Orijinalini görmek için tıklayınız : Sollama
Arkadaşlar ben mesleğim gereği şehirlerarası çok seyahat ediyorum hem iş için hem de turistik amaçlı.Bazen sollamalarda burun buruna gelebiliyorum karşıdan gelen arabayla.Sormak istediğim
Bizim arabalarda en iyi ivmelenme nasıl sağlanır sollama için 5. vites çok zayıf geldi bana .Bu konunun inceliklerini tartışırsak iyi olur diye düşünüyorum.
vites küçültmek lazım hızlanmak için. ama mümkün olduğunca dikkat et yaw.
grande06
11/07/2007, 16:02
arkadaşım 5 . vitesle gecerke 5 inci viteste sollam yaparsan zaten zorlanma yaşarsın tak 4 e solla perf olarak turbo warsa zaten 4 le rahat alırsın ama sen yinede burun buruna gelmemeye calış istersen...
3 le sollamayı dene, 4.000 devirde 4 e at.
Motor çatlamaz herhalde:D(Şaka yaptım:D)
Araba sollarken gaza bascan, basmıcaksan hiç sollamıcan
5 . vites 1500 devirde ilerliyorsan elbet turbo yüklemeyi yapana kadar ivmelenme zayıf olucaktır.
arşıdan gelen de hızlı ise rahat bir sollama yapamazsın.
90 la giden bir aracı sollamak için 4. viteste arkasına gelip gaza basman yeterli
ivmeyi sağlar.
gerekirse 3 e de çekip hızlanabilirsin.sollama esnasında 4 e atabilirsin.
ilk anlık zayıflıktan kurtulursun.
Reddline
11/07/2007, 16:27
şöyle yardımcı olabilirsem ne mutlu bana... vitesin kaç olduğu pek önemli değil bence önemli olan senin o andaki devrin. sollamaya çıkmadan önce devrin 2000 in altında kesinlikle tutma! ayrıca 2500d/d bu iş için en idealidir. ve 4000d/d ya kadar köküne kadar olmayacak şekilde bas daha sonra vites yükselt. yani sollayacağın aracı geçme süreni az çok hesaplarsan 2500 den 4000 d/d ya kadar sollamış olursun zaten... 4000 den sonra basmanın da pek bi manası yok max güç ve tork değerlerini aştığın için araç daha az ivmelenecektir. pedalı kökleme dememdeki neden de sanki boğuluyor gibi oluyor. kökten biraz daha az basınca max güç ve max tork alırsın buda max ivmelenme olur... (Dizel araçlar için)
şöyle yardımcı olabilirsem ne mutlu bana... vitesin kaç olduğu pek önemli değil bence önemli olan senin o andaki devrin. sollamaya çıkmadan önce devrin 2000 in altında kesinlikle tutma! ayrıca 2500d/d bu iş için en idealidir. ve 4000d/d ya kadar köküne kadar olmayacak şekilde bas daha sonra vites yükselt. yani sollayacağın aracı geçme süreni az çok hesaplarsan 2500 den 4000 d/d ya kadar sollamış olursun zaten... 4000 den sonra basmanın da pek bi manası yok max güç ve tork değerlerini aştığın için araç daha az ivmelenecektir. pedalı kökleme dememdeki neden de sanki boğuluyor gibi oluyor. kökten biraz daha az basınca max güç ve max tork alırsın buda max ivmelenme olur... (Dizel araçlar için)
Teşekkür ederim bu söylediklerinize dikkat edecem gayet mantıklı .
Ziyaretçi047
11/07/2007, 18:46
Bu sorduğunuz soruda önemli olan kaçıncı viteste olduğunuzdan ziyade turboyu kullanabilmenizdir. Eğer bulunduğunuz devirde turbo açıksa gazı kökleyip sollayabilirsiniz. Turbo kapalı ise hızı artırarak veya gaz ve debriyaja birlikte basarak turboyu devreye sokun(Bizim arabaların turbo tam şarjı 2000 devirde gerçekleşir) Devir 2000 i geçmeye başladığında debriyajı yavaşça bırakarak sollamaya başlayabilirsiniz. Turboyu açmadan gazı kökleyip sollamaya çalışırsanız soğuk terler dökersiniz karşınızdan gelene de döktürürsünüz. Maazallah çok tehlikeli kazalara sebeb verebilir canınızdan bile olabilirsiniz. Sorduğunuz soru gerçekten çok önemli.
Belirtmek istediğim bir nokta daha var. Diyelim ki hızınız bulunduğunuz vitese göre çok az. Bu durumda turboyu açıp debriyajı bıraksanız bile araç çok zor hızlanacaktır. Debriyajı çok yavaş bırakmanız gerekir. Bıraktığınızda ise araç yine de devrini alamayabilir. Bu durumda vites küçültmeniz en mantıklısı olacaktır. Çünkü devri artırmanın ve turboyu açmanın en kolay yolu bu durumda budur. Bu şekilde yaptıktan sonra sollamaya başlayın. Araç devir kesiciye girme seviyesine gelinceye kadar yani torkun çok azaldığını (aracın hızlanmayı bıraktığını)hissettiğiniz ana kadar da vitesi büyütmeyin. Sollama yaparken vites değiştirmek de pek hoş ve doğru bir hareket değildir. Araçtaki yolcuların korkmasına sebep verebilirsiniz. Ama şuna da dikkat edin. Sollama halinde aracınız kesiciye girmiştir ve sollamanız bitmemiştir. İşte o zaman kalan mesafeyi de göz önüne aldığınızda vites büyültmeniz gerekiyorsa büyük bir hızla vitesi büyütün ve sollamaya devam edin. Bu dediklerimi uygulamanız gerçekten işinize yarayacaktır.
Konu ile ilgili uzun zaman önce yazdığım bir makalem bulunmaktadır. Adresi vereyim:
[=https://www.culha.net/makaleler/icten-yanmali-motorlar/atak-surus-teknikleri/]Atak Sürüş Teknikleri, CihaN[/]
Yazımı okuyarak bilgi sahibi olabilirsiniz. Umarım yardımcı oldum. Hayırlı yolculuklar.
Muhendis06
13/07/2007, 00:35
https://img527.imageshack.us/img527/1605/mj13em5.jpg
Ani hizlanmalarla (sollamalarla) ilgili soru icin, ifade edilen bazi gorusler hakkinda duzeltme ve eklemeler yapmak istiyorum.
Oncelikle, vitesin hangi konumunun onemli olmadigi dogru degildir. Aracin mevcut seyir hizi, dogrudan cevrim oranina; yani motor hizi ve sanziman hizina baglidir. Bu da vitesin konumunu onemli kilar.
Diger yandan, motor calismakta veya calismamakta oldugu muddetce, turbonun kapanmasi gibi bir durum da soz konusu degildir. Motor calismaya basladigindan itibaren turbo kanatciklari donmeye baslar ve şarj havasini basinclandirir. Basinc degeri, motor devir hiziyla bagintilidir.
Burada egrilere dikkat edilirse, 1600-3000 d/d arasinda motorun en yuksek tork karakteristigini sergiledigi gorulur. Dolayisiyla, aracin seyir hizi ne olursa olsun, ani hizlanmalarda bu devir bandinin uzerinde veya altinda bir motor hizinda iken, makinadan gorece daha hantal bir ilk tepki alinmasi dogaldir. MJ motor, artik 3000 d/d uzerinde daha zayif tork degerleri saglayabilirken, eger hala hizlanma ihtiyaci suruyorsa, bir ust vitese gecilerek motoru yine 2000 d/d hiza dusurup, tekrardan en yuksek tork bandini kullanarak seyir hizni arttirmaya devam edilmesi akla yatkindir.
Diger yandan, herhangi bir hizda motor devri cokk dusuk kaldi diye, gaza ve debriyaja ayni anda basip sarj hava basincini maksimum tork bandindaki siddete kavusturmak ve ardindan hic vites degistirmeksizin debriyajdan yavas yavas ayagi cekip motora kavrama yaptirmaya calismak ozellikle baski-balata-bilya uclusunun omrunu kisaltici bir yaklasimdir. Bu esnada zaten arac seyir hizi o vites oranina gore dusuk oldugundan (ki bunu motor hizinin dusuk olmasindan anliyoruz), sarj hava basinci azami siddette olsa bile vites orani uyumsuzlugundan dolayi motor hizi ile sanziman cikis hizi birbirine uyumlu noktaya gelene kadar zaten degerli saniyeleri yitirmis olacaksiniz. Daha kisa bir surede hemen bir alt vites oranina, yetmeyecekse iki alt vites oranina gecerek, yuksek tork bandini kullanarak hizlanmak daha saglikli bir yaklasimdir.
Umarim anlasilir bicimde ifade edebilmisimdir.
Ziyaretçi047
13/07/2007, 01:32
Muhendise açıklamalarından ötürü teşekkür ediyorum. Hemen ekleme yapayım. Bahsettiğim gaz ve debriyaja birlikte basmak baskı balataya zarar verecektir doğrudur. Fakat burda ben zarar vermemesi için özel bir yazı yazmadım. Bu taktik neden işe yarar; vites küçültürken zaman kaybedersiniz, özellikle de vitesi küçültürken ayağınızı gazdan çekip tekrar gaza basarsanız turbonun açılıp kapanma(daha doğrusu basıncının azalıp artma) gecikmesine maruz kalacaksınız. yok ben ayağım gazda köklü iken vites küçültürüm diyorsanız hem bu şekilde de baskı balataya zarar verirsiniz ayrıca debriyajı hızlı bırakmanız baskı balataya zarar vermenin yanı sıra aracın patinaj almasına da sebep verebilir hem de aracın hızı zaten şu anki vites hızına yakın ise tekrar vites büyültmek zorunda kalırsınız. ama aracın devri 2000 e çok yakınken vites küçültmek saçma. ayağınızı kökleseniz turbo basıncını bekleyeceksiniz ve bu beklemede 1- 1.5 saniye araçtan tepki alamayacaksınız. Fakat dediğim gibi gaz ve debriyaja beraber basıp debriyajı hemen bırakırsanız(patinaja düşmeden) daha kısa zamanda torkdan ve turbodan faydalanmış olursunuz. Umarım açıklayıcı oldum. Merak eden arkadaşlar; bunları böyle teoride anlamak kolay değil, dikkatli bir şekilde pratikte deneyebilirsiniz.
karaburak
15/07/2007, 00:22
Sollamaya çıkmadan önce motor devrinin 2000 - 2500 arasında tutmaya çalış ve karşıdan gelen araba yanından geçmek üzereyken (yani sollamaya çıkmadan 1.5-2 sn önce) gaza basmaya başla ki turbonun basıncı sollamaya çıkmadan yükselmeye başlasın. Ben de pozantıdan sık sık geçiyorum tahminimce sende ordan geçiyorsun. 200 nm max. torku olan bi arabayı öyle tek gidiş-geliş olan kalabalık bir yolda kullanması çok zevkli.
yolu çok ileriden izleyin mevcut hızınızı ayarlayın ve geçeceğiniz araca devriniziöldürmeden yaklaşın. Hafifçe solaçıkıp son kontroluü yaptıktan sonra aynı viteste devam edip sollamayı tamamlayın. İlla sollancak aracın dibine girmenize gerek yok. Böylece gereksiz vites geçişleri ve gazı köklemeler yaşamaz akıcı bir şekilde sollamayı tamamlarsınız. Söylediklerim sıkışık trafikte geçerli değildir...
yucelakar
15/07/2007, 02:40
evet ben de sollamayı karaburak ın anlattığı gibi yapıyorum gerçekten çok zevkli oluyo
Ziyaretçi047
23/07/2007, 14:42
Turbosu olanlar zevkten bahsediyor baksanıza. Benzinli arkadaşlarımız kıskanmasın dikkat. Turbo ile sollamak kadar keyifli başka bir şey yoktur :)
Misafir2
23/07/2007, 14:55
sevgılı vcan dostlarım sollama hakında verdığınız bılgılere teşekker inanın faydalı olacaktır bır çoğumuz için
Turbosu olanlar zevkten bahsediyor baksanıza. Benzinli arkadaşlarımız kıskanmasın dikkat. Turbo ile sollamak kadar keyifli başka bir şey yoktur :)
Daha zevklisi 16 V benzinli motorda deviri 4000 de tutup sollamaya çıkmak ve 6500de vites yükseltmek :Ç
Daha zevklisi 16 V benzinli motorda deviri 4000 de tutup sollamaya çıkmak ve 6500de vites yükseltmek :Ç
geçen yaz Van'da bulunmuştum.Ordan ucuza benzini alıp en yüksek devire çıkasın:)
yanlış hatırlamıyorsam 1,5 YTL civarındaydı benzin orada.
Lordrivendel
23/07/2007, 15:10
Otobusle seyahat ederken hep dikkatimi ceker. Otobus sollamaya baslar ornegin bir kamyon solluyor, sollamanin yarisina geldiginde vites yukseltir, ama bu oyle bir his veriyor ki insana, sollamanin yarisinda gazdan ayagini cekiyor ve birkac saniye bosta gidiyor arac, hele karsidan gelen de varsa hep yuregim agzima gelir :)
geçen yaz Van'da bulunmuştum.Ordan ucuza benzini alıp en yüksek devire çıkasın:)
yanlış hatırlamıyorsam 1,5 YTL civarındaydı benzin orada.
1 ay öncesine kadar öyleydi. Ama şu sıralar 2,5 YTL oldu. Neden bilmiyorum. Düşer inşallah yakında. Zaman zaman böyle dalgalanmalar olur burada.:)
Ziyaretçi047
23/07/2007, 19:45
sollama esnasında vites büyültmek pek iyi bir hareket değildir. sollama bitince değişmek en güzelidir. ama mecbur kalınmışsa değiştirilmelidir tabi. ben motoru bağırtmaktan yanayım o durumda.
Haklısın Cihan.Sollama (gidiş-gelişli yolda) karşı trafiğin şeridini işgal edilerek yapıldığından en kısa sürede bitirilip bulunulan yöndeki şeride geçilmesi gerekli.Dolayısıyla gereksiz vites değiştirmelerden ya da uygun olmayan vites ve devir düzeyinden kaçınmak gerekli
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.