Giriş

Orijinalini görmek için tıklayınız : Motor açma geyiği...



tugrul.karaatli
12/06/2012, 01:50
Arkadaşlar gp dan ayrılalı bir yılı geçerken sonunda 0km bir bravo sahibi oldum..aracı kullandığım her geçen gün ne kadar doğru bir seçim yaptığım konusunda göğsüm kabarıp duruyor..Neyse allah nazardan saklasın..
Esas konuya gelirsek bu sıfır arabalarda motor açma geyiği nedir ya valla her kafadan bir ses bazen gülüp geçtiğim bazende "aaaaa neden olmasın yaaa" dediğim yaklaşım geliyor..
Yorumlarınızı ve tecrübelerinizi merak ettim..

Ayberk0616
12/06/2012, 01:55
Yaklaşık 1000-1500 km olana kadar araça fazla yüklenilmez ondan sonra kafanıza göre takılın bi çıkıp otobanda basarsınız olur biter :D
Aldığımız verso yu ilk 1000bakımına kontrolüne götürdüğümde servisteki en yetkili adam sordum dedim çıkıcam otobana gittiği kadar zorlıycam sıkıntı olur mu dedim adam yok istediğiniz gibi kullanın dedi bende çıktım ilk 190 yaptı şişti sonra tempo düşürdüm 5-10 dk gttim 120 ile falan sonra bi daha asıldım 205 flaan gördü :D

Luc
12/06/2012, 02:21
Arkadaşlar gp dan ayrılalı bir yılı geçerken sonunda 0km bir bravo sahibi oldum..aracı kullandığım her geçen gün ne kadar doğru bir seçim yaptığım konusunda göğsüm kabarıp duruyor..Neyse allah nazardan saklasın..
Esas konuya gelirsek bu sıfır arabalarda motor açma geyiği nedir ya valla her kafadan bir ses bazen gülüp geçtiğim bazende "aaaaa neden olmasın yaaa" dediğim yaklaşım geliyor..
Yorumlarınızı ve tecrübelerinizi merak ettim..

Rodaj zamani aslinda bahsettigin. Cogu kisi pek onemsemez ama sifir arabada onemli bir konudur.

2500km'ye kadar (Araca gore degisiklik gosterebilir. Servise sormakta yarar var.) arac zorlanmadan kullanilir. Bu km yapildiktan sonra arac rodaj bakimina girer; yag, yag filtresi ve hava filtresi degisir.

Bu islemlerden sonra araba limitlerinde kullanildiginda gayet basarili sonuclar alinir motordan.

GT-I9100 cihazımdan 2 ile gönderildi

anilcan
12/06/2012, 02:35
vaLLa ben açıkçası rodaj süresine inanıyorum yer yapma muhabbetinden ama bazende hiç inanasım geLmio :D t-jet'imi iLk aLdığımda basmicam 5000 km normaL kuLLancam die çok gazLamıştım kendimi ama 56 km oLduğunda dayanamayıp basmıştım :D bikere basmaya başLadınmıda gerisi geLio :D :D

gmb
12/06/2012, 02:46
Rodaj mühendislik derslerinde bahsedilen bilimsel bir gerçektir, kaba tabirle birbiri ile çalışan parçaların alışarak uyumlu hale gelmesidir, halk dilinde de buna motor açılması denir.

EvoKoray
12/06/2012, 02:52
araba 3000 km deyken bi İstanbul a gidip geldim boğaz havasını alınca kendine geldi :) şaka bi yana "ilk" uzun yola çıktıktan sonra arabanın performansı fark ediyor , her vitesi kullanın bağırtın , ara sıra sakinde sürün sonra yine zorlayın kafanıza göre , ilk zamanlar üzmeyin yeter :D

gmb
12/06/2012, 02:54
Rodaj mühendislik derslerinde bahsedilen bilimsel bir gerçektir, kaba tabirle birbiri ile çalışan parçaların alışarak uyumlu hale gelmesidir, halk dilinde de buna motor açılması denir.
Wikipedia dan alıntıdır: rodaj safhası
Zamanla gelişen aşınmada, ilk aşaması, biribirine göre izafi hareket yapan makine elemanlarının alışma safhası olarak tanımlanabilir. Bu kademede hızlı ve şiddetli bir aşınma sözkonusudur. Bu ilk aşınmaya rodaj aşınması adı verilir. Rodajın nasıl gerçekleştiği, biribirine temas eden makine elemanlarının bu aşamadan sonraki ömürleri için çok önemlidir. Rodaj aşınması mümkün olan en kısa zamanda, en az yükle ve normal hızdan daha düşük hızlarda tamamlanmalıdır. Bu sebeple birbirine alışacak makine elemanları rodaj için özel üretilmiş özel katkılı yağlayıcılarla yağlanırlar.

Moosty
12/06/2012, 09:20
İlk 5000 km de 100 km de 8.5 lt yakan aracım şimdi 6.5 ~7 lt yakıyor. 27 000 km deyim. Aracım 3 yaşında. Eskisine oranla daha atak.

tugrul.karaatli
12/06/2012, 23:19
Ben bugun yine birkac guvendigim ustaya danistim fakat ikilemde kaldigim konu zorlamak mi zorlamamak mi? Mesela satis danismanim motor yeterlu hararete ulasinca ne istersen yap abi demisti..

ABNEW
12/06/2012, 23:34
Günümüzün modern otomobillerinde eski katı rodaj kavramı yok kesinlikle.Motor parçaların birbirine uyumu neredeyse %100 oranla sağlanıp bizlere sunulmakta.Bu yüzden rodajla ilgili kullanım metodu da artık yok.Ancak bana göre esas rodaj ya da günümüz rodajı motor parçalarının uyumu değil de bizlerin araca alışma süreci.Dolayıdıyla ilk 1000km boyunca aracı tam olarak tanımadığımız için zorlamadan kullanmakta fayda var.Sonrasında da kademeli olarak zorlama derecesi arttırılmalı bence...

asil
12/06/2012, 23:45
eski teknolojide motor parçaları torna tezgahlarında işleniyodu.günümüz teknolojisinde ise cnc robotlar yapıyor ve motor teknolojisi daha ileri seviyede.ama birde temel matık var.yeni jant alıyoruz ve uzman lastikçiler 1000 km sonra tekrar çağrıyorlar nedenmi jantın alışma (rodaj)süresi için.bence var hangi teknoloji olursa olsun...

byspayn
13/06/2012, 00:52
Rodaj bence de var.. 10000kmde şu an araç ve eskisine oranla daha seri ve vites geçişleri akıcı. Ayrıca daha az yakıyor.

Porque
13/06/2012, 01:39
Hocam 1500-2000km yaptıktan sonra bi uzun yol tavsiye ederim size. Basabildiğiniz kadar basın. Aracın ne kadar serileştiğini göreceksiniz. Bu arada az yakma mevzusuna gelince, yakıtın geçtiği yerler yakıt bağlamaya başlıyor. Bu yüzden eskisine oranla daha az yakıt harcanıyormuş gibi oluyor...

gmb
13/06/2012, 08:39
Üretilen parçaların metodları değişse bile mantık aynıdır, üretilen her parçanın boyutsal toleransları vardır, cnc den ard arda çıkan 2 parça aynı ölçüde olmayabilir dolayısıyla oluşacak bu ölçü farkları tasarımla pratiğin uyuşmaması anlamına gelir bu yüzden günümüz makinelerinde de rodaj kesinlikle hayati önemdedir.

punto_multijet
13/06/2012, 10:08
genel olarak rodaj konusunda dunyadaki duayenler 2ye ayrılıyor. bir kısmı klasik rodaj mantıgını benimserken ( ilk 500km 2000i gecme snraki 500 sunu snra bunu falan gibi) diğer kısım ise aldıgın gibi ne varsa yardır diyor. ancak 2 fikrinde ortak bulustugu nokta ilk 1000km civarı sabit devirle kullanmayın oluyor. tüm araclarımda 2. fikri benimsedim bugune kadar. sadece motor ısınana kadar devirlere cok dikkat ederim motor ısındıktan snra ise tam gaz asılırım . bugune kadar hiç bir aracımda problem yasamadım ve denediğimiz arkadaslarlada cok sakin kullanılan araclarla arasında gidişte fark oldugunuda gozlemedik.

ozoz83
13/06/2012, 10:12
Artik o toleranslar o kadar darki tasarima cok yakin uretimler yapilabiliyor. Eskisi kadar rodaj onemli degil bence. Ancak yinede seri uretim sartlari gozonune alindiginda ilk 1000km tedbirli olmakta fayda var bence.


Sent my iPhone using

tugrul.karaatli
13/06/2012, 10:26
genel olarak rodaj konusunda dunyadaki duayenler 2ye ayrılıyor. bir kısmı klasik rodaj mantıgını benimserken ( ilk 500km 2000i gecme snraki 500 sunu snra bunu falan gibi) diğer kısım ise aldıgın gibi ne varsa yardır diyor. ancak 2 fikrinde ortak bulustugu nokta ilk 1000km civarı sabit devirle kullanmayın oluyor. tüm araclarımda 2. fikri benimsedim bugune kadar. sadece motor ısınana kadar devirlere cok dikkat ederim motor ısındıktan snra ise tam gaz asılırım . bugune kadar hiç bir aracımda problem yasamadım ve denediğimiz arkadaslarlada cok sakin kullanılan araclarla arasında gidişte fark oldugunuda gozlemedik.

Katiliyorum..

srkaradag
13/06/2012, 14:48
Günümüzün modern otomobillerinde eski katı rodaj kavramı yok kesinlikle.Motor parçaların birbirine uyumu neredeyse %100 oranla sağlanıp bizlere sunulmakta.Bu yüzden rodajla ilgili kullanım metodu da artık yok.Ancak bana göre esas rodaj ya da günümüz rodajı motor parçalarının uyumu değil de bizlerin araca alışma süreci.Dolayıdıyla ilk 1000km boyunca aracı tam olarak tanımadığımız için zorlamadan kullanmakta fayda var.Sonrasında da kademeli olarak zorlama derecesi arttırılmalı bence...

Çok yerinde ve doğru bir açıklama, teşekkürler.

cemal arslan
13/06/2012, 15:26
ilk 1000 km aracı zorlamadan yüksek hızlara çıkmadan sürmenizde fayda var

ayrıca hiç bir zaman asla ve asla...soğuk motora...yani 90 dereceye gelmemiş motora basmayın....zorlamayın...özellikle soğuk havalarda...

akca37
13/06/2012, 16:44
Şimdiye kadarki aldığım araçlarda ilk 1000 - 3000 km çok dikkatli ve kastırmadan kullandım sonrasında ise yeri geldi sınırlarını zorladığım zamanlar oldu yeri geldi çok nazik kullandım. Bir arkadaşımızın dediği gibi akranı olan puntolarla veya denk araçlarla gidişine bakıyorum ancak dikiz aynamdan bakabiliyorum :)

CoachK
13/06/2012, 17:08
kusura bakmayın ama bu yeni teknolojide böyle bi olay yok diyenler neye göre bunu söylüyor ? eski motorları laser teknolojisiyle üretilmiyordu, malum sıkıntılar vardı. şimdikim motorlar laser teknolojisiyle nanomilimetrik ölçülerle üretiliyor ama bu seferde 1. sınıf malzeme kullanılmıyor. 87-88 model mercedesler de 1 milyon motor garantisi var. Grande punto nun motor garantisi kaç km ?

daha önce 2 tane 0 motosiklet almış ve son sahibi olduğum dizel grandepuntoyu da dahil ederek önemle belirtiyorum, motoru açmak çok çok önemlidir. ilk 1000 km boyunca çok zorlamamak ilk çalıştırmalarda çok yüklenmemek gerekir. Zaten bunları yoksayıp yüklenseniz bile araç size tepki vermez. motorun açılması olayı segmanların gömleğe alışmasıdır ve hatta bunun için ilk 1.000 km de mineralli yağ kullanımını bile tavsiye eden ustalar vardır...

ABNEW
13/06/2012, 22:56
kusura bakmayın ama bu yeni teknolojide böyle bi olay yok diyenler neye göre bunu söylüyor ? eski motorları laser teknolojisiyle üretilmiyordu, malum sıkıntılar vardı. şimdikim motorlar laser teknolojisiyle nanomilimetrik ölçülerle üretiliyor ama bu seferde 1. sınıf malzeme kullanılmıyor. 87-88 model mercedesler de 1 milyon motor garantisi var. Grande punto nun motor garantisi kaç km ?

daha önce 2 tane 0 motosiklet almış ve son sahibi olduğum dizel grandepuntoyu da dahil ederek önemle belirtiyorum, motoru açmak çok çok önemlidir. ilk 1000 km boyunca çok zorlamamak ilk çalıştırmalarda çok yüklenmemek gerekir. Zaten bunları yoksayıp yüklenseniz bile araç size tepki vermez. motorun açılması olayı segmanların gömleğe alışmasıdır ve hatta bunun için ilk 1.000 km de mineralli yağ kullanımını bile tavsiye eden ustalar vardır...

Yağız, motorlarda rodaj otomobillere göre daha katı.Ben de 2 motor aldım şimdiye kadar.Otomobillere göre biraz daha dikkatli kullanmak gerekiyor...

gmb
13/06/2012, 23:00
öncelikle belirtmek istiyorum amacım polemik yaratmak yada benimle paralel düşünmeyen forumdaşlara cevap vermek değildir, amacım bilgilerimi, deneyimlerimi paylaşıp sizin gibi değerli insanlardan yeni bilgiler edinebilmektir.

mesleğim gereği 11.000 d/dak dönen buhar türbininden 16 silindirli dizel jeneratöre kadar birçok makinenin mekanik bakımında bulundum, halen de bulunuyorum birçok yerli yabancı "dedem yaşında" mühendisle teknik diyaloğum oldu, halen de oluyor, diyeceğim o ki mikrometre hassasiyetindeki makine parçalarında bile "rodaj" gerçeği vardır, mekanik parçalar TAM ölçülerinde olsa dahi birbirine alışması gerekmektedir, şu an kullanmakta olduğum arabamın 1. pistonu ile 3. pistonu bile aynı ölçüde değildir, sökülüp birbiri yerine kullanılmaları zordur, çünkü 1. piston sanayi deyimiyle kendine göre yer edinmiştir, 3. piston kendine göre...

başta da söylediğim gibi amacım inadına düşüncemi savunmak değil daha geniş kapsamlı bilgi verebilmektir,
saygı ve sevgilerimle

tugrul.karaatli
14/06/2012, 01:10
Aslına bakarsanız kafamı kurcalayan şey şu..bir sürü para verdik araba aldık hevesimiz de var ne yani zaten mardin 40 derece en az..2 dk rölantide beklesem en az 60 derce oluyor motor harareti..siteden cıkınca da 90..işe geç kalmışken biraz bassam 3000d/D yapsam nolur ki?
ben zaten istesem de çok hassas olamıycam gibi..

CoachK
14/06/2012, 11:03
Aslına bakarsanız kafamı kurcalayan şey şu..bir sürü para verdik araba aldık hevesimiz de var ne yani zaten mardin 40 derece en az..2 dk rölantide beklesem en az 60 derce oluyor motor harareti..siteden cıkınca da 90..işe geç kalmışken biraz bassam 3000d/D yapsam nolur ki?
ben zaten istesem de çok hassas olamıycam gibi..

hocam bi şey olmaz desek yanlış olmaz, sen aracı 3.000 dd e çektğinde güm-çat-pat seslerle motoru aşağıya indirmezsin. ben dizel punto ilgili örneğimi vereyim sen kendine göre düzenle. forumda hemen hemen tüm dizel sahipleri 2.200 dd 4. vites de 70-71 km hızla gider. motorun diri olduğu torkun yeterli yakıtın 5.0lt/100km gibi ekonomik bi yerlerde gezdiği aracı yormayan vs vs. devir hız oranı. ( araç yüklü değilken - yani diğer değişkenler sabit ) ben aracımı ilk aldığımda araç düz yolda 2.220 dd 70 km gitmiyormuydu ? evet gidiyordu yine tatlı tatlı gidiyordu. ankara da maltepe köprüsü vardır eğimli yokuş hem hafif virajlar var hemde yukarı çıkıyosun en sonuda iyice dikleşir. Aracı oraya ilk vurduğum zamanlarda ilk 100- 500 km arası 3. vites e düşüyordum çekmiyordu.. araç 500km de iken günü birlik antakya- ankara yaptım. evet günübirlik yakşalık 19 saat gittim - geldim. Bu seyahatten sonra araç kendine geldi o yokuşu şimdi olduğu gibi 4. vites 2.2200 dd 70 km hızla canavar gibi hatta gaz kesip tekrar bassamda teklemeden çıkar hale geldi.... ben rodajımı çok sağlam yaptığıma inanıyorum... diğer arkadaşlarımızında belirttiği gibi bu iş, birazda inanç meselesi. eğer benim gibi aracını uzun süre satmadan binmek istiyorsan bu tip noktaları atlama derim.

ilk çalıştırmadan sonra ilk 2-3dk motorun km si kaç olursa olsun önemli. yağlamanın sağlıklı olması ve aşınmanın bu kmlerde olduğunu unutmamak lazım. nasıl spor yapmadan önce stretching ve flexibility egzersizleri yapıyorsak aracıda ilk 3-5dk fazla zorlamadan kullanmakta fayda var... Bence:wink:

ABNEW
14/06/2012, 17:27
öncelikle belirtmek istiyorum amacım polemik yaratmak yada benimle paralel düşünmeyen forumdaşlara cevap vermek değildir, amacım bilgilerimi, deneyimlerimi paylaşıp sizin gibi değerli insanlardan yeni bilgiler edinebilmektir.

mesleğim gereği 11.000 d/dak dönen buhar türbininden 16 silindirli dizel jeneratöre kadar birçok makinenin mekanik bakımında bulundum, halen de bulunuyorum birçok yerli yabancı "dedem yaşında" mühendisle teknik diyaloğum oldu, halen de oluyor, diyeceğim o ki mikrometre hassasiyetindeki makine parçalarında bile "rodaj" gerçeği vardır, mekanik parçalar TAM ölçülerinde olsa dahi birbirine alışması gerekmektedir, şu an kullanmakta olduğum arabamın 1. pistonu ile 3. pistonu bile aynı ölçüde değildir, sökülüp birbiri yerine kullanılmaları zordur, çünkü 1. piston sanayi deyimiyle kendine göre yer edinmiştir, 3. piston kendine göre...

başta da söylediğim gibi amacım inadına düşüncemi savunmak değil daha geniş kapsamlı bilgi verebilmektir,
saygı ve sevgilerimle

Güray, sanıyorum herkes şu konuda hemfikirdir: Günümüzün modern üretim araçlarında eskisi gibi bir rodaj kavramı yok.Ancak yine de ilk km lerde paraçların birbirine tam uyumu için zorlamamakta fayda var.Zaten bizler de yeni araca yabancı olduğumuz için bir alışma süreci geçirmemiz gerekmekte.Bu şekilde (Bizlerin dikkatli kullanımı ile) uyum süreci aşılıyor...