PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : % 100 yerli araç üretimi



yasayanadam
21/01/2011, 09:26
Başbakan dönem dönem dile getiriyor bu konuyu ancak otomotiv sektörü maliyetler yüzünden pek yanaşmıyor, yada bunu bahane ediyor.

Sizce tamamen yerli araç üretimi yapabilirmiyiz? Ben gerçekten merak ediyorum, kendimize has bir markamız olsa nasıl olur? %100 yerli olmasada çoğunu üretebiliriz gibi geliyor. Zaten bazı ekipmanları dünya çapında belli üreticiler üretip tüm markalara satıyor. Motor, şanzıman vb.

Şu anda yerli montaj olan araçların hangi parçaları Türkiyede yapılıyor mesela?

Bu konularda gerçekten meraklıyım ve bu konuya olumlu bakıyorum. Görüş, fikir ve teknik bilgi verebilecek arkadaşlara teşekkürler...

AYM
21/01/2011, 09:31
şuan motor hariç yapılan spor bir araç biliyorum bir süre sonra motoruda kendimiz yapıcaz diyorlar link aşağıda

ETOX [Trkiye'nin tasarm harikas] (https://www.etox.com.tr/)

USTA
21/01/2011, 09:45
Yabancı sermaye buna izin vermez,%70 Türk malı olsa bile çok iyi olurdu...

madenmaden
21/01/2011, 09:48
o kadar çok yedek parça üretiyoruz ve bi o kadar da motorları modifiye eden yerler var üstüne arabanın şasesini koymak kalıyor ki en kolayı bu bence diğerlerinin yanında ondan %100 üretim yapılabilinir ama buna diğer ülkeler ne der bilmiorm çünkü bizim gelişmemizi istemeyen insanlar ülkeler var hem çok çok yakınımızda hem de çok çok uzağımızda...

feedbackx
21/01/2011, 09:51
Bence artık 1 adım öne geçip elektrikli araç üretimi üzerine çalışmalıyız. Dizel-benzinl motor üretip geliştirmekle geçen zaman yerine daha çok enerji üretip dışa olan petrol-araç bağımlılığımızı sona erdirmemiz gerekiyor. Türkiye doğru politikalar izleyip neden dünyanın elektrikli araç devi olmasın. Bunları baştakiler bilmiyor mu ? Bizden çok daha iyi biliyor ancak bu kadar bağımlı olunca boyun eğmek kalıyor. Keşke biraz cesaret olsa

AYM
21/01/2011, 10:00
Yabancı sermaye buna izin vermez,%70 Türk malı olsa bile çok iyi olurdu...

şuan aracı üretmek sıkıntı değil zaten dediğiniz gibi yabancı sermaye bu işin önünü kesen en büyük etken aracı çok rahat üteretebiliriz ancak ürettikten sonra tip onayları almak çok zor ve maliyetli ne yazıkki türkiyede bu testleri yapıp onay verebilecek bir kurum yok mecburen ürettiğiniz aracı yurtdışına gönderip testlerini yaptırmak zorundasınız ve öyle bir maliyet ortaya çıkıyorki bu maliyeti araç fiyatına yansıttığınızda o fiyata araç satmanız mümkün olmuyor

ibrahim06
21/01/2011, 10:03
Üretir. İstese üretir.

TORnADO
21/01/2011, 10:08
Dış kuvvetler izin verdiği sürece Türkiye'nin çok kaliteli araçlar yapacağında hiç şüphem yok.Otomotiv sanayimiz gayet yeterli.Ford'un,Vw'nin baştasarımcıları Türk.Ferrari'de çalışan Türk mühendis vardı,bizim de motor yapabilecek mühendislerimiz var ve bir aracın her şeyini yapabilecek mühendislerimiz de var fakat adamlar bize balık tutmayı öğretmek yerine hazır balık veriyorlar.Biz de balık tuttarsak onlar nasıl para kazanırar ki acaba!...

ademtahir
21/01/2011, 10:10
üretemez çünkü yabancı sermaye buna izin vermez
biliyor Türk halkının ne kadar milliyetçi olduğunu eğer üretirsek bize araba satamazlar çok büyük bir pazarı kaybetmiş olurlar o yüzden asla ve asla yerli araba olmayacaktır..
yıllarca bisikletin bile yerlisini üretmedik

yasayanadam
21/01/2011, 10:30
Aslında yabancı sermayenin yerine koymak lazım kendimizi. Ben fiat ford renault olsam türkiyedeki lerimin böyle bir işe kalkışmasını istemem doğrusu. Tamamen ticari ve profesyonel olarak yani.
İşin komplo teorisi kısmı ayrı bir tartışma zaten.

Daha esnek başlanabilir maliyetler açısından. Zaten motorları birçok marka ortak kullanıyor. Şanzımanda öyle. Birçok elektronik aksamlar ortak.Bunların dışında tasarım, karoser, iç döşeme, alt takımlar, kaporta aksamı ve aksesuarları, elektronik aksam harici ön göğüs vb. şeyleri tasarlayıp üretebiliriz.

ETOX güzel bir deneyim mesela, ama daha efektif, daha sıradan bir modelle başlamalı. Linea gibi bir sedan mesela. Hemen ferrariye rakip olacak değiliz:)

GPS2
21/01/2011, 10:31
21 yıldır sektördeyim (tofaş fabrika dahil) ...yerli otomobil teknik araç gereç ve yetişmiş mühendis teknisyen ve disiplinli işgücü ile oldukça çabuk gerçekleşebilecek bir olaydır kanaatimce...altyapı yan sanayii olarak üstdüzeyde hem kalite hemde kapasite olarak...bildiğim birçok firma dünya devlerine seri üretim yapmaktadır yabancı sermayeli bile değil birçoğu...bugün Bursa tam bir Detroit mercedesten fiat*a toyota*dan vw*ne her markaya seri üretim tedarikçi firmalarımız var...hatta ferrari ve jaguar*a...Burdaki olay bana göre sadece karar almaktır ...ben Koç holding olsam buna izin vermemek için elimden geleni yapardım veya oyak reno hatta ford otosan...işime gelmez...:) ancak bi düşünün Renault neredeyse büyük bölümü Fransa devletinin...Neden bizim devletimiz teşvik ederek (arpalık haline getirmeden tabii) bu konuda uzman profesyonel kadro oluşturarak ve özel sektör ortaklıyla yapamasın...?Murat Günak gibi gururlandığımız tasarımcılarımız var mesela...Teklif götürülse hayır mı diyecek...sanmam...bu konuda One minute(dünya devi markalara) diyecek birileri çıkarsa olabilecek birşey bence ...Bu ülkede Çin otomobilleri bile rağbet görüyor...bizimkisi kat kat kaliteli olur ...:)

Scottie
21/01/2011, 10:36
% 100 yerli araç yapılabilir. ama tamamen farklı bir marka adı altında olur. şu an varolan firmalar yapamaz.. firmalar anlaşmalarına göre araç üretirken araçların bazı parçalarını yurtdışından firmanın başka fabriklarından almak zorunda kalıyor... buna mecbursunuz çünkü firma her fabrikasını yakata tutmak istiyor. bende 12 seneden beri sekterün içindeyim. şuan Türkiye de üretim yapan hiç bir fabrika % 100 yerli araba yapamaz..

comanchee
21/01/2011, 10:41
%100 yerli üretim otobüs ve kamyon imalatı var otomobil neden olmasın....tabiiki ithal bazı kısımlar muhakkak olacak maliyet optimizasyonu için.bir çok firma zaten aracı tasarlıyor fakat ecu, abs, esp gibi aksamları üreten siemens, bosch veya valeo gibi firmalardan fason yaptırarak tedarik ediyor.bu durum aracın yerliliğine halel getirmiyor.sektör o kadar girftki bir çok aracın parçası aslında incelense biribiri ile uyumludur.

ademtahir
21/01/2011, 10:48
%100 yerli üretim otobüs ve kamyon imalatı var otomobil neden olmasın....
hangi marka model bu dediğiniz ?

GPS2
21/01/2011, 10:50
%100 yerli üretim otobüs ve kamyon imalatı var otomobil neden olmasın....Sanmıyorum motor şanzımanları dışarıdan geliyor...Ford İnönü*nde motor yapılıyor o doğru...ama diğerlerinde herşeyi Türkiyede yapmanın bir mantığıda yok zaten...Önemli olan MARKA bazı üniteler parçalar ithalde edilebilir...Fiat mesela SPEEDGEAR şanzımanları SUBARU*dan tedarik ediyor ...örneğin...

Scottie
21/01/2011, 11:02
belki duymuşsunuzdur. Hisarlar hiscar olarak bir kamyonet çıkardı. şuan test yapıyorlar.. % 100 yerli olarak ama 3-4 sene önce yaptılar. hala seri üretime geçemediler. bu gidişlede zor.. Hiscar derman....

ademtahir
21/01/2011, 11:06
eser bu tiple böyle bir kamyoneti yapsak ne olur kaç tane satar ki onu bile yapamayız
% 100 yerli araca hiç bir zaman izin vermeyecekler

GPS2
21/01/2011, 11:09
Opel son olarak 2.0 cdti 130 bg İnsignia sürdü piyasaya...Tamamen FiatPowertrain üretimi ...Doblonun motoru...:)

Önemli olan MARKA ...Bu Devrim olur Uludağ olur Sakarya olur Marmara olur ne bileyim Yerli olan herşey olur...Türk mühendisinin işçisinin işi olsun yeter...Çinlilerde Korelilerden ne eksiğimiz var...?

TORnADO
21/01/2011, 11:16
Arkadaşlar çoğu firma parçaları dışarıda yatırıp montaj yapıyor artık.Tamamen yerli üretim olmasına gerek yok çünkü bütün firmalar birbirlerinden bir şeyler alıyor zaten.Ya da ortak üretim yapıyorlar. Bipper,Nemo,Fioino gibi...

Scottie
21/01/2011, 11:28
eser bu tiple böyle bir kamyoneti yapsak ne olur kaç tane satar ki onu bile yapamayız
% 100 yerli araca hiç bir zaman izin vermeyecekler

köylerde olur bilirmsiniz pancar motorundan yaparlar pat pat derler onların yerini alacak falan diyorlar....

yasayanadam
21/01/2011, 11:31
Motor - hazır alınır
Motor yan ekipmanlar - yerli yapılabilir
Elektrik sistemi - yerli yapılabilir
Elektronik sistemler - tasarımı yapılıp yurtdışında ürettirilebilir
Bazı sarf ürünler (buji-enjektör vs) - hazır alınır
Farlar aydınlatma sistemi - yerli yapılabilir
Süspansiyon sistemi - hazır alınır
Şanzıman - otomatik hazır alınır - düz yerli yapılabilir
Fren sistemi - Kısmen yerli yapılabilir
Şasi - yerli
Kaporta - yerli
Cam - yerli
Döşeme ve tüm plastik - metal - vs - yerli yapılabilir
Direksiyon sistemi - yerli
lastik jant yerli
Özgün marka ve model - YERLİ
....

comanchee
21/01/2011, 11:32
köylerde olur bilirmsiniz pancar motorundan yaparlar pat pat derler onların yerini alacak falan diyorlar....

Bilmezmiyim çok gürültülüler zaten 2 km öteden geldiği duyulur sesinden


Sanmıyorum motor şanzımanları dışarıdan geliyor...Ford İnönü*nde motor yapılıyor o doğru...ama diğerlerinde herşeyi Türkiyede yapmanın bir mantığıda yok zaten...Önemli olan MARKA bazı üniteler parçalar ithalde edilebilir...Fiat mesela SPEEDGEAR şanzımanları SUBARU*dan tedarik ediyor ...örneğin...


bmc artık tasarımı kendi yapıyor kamyonlarında ve motor bloğu vb parçalarıda burada imal ediyor zaten ingiliz ortaklığı kalmadı diye biliyorum BMC de.Ayrıca zaten bir çok firma bazı parçaları başka firmalardan tadrik ediyor maaliyet optimizasyonu çin.örneğin şanzumanı dışardan alırsınız bu aracın tasarımı özgün olduğu ve bağımsız bir marka olarak piyasaya sürüldüğü müddetçe yerliliğine etkilemez.samada peugeot tecrübesi. protonda mitsubsihi eski ladalarda fiat teknolojisi gibi

takres
21/01/2011, 12:30
istense mutlaka yapılır...
ben en çok markayı merak ediyorum samanyolu,cemaat,hizmet vb...

zafermutlu
21/01/2011, 12:41
yapılmaz olur mu yapılır.. istemeyen çok olur ama devlet dursa arkasında yapılır. yüzde yüz yerli olsun dese ötv almıcam dese devlet korusa yerli sermayeyi yapılır. ama benzinli vede dizelde gelişmektense alternatif yakıt yada elektirkli arabalarda gelişmek vede desteklemek dünya pazarı için mantıklı olurdu..

Kronokrator
21/01/2011, 13:45
ya aslında pek de maliyetli değil bu iş. ben burada (sakarya) toyotada fabrikasında bir ara iş yapmıştım. üretim maliyetleri hakkında baya bi bilgi edinmiştim.

bu işlerde zor olan tek şey prosedürler. o kadar fazla o kadar çok ki. yani tofaş zamanında bile motor parçalarının çoğu yurt dışından ithal ediliyordu.

100% yerli araç üretmek diyince işin içine motor giriyor. motor kısmı çok sancılı. yani kalıplama vs işcilik, teknik anlamda zorlayıcı etkenler değil. fakat bu motorun uluslararası patenti ve onayı uzun ve pahalı bir süreç. bu nedenle pek yaklaşmak istemiyor insanlar bu işe.

ama umarım olur. umarım iyi bir araç olur.

yasayanadam
21/01/2011, 13:49
ya aslında pek de maliyetli değil bu iş. ben burada (sakarya) toyotada fabrikasında bir ara iş yapmıştım. üretim maliyetleri hakkında baya bi bilgi edinmiştim.

bu işlerde zor olan tek şey prosedürler. o kadar fazla o kadar çok ki. yani tofaş zamanında bile motor parçalarının çoğu yurt dışından ithal ediliyordu.

100% yerli araç üretmek diyince işin içine motor giriyor. motor kısmı çok sancılı. yani kalıplama vs işcilik, teknik anlamda zorlayıcı etkenler değil. fakat bu motorun uluslararası patenti ve onayı uzun ve pahalı bir süreç. bu nedenle pek yaklaşmak istemiyor insanlar bu işe.

ama umarım olur. umarım iyi bir araç olur.

Motoru dışarıdan olsun ben razıyım:D
Multijet motor alsınlar yerli gibi oldu zaten :scooter0:

yasayanadam
21/01/2011, 14:47
Konu ile ilgili Hürriyet oto Haberi;


Hükümet 1 milyar dolar verecek mi?
Tarih : 20 Ocak 2011 | 16:10
Kategori : Otomobil

8 Aralık 2010. Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, 'Uluslararası İstanbul Otomotiv Kongresi automotivİst'in açılışında yaptığı konuşmada, "Türkiye'de yeni bir otomobil markası, modeli ve tasarımına ihtiyaç var. Bunu isterseniz beraber bir araya gelip yapın, isterseniz bireysel olarak yapın, isterseniz Ford'la ortak yapın, isterseniz İtalyanlarla, Almanlarla, Japonlarla, Korelilerle ortak yapın, ama yapın. Buna Türkiye'nin ihtiyacı var, toplumun beklentileri var" isteğini iletmişti.

Emre ÖZPEYNİRCİ

20 Ocak 2011. Bu kez Başbakan Erdoğan TÜSİAD toplantısında, Türkiye’nin artık yerli otomobilini üretmesi gerektiğini ifade ederek, bunun Türkiye ve Türk’e yakışacağını söyledi. Erdoğan şöyle devam etti: "Geçen akşam Sayın Koç’a dedim, ‘Artık soyadınız gibi bir marka ile şurada biz yerli otomobilimizi üretelim ve dünyaya diyelim ki, bak bu da artık bizim otomobilimiz.Bunu sunalım, başaralım. Hepsi burada montajı yapılan otomobiller olmasın. Şu anda otomotiv sektörü içinde olan babalar burada... Bu işi halledin. Bir araya gelerek mi yaparsınız, yok ben bunu kendim de yaparım mı dersiniz. Nasıl arzu ederseniz. Artık yapalım. Türkiye’ye ve Türk’e bu yakışır. Bunu yapmamız lazım."

Koç aynı fikirde değil
Yaklaşık bir ay arayla devletin en üst kademesindeki iki kişi ağız birliği yapmışcasına aynı şeyi söyledi; "Otoda Türk markası yaratalım." Peki böyle bir şeye Türkiye'nin ihtiyacı var mı? Tüm dünyada uluslararası markalarda konsolidasyonlar yaşanırken, Volvo, Saab gibi markalar satılıp, Oldsmobile, Mercury gibi bir çok marka piyasadan silinirken, bir Türk markası dünyada ne yapabilir. Başbakan, marka yaratmayı özellikle Koç'tan istiyor ama Koç'un otomotiv yöneticileri aynı fikirde değil. Genelde tüm otomotiv sektörü, bir Türk markasının gerekli olmadığını, onun yerine yatırım teşviklerinin artırılıp daha fazla projeyi Türkiye'ye çekilmesi gerektiğini düşünüyor.

En az 100 bin adet üretilmeli
Sebebi açık; Türk markası yaratmak için iç pazarda en az 100 binin üstünde üretilmesi gerekiyor. Aksi takdirde fizibıl değil. Eğer bu markanın uluslararası olmasını istiyorsanız ki Başbakan'ın açıklamalarından onu anlıyoruz, en az 7-8 ülkede satmanız şart. Bunun için de sadece reklam ve tanıtıma en az 1 milyar dolar harcamanız gerekir. Bu rakamı ben değil Tofaş CEO'su Ali Pandır veriyor. Devletin tanıtım bütçesinden bu para verilebilecek mi? Sanmıyorum.

Sonuçta zaten bir marka yaratmak fizibıl olsaydı bugüne kadar çoktan yaratılırdı. Anladığım kadarıyla Başbakan Erdoğan, dönemin Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'in başaramadığı Türk malı otomobil hayalini gerçekleştirmek istiyor ama açıkçası bu kapalı ekonominin hakim olduğu 1960'lı yıllarda daha kolaydı. Düşünün 1960'lı yılların başında daha ortada Koreli, Hintli, Çinli ve hatta Japon markalar bile yoktu.

Çin bile başaramadı
1.3 milyar nüfuslu Çin bile 20 milyonluk bir iç pazara sahip olmasına rağmen marka yaratmakta büyük zorluklar çekiyor. Bu markaların Türkiye'deki durumu da ortada. Biz de marka yaratacağız dersek benzer sorunları yaşarız. Hürriyet Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Enis Berberoğlu'nun sektörün dışında olmasına rağmen söylediği "Otoda bir Türk markası yaratmak elzem değil" yorumuna katılıyorum. Berberoğlu bu konuda şu çarpıcı örnekle aslınad durumu özetliyor; "Bu 'Türkiye'nin niye uçak gemisi yok?' sorusuna benziyor. Yok çünkü Türkiye'nin düşmanları uçak gemisiyle gidip vurulacak mesafede değil. O kadar basit. "

GM, Ford yaşatamadı
Evet, Türkiye markalar yaratmalı ama bir çok üst düzey yönetici gibi benim de fikrim bu otomobilde olmamalı. Çünkü ihtiyaç yok. Türkiye, geç olsa da bazı sektörlerde markalar yaratmaya başladı. Ama otomotivde hem marka kolay iş değil hem de gerekli değil. Bugün Volvo, Saab yaşayamadı. Hem de bu markaları GM, Ford gibi devler yaşatamadı. Çinliler gitti aldı. Yine tekrarlıyorum marka yaratmak için verilen çabadansa hükümetin yatırım teşviği vermesi gerektiğine inanıyorum. Yatırımcıların önü açılmalı.

akbiyik
21/01/2011, 15:21
Bence artık 1 adım öne geçip elektrikli araç üretimi üzerine çalışmalıyız. Dizel-benzinl motor üretip geliştirmekle geçen zaman yerine daha çok enerji üretip dışa olan petrol-araç bağımlılığımızı sona erdirmemiz gerekiyor. Türkiye doğru politikalar izleyip neden dünyanın elektrikli araç devi olmasın. Bunları baştakiler bilmiyor mu ? Bizden çok daha iyi biliyor ancak bu kadar bağımlı olunca boyun eğmek kalıyor. Keşke biraz cesaret olsa

Çok güzel ve cok mantıklı açıklama yapmışsın aynen katılıyorum benımde düşüncem bu şekildeydi.İleri ve vizyonu geniş bir fikre sahip olduğun için bravo sana

pdr42
21/01/2011, 17:21
etox satılıyormu arkadaslar

AYM
21/01/2011, 17:41
etox satılıyormu arkadaslar

etox um sitesinden bir alıntı
"Yerli spor otomobil Etox görücüye çıkıyor. Türkiyenin ilk yerli spor otomobili Etox'un tanıtımı 30 Ağustos Zafer Bayramı'nda İstanbul'da yapılacak. Fenerbahçe için özel olarak üretilecek Etox'un tanıtım filminde Rıdvan Dilmen oynayacak. Yerli spor otomobil 'Etox'un tanıtımı 30 Ağustos Zafer Bayramın'da İstanbulda yapılacak. Ertex Oto Dekorasyon Genel Müdürü Ercan Malkoç, Türkiye'nin ilk yerli spor otomobilini üreterek hayalini gerçekleştirdiğini, buna herkesin sahip çıkması gerektiğini söyledi. Türkiye'nin ilk otomobili(Devrim) 1965 yılında yaptığını hatırlatan Malkoç şunları kaydetti: 'Koreliler ilk kez 1970'te otomobil ürettiler. Şu anda milli gelirlerinin yüzde 80'ini otomotiv sektörü oluşturuyor. Elalem uzaya çıkıyor, biz hala otomobil üretmeyi tartışıyoruz. Biz Osmanlı'nın torunları Atatürk'ün çocuklarıyız. Bu ülke için bir şeyler yapmamız gerekiyordu. Etox'u geliştirip ürettik.'Etox'la ilgili haberlerin basında yer almasından sonra çok yoğun ve olumlu tepkiler aldıklarının dile getiren Malkoç şöyle devam etti: 75-85 bin YTL olacak. 'Devlet Bakanı'mız SayınKürşed Tüzmen çok önemli bir iş başardığımızı belirterek takdirlerini iletti. Bir başka bakanımız da, Bakanlar Kurulu'nda Etox'un sözünün edildiğini ve bütün bakanların çok olumlu tepkiler verdiğini anlattı. Henüz lansmanı yapılmamış olmasına rağmen, 2'si sanatçılardan 9 sipariş aldık. Bu sanatçılardan biri Murat Göğebakan.' Daha öncadas yılda 500 araç üretme hedefine en erken 2010'da ulaşmayı planladıklarını, ancak gelen taleplerin 2008'de bu hedefi yakalayacaklarını gösterdiğini belirten Malkoç. Etox'a daha geniş kitlenin sahip olabilmesi için fiyatını 75-85 bin ytl aralığında düşündüklerini dile getirdi. Etox'un bir kaç yıl içinde motor dahil her şeyiyle Türk malı olarak üretileceğini ve bu segmentte h.çbir rakipleri olmadığını savunan Malkoç, 'O yüzden. biraz espri olsun diye tek rakibimiz Türk Hava Yolları diyoruz' diye konuştu."

femoli
21/01/2011, 18:53
Bu etox tamamen reklam amaçlı yapılmış bir prototip bu araca yerli demesinler gözünü sevim reno fiat vsvs bozması bişi araçta her aracın bir parçası kullanılıyor birebir görmüş biri olarak işçiliğin sıfır olduğunun kanısındayım , fiberglasdan araba yapılır bunu herkez yapar , ve ben bildim bileli etox 30 ağustos zafer bayramında görücüye çıkacak ama hangi 30 ağustos herhalde 2712 yılında felan :)

etox geçinde aslında koç gerçekleri konuşmuş .. bizde bir araba yapmaya kalkarsak china liler gibi oluruz onların katogorisinde herkes aracımıza bu gözle bakar ve alacam yapacam diyenler bir bir kaybolur en az 100 bin satması gerekirki bişiler olsun ve en az 7 ,8 ülkeye buda emin olun çok zor chery vs vs almayan bizler düşünün diğer ülkelerde bizim markamıza ne derler :) bencede bu araç işi yaş teşvik etmeliler yeni yatırımlara para akışının türkiyede dolanmasını ve çoğalmasını temenni etmeliyiz ..

yasayanadam
28/01/2011, 13:24
Konu ile ilgili Arabam.com Haberi;

Marka Yaratmak Değil Yaşatmak Zor!
28 Ocak 2011 10:30:00

Türk markalı otomobil, yüzde 100 yerli otomobil, ve diğerleri... Önce Sanayi Bakanı Nihat Ergün'ün "Anadol gibi marka yaratalım" çağrısı, ardından Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın "Hadi yapın şu işi!" teşvikiyle başlayıverdi tartışma.

Tartışma diyorum, çünkü bırakın Türk basınını, sektörün içindeki yöneticiler bile bunu hangi taraftan yorumlamak gerektiği konusunda fikir birliğine varabilmiş değil. "Acaba Sayın Başbakan Erdoğan yerlilik oranı yüzde 100'e ulaşacak bir modelin üretilmesi gerektiğini mi kastetti, yoksa tamamen Türk ismine ve teknolojisine sahip bir otomobilden mi bahsetti?"

Köşe yazıları, bir dolu haber, fikir beyanları derken Türkiye otomotiv gündemi, "çiçeği burnunda" yeni yılda bambaşka bir konuyla dolup taşıverdi. Devrim'in üretilememesi, (yanlış hatırlamıyorsam) 1983'te Anadol'un tarihe gömülmesi, Kuş Serisi'nin tedavülden kalkması gibi dönüm noktalarının ardından yıllar yılı içimizde "yara" olan bir konu yeniden alevleniverdi.

Öyle çok tartışma götürdü ki bu konu, bir o kadar daha götürür diye tahmin ediyorum. Ancak işin, gurur tarafı bir yana, öyle ulu orta tartışılacak, "desteksiz" savunulacak, bugünden yarına oluverecek, illa mutlu sonla bitecek bir şey olmadığını da maalesef biliyorum... Bildiğim bir konu daha var ki, o da Anadol'un ilk üretim tarihiyle bugün dünyanın beşinci büyük üreticisi haline gelen Koreli Hyundai'nin kuruluş tarihinin aynı oluşu. Anadol Aralık 1966'da üretilmeye başlandı, Hyundai ise 1967'de kuruldu...

DESTEK ÖNEMLİ İŞTE...

Aslında marka yaratma arzusu, dünya ölçeğinde bakıldığında pek çok ülkede gündeme gelen ve gelmeye de devam eden bir konu. Tayvan'da yakın bir zamanda üretimine başlanan "Luxgen", en son örneklerden biri.
İşi yüksek teknolojili elektronik olan ve otomotiv üreticilerine de çalışan firma, birden bire kendi markasını, dolayısıyla da ülkenin otomobil markasını yaratmaya soyundu. Önce bir minivan üretti, ardından da SUV tipinde bir model daha. Üstelik bunların elektrikli versiyonları da dahil... Başarılı olabilir mi? İşte onu zaman gösterecek. Zira kendi ülkesinde kaç adet satabilecek, yurt dışına ihracat yapabilecek mi, finansal açıdan nefesi yetecek mi gibi bir dolu soru geliyor insanın aklına...

Elbette bir marka yaratmak için tüm bu sorulara gerçekten yanıt bulunmuş olması gerekiyor. Nitekim Türkiye'de 1000 kişiye düşen otomobil sayısı Bulgaristan'dan bile düşükken, yılda bir milyon adet araç satışı hayal değilken, Türk otomotiv sektörü bugün ana ve yan sanayisiyle önemli oyunculardan biri haline gelmişken neden olmasın, değil mi? Maalesef o kadar basit değiel tabii. Üretilecek bir otomobil modelinin varlığını sürdürebilmesi yılda en az 150 bin adet satabilebilmesi gerektiği söyleniyor. Bir markanın yurt dışına açılabilmesi için yıllar gerektiğinden, söz konusu modelin sadece Türkiye'de 150 bin satması mümkün müdür? Pek öyle görünmüyor. Zira Türkiye'de 50'nin üzerinde marka ve her bir markanın en az üç ya da daha fazla modeli var. 1960'lar, 70'lerde olduğu gibi kapalı bir ekonomiye sahip olmadığımıza göre, bu rakam "mümkün" müdür, düşünmek gerekiyor.

Ayrıca bir markanın ve aracın yaratılabilmesi için gerekli yatırımın olduğu kadar, aracın satışının da desteklenmesi gerekiyor. Diyelim bu projeye yönelik devlet desteği verildi, peki bugüne kadar sürekli yatırım yapmış olan mevcut üreticiler bu konuda ne hisseder? Nitekim proje bazlı bir teşviğin, yararlı olup olmayacağını sektörün kendisi bile tartışmakta.

Kısacası, bir markayı ya da otomobili yaratmak bir şekilde mümkün olsa da, sürdürülebilirliği için daha fazla şey yapılması gerekiyor. Geçtiğimiz günlerde Toyota çatısı altındaki Daihatsu'nun aldığı kararı hatırlatmak isterim. Japon üretici, gerek Japon Yeni'nin dış pazarlarda rekabeti engelleyecek değerliliği gerekse de Avrupa çevre normlarını karşılayacak yeni motor ve araç geliştirmenin yüksek maliyetini neden göstererek Avrupa pazarlarından çekilme kararı aldığını açıkladı. Sonuçta bu denli köklü geçmişe ve sırtını dayadığı Toyota gibi bir dev üreticiye rağmen bunu yaptı...

BAŞKA ALTERNATİFLER OLAMAZ MI?

Bugün Türkiye'nin kendi markaları yok değil. Otomobilde olmasa da, ticari araçta var. Bu markalar yurt dışında satış teşkilatlarına ve hatırı sayılır pazar paylarına sahip. Bunları bir miktar daha desteklemek mümkün olamaz mı? Ya da New York'taki taksi ihalesi için hazırlanan ve araç geliştiren Karsan'ın desteklenmesine ne dersiniz?
Olmadı, Tayland'ın "Eco-Car" projesi gibi bir strateji belirler, kendi iç pazarınızın satışlarını artırıcı formulü yaratır, ardından da küresel otomotiv devlerini yatırım için peşinizden koşturabilirsiniz. Nitekim Tayland'ta böyle oldu ve pek çok üretici, Tayland'a "küçük ve ekonomik otomobil" modellerini üretmek için yatırım yaptı. Son olarak Mitsubishi, Cenevre'de tanıtacağı yeni Colt'u bu ülkede üretecek. Hem ucuza üretecek hem de öncelikle bu ülkede pazarlayacak.

Olmadı, (pek tercih edilecek bir durum değil ama) Suudi Arabistan gibi de yapılabilir. Suudiler, geçtiğimiz aylarda Koreli bir üreticiyle el sıkıştılar. İlk etapta 500 milyon dolar yatırımla harekete geçecek projeyle Suudi Arabistan'a özgü bir otomobil geliştirilip üretilmeye başlanacak. İlk etapta dört kapılı bir sedan düşünüyorlar. Belki bunu, bir SUV takip eder. Ancak yan sanayisi nerede kurulur, ne kadar başarılı olur, o da bilinmez... Parasal destekten kaçınılmayacağı kesin tabii.

Tabii, bir de "heves"le geçmişte yaratılmış markaları hatırlatıp, yazıyı bitirelim... Rusların Lada'sı, halen yeni ortaklıklarla belini doğrultmaya çalışıyor. Çeklerin Skoda'sı VW, Romen Dacia Renault sayesinde ikinci baharını yaşıyor. İran'ın Samand'ı güçlü iç pazar ve kapalı sayılabilecek ekonomi sayesinde yaşamını sürdürürken, Malezya'nın milli otomobil markası Proton ortaklıklar için fırsat kolluyor. Polonya'nın markası "FSO Polonez" mefta oldu. Volvo ve Saab birkaç kez el değiştirdi, İsveç hükümeti kurtarmaya bile yanaşmadı.

Bütün bunlar benim aklımdan geçenler tabii. Ve ben, marka yaratılmamasını savunan ya da buna karşı çıkan biri değilim. Sadece sektörü bunca yıldır izleyen biri olarak gerçekçi olmaya ve konuyu tüm boyutlarıyla değerlendirmeye çalışıyorum, hepsi bu.

Bununla birlikte bir şeylerin startı verildi ve bazı gelişmeler olacak elbette. Eminim ve biliyorum ki bunu gerek sektör temsilcileri gerekse de hükümet yetkilileri tekrar tekrar ele alıp, raporlar halinde tartışacaklar, enine boyuna düşünecekler. Geriye, sonucunda Türkiye açısından güzel şeyler çıkacağını ummaktan başka bir şey kalmıyor şu aşamada...

circassiancomis
28/01/2011, 14:20
%100 yerli araç üretilir, üretilen malı dünyaya pazarlamak önemli, bunun oturması rahat bir Yırmı Yılı alır ve Üreten şirketin ayakta kalabilmesi için 20 yıl boyunca bir sirkülasyonun olması gerekir, Audi, Mercedes, BMW den daha kaliteli bir araba üretilebilir, Önemli Olan bir " MARKA " olmaktır. Üretilen arabanın rakipleri gibi bir MARKA olması lazım ve Pazar payında kendine yer edinmesi lazım.. Bunu Göze Alan %100 Yerli Araba Üretir Diye Düşünüyorum

yasayanadam
13/05/2011, 10:08
Konuyu canlandıralım bari...
Şu Karsanın Newyork taksisini Yerli aile otomobiline dönüştüremezler mi acaba, gerçi tipini pek beğenmemiştim ben ama kullanışlı bir model olur gibi geliyor. Hemde yerli otomobil markası için bir adım atılmış olur.

mix
13/05/2011, 16:28
Konuyu canlandıralım bari...
Şu Karsanın Newyork taksisini Yerli aile otomobiline dönüştüremezler mi acaba, gerçi tipini pek beğenmemiştim ben ama kullanışlı bir model olur gibi geliyor. Hemde yerli otomobil markası için bir adım atılmış olur.
istense her şey bir bir yapılır dün daha putin lada yı çalıştıramadı tanıtımında ama git bak rusya nasıl sahip çıkıyor arabasına biz aldık devrimi yerden yere vurduk kahrolmamak elde değil

muhammedçelik
13/05/2011, 16:33
Üretsinler biz Türk halkı olarak canlı Türkncap testlerini yaparız :)

byspayn
13/05/2011, 16:38
%70-80 oranında yerli olsa bile çok iyi olurdu.

aslanerh
13/05/2011, 22:02
Motor elbette yapılabilir, otomobil de yapılabilir, hatta uçak da yapılabilir %100 yerli olarak. Yok o parça yapılır bu parça yapılamaz diye birşey yok, araştıran yapar. Ancak sonuçta bunu kime satacağınız önemli. Yeni teknolojili bir motor çıkaramadıktan sonra sıradan bir araç yapmanın ve sıradan bir araç olacağı için "yerli malı yurdun malı" diyen insanların dışında müşteri bulamayacağınız bir aracı üretme işine kim girebilir? Görüyoruz ki cebinden hiçbir para çıkmasını istemeyen Türk sanayisi yıllar boyunca günü kurtarma peşinde olmuş! Ama sanki durum şimdi çok mu farklı? Elbette onlar da kendi çaplarında haklılar, çünkü bu işin devlet desteği olmadan yapılması çok zor, koç ve sabancı bu işe girse bile onlar da mali olarak sorunlar yaşar ve bildiğiniz gibi Türkiye'de bir şirkette ilk mali sorun yaşandığında hemen çalışanlar işten çıkarılmaya başlarlar.

Aklıma gelen konuları, örneğin Türkiye'deki herhangi bir yabancı ortaklı otomotiv üretim şirketlerinden birinin (TOFAŞ vs gibi) bu amaçla kullanılması durumunda bize neler gerektiğini yazayım (bu şirkette üretim, kalite, satınalma ve satış departmanlarının olduğunu varsayıyorum);

1. Aracın fizibilite (nasıl bir araç isteniyor, bu araç nerede kullanılacak, performansı nasıl olacak vs vs), tasarım, analiz, test, homologasyon ve optimizasyon çalışmaları için Arge bölümüne çok deneyimli insanlar almalı ve onların aylarca hatta yıllarca gerekirse gece gündüz çalışmasını ve çalışmayı bitirmelerini beklemelisiniz ve bu arada onları denetlemeli, sürecin nasıl olacağı ve nasıl bitirileceği ile ilgili kararlar alınmalı,

2. Yeni üreteceğiniz birçok parça için üretici firmalar bularak ticari anlaşmalar yapmalı, çok yüksek maliyetli kalıp bedelleri ödemelisiniz (bu yüzdendir ki bir otomobil piyasada 40 bin TL ise, otomotiv konusunda sınırsız bir deneyim ve bilgi birikimleri olmasına rağmen, bir asırdır otomobil üreten şirketlerde bile prototiplerin tanesi bu rakamın minimum 10-15 katı civarıdır, ayrıca 3-5 prototiple sorunsuz bir otomobil yapacağınız da garanti değil)

3. Diyelim ki aracınızı göz ardı edilebilir problemlerle yaptınız, peki ya bunu kaç kişiye satabiliyor olacaksınız ki? Hangi araçlardan farkınızla öne çıkacaksınız? Bir iş görüşmesi düşünün; soru şu; "sizi neden işe alalım". Aynı soru burada da var. Yapacağınız aracın büyük ihtimalle sizin yapacağınızdan çok ucuz olan piyasa modellerinden ne kadar farkı olabilecek ve hangi özelliği ile öne çıkabilecek? İnsanlar demeyecek mi "biz bu aracı niye alalım"? Evet, olay yine kaç kişiye satabiliyor olacaksınız sorusu? Yerli araç istediğini yazan arkadaşlara mı? Başbakana mı? Yoksa bu aracın Tata ve Chery gibi markalardan farklı olmadığını düşünecek büyük bir kesimin insanları mı? Büyük ihtimalle yurtdışında satamıyor olacaksınız zaten, peki yurt içindeki rekabette de bir pay gerçekten alabilecek misiniz? Sonuçta yıllık üretimde yaptığınız yatırımı çıkaramadığınız için zarar edeceksiniz. Arkadaşlar önümüzde bir TOFAŞ örneği var ve TOFAŞ 1968'de kuruldu. Sonuç ortada değil mi? Bu insanlar hiç mi düşünmediler %100 yerli araç yapmayı?

4. Aracın zaman içinde kalite problemleri ortaya çıkmaya başlayacak, müşteri şikayetleri artacak, reklamın iyisi kötüsü olmaz dense de araç için çok kötü bir reklam olacak. Araçla ilgili kanuni zorunlulukları yerine getirmeniz (Euro eksoz emilim normları, güvenlik testleri vs vs) ayrı bir konu zaten. Ayrıca yapılan üretim ya da tasarım hatası, aracın emniyetsizliğine neden olmuş ise çok büyük tazminat cezası alınabilir, bir de o hata nedeni ile bir kaza yaşanmışsa o fabrikanın kapanmasına kadar gider.

5. İlk 4 maddeyi bir şekilde hallettiniz diyelim, burada bence 4. sorun nasıl rekabet edeceğiniz. Eğer birkaç prototip yapalım, kenarda kalsın diyorsak, sadece yapmış olmak için yapalım diyorsak zaten bu projeyi yapmanın bir alemi yok. Rakip araçlar çok daha kalitelisini yıllarca edindikleri "know-how" ile birlikte daha ucuza sunarken, siz büyük ihtimalle zarar etmeye devam edeceksiniz.

En önemli maddeleri saydığımı düşünüyorum, bunlara dikkat etmekle birlikte daha en az 20-30 madde çıkar gibi bundan.

Elbette bunlar işin zor görünen tarafı. Bence Türkiye içten yanmalı motorla falan uğraşmamalı, çünkü amerikayı tekrar keşfetmenin alemi yok. Sonuçta içten yanmalı motor ve araç konusunda teknik ve pratik bilgi düzeyi olan işgücümüz var, bu gücü, bu bilgi birikimini kullanarak %100 elektrikli araç üretmeliyiz. Elbette o konuda işler daha zor olacaktır ve devlet desteği&teşvik olmadan elektrikli araç konusunda neredeyse hiçbirşey yapılamayacak konusu bir gerçektir. Bu da gerekli maddi&manevi desteği vermeden "%100 yerli araç yapın lan" demekle olmaz bence

smartmavi
13/05/2011, 23:27
Bence bu devirde arabayı üretmek artık iş bile değil; önemli olan ekibi kurup projeyi finanse edebilmek.

Ha bu arada, motoru Fiat'tan alsınlar, Multijet olsun :D

_FeRDi_
14/05/2011, 02:20
Sazan Serisi var zaten Yerli Üretim.Motor konusuna takık biriyim aslında ama motor üretmek demek Amerika'yı yeniden keşfetmeye çalışmak demek. Bütün firmalar ortaklaşa motor üretirken bizim içten yanmalı motor üretme çabasına girmemize gerek yok.Bu gereklilik olmayınca da 2 alternatif var. Ya motoru ortak üretim yerli bi seri üretim araç yada elektrik motorlu %100 yerli bir araç.İstenirse herşey mümkün. Zor diye bişi yok imkansız sadece zaman alır ;)

yenievocu
14/05/2011, 17:33
yapılabilir hem de çok kolay sadece destek verilsin yeter.zaten uçak fabrikalarımızın olduğu 1930 lu yıllarda %100 yerli uçak motoru bile yapmışız,devrim arabasının motoru da bize aitti,savunma alanında üretilen kobra gibi araçların da büyük oranda tasarımı bize ait sadece maliyeti çıkarıp planlama yapmak yeter.maliyet, işin önemli bir boyutu bu konuda...bugün bir kapının tasarımı 100-150 bin dolar civarında...üniversite son sınıftaylen hidrojen yakıtlı küçük bir araba yapmıştık ve 300 milyarı bulmuştu tasarım ve üretim maliyeti tek bir araç ve üzerinde temel şeyler olmasına rağmen.ama yapılmış ve başarılı da olunmuştu.bu ülkede her zaman çağına uygun beyinler vardır,sadece bu konuya liyakatli kişiler eğilsin yeter...

yasayanadam
14/05/2011, 18:42
Buradan Karsan'a sesleniyorum....

Biraz değişiklikle güzel bir aile otomobili olur taksi konsepti. Zaten yatırımı yapmışsınız.
Siz yapın almazsam adam değilim....

(kim duyacaksa burdan sesleniyoz):D:D:D

mix
14/05/2011, 20:44
buradan karsan'a sesleniyorum....

Biraz değişiklikle güzel bir aile otomobili olur taksi konsepti. Zaten yatırımı yapmışsınız.
Siz yapın almazsam adam değilim....

(kim duyacaksa burdan sesleniyoz):d:d:d
+1000

yasayanadam
30/09/2011, 00:52
Anket katılımı için güncel...

zoomes
30/09/2011, 09:02
Hem fiyat hem kalite olması lazım ikisi birden zor,ayrıca motor üretmek kolay iş değil.Ama yapılmayacak bir iş de değil elimizde en azından nasıl yapılır bilgisi var teknik adam bilim adamımızda da çok,parada var altyapıda var,ama üretilen aracın kalite sorunlarını aşamayacaklardır.

swimmer_tr
30/09/2011, 17:28
araç üretilir de uluslararası piyasada şirketler yerlerini çoktan aldı ya ucuz araç üreteceksin ya fazla pahalı... bana sorarsanız giyim için de böyle diğer her şey için de... piyasada yer alabilmek için böyle olmalı. yöneticilerimiz ucuz araç üretmeyi tercih etmiş bir haberde gördüm 20-25 bin tl arası olacak demişlerdi. bana sorarsanız çok geç kalındı devrim projesinin yapıldığı zamanlarda hyundai kuruldu ve şimdiki durumuna bakın. artık ancak ülke içinde ve bizden daha geri ve fakir ülkelere satabiliriz diyorum onun da çok bir anlamı olmayacağını düşünüyorum. ama yapsınlar iyi olur yapamayız diyenler susar :)

özetle araba yapılır da satılır mı orasını ben bilemem :)

asil
30/09/2011, 20:42
Bilmezmiyim çok gürültülüler zaten 2 km öteden geldiği duyulur sesinden




bmc artık tasarımı kendi yapıyor kamyonlarında ve motor bloğu vb parçalarıda burada imal ediyor zaten ingiliz ortaklığı kalmadı diye biliyorum BMC de.Ayrıca zaten bir çok firma bazı parçaları başka firmalardan tadrik ediyor maaliyet optimizasyonu çin.örneğin şanzumanı dışardan alırsınız bu aracın tasarımı özgün olduğu ve bağımsız bir marka olarak piyasaya sürüldüğü müddetçe yerliliğine etkilemez.samada peugeot tecrübesi. protonda mitsubsihi eski ladalarda fiat teknolojisi gibi
BMC(brıthıs motor company)hala ingilizlerin %51.....

thekafkef
01/10/2011, 22:39
şuan motor hariç yapılan spor bir araç biliyorum bir süre sonra motoruda kendimiz yapıcaz diyorlar link aşağıda

ETOX [Trkiye'nin tasarm harikas] (https://www.etox.com.tr/)
Bizimkiler emeklemeden koşmak istiyorlar "ETOX TÜRK FERRARİSİ OLMAK İSTİYOR" bence bundan önce daha sıradan bir araç olmalı ki herkes destekleyebilsin.
Yada benzinli ve dizel motorda bir yere gelememişken bu saatten sonra uğraşmanın bir mantığı yok bence elektrikli araçlar hakkında çalışma yapılıp dünyada öncü olunabilir.Çok zor değil Türk milleti bunu başarabilir aslında.

uzuncocuk
01/10/2011, 23:35
ıran bunca ambargo altında %100 ı ıran malı olan ıkco markasını yapabılıyorsa ve eger bız hala yapabılırmıyızı tartısıyorsak , olmaz bu iş. yenı dogan yenı sahın ve yenı kartal olarak arac cıkarsınlar düşünüp kafa yorup cıkaracakları aractan daha cok satarlar bu memlekette... ucuzu ver gerısını salla... bkz.dacıa.

serhat
04/10/2011, 16:21
Başbakan dönem dönem dile getiriyor bu konuyu ancak otomotiv sektörü maliyetler yüzünden pek yanaşmıyor, yada bunu bahane ediyor.

Sizce tamamen yerli araç üretimi yapabilirmiyiz? Ben gerçekten merak ediyorum, kendimize has bir markamız olsa nasıl olur? %100 yerli olmasada çoğunu üretebiliriz gibi geliyor. Zaten bazı ekipmanları dünya çapında belli üreticiler üretip tüm markalara satıyor. Motor, şanzıman vb.

Şu anda yerli montaj olan araçların hangi parçaları Türkiyede yapılıyor mesela?

Bu konularda gerçekten meraklıyım ve bu konuya olumlu bakıyorum. Görüş, fikir ve teknik bilgi verebilecek arkadaşlara teşekkürler...

arkadasım basbakan yerlı araba konusunda bu kadar ısteklı olsa ötv kdv gıbı fiyatlardan tavizle yenı yerlı otomative cok rahat can verebılır. doblo connet liena gibi araba yapmayı basaran bir toplum cok rahat kendi patenti ile araba yapabilir yeterki devlet ekonomik destekte bulunsun bir imza araba cıkarıldı amam bu taklık surdan calınmıs dıye dıye gazeteler topa tuttu hangı araba birbirinden alıntıları yokk yeterkı sözde degıl özde destek gelsın.

ZAK1980
04/10/2011, 16:35
Bızımkılerın salak ve sacma fıyat polıtıkarı ıle bu ıs olmaz beyler yerlı uretım araclar 25-30 bın tl hangımız verırız bu araclara Tofas,bmw,opel,Toyota gıbı dunyada 50 yıldır bu ısı yapan devler halen gunumuzde eksık ongorulemeyen hatalar yapıyorlar ve su kadar bu kadar arac gerı cagrılıyor sevıse,bız ıse bunu neredeyse ılkkez yapacagız sımdı ben 30 mılyar verıp TR dıye araba almam alıpta habıre su sıkıntısı var dıye paramla rezılmı olacam bugun gazetede ODD (otomobıl dıst dern) baskanıda demıs bu otv ,bu fıyata araba olmaz otv ve fıyatı dusurun fıyatı oldukca makul hale getırın once aracı bır satın ucuz dıye ınsanlar alsın ,almaya kossun sonra eksıklıklerımızı,urunu kullanan ınsnaların yorumlarını dınleın demıs .
Bu aracın uretımı satısı oldukca ucuz olamlıkı herkes alsın ılk cıkan otomotıvlerın fıyatları kendı ulkelerın de sudan ucuzdu iran nın urettıgı aracın fıyatı 5000 usd ılk baslarda ,dıgerlerıde butur fıyatlarla pıyasaya cıkmısdaha sonra ıc ve dıs rekabetten dolayı yabancı aracların fıyatı dusmus yerlınınkı yavas yavas yukselmıs dunyada olay budur.
Ama bızımkıler uretek hemen otv,kdv yukleyek kar yapak dıyor boyle olmaz bu sadece goz boyamadır bız yaptık kımse almadı demektır kımsede almaz 30 bın verrıpte Tr araba .
Mıcrosoft bıle wındows 7 yı cıkarttı 1,1,5 yıl beta surumunu beles dagıttıkı kullanıcılar baksın alıssın ,hata,eksıklerı bıldırsın dıye sonra uygun fıyata sattı.
Bu arada KOÇ grubu uretmeye sıak bakmıyor herzamnkı gıbı çünki Ford,Fiat gıbı dıst. alasmalrı olan bır fırma el atmaz bu ıse dıger ıthal eden arac dıst cok fazla kendıklerının uretmesıne sıcak bakmıyor cunku dıst. olayında karları cok fazla ve yıllardır anlasmalrı bulunan fırmalra sırtlarını dınmek ıstemezler hadı bu arac tutmadı koc bozdugu ford dıst. gerı alabılecekmı abde den hayatta alamaz (BU yorum bana aıt degıl Tv de ızlemıstım gecen haftalarda(