Gorky
09/02/2015, 02:40
Türkiye çapındaki yanlış yıkama alışkanlıkları, bilgisizlik, umursamazlık üzerine; çok detay içermeyen, en temel doğru yıkamayı sizlere anlatıcam.
Bildiğiniz gibi arabanın kaportasına fırçayla dalmak, hatta fırça makinesine sokmak. Boyanın imanını gevretir ve aşırı çiziklere neden olur. Bu çizikler zamanla dahada çoğalır ve aracın yıllar içerisinde matlaşır, rengi solabilir. Bunlar olmasa bile; yalnızca birkere fırçayla yıkadığınızda çok fazla artan , ışık yada güneş vurduğunda gördüğünüz dairesel çizikler bile kimi adama iğrenç gelir.
Bir diğer boyayı mahfeden şey ise, köpük,ilaç diye bahsedilen şu kimyevi yakıcı maddedir. Tene döküldüğünde resmen yakıyor. İçine kezzap falan atanları gördüm. Elle hiçbir uygulama yapılmadığı için kirlerin sadece kabasını alıp, temizlemediği gibi, boyada zamanla matlaşma, erime, yanık vs. oluşturuyor. Wax sürülmüş boyalarda boyaya işlediğini bile gördüm. Kesinlikle kullanmayın.
Malzemeler:
İki adet kova
Detay fırçası
Jant temizleme fırçası
Lastik temizleme için herhangi bir büyük fırça
Meguiars sarı yada Sonax turuncu şampuan
Jant Temizleyici (meg. öneririm)
Genel Temizleyici (sonax - meg. - atas öneririm)
Lastik Parlatıcı (meg. öneririm)
Plastik Parlatıcı (atas öneririm)
Yıkama eldiveni (mikrofiber yada yün)
Kurulama bezi (uber blue yada chemical guys)
Birsürü mikrofiber bez
1-Öncelikle arabayı durulayıp biraz kaba kir akıtıyoruz.
2- Kovanın birine az miktar şampuan damlatıp içine suyunu dolduruyoruz. %70i kadar doldursanız yeter. Zaten gerisi köpük olacaktır.
3-Genel temizleyiciyi alıp eldivenin giremeyeceği detaylara sıkıyoruz ve detay fırçasıyla çok bastırmadan temizliyoruz. (kapı içleri, punto yazısı vs.)
4- Yıkama eldivenini kovaya daldırıp ıslatıyoruz. Sırayla uyguluyoruz. En çok zaman alan kısım tabiki budur. önce tavan-camlar-kaput-tampon-jantlar. İkinci kova ne işe yarıyor derseniz, eldivene gelecek kiri 2. kovaya akıtıyoruz aralarda.
5-Lastiklerin yanağını büyük bir fırçayla fırçalıyoruz. Kiri,taşı toprağı temizliyoruz.
6-Jant temizleme spreyini sıkıp jant fırçasıyla jantları fırçalıyoruz.
7-Detay fırçasıyla temizlediğimiz kapı içleri dahil, aracı komple duruluyoruz.
8-Kurulama beziyle aracı komple kuruluyoruz. (Lastik- jant hariç, jantı ayrı bir mikrofiber bezle kurulayın, lastiği bırakın kendi kurusun)
9-Lastikler kuruduğu zaman lastik parlatıcı sıvımızı süngere damlatıp lastik yanağına uyguluyoruz.
10-Plastik aksamlar için, mikrofiber bezimize parlatıcıyı sıkıp plastiklere uyguluyoruz.
Resimli anlatım yapmak isterdim ama bu aralar pek arabayı yıkamaya fırsatım olmuyor. Malum hava, hiç boş bırakmıyor. İç temizliği anlatmaya gerek duymadım. Süpürgeyle süpürüp, genel temizleyiciyle temizleyin. O bana yetmiyor diyorsanız bir sonraki detaylı konuyu bekleyin.
Birkaç ek öneri:
-Kurulama sonrasında eğer imkanınız var ise dikiz aynası kenarları,tampon ızgarası vb su birikmeye müsait bölümlere hava tabanası ile hava tutarsanız yola çıktığınızda kuru yüzeylere su sıçramasını engellemiş olursunuz.Bu tür sürekli olarak sızıntı şeklinde akıp araç yüzeyinde kalan su lekeleri ileride sadece polisaj ile geçecek halde kalıcı olabiliyor aklınızda olsun.
-Yere düşen bezinizi asla ama asla yıkamadan kullanmayın lütfen. Yere düşen bezi diğer bezlerle birlikte de yıkamayın.Yıkandıktan sonra da gözeneklerinin arsında ufak taş vs olması durumuna karşı kontrol edip öyle kullanın.
-Mikrofiber bezleri kesinlikle çamaşır suyu ve yumuşatıcı kullanmadan yıkamak gerekiyor. Yumuşatıcı bez üzerindeki mikrolifleri birbirine yapıştırdığı için bezin özelliği kayboluyor. Bezleri 40 derecede makinada az bir deterjanla kısa programda yıkamak yeterli gelecektir.
-Marketlerde vs. satılan 3 kuruşluk ürünleri sakın kullanmayın. Paranıza yazık. Bahsettiğim ürünlerin hepsini Bauhaus'ta bulabilirsiniz.. Daha büyük işlere kalkışacaksanız: (çizik giderme, boya koruma, rötuş vs.) internetten alışveriş yapmak zorundasınız.
Evet bu anlattığım basit ve asgari bir araç temizlemeydi. -Bu ne kardeşim amma meşakkatli iş- diyenler olacaktır. Aslında okadar zor değil. Anlatınca öyle sadece. Araba yıkamak, özelliklede doğru yıkamak çok zevkli bir iş. Herkese kolay gelsin.
İlerleyen zamanlarda bunun daha "hasta adam işi" detaylı halini anlatacağım. polisaj - wax - glaze - zımpara (yani pasta cila - çizik giderme - boya koruma - iç aksam koruma vs.) bunlar gelecek konularımız olacak.
Bildiğiniz gibi arabanın kaportasına fırçayla dalmak, hatta fırça makinesine sokmak. Boyanın imanını gevretir ve aşırı çiziklere neden olur. Bu çizikler zamanla dahada çoğalır ve aracın yıllar içerisinde matlaşır, rengi solabilir. Bunlar olmasa bile; yalnızca birkere fırçayla yıkadığınızda çok fazla artan , ışık yada güneş vurduğunda gördüğünüz dairesel çizikler bile kimi adama iğrenç gelir.
Bir diğer boyayı mahfeden şey ise, köpük,ilaç diye bahsedilen şu kimyevi yakıcı maddedir. Tene döküldüğünde resmen yakıyor. İçine kezzap falan atanları gördüm. Elle hiçbir uygulama yapılmadığı için kirlerin sadece kabasını alıp, temizlemediği gibi, boyada zamanla matlaşma, erime, yanık vs. oluşturuyor. Wax sürülmüş boyalarda boyaya işlediğini bile gördüm. Kesinlikle kullanmayın.
Malzemeler:
İki adet kova
Detay fırçası
Jant temizleme fırçası
Lastik temizleme için herhangi bir büyük fırça
Meguiars sarı yada Sonax turuncu şampuan
Jant Temizleyici (meg. öneririm)
Genel Temizleyici (sonax - meg. - atas öneririm)
Lastik Parlatıcı (meg. öneririm)
Plastik Parlatıcı (atas öneririm)
Yıkama eldiveni (mikrofiber yada yün)
Kurulama bezi (uber blue yada chemical guys)
Birsürü mikrofiber bez
1-Öncelikle arabayı durulayıp biraz kaba kir akıtıyoruz.
2- Kovanın birine az miktar şampuan damlatıp içine suyunu dolduruyoruz. %70i kadar doldursanız yeter. Zaten gerisi köpük olacaktır.
3-Genel temizleyiciyi alıp eldivenin giremeyeceği detaylara sıkıyoruz ve detay fırçasıyla çok bastırmadan temizliyoruz. (kapı içleri, punto yazısı vs.)
4- Yıkama eldivenini kovaya daldırıp ıslatıyoruz. Sırayla uyguluyoruz. En çok zaman alan kısım tabiki budur. önce tavan-camlar-kaput-tampon-jantlar. İkinci kova ne işe yarıyor derseniz, eldivene gelecek kiri 2. kovaya akıtıyoruz aralarda.
5-Lastiklerin yanağını büyük bir fırçayla fırçalıyoruz. Kiri,taşı toprağı temizliyoruz.
6-Jant temizleme spreyini sıkıp jant fırçasıyla jantları fırçalıyoruz.
7-Detay fırçasıyla temizlediğimiz kapı içleri dahil, aracı komple duruluyoruz.
8-Kurulama beziyle aracı komple kuruluyoruz. (Lastik- jant hariç, jantı ayrı bir mikrofiber bezle kurulayın, lastiği bırakın kendi kurusun)
9-Lastikler kuruduğu zaman lastik parlatıcı sıvımızı süngere damlatıp lastik yanağına uyguluyoruz.
10-Plastik aksamlar için, mikrofiber bezimize parlatıcıyı sıkıp plastiklere uyguluyoruz.
Resimli anlatım yapmak isterdim ama bu aralar pek arabayı yıkamaya fırsatım olmuyor. Malum hava, hiç boş bırakmıyor. İç temizliği anlatmaya gerek duymadım. Süpürgeyle süpürüp, genel temizleyiciyle temizleyin. O bana yetmiyor diyorsanız bir sonraki detaylı konuyu bekleyin.
Birkaç ek öneri:
-Kurulama sonrasında eğer imkanınız var ise dikiz aynası kenarları,tampon ızgarası vb su birikmeye müsait bölümlere hava tabanası ile hava tutarsanız yola çıktığınızda kuru yüzeylere su sıçramasını engellemiş olursunuz.Bu tür sürekli olarak sızıntı şeklinde akıp araç yüzeyinde kalan su lekeleri ileride sadece polisaj ile geçecek halde kalıcı olabiliyor aklınızda olsun.
-Yere düşen bezinizi asla ama asla yıkamadan kullanmayın lütfen. Yere düşen bezi diğer bezlerle birlikte de yıkamayın.Yıkandıktan sonra da gözeneklerinin arsında ufak taş vs olması durumuna karşı kontrol edip öyle kullanın.
-Mikrofiber bezleri kesinlikle çamaşır suyu ve yumuşatıcı kullanmadan yıkamak gerekiyor. Yumuşatıcı bez üzerindeki mikrolifleri birbirine yapıştırdığı için bezin özelliği kayboluyor. Bezleri 40 derecede makinada az bir deterjanla kısa programda yıkamak yeterli gelecektir.
-Marketlerde vs. satılan 3 kuruşluk ürünleri sakın kullanmayın. Paranıza yazık. Bahsettiğim ürünlerin hepsini Bauhaus'ta bulabilirsiniz.. Daha büyük işlere kalkışacaksanız: (çizik giderme, boya koruma, rötuş vs.) internetten alışveriş yapmak zorundasınız.
Evet bu anlattığım basit ve asgari bir araç temizlemeydi. -Bu ne kardeşim amma meşakkatli iş- diyenler olacaktır. Aslında okadar zor değil. Anlatınca öyle sadece. Araba yıkamak, özelliklede doğru yıkamak çok zevkli bir iş. Herkese kolay gelsin.
İlerleyen zamanlarda bunun daha "hasta adam işi" detaylı halini anlatacağım. polisaj - wax - glaze - zımpara (yani pasta cila - çizik giderme - boya koruma - iç aksam koruma vs.) bunlar gelecek konularımız olacak.