergede kısa far yüksekliği ile odometre arasında bir H harfi çıkıyordu. Ne yaparsam yapayım bunu kapatamadım. İngilizce ve Türkçe kullanma kılavuzlarını defalarca inceledim bu H'nin ne olduğunu bir türlü öğrenemedim. 3. gün iyice merak edip dostum olan servis sorumlusunu aradım. Bana kontağı açıp TRIP düğmesini basılı tutmamı öğütledi. Ben de bunu zaten defalarca yaptığımı söyleyince çok uzun süre tutmam gerektiğini söyledi. Basmaya devam edince H harfi kayboldu. Ama daha ilginci yaklaşık 100 km'de olan km sayacı sıfırlandı! Teşekkür ettim. Birkaç km yazdıktan sonra aynı şeyi yine denedim ama bu sefer silmedi, çünkü bu sadece araç serviste ilk kullanıcısına teslim edilmeden önce test sürüşleri ve nakliye sırasında oluşan km'leri sıfırlamak içinmiş...!
öncelikle Hayırlı olsun, gerçekten çok güzel anlatmıssınız...
Bu H tusu kafamı karıstırdı Test surusu icin ayrı arac gelmiyormu? yoksa bizim aldıgımız araçlar kullanılıyor satarken silip 0km diyemi veriyorlar...
Hayırlı olsun kazasız belasız kullanın inşallah. Anlatım tek kelimeyle mükemmel
ozel_egt
06/01/2009, 23:30
gp ruhuna uygun bı yaklasım hele bunu soleyen mmotorsıklet ustası bıarkadas ise gp hakkında cok soze gerek yok harbıden arabasını seven hısseden bı yorummm tesekkurler....
Minik birkaç şeyde ben ekleyeyim, bende spor puntomu kullanalı daha çok yeni ve bence süspansiyon sertliği süper, kesinlikle sürücüye rahatsızlık vermiyor fakat yol tutuşu çok iyi arttırıyor. Bana göre koltuklarda son derece rahat.
Gözüme çarpan eksileri,
- Araç içi döşeme v.b. şeylerin montajının biraz düşük kalitede olması. Direkt göze batmasada bundan önce sürdüğüm 10 yıllık bir toyotaya kıyasla çok daha iyi olmasını umardım.
- Ön kapı içine monte hoparlörler de kalite olaraktan daha iyi olabilirmiş.
- Eski modellerde aydınlatmalı yapılan direksiyon radyo kontrollerinin aydınlatmaları yok..Tamam belki alıştıktan sonra insan eli otomatik gidiyor ama aydınlatma olsa geceleri hoş dururdu :(
Birde belki ilk km'lerde olmasından ama motorda, muhtemelen turboda, basınç düşmesi benzeri bir durum oldu. İlk 50km'de 2 kere hissettim, motorun ve aksamın daha yeni olmasına verdim inşallah tekrarı olmaz.
Bunların dışında anlatılan herşeye gönülden katılıyorum, bu benim kullandığım ilk turbo-benzinli araç ve resmen dizel motor gibi 2000-2500 rpm'de araç çok rahat çekiyor, gaza gelmezseniz spor model olmasına rağmen ekonomik yakıt tüketim değerlerinde kullanabilirsiniz.
öncelikle Hayırlı olsun, gerçekten çok güzel anlatmıssınız...
Bu H tusu kafamı karıstırdı Test surusu icin ayrı arac gelmiyormu? yoksa bizim aldıgımız araçlar kullanılıyor satarken silip 0km diyemi veriyorlar...
Ahmet, söylediğini yapan bayiler de olabilir tabi :) Tabi normalde her motor seçeneği için olmasa bile test araçları olarak gelen otomobiller ayrı olarak kayıtlı olması gerekiyor bayilerde.H harfi ise teslimden önce silinip ya da teslim esnasında, müşteriye bu şekilde veriliyor...
Ahmet, söylediğini yapan bayiler de olabilir tabi :) Tabi normalde her motor seçeneği için olmasa bile test araçları olarak gelen otomobiller ayrı olarak kayıtlı olması gerekiyor bayilerde.H harfi ise teslimden önce silinip ya da teslim esnasında, müşteriye bu şekilde veriliyor...
Eger Aracı Kullanıp kullanıp H ile km yi 0 layarak satan bayiler varsa Hepsini kınıyorum, çok çirkin bir davranış :@:realmad::realmad:
Minik birkaç şeyde ben ekleyeyim, bende spor puntomu kullanalı daha çok yeni ve bence süspansiyon sertliği süper, kesinlikle sürücüye rahatsızlık vermiyor fakat yol tutuşu çok iyi arttırıyor. Bana göre koltuklarda son derece rahat.
Gözüme çarpan en büyük eksisi araç içi döşeme v.b. şeylerin montajının biraz düşük kalitede olması. Direkt göze batmasada bundan önce sürdüğüm 10 yıllık bir toyotaya göre çok daha iyi olmasını umardım. Birde belki ilk km'lerde olmasından ama motorda, muhtemelen turboda, basınç düşmesi benzeri bir durum oldu. İlk 50km'de 2 kere hissettim, motorun ve aksamın daha yeni olmasına verdim inşallah tekrarı olmaz.
Bunların dışında anlatılan herşeye gönülden katılıyorum, bu benim kullandığım ilk turbo-benzinli araç ve resmen dizel motor gibi 2000-2500 rpm'de araç çok rahat çekiyor ve gaza gelmeyen biri, spor model olmasına rağmen ekonomik yakıt tüketim değerlerinde kullanabilir.
Turbo beslemeli yarış arabalarında, özellikle de ralli araçlarında viraja girerken frenaj esnasında yarım gaz ve hatta tam gaz devam edilirken sol ayakla fren yapılır. Tabii bunun için otomobilin transmisyon organları ve frenleri buna göre çok güçlü ve sağlamdır. Gazla birlikte frenaj yapılmasınn amacı turbo basıncını korumaktır. Gaz kesilmediği için turbo aynı basınçta kalır ve viraj bittiğinde hızlanmak gerektiğinde turbo gecikmesi (basıncın yükselmesi için gereken süre) yaşanmaz ve araç virajdan fırlayarak çıkar.
Bizim TJet'te de bu özellik çalışacak mı diye denedim. Sol ayakla frene dokunur dokunmaz ECU tarafından gazın kesildiğini hissettim. Kendine gelmesi birkaç saniye sürdü. Birkaç defa daha denedim, aynı şeyi izledim. Sanırım ralli araçlarındaki o özelliği kullanamayız TJet ile.
Başınıza gelen böyle bir şeye benziyor sanırım.
Bu arada sol ayak freninin çok tehlikeli olduğunu belirtmeliyim. Önce boş yerlerde denemelisiniz...!
Turbo beslemeli yarış arabalarında, özellikle de ralli araçlarında viraja girerken frenaj esnasında yarım gaz ve hatta tam gaz devam edilirken sol ayakla fren yapılır. Tabii bunun için otomobilin transmisyon organları ve frenleri buna göre çok güçlü ve sağlamdır. Gazla birlikte frenaj yapılmasınn amacı turbo basıncını korumaktır. Gaz kesilmediği için turbo aynı basınçta kalır ve viraj bittiğinde hızlanmak gerektiğinde turbo gecikmesi (basıncın yükselmesi için gereken süre) yaşanmaz ve araç virajdan fırlayarak çıkar.
Bizim TJet'te de bu özellik çalışacak mı diye denedim. Sol ayakla frene dokunur dokunmaz ECU tarafından gazın kesildiğini hissettim. Kendine gelmesi birkaç saniye sürdü. Birkaç defa daha denedim, aynı şeyi izledim. Sanırım ralli araçlarındaki o özelliği kullanamayız TJet ile.
Başınıza gelen böyle bir şeye benziyor sanırım.
Bu arada sol ayak freninin çok tehlikeli olduğunu belirtmeliyim. Önce boş yerlerde denemelisiniz...!
Turbo araçlarda dediğiniz gibi sol ayak freni, viraj içlerinde basıncın düşmemesi adına sağ ayakla da gaza basılması şeklinde uygulanırken, aslında esas amacı önden çekişli araçların viraj dönme kabiliyetini artırmaktır.
Teori ve uygulama şu şekilde oluyor. Gaz verilmiş halde önden çekişli bir araba viraja gelip de ön tekerlekler bir yana doğru çevrildiği zaman, araba arzu edilen dar bir dönüş çapının dışına çıkıyor ve understeer e düşüyor. Oluşan bu understeer durumunun önüne geçmek için sol ayak freni uygulanıyor ve frenlemenin genel balansı "arka" taraf lehine aktarılıyor. Gaz ve fren kombinasyonuyla sağlanan bu denge sayesinde, araç neutralsteer veya hatta oversteer konumuna getirilip çok dar bir çapta rahatça dönme olanağına kavuşuluyor.
Bunu kendiniz de boş veya akşam saatlerinde sakin olan sert dönüşlerde görebilirsiniz. Viraj içine gaz kesmeden girerken, arabanın dönüş çapının arttığını hissettiğiniz anda gaz kesmeden aynı anda da frene basınca burnunun nasıl da viraj içine meyillendiğini ve dönüş çapının kısaldığını rahatça farkedebilirsiniz.
:cool0000:
Paranoya
07/01/2009, 13:45
Eger Aracı Kullanıp kullanıp H ile km yi 0 layarak satan bayiler varsa Hepsini kınıyorum, çok çirkin bir davranış :@:realmad::realmad:
konu sanıyorum yanlış bir noktaya gelmiş. bu "test" durumu, bizlerin bayilerde denediği test aracı ile aynı şey değil ve bayii ile de bir alakası yok.
bildiğim kadarıyla, otomobil fabrikaları araçları çeşitli yol ortamlarında, çeşitli testlere tabi tutuyorlar. motor, yürüyen aksam, vs. kalite kontrol amaçlı sürüş, viraj, kabin içine su almama, bozuk zeminde amortisör testi, frenaj, elektronik aksamın çalışması vs. tarzı testlere hepimizin aracı girmiştir (ya da yığın içerisinden istatistiksel olarak seçilen belli araçlar girmiştir). işte fabrika tarafından yapılan bu test sonucunda, yine fabrika görevlileri aracın km'sini sıfırlamalıdır. konunun bayi ile bir ilgisi yok. sanıyorum fabrikada sıfırlanması atlanmış aracın.
eferin berk güzel özetlemişsin ;)
Eger Aracı Kullanıp kullanıp H ile km yi 0 layarak satan bayiler varsa Hepsini kınıyorum, çok çirkin bir davranış :@:realmad::realmad:
Hem sonra bu araçları hiç mi yürütmiycekler kardeşim. Gemiden inecek tıra binecek. Tırdan bursada inecek oradan tekrar yüklenecek bayiye gidecek. Yani bunları aracı hareket ettirmeden nasıl yapacaklar anlamış değilim?
Ben daha 1000 km'yi dolduramadım ama araba böyle anlatılınca daha bi sevmeye başladım.
Benim kanımca bir dezavantaj da (en azından 5 kapılı karoserde) ön koltukların oturma yüksekliği fazla gibi, spor araba tadı veremiyor pek.
Ayrıca km az olduğu için motorun performansını denememiştim daha, ama gaz gelir gibi oldum şimdi.
H harfi ortalığı biraz karıştırdı sanırım :)
Ahmet in söylediği şey, örneğin bayi bir aracı 5000km kadar kullanıp sonra km yi sıfırlayarak satmaya çalışması, anladığım kadarıyla.Tabi bayi satmak istedikten sonra herşekilde km yi sıfırlayabilir h den bağımsız...
H harfi ortalığı biraz karıştırdı sanırım :)
Ahmet in söylediği şey, örneğin bayi bir aracı 5000km kadar kullanıp sonra km yi sıfırlayarak satmaya çalışması, anladığım kadarıyla.Tabi bayi satmak istedikten sonra herşekilde km yi sıfırlayabilir h den bağımsız...
Saol Arda abi bende bu sekılde demek istemistim, arkadaslar yanlıs anlamıs,
açıkcası ben biraz kendimi ifade etme özürlüyüm:) o yetenegim gelişmemiş...
Turbo beslemeli yarış arabalarında, özellikle de ralli araçlarında viraja girerken frenaj esnasında yarım gaz ve hatta tam gaz devam edilirken sol ayakla fren yapılır. Tabii bunun için otomobilin transmisyon organları ve frenleri buna göre çok güçlü ve sağlamdır. Gazla birlikte frenaj yapılmasınn amacı turbo basıncını korumaktır. Gaz kesilmediği için turbo aynı basınçta kalır ve viraj bittiğinde hızlanmak gerektiğinde turbo gecikmesi (basıncın yükselmesi için gereken süre) yaşanmaz ve araç virajdan fırlayarak çıkar.
Bizim TJet'te de bu özellik çalışacak mı diye denedim. Sol ayakla frene dokunur dokunmaz ECU tarafından gazın kesildiğini hissettim. Kendine gelmesi birkaç saniye sürdü. Birkaç defa daha denedim, aynı şeyi izledim. Sanırım ralli araçlarındaki o özelliği kullanamayız TJet ile.
Başınıza gelen böyle bir şeye benziyor sanırım.
Bu arada sol ayak freninin çok tehlikeli olduğunu belirtmeliyim. Önce boş yerlerde denemelisiniz...!
3000 devir civarlarında ayağıma gazdan çekip tekrar hızlıca basınca oluyor ama ara sıra..1-2 saniye içinde motor toparlıyor, tekrardan süratli bir biçimde hızlanıyor. Büyük ihtimal bahsettiğin sebetten ötürü. Bu arada motor daha 100 km'yi görmedi, alışma dönemi sırasında olan bir durumda olabilir belki.
Fren-gaz olayını denemedim büyük ihtimalde denemicem, araç daha yeni insan kıyamıyor fazla zorlamaya :)
3000 devir civarlarında ayağıma gazdan çekip tekrar hızlıca basınca oluyor ama ara sıra..1-2 saniye içinde motor toparlıyor, tekrardan süratli bir biçimde hızlanıyor. Büyük ihtimal bahsettiğin sebetten ötürü. Bu arada motor daha 100 km'yi görmedi, alışma dönemi sırasında olan bir durumda olabilir belki.
Fren-gaz olayını denemedim büyük ihtimalde denemicem, araç daha yeni insan kıyamıyor fazla zorlamaya :)
O zaman bu duruma alışmanız gerekecek çünkü dizel olsun, benzinli olsun tüm turbo arabaların genel karakteristiği budur. Ayağınızı gazdan çektikten sonra tekrar gaza basınca atmosferik bir arabanın tepkisini alamazsınız. Turbo tekrar hızlanacak ve motoru dolduracak. Bu da belli bir gecikmeye sebep veriyor. Bunun önüne geçebilmek için blow-off falan takıyorlar ama yine de atmosferik gibi olmaz.
Rigel,
Öncelikle bir T-Jet'çi olarak söylediklerine içten bir şekilde katılıyorum ve ayrıca bu yazdıklarının da T-Jet almak isteyecek arkadaşları baya bi heveslendireceğini düşünüyorum :)
Bunun yanında benim de kendi arabamla ilgili bir merakımı gidermiş oldun:) Arabayı yeni aldığımda sadece bir defaya mahsus otobanda 170e kadar hızlanmış ancak devamını denememiştim. Yine de arabanın 210a kadar çıkabileceğini düşünüyordum ama açıkçası 230'u hayal bile edememiştim. Bunu hangi yolda denedin acaba?
Bir de merak ettim arkadaşlar, bu Sport ve Dynamic versiyonları arasında süspansiyon/yay falan gibi yol tutuşu artıracak farklılıklar var mı? Ben yol tutuşundan zaman zaman şikayetçiyim arabanın.. Varsa orjinal yay gibi birşey taktırmayı düşünüyorum garantiyi etkilemeden..
Şunu da ekleyeyim.. Yahu sizin lastikler baya büyük, bu performansı olumsuz etkiler diye biliyorum.. Buna rağmen 230 gördüyseniz bizim 175/65 15 ler ne yapar çok merak ettim..
Barış,
-Bizim araçlar Gp Ailesi içinde performanslı olsa da düz yolda 230km/s i yakalaması imkansız.
-T-Jet te spor süspansiyon ve 205/45/17'' lik ince profil lastikler mevcut.Bu doğal olarak yol tutuşu daha iyi hale getirmekte.Dynamicte ise standart süspansiyon sistemi mevcut.3,5-4cm lik yayla bence beklediğin yol tutuşu alırsın.Tabi bunun yanında 185/65/15''lik standart lastiklerini de değiştirmeni öneririm.
-Ben kışın 185/65/15'' lik kış lastikleriyle, yazın ise orijinal 17'' lik lastiklerle aracımı kullanıyorum.Dediğin gibi performans biraz farkediyor.Yanlış hatırlamıyorsam iki lastik arasında yaklaşık 4kg lık fark var (lastik başına)
Lastikleri üst sınırına yakın şişirdim galiba (inik gibi gelmişti) spor süspansiyonları artık daha rahat hissedebiliyorum :)
Lasikleri alt değerlere yakın şişirince resmen konfor artıyor, tabii ince yanak lastiğe az hava basmak ne kadar sağlıklı onu bilemeyeceğim.
Bu arada aynı araca daha buyuk lastik takarsak son hız az da olsa artmaz mı, niye performans azalsın? Sonuçta aynı devirde dönen teker çaptan dolayı daha çok yol alır sonuçta (aracın torkunun yeterli olduğunu farz ederek)
torkun yeterli olduğunu farz ederek demişsiniz ancak, sonuçta lastik büyüyünce tork artmıyor aynı kalıyor, fizik kanunları gereğide aynı torkla daha az çevrilebiliyor büyük tekerlekler.
Mert, Ozan da belirtmiş zaten, belki teorik olarak son hız artar denilebilir ama pratikte bunu görmek zor.Artan yuvarlanma uzunluğunu ağırlıkla telafi etmek gerekiyor.Aynı şekilde uzun oranlı vites kutularıyla da son hız teorik olarak artabilir ama pratikte yine bunu yakalamak imkansız.Çünkü vites büyüttükçe tork ne olursa olsun motorun çevirebileceği devir azalmakta...
Cevaplar için teşekkürler ama belirtmek istediğim noktayı açığa kavuştiriyim.
Bildiğiniz gibi arabalarda son sürati 2 kriterden biri belirler.
1. Tork yada
2. Devir
1. Motoru çok tork üretmeyen bir araç 5. viteste giderken atıyorum 6200 rpmde tıkanıp daha fazla hızlanamıyor olabilir, bu durumda tork engeldir.
2. Motoru yüksek tork üreten bir araç 5. viteste giderken gene atıyorum 6600 devirde limitörün devreye girmesi ile tıkanabilir, bu durumda izin verilen maksimum rpm engeldir.
Benim kastettiğim torku yüksek olup son süratini devir limitleyicinin tayin ettiği tipte bir araç. (limitör bıraksa 7200 rpm dönecek bir motor mesela)
Lastikleri üst sınırına yakın şişirdim galiba (inik gibi gelmişti) spor süspansiyonları artık daha rahat hissedebiliyorum :)
Lasikleri alt değerlere yakın şişirince resmen konfor artıyor, tabii ince yanak lastiğe az hava basmak ne kadar sağlıklı onu bilemeyeceğim.
Bu arada aynı araca daha buyuk lastik takarsak son hız az da olsa artmaz mı, niye performans azalsın? Sonuçta aynı devirde dönen teker çaptan dolayı daha çok yol alır sonuçta (aracın torkunun yeterli olduğunu farz ederek)
17 jantla kullandığınız lastiklerinizin hava değerleri nedir?
Rigel,
Öncelikle bir T-Jet'çi olarak söylediklerine içten bir şekilde katılıyorum ve ayrıca bu yazdıklarının da T-Jet almak isteyecek arkadaşları baya bi heveslendireceğini düşünüyorum :)
Bunun yanında benim de kendi arabamla ilgili bir merakımı gidermiş oldun:) Arabayı yeni aldığımda sadece bir defaya mahsus otobanda 170e kadar hızlanmış ancak devamını denememiştim. Yine de arabanın 210a kadar çıkabileceğini düşünüyordum ama açıkçası 230'u hayal bile edememiştim. Bunu hangi yolda denedin acaba?
Bir de merak ettim arkadaşlar, bu Sport ve Dynamic versiyonları arasında süspansiyon/yay falan gibi yol tutuşu artıracak farklılıklar var mı? Ben yol tutuşundan zaman zaman şikayetçiyim arabanın.. Varsa orjinal yay gibi birşey taktırmayı düşünüyorum garantiyi etkilemeden..
Şunu da ekleyeyim.. Yahu sizin lastikler baya büyük, bu performansı olumsuz etkiler diye biliyorum.. Buna rağmen 230 gördüyseniz bizim 175/65 15 ler ne yapar çok merak ettim..
Barış,
-Bizim araçlar Gp Ailesi içinde performanslı olsa da düz yolda 230km/s i yakalaması imkansız.
-T-Jet te spor süspansiyon ve 205/45/17'' lik ince profil lastikler mevcut.Bu doğal olarak yol tutuşu daha iyi hale getirmekte.Dynamicte ise standart süspansiyon sistemi mevcut.3,5-4cm lik yayla bence beklediğin yol tutuşu alırsın.Tabi bunun yanında 185/65/15''lik standart lastiklerini de değiştirmeni öneririm.
-Ben kışın 185/65/15'' lik kış lastikleriyle, yazın ise orijinal 17'' lik lastiklerle aracımı kullanıyorum.Dediğin gibi performans biraz farkediyor.Yanlış hatırlamıyorsam iki lastik arasında yaklaşık 4kg lık fark var (lastik başına)
Arkadaşlar, daha önce belirttiğim gibi hız göstergesinin doğruluğunu GPS ile kontrol ettim. 100 km/h gösterdiğinde 93 ile gidiyoruz aslında, yani en azından benim arabada öyle. 200 dediğinde ise (bu hata payının doğrusal aritmetikle artacağını varsayarsak) 186 km/h, 230 dedğinide ise aslında 213 km/h ile gidiyoruz. 6000 devir çizgisinin hemen öncesinde hız göstergesi dediğim gibi 230 oluyor. Ama gerçek süratten bahsediyorsak bu 213 km/h. Ve inanın TJet bunu yapıyor, zaten 206 Nm torka sahip bir araç bunu yapabilir, çok şaşırtıcı değil. Bu hızı Balçova/Narlıdere otobanında yaptım. Pardon :)
Lastik havaları yüksek hızlar için yüksüz 2.5-2.3 bar, yüklü 2.5-2.5 bar olmalı kullanıcı kılavuzuna göre...
Arkadaşlar, daha önce belirttiğim gibi hız göstergesinin doğruluğunu GPS ile kontrol ettim. 100 km/h gösterdiğinde 93 ile gidiyoruz aslında, yani en azından benim arabada öyle. 200 dediğinde ise (bu hata payının doğrusal aritmetikle artacağını varsayarsak) 186 km/h, 230 dedğinide ise aslında 213 km/h ile gidiyoruz. 6500 devir çizgisinin hemen öncesinde kesici devreye giriyor ve bu devirde hız göstergesi dediğim gibi 230 oluyor. Ama gerçek süratten bahsediyorsak bu 213 km/h. Ve inanın TJet bunu yapıyor, zaten 206 Nm torka sahip bir araç bunu yapabilir, çok şaşırtıcı değil.
Lastik havaları yüksek hızlar için yüksüz 2.5-2.3 bar, yüklü 2.5-2.5 bar olmalı kullanıcı kılavuzuna göre...
100 ile giderken 93 oluyorsa, ya GPS aletini tekrardan kalibre ettir ya da aracı servise götürüp durumu anlat derim. Bahsettiğin yaklaşık 10% hata payı demek, az buz değil.
100 ile giderken 93 oluyorsa, ya GPS aletini tekrardan kalibre ettir ya da aracı servise götürüp durumu anlat derim. Bahsettiğin yaklaşık 10% hata payı demek, az buz değil.
Piyasadaki araçların %99 ında aynı hata payı mevcut.
Yalnız bir de aklıma gelmişken şunu yazayim ki, "son sürati", arabanın aktarma oranları ve aerodinamiği haricinde belirleyen motor unsuru ürettiği güçtür, tork değil. En barizinden bir örnek vermek gerekirse iş torkta bitseydi, bu durumda honda vti 160 HP ve sadece 152nm motoruyla kadranı 240 dan ötelere düz yolda devirmezdi.
Bununla beraber güç de torkun üst devirlere taşınmasıyla meydana gelmektedir yani max güç elde etmenin yolu da tork bandını en üst devirlere kadar taşıyabilmekten geçer (motosiklet motorları gibi)
Formül olarak da yazarsak
Güç(kW)= Tork (nm) x 2 x 3,14 (Pi katsayısı) x devir (rpm) / 60000
60000 değeri de dakikada 60 sn olması ve W' ı, kW'a çevirirken de 1000 le çarpımından ileri gelmekte.
17 jantla kullandığınız lastiklerinizin hava değerleri nedir?
Alp, orijinal 205/45/17'' lik lastiklerin basınç değerleri: önler:35(2.4 bar), arkalar:32(2.2bar)
Emreye ben de hak veriyorum, tork ve güç birbiriyle yakından ilişkili kesinlikle ama bir araç sadece torku iyi diye son hızı da iyidir denemez.Tork, çevrim gücüyle yani krank milinin döndürülebilirliğiyle ilgilidir yani doğrusal değildir.Bg ise daha çok hızla ilgilidir yani doğrusaldır.
Hep aynı örnek verilir genelde: iki aracı iple birbirine bağlayıp ters yönde hareket ettirilirse torku yüksek olanın diğerini çekme şansı daha yüksektir.Tork miktarı devirlenebilirliği etkilese de her türlü yol şartında belirli bir deviri korumayla da yakından ilgilidir.
Ben tekrar söylemek istiyorum: Sıfır eğimde bizim araçlarımızın max hızı fazla değişmez.Ben Gp mjtd 90bg le de 200km/s değerini kısa süreliğine birkaç defa aşmışımdır.Tabi eğimde...
100 ile giderken 93 oluyorsa, ya GPS aletini tekrardan kalibre ettir ya da aracı servise götürüp durumu anlat derim. Bahsettiğin yaklaşık 10% hata payı demek, az buz değil.
GPS'ler kalibre edilmez. Tüm ticari GPS cihazları hız için 1m/sec hassasiyettedir.
kadrandaki hata ile ilgili, bu %10 hata cmaxtede var ancak test moduna aldığımda veya sabitlenmiş hızda giderken ortalama hızı sıfırladığımda gerçek hızı görüyorum, burdan yola çıkarak bu hatanın ayarlanması mümkün mü?
Piyasadaki araçların %99 ında aynı hata payı mevcut.
Yalnız bir de aklıma gelmişken şunu yazayim ki, "son sürati", arabanın aktarma oranları ve aerodinamiği haricinde belirleyen motor unsuru ürettiği güçtür, tork değil. En barizinden bir örnek vermek gerekirse iş torkta bitseydi, bu durumda honda vti 160 HP ve sadece 152nm motoruyla kadranı 240 dan ötelere düz yolda devirmezdi.
Bununla beraber güç de torkun üst devirlere taşınmasıyla meydana gelmektedir yani max güç elde etmenin yolu da tork bandını en üst devirlere kadar taşıyabilmekten geçer (motosiklet motorları gibi)
Formül olarak da yazarsak
Güç(kW)= Tork (nm) x 2 x 3,14 (Pi katsayısı) x devir (rpm) / 60000
60000 değeri de dakikada 60 sn olması ve W' ı, kW'a çevirirken de 1000 le çarpımından ileri gelmekte.
İş yalnızca torkta biter ama şu şekilde:
5. viteste, aynı devirde 2 araçtan hangisi daha yüksek tork üretiyorsa o daha hızlı gider.
ya da
5. viteste, aynı torku hangisi daha yüksek devirde koruyabiliyorsa o daha hızlı gider.
Formülde de görüldüğü gibi tork ile güç arasında çok yakın bir bağ var.
Ben de biliyorum son sürat güç ile alakalı, hatta doğru orantılı ( P = m x V ) ama güç olarak ifade edince herkese net gelmeyebilir.
Sonuçta son süratın düz yolda daha da artmasına engel olan faktör aracın üzerine etki eden yerden kaynaklanan sürtünme(sabit) ve rüzgar direncidir.(hızın karesi ile orantılı) Bunların uyguladığı kuvvete motorumuz ne kadar yüksek devirde karşı koyarsa o kadar iyi.
Bahsettiğin Hondanın devir kadranı tahminim en az 9000'dir. Vites oranlarını düşük tutarak motorun beygirine oranla ürettiği düşük torkun dezavantajını ortadan kaldırmayı hedeflemişlerdir ve bu da sonuç olarak motorun daha yüksek devirlerde sorunsuz çalışabilmesi ile olmuştur. Merak ettiğim konu ortalama ne kadar benzin tüketir bunlar...
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.