kolombo
02/04/2012, 13:19
Benzine 4 yılda, satın aldığımız otomobil kadar para ödüyoruz
Akaryakıt fiyatları aldı başını gidiyor. Dünyanın en pahalı benzinin kullanan Türkiye, bu unvanını açık ara sürdürmeye devam ediyor. Son 3 haftada gelen 3 zamla birlikte benzin fiyatları 5 liraya dayandı. İstanbul'da 95 oktan kurşunsuz benzinin pompa fiyatı litrede 4.70 liraya yükseldi. Yeni zamla birlikte orta sınıf bir aracın 55 litrelik deposu 258.5 liraya dolmaya başladı. Hal böyle olunca tüketiciler depoları full doldurmaya hasret kaldı. Hatta bir tüketici yaklaşık 4 yılda benzine sıfır kilometre otomobile verdiği kadar para ödemeye başladı.
Dizel otomobiller, fiyat farkını ancak 2 yılda amorti ediyor
Akaryakıt fiyatlarındaki artış tüketiciyi dizel araçlara yönlendiriyor. Geçen yıl otomobil satın alan her 100 müşterinin 62’si dizel modelleri tercih etti. Aslında Türkiye’de rafineri çıkış fiyatları benzine göre daha yüksek olan dizel yakıt, vergi sayesinde benzine göre litresi 65 ile 72 kuruş arasında daha avantajlı olarak satışa sunuluyor. Bu fiyat farkına ilave olarak dizel motorların kilometrede benzine göre daha az tüketim sergilemesi ortaya avantajlı bir tüketim grafiği çıkarıyor. Ancak, dizel motor gerek geliştirme maliyetleri gerekse servis maliyetleriyle benzinli motorlardan ayrılıyor. Modeline göre değişmekle birlikte aynı donanımlara sahip benzinli model ile dizel model arasında 5 bin liradan başlayan bir fark ortaya çıkıyor.
Peki dizel modeller ne kadar süre içinde aradaki farkı amorti edip avantajlı hale gelmeye başlıyor.
Örneğin Ford Fiesta’nın 1.4 litrelik benzinli manuel şanzımanlı modeli şehir içerisinde 100 km’de 7,6 litre yakıt tüketiyor. Bu aracın km başına yakıt maliyeti yaklaşık 35 kuruş olurken Fiesta’nın benzer motor gücüne sahip dizel versiyonunun şehir içinde km başına yakıt maliyeti 20 kuruş civarında. Yani dizel model, her kilometrede 15 kuruş daha az yakıt maliyeti sergiliyor. Ancak, benzinli modelin satış fiyatı 36 bin 495 lira iken dizel model 44.4 bin liraya müşteriye ulaşıyor. Yani aynı donanımlara sahip dizel model için satın alma sırasında tam 7.9 bin lira fazla bedel ödeniyor. Bu bedel dizelin ekonomisi ile ancak 53 bin km yol yapıldığı andan itibaren sıfırlanmış oluyor. Bu da ortalama 2 yıl anlamına geliyor. Farklı marka ve modellerde bu süre ve menzil değişiklik göstermekle birlikte bu değerler ortalama olarak alınabilir.
Memduh Taşlıcalı
Akaryakıt fiyatları aldı başını gidiyor. Dünyanın en pahalı benzinin kullanan Türkiye, bu unvanını açık ara sürdürmeye devam ediyor. Son 3 haftada gelen 3 zamla birlikte benzin fiyatları 5 liraya dayandı. İstanbul'da 95 oktan kurşunsuz benzinin pompa fiyatı litrede 4.70 liraya yükseldi. Yeni zamla birlikte orta sınıf bir aracın 55 litrelik deposu 258.5 liraya dolmaya başladı. Hal böyle olunca tüketiciler depoları full doldurmaya hasret kaldı. Hatta bir tüketici yaklaşık 4 yılda benzine sıfır kilometre otomobile verdiği kadar para ödemeye başladı.
Dizel otomobiller, fiyat farkını ancak 2 yılda amorti ediyor
Akaryakıt fiyatlarındaki artış tüketiciyi dizel araçlara yönlendiriyor. Geçen yıl otomobil satın alan her 100 müşterinin 62’si dizel modelleri tercih etti. Aslında Türkiye’de rafineri çıkış fiyatları benzine göre daha yüksek olan dizel yakıt, vergi sayesinde benzine göre litresi 65 ile 72 kuruş arasında daha avantajlı olarak satışa sunuluyor. Bu fiyat farkına ilave olarak dizel motorların kilometrede benzine göre daha az tüketim sergilemesi ortaya avantajlı bir tüketim grafiği çıkarıyor. Ancak, dizel motor gerek geliştirme maliyetleri gerekse servis maliyetleriyle benzinli motorlardan ayrılıyor. Modeline göre değişmekle birlikte aynı donanımlara sahip benzinli model ile dizel model arasında 5 bin liradan başlayan bir fark ortaya çıkıyor.
Peki dizel modeller ne kadar süre içinde aradaki farkı amorti edip avantajlı hale gelmeye başlıyor.
Örneğin Ford Fiesta’nın 1.4 litrelik benzinli manuel şanzımanlı modeli şehir içerisinde 100 km’de 7,6 litre yakıt tüketiyor. Bu aracın km başına yakıt maliyeti yaklaşık 35 kuruş olurken Fiesta’nın benzer motor gücüne sahip dizel versiyonunun şehir içinde km başına yakıt maliyeti 20 kuruş civarında. Yani dizel model, her kilometrede 15 kuruş daha az yakıt maliyeti sergiliyor. Ancak, benzinli modelin satış fiyatı 36 bin 495 lira iken dizel model 44.4 bin liraya müşteriye ulaşıyor. Yani aynı donanımlara sahip dizel model için satın alma sırasında tam 7.9 bin lira fazla bedel ödeniyor. Bu bedel dizelin ekonomisi ile ancak 53 bin km yol yapıldığı andan itibaren sıfırlanmış oluyor. Bu da ortalama 2 yıl anlamına geliyor. Farklı marka ve modellerde bu süre ve menzil değişiklik göstermekle birlikte bu değerler ortalama olarak alınabilir.
Memduh Taşlıcalı