PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Sürücülerin doğru bildiği yanlışlar şaşırtıyor



abulbul08
25/12/2010, 17:32
Trafiğin ana unsurları sürücülerin, araçları ve bunları kullanım yöntemleri hakkında ''doğru'' bildikleri birçok konunun aslında ''yanlış'' olduğunun saptanması şaşırtıyor.
AA muhabirinin derlediği bilgilere göre, Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) verilerinde yaklaşık 15 milyon kara taşıtının olduğu bildirilen ülkede, bunun yarısını otomobiller oluşturuyor. 2000 yılında bu sayı 8 milyon 320 bin düzeyindeydi.
Ülke genelinde taşıt sürücülerinin ya yakınlarından ya da bazı bakım ve onarım iş yerlerindeki çalışanlardan duyup hayata geçirdikleri bazı uygulamaların bilinenin aksine yanlış olduğu anlaşılıyor.
Uzmanların değerlendirmelerine göre, bazı sürücülerin ''lastik havalarını düşük tutarsak araç hem daha iyi tutunur hem de daha konforlu olur'' düşüncesi yanlış. Lastik havalarının aracın fabrika değerinin altında olmaması gerekiyor. Hatta yüke ve yolcu sayısına göre lastiklerin havasının artırılması, yakıt sarfiyatının azaltılması ile hız açısından aracın performansını olumlu etkiliyor. Çünkü hava basıncı düşük lastiğin tabanı yere yayılarak daha iyi tutunma sağlamıyor. Doğru olmayan lastik havası otomobilin yol tutuşunu da aynı şekilde bozuyor.
Düşük havası olan lastiklerin tabanının ortası yukarı kalkar ve yolla teması kesilir. Havası düşük lastiklerin yalnız omuz kısımları yere basar. Lastik hava basıncı düşükken, kayma hareketleri çok daha düşük hızlarda başlar fren mesafesi uzar, direksiyon hareketlerine daha geç cevap alınır.
''Yağışta havası indirilmiş lastik daha az kayar'' inancı da doğru değil. Çünkü, hava basıncı düşük lastikte su boşaltma kanalları kapanır. Böylece yağmur suyunu çok daha az boşaltır. Su üzerine çıkma ve su yastığı üzerinde kayma çok daha düşük hızlarda başlar.
Öte yandan ''en iyi koltuk pozisyonu sürücünün en rahat ettiği pozisyondur'' inanışı da yanlış. Sürücünün doğru koltuk pozisyonu öncelikle otomobile hakim olabileceği bir pozisyon olmalı. Koltuk mümkün olduğunca dik olmalı.
-''ABS, DAHA KISA MESAFADE DURDURMAZ''-
Otomobil kullananların ''ani frenlerde önce frene basıp durmaya yakın debriyaja basarsak motor kompresyonundan faydalanıp daha kısa mesafede durulur'' bilgisi de doğru değil.
Çünkü, en iyi yavaşlama frenle debriyaja aynı anda basılarak yapılır. Böylece frenleme esnasında otomobilin motoru devre dışı bırakılır böylece motorun aracı ileri götürme kuvveti ortadan kaldırılır.
''Antiblokaj Fren Sistemi (ABS) otomobili, mekanik frene göre çok daha kısa mesafede durdurur'' bilgisi de yanlış. Çünkü, ABS aracın tekerleklerinin kızaklamasını engeller ve fren sırasında aracın manevra yapılabilmesini olanak sağlar. ABS, aracın daha güvenli biçimde frenleme yapılmasına yardımcı olur.
Mekanik frene sahip bir otomobilde de ''fren pedalı pompalayıp kısa mesafede durulabilir'' şeklindeki inanç araç içindekileri tehlikeye sokabiliyor. Çünkü, pompalamak için ayak fren pedalı üzerinden her çekildiğinde araç ileriye doğru hareketini sürdürür. Böylece aracın durma mesafesi uzar. Ayak pedalın üzerinden kaldırılmadan fren yapılmalıdır.
Sürücülerdeki ''şehir içinde emniyet kemeri takılmayabilir'' anlayışı da doğru değil. 50 kilometre hızda meydana gelen bir çarpışmada aracın içindekiler, emniyet kemeri takmadıkları takdirde 4 katlı bir binadan aşağı düşmeye eşit şok yaşıyor. Emniyet kemeri olası kazalarda hayat kurtaran en önemli güvenlik aracı olma özelliği taşıyor.
-''UYARI İÇİN KORNA ÇALMAYIN''-
''Gündüz kısa farları yakmak trafiktekilerin gözünü alır'' inancı da yanlış. Çünkü, gündüz kısa far yakmak aracın erken fark edilmesini ve aracı tehlikeye sokacak kişilere karşı daha erken görünmeyi sağlıyor. Yalnızca bulutlu ve yağışlı havalarda değil güneşli havalarda ve hızlı yol kesimlerinde de kısa farların açılması sürüş güvenliğini artırıyor.
Araç sürücülerinin ''yoğun siste en iyi gitme yöntemi dörtlü ikazları yakmaktır'' bilgisi de yanlış. Çünkü, yoğun siste görüş mesafesi kısaldığından araçların fark edilmesi zorlaşıyor. Bu yüzden yoğun siste araçla trafiğe çıkılmaması öneriliyor.
Görüş mesafesi yeterliyse siste sarı camlı gözlükler kullanmak, sis lambalarını ve kısa farları yakmak, yolların kayganlaştığını dikkate alıp takip mesafesini artırmak ve sollama yapmamak daha güvenli yol almaya yardımcı olur.
Sürücüler tarafından bir kişiyi uyarmak için korna çalınmasının da yanlış bir davranış şekli olduğu bildiriliyor. Çünkü, uyarı için çalınan korna, uyarılan kişiyi paniğe sokup beklenmedik bir tepki vermesine neden olabiliyor. En iyi uyarı biçiminin yavaşlamak veya durmak olduğu ifade ediliyor.
https://www.memurlar.net/common/images/press/2.gif (https://www.aa.com.tr/)

sabanci
25/12/2010, 17:44
paylaşım için teşekkürler eminim yardımcı olucaktır...

takres
25/12/2010, 18:03
teşekkürler...

izoci
25/12/2010, 20:57
faydalı paylaşım teşekkürler

projist
26/12/2010, 12:26
abs ile ilgili izlediğim bir video da abs fren mesafesini çok olmasa da azaltıyordu. bu konuyu irdelemekte fayda var.

Solitude
27/12/2010, 00:00
Otomobil kullananların ''ani frenlerde önce frene basıp durmaya yakın debriyaja basarsak motor kompresyonundan faydalanıp daha kısa mesafede durulur'' bilgisi de doğru değil.
Çünkü, en iyi yavaşlama frenle debriyaja aynı anda basılarak yapılır. Böylece frenleme esnasında otomobilin motoru devre dışı bırakılır böylece motorun aracı ileri götürme kuvveti ortadan kaldırılır.

Bu cümle ''cut off'' terimini inkar ediyor gibi geldi bana. Denemek lazım acaba 60 km hızla giderken 4. viteste mi daha kısa mesafede araç durarak stop eder yoksa 2. vitestemi ? Çünkü cut off devreye girdiğinde motor tüm haraketi tekerleklerden alıyor diye biliyorum bu durumda hızımızın bir kısmı motoru çevirmek için harcanacağından bence daha kısa mesafede durur.

tutkuaydin41
27/12/2010, 00:18
paylasım ıcın teskrler.


Otomobil kullananların ''ani frenlerde önce frene basıp durmaya yakın debriyaja basarsak motor kompresyonundan faydalanıp daha kısa mesafede durulur'' bilgisi de doğru değil.
Çünkü, en iyi yavaşlama frenle debriyaja aynı anda basılarak yapılır. Böylece frenleme esnasında otomobilin motoru devre dışı bırakılır böylece motorun aracı ileri götürme kuvveti ortadan kaldırılır.

Bu cümle ''cut off'' terimini inkar ediyor gibi geldi bana. Denemek lazım acaba 60 km hızla giderken 4. viteste mi daha kısa mesafede araç durarak stop eder yoksa 2. vitestemi ? Çünkü cut off devreye girdiğinde motor tüm haraketi tekerleklerden alıyor diye biliyorum bu durumda hızımızın bir kısmı motoru çevirmek için harcanacağından bence daha kısa mesafede durur.
usttekı bılgıde demıs debryajla frene aynı anda basılarak durulması dogrudur diye,frenle debraja aynı anda basarsak araba kayar durmaz.once frene basarak sonra wites dusurulerek durulması dha dogru olmazmı ?

Solitude
27/12/2010, 01:12
@tutkuaydın41

bende aynı fikirdeyim fren + olabildiğince küçük vites, fren + debriyajdan daha kısa mesafede durur bence.

abulbul08
27/12/2010, 14:49
Otomobil kullananların ''ani frenlerde önce frene basıp durmaya yakın debriyaja basarsak motor kompresyonundan faydalanıp daha kısa mesafede durulur'' bilgisi de doğru değil.
Çünkü, en iyi yavaşlama frenle debriyaja aynı anda basılarak yapılır. Böylece frenleme esnasında otomobilin motoru devre dışı bırakılır böylece motorun aracı ileri götürme kuvveti ortadan kaldırılır.



aracın gazından ayağını çektiğin an motor aracı ileri götürmek için kuvvet uygulamaz. araç sahip olduğu kinetik enerjinin etkisi ile yoluna devam eder. motor aracı yavaşlatır.
istersen dene; debriyaja bas araba ne kadar mesafede duruyor birde gazdan ayağın çek ne kadar mesafede duruyor. hangi viteste olursan ol verilen bilgi doğru bence.
debriyajla frene birden basarsan arabanını durma mesafesini uzatırsın.

style07
27/12/2010, 16:25
aracın gazından ayağını çektiğin an motor aracı ileri götürmek için kuvvet uygulamaz. araç sahip olduğu kinetik enerjinin etkisi ile yoluna devam eder. motor aracı yavaşlatır.
istersen dene; debriyaja bas araba ne kadar mesafede duruyor birde gazdan ayağın çek ne kadar mesafede duruyor. hangi viteste olursan ol verilen bilgi doğru bence.
debriyajla frene birden basarsan arabanını durma mesafesini uzatırsın.

Bence yanılıyorsunuz özellikle dizel araçlarda bu ileri hareketi daha kuvvetlidir ileri sürüş teknikleri almış biri olarak demir bükeyin sitesini ziyaret etmenizi ve imkanınız varsa bu eğitimlere katılmanızı tavsiye ediyorum doğru bildiğinizi sandığınız bir çok konunun yanlış olduğunu anlayacaksınız ben bizzat yaşadım.

GP COSKUN
27/12/2010, 16:34
arkadaşlar bir yerde yanlışa kapılıyorsunuz
konuda geçen cümle doğrudur ani durmak için yada kagan zeminde durmak için fren yapıyorsanız abs sisteminden tam faydalanmak için önerilen yöntem en doğru yöntem ancak
yavaşlamak için fren yada kurur zeminde abs sistemine ihtiyaç olmadan durmak için fren yapıyorsanız motor freninden faydalanarak frenleme doğru yöntemdir
anlatılan frenleme tekniği kaygaz karlı buzlu yollarda motor fren etkisini devre dışı bırakarak kilitlenmeyi önlemek abs yi devreye almak için kullanılır durmaya yakın ise hem debriyaja hem frene aynı anda basmak yine motorun ileri götürme isteğini ortadan kaldırmak için kullanılır
yani konuda yazılan durum için neden ve nasıl hangi yol koşulunda frenleme yaptığınızın
alakası vardır

abulbul08
27/12/2010, 17:05
Bence yanılıyorsunuz özellikle dizel araçlarda bu ileri hareketi daha kuvvetlidir ileri sürüş teknikleri almış biri olarak demir bükeyin sitesini ziyaret etmenizi ve imkanınız varsa bu eğitimlere katılmanızı tavsiye ediyorum doğru bildiğinizi sandığınız bir çok konunun yanlış olduğunu anlayacaksınız ben bizzat yaşadım.

Bende senin Artvin-Şavşatta 1 yıl araba kullanmanı tavsiye ederim.Senin dediğin ileri sürüş teknikleri eğitimini biz deneme yanılma yöntemleri ile öğrendik.burda yılın 4-5 ayı sürekli buz bulunur ve yollarımızda düz yol mesafesi 300 metreyi aşmaz çok virajlıdır. bazı şeyler derste değil yaşanarak öğrenilir. ani durmak istediğinde debriyaj ve frene birlikte basarsan daha uzun sürede durursun. çık yolda dene istersen.

style07
27/12/2010, 19:47
Bende senin Artvin-Şavşatta 1 yıl araba kullanmanı tavsiye ederim.Senin dediğin ileri sürüş teknikleri eğitimini biz deneme yanılma yöntemleri ile öğrendik.burda yılın 4-5 ayı sürekli buz bulunur ve yollarımızda düz yol mesafesi 300 metreyi aşmaz çok virajlıdır. bazı şeyler derste değil yaşanarak öğrenilir. ani durmak istediğinde debriyaj ve frene birlikte basarsan daha uzun sürede durursun. çık yolda dene istersen.

Siz demir bükeyden daha iyi biliyorsunuzdur doğrudur Demir bükey denememiştir sadece teorik olarak konuşuyordur herhalde lütfen biraz mantıklı olalım sizin sadece gözünüzle ve sezgilerinizle denediklerinizi o insanlar bilgisayarlarla son sistem cihazlarla test ediyorlar avrupada seminerlere katılıyorlar test sürüşleri yapıyorlar ama siz deneme yanılma yöntemini kullanıyorsunuz.Bu arada antalyadayız diye hiç karda buzda araba kullanmamış değiliz benden tecrübeli olabilirsiniz ama burda seni ve beni tartışmıyoruz denenmiş ve bilimsel olarak ispatlanmış olan teknikleri konuşuyoruz.

style07
27/12/2010, 19:51
arkadaşlar bir yerde yanlışa kapılıyorsunuz
konuda geçen cümle doğrudur ani durmak için yada kagan zeminde durmak için fren yapıyorsanız abs sisteminden tam faydalanmak için önerilen yöntem en doğru yöntem ancak
yavaşlamak için fren yada kurur zeminde abs sistemine ihtiyaç olmadan durmak için fren yapıyorsanız motor freninden faydalanarak frenleme doğru yöntemdir
anlatılan frenleme tekniği kaygaz karlı buzlu yollarda motor fren etkisini devre dışı bırakarak kilitlenmeyi önlemek abs yi devreye almak için kullanılır durmaya yakın ise hem debriyaja hem frene aynı anda basmak yine motorun ileri götürme isteğini ortadan kaldırmak için kullanılır
yani konuda yazılan durum için neden ve nasıl hangi yol koşulunda frenleme yaptığınızın
alakası vardır

Katılmıyorum en iyi fren yöntemi(ABS li araçlarda)tüm gücünüzle frene basıp aynı anda debriyaja da basmaktır.İkisinin arasındaki farkı deneyerek gördüm.

abulbul08
27/12/2010, 19:54
Siz demir bükeyden daha iyi biliyorsunuzdur doğrudur Demir bükey denememiştir sadece teorik olarak konuşuyordur herhalde lütfen biraz mantıklı olalım sizin sadece gözünüzle ve sezgilerinizle denediklerinizi o insanlar bilgisayarlarla son sistem cihazlarla test ediyorlar avrupada seminerlere katılıyorlar test sürüşleri yapıyorlar ama siz deneme yanılma yöntemini kullanıyorsunuz.Bu arada antalyadayız diye hiç karda buzda araba kullanmamış değiliz benden tecrübeli olabilirsiniz ama burda seni ve beni tartışmıyoruz denenmiş ve bilimsel olarak ispatlanmış olan teknikleri konuşuyoruz.

ben onlardan daha iyi biliyorum diye bir iddeam yok. siz daha iyi biliyorsunuz galiba.
demirbükeye bir sorun araba dabriyaj frenlemi daha kısa sürede durur. frenle yavaşlayıp debriyajla durulduğumu daha kısa sürede durur.
buzda durmaya çalışırken hızlı iken debriyaja bas bakalım arabayı nerde durduruyorsun görelim.
demir bükey bunları bilgisayar programları ile yapıyorsa arabalarıda mükemmel bir şekildedir herhalde.

style07
27/12/2010, 20:08
Birkere buzlu zeminde neden hızlı gideyimki zaten eğitimde bunlarıda öğretiyorlar kural:

1:iyi şöför düştüğü durumdan en iyi şekilde kurtulan değil o duruma düşecek ortamı yaratmayan şöfördür.


Buzlu zeminde araç kullanırken nelere dikkat etmek gerekir? - UZMANTV (https://www.uzmantv.com/buzlu-zeminde-arac-kullanirken-nelere-dikkat-etmek-gerekir)

son cümleye dikkat frenede bassanız abs yide devreye soksanız....

abulbul08
27/12/2010, 20:36
Birkere buzlu zeminde neden hızlı gideyimki zaten eğitimde bunlarıda öğretiyorlar kural:

1:iyi şöför düştüğü durumdan en iyi şekilde kurtulan değil o duruma düşecek ortamı yaratmayan şöfördür.


Buzlu zeminde araç kullanırken nelere dikkat etmek gerekir? - UZMANTV (https://www.uzmantv.com/buzlu-zeminde-arac-kullanirken-nelere-dikkat-etmek-gerekir)

son cümleye dikkat frenede bassanız abs yide devreye soksanız....

hızdan kastım 30-40 km sürat, virajı döndüğünde önünde cam gibi bir buz tabakası çıktığında dediğini uygula
sizin öğrendiğiniz size göre doğru.
benim tecrübelerimde bana göre doğru.
siz bildiğiniz gibi kullanın
size kazasız belasız sürüşler dilerim.
birde buzda kaymaya başladığında abs falan farketmez kayıp gidersin. sabah öğretmen arkadaş 2011 aracı ile buzda iki tur döndü ve abs si hiç bir şey yapamadı. abs aracın buzda durma mesafesini kısaltır.

burda bir şöför iki kere kaza yapmaz onuda söyliyeyim.

Solitude
27/12/2010, 22:44
araç belli bir hızdayken boşa aldığımızdamı daha uzun mesafede duruyor yoksa vites küçülterek, motor freni kullandığımızdamı duruyor ( ne gaza ne frene ne debriyaja dokunmadan ). Bence doğru olan fren anında mümkün olan en küçük vitese geçirip sonuna kadar frene asılmak, araba stop etmeden öncede debriyaja basmak.

GP COSKUN
28/12/2010, 02:48
Katılmıyorum en iyi fren yöntemi(ABS li araçlarda)tüm gücünüzle frene basıp aynı anda debriyaja da basmaktır.İkisinin arasındaki farkı deneyerek gördüm.



ismail yazdığım mesajı bir daha dikkatlice oku
aynı şeyden bahsediyoruz zaten ben aksini yazmadımki neye katılmıyorsun
ne için frene bastığın önemli durmak içinmi ?
yavaşlamak içinmi cevap burada saklı
durmak için debriyaj ve frene tam basılmalı yavaşlamak içinse motor freninden faydalınarak frenleme yapılmalı :X

samoslu
28/12/2010, 09:29
Merhaba arkadaşlar. Yazı nereden alındı bilmiyorum ama bu yazıyı yazanın da doğru bildiği yanlışlar varmış. :) Fren hususunda görüşümü bildirmek isterim. Araç belli bir hızda giderken durmak veya yavaşlamak hangisi olursa olsun sadece frene basılmalı. Motor devri 1000 e geldiğinde debriyaja basılmalı. Çünkü araç giderken belli bir kinetik enerjiye sahiptir. Fren yapmak için debriyaja bastığımız anda araç öne savrulur ki bunu nedeni de o kinetik enerjinin daha da artmasıdır. Viteste iken bu kinetik enerjiyi engelleyen ( sabit tutan) krank miline bağlı olarak giden tekerleklerdir. Bu nedenle fren yaparken debriyaja bastığımızda tekerlekler ile krank mili arasındaki bağlantıyı koparmış oluruz.

style07
28/12/2010, 10:09
ismail yazdığım mesajı bir daha dikkatlice oku
aynı şeyden bahsediyoruz zaten ben aksini yazmadımki neye katılmıyorsun
ne için frene bastığın önemli durmak içinmi ?
yavaşlamak içinmi cevap burada saklı
durmak için debriyaj ve frene tam basılmalı yavaşlamak içinse motor freninden faydalınarak frenleme yapılmalı :X
Dikkatli okumamışım sanırım doğru söylüyorsun aynı şeyden bahsediyoruz :siritma:

evo_dynmc
28/12/2010, 10:11
lastik havası konusunda doğru bildiklerimin bir kısmı yanlışmış, paylaşım için teşekkür ederim. ayrıca abs konusunda deneme yanılmadan ziyade bilimsel araştırmalara itimat edilmesi bence daha önemli.

abulbul08
28/12/2010, 13:36
Merhaba arkadaşlar. Yazı nereden alındı bilmiyorum ama bu yazıyı yazanın da doğru bildiği yanlışlar varmış. :) Fren hususunda görüşümü bildirmek isterim. Araç belli bir hızda giderken durmak veya yavaşlamak hangisi olursa olsun sadece frene basılmalı. Motor devri 1000 e geldiğinde debriyaja basılmalı. Çünkü araç giderken belli bir kinetik enerjiye sahiptir. Fren yapmak için debriyaja bastığımız anda araç öne savrulur ki bunu nedeni de o kinetik enerjinin daha da artmasıdır. Viteste iken bu kinetik enerjiyi engelleyen ( sabit tutan) krank miline bağlı olarak giden tekerleklerdir. Bu nedenle fren yaparken debriyaja bastığımızda tekerlekler ile krank mili arasındaki bağlantıyı koparmış oluruz.


bende bunu anlatmak istiyorum zaten

kaptan_ahab
28/12/2010, 13:42
Panik frende debriyaj ve frene aynı anda basıyorum, maselef o anda motor freninden faydalanmak ne aklıma geliyor ne de buna zaman kalıyor.

ugurozer
28/12/2010, 13:59
paylasım ıcın teskrler.


Usttekı bılgıde demıs debryajla frene aynı anda basılarak durulması dogrudur diye,frenle debraja aynı anda basarsak araba kayar durmaz.once frene basarak sonra wites dusurulerek durulması dha dogru olmazmı ?

burada bahsedilen durma olayı panik durma yani aracı en kısa surede durdurma cabasıdır, ve yukarıdaki bilgi kesinlikle dogrudur, debryaja basmadıgınızda balatalarınıza binen yuk hem aracın yuku hemde tekerleklere baglantı saglayan butun hareketli organların yuku olacaktır yani hali hazırda hareket eden pıstonlar bıyel manivel kolları dişlileride durdurmak için gereken yuk bınecektır, ancak debryaja bastıgınızda bunları kendi halinde bırakmış olursunuz ve sadece arabanın agırlıgını durdurmak ıcın çalışmış olursunuz. Unutmayınki motor yavas yavas duran bir aksamdır aniden durmaz bir saniye içinde butun aksam kendiliğinden duracak gibi olsaydı panik frende de bize katkı sağlaması için debryaja basmazdık.

AYM
28/12/2010, 14:03
Merhaba arkadaşlar. Yazı nereden alındı bilmiyorum ama bu yazıyı yazanın da doğru bildiği yanlışlar varmış. :) Fren hususunda görüşümü bildirmek isterim. Araç belli bir hızda giderken durmak veya yavaşlamak hangisi olursa olsun sadece frene basılmalı. Motor devri 1000 e geldiğinde debriyaja basılmalı. Çünkü araç giderken belli bir kinetik enerjiye sahiptir. Fren yapmak için debriyaja bastığımız anda araç öne savrulur ki bunu nedeni de o kinetik enerjinin daha da artmasıdır. Viteste iken bu kinetik enerjiyi engelleyen ( sabit tutan) krank miline bağlı olarak giden tekerleklerdir. Bu nedenle fren yaparken debriyaja bastığımızda tekerlekler ile krank mili arasındaki bağlantıyı koparmış oluruz.

tamamen katılıyorun en doğru tespit bu özelliklede aracınızın ağırlığı ne kadar fazla ise arkadışında bahsetiği kinetik enerji araç kütlesi ile birleşerek momentum oluşturmakta ve bunu yene bilmek içinde motor kuvvetinden yararlanmak en doğru yöntem taki rölantiye kadar hata kamyon ve kamyonet gibi yük taşıyan araçların bir çoğunda bununa yardımcı motor freni mevcuttur (vede kullananlar bilir motor freni debriyaj pedalına bastığınız an devre dışı kalır). Özellikle tonajlı araçları yüksek hızlarda fren ve debriya aynı anda basarak aracı durdurmanız çok zordur. Sadece frene basarak araçı yavaşlatır sonradan deriyaja basarak aracı durdursunuz

ugurozer
28/12/2010, 14:20
tamamen katılıyorun en doğru tespit bu özelliklede aracınızın ağırlığı ne kadar fazla ise arkadışında bahsetiği kinetik enerji araç kütlesi ile birleşerek momentum oluşturmakta ve bunu yene bilmek içinde motor kuvvetinden yararlanmak en doğru yöntem taki rölantiye kadar hata kamyon ve kamyonet gibi yük taşıyan araçların bir çoğunda bununa yardımcı motor freni mevcuttur (vede kullananlar bilir motor freni debriyaj pedalına bastığınız an devre dışı kalır). özellikle tonajlı araçları yüksek hızlarda fren ve debriya aynı anda basarak aracı durdurmanız çok zordur. Sadece frene basarak araçı yavaşlatır sonradan deriyaja basarak aracı durdursunuz

kesinlikle katılmıyorum ne size nede alıntı yaptığınız arkadaşa, teknik terimler kullanmanız sizin doğru bildiğiniz izlenimi vererek bilgi edinmek isteyen arkadaşları yanıltacaktır, fakat derin bilginiz yoksa bu konuda yorum yapmayınız. Hiçbir panik fren suresi motorun atalet momentinde yavaşlamasından daha uzun surede gerçekleşmez, panik fren durumunda daima debryaja basılmalıdır ki bir ust mesajda sebebini yazdım.

samoslu
28/12/2010, 14:36
kesinlikle katılmıyorum ne size nede alıntı yaptığınız arkadaşa, teknik terimler kullanmanız sizin doğru bildiğiniz izlenimi vererek bilgi edinmek isteyen arkadaşları yanıltacaktır, fakat derin bilginiz yoksa bu konuda yorum yapmayınız. Hiçbir panik fren suresi motorun atalet momentinde yavaşlamasından daha uzun surede gerçekleşmez, panik fren durumunda daima debryaja basılmalıdır ki bir ust mesajda sebebini yazdım.

Kardeş ben teknik terim kullanarak bir şeyler bildiğimi ima etmedim. Kinetik enerji zaten teknik bir olay değil, bir enerji çeşididir. :) Bunu her halkım insanı bilir. Denemeni tavsiye ederim. İstediğin bir hızla giderken birden debriyaja bas, arabanın birden ileri savrulduğunu sende göreceksin. Neden mi? Teknik olarak açıklamak gerekirse; Vo+1/2VxT'2 den yani ilk hızın (Vo) var ve sen bunun üstüne bir hız daha ekliyorsun. Ama debriyajdan çekmezsen, krank milini döndüren tekerlekler krank milinin tekerleklere uyguladığı kuvvete karşı kuvvet uyguladığı için boşta fren yaptığından daha kısa sürede durmuş oluyorsun. Hiç anlamazsan bile belli bir hızda git arabayı boşa al kaç km ve sn gidip duracağını gör, birde viteste iken ayağını çek debriyajdan kaç km ve sn de duracağını gör. Bu kadar basit.

ugurozer
28/12/2010, 14:48
arkadaşım ben seni çok iyi anlıyorum inanki ancak bilgilerin eksik, sen beni biraz olsun anlamaya çalış, bahsedilen durum panik olmayan ve ani olmayan yavaşlamalarda ve durmalarda sen haklısın ancak panik frende (en kısa surede aracı durdurmak için yapılan fren) yorumun yanlış, kinetik enerji potansiyel enerji tanımlamalarında duruma hiç uymuyan teknik terimlerdir. Burdaki konu atalet momentidir. debryaja bastıgında araba kendini ileri atar gibi hissedersin ancak ileri atmaz sadece motor frenine gore daha bir dirençsizlikle yola devam eder ve surtunmeden dolayı yine eksi bir ivme vardır yani yine yavaşlar, eger ileri atsaydı bizler benzin harcamaz gaz yerine debryaja basarak yol alırdık değil mi? şimdi gelelim konuyu sana nasıl anlatabileceğime; depryaj balatasından motor tarafına dogru olan butun hareketli aksam biz ayagımızı gazdan çekmiş olsak dahi normal bir sürüşte dakikada binlerce devir yapan parçalardan ibarettir. sen ayagını gazdan çektiğin anda debryaja bir bas bakalım bu aksam o an duruyor mu? durmuyor değil mi bunu aracının devir saatinden de rahatlıkla görebilirsin. işte bunun durması için gereken 3-4 saniye sure boyunca bunlar kendi kendine hareket ederler, sen panik frende debryaja basmadığın anda butun bunlarıda durdurmak için çaba sarfetmiş olursun. ancak normal bir yavaşlama yada sakin durma evresi bu 3-4 saniyeden durmaktan çok daha uzun olacağı için debryaja basmayarak durumu lehine kullanır ve bu aksamın seni durdurmaya yardımcı olmasını sağlamış olursun yani motor freni yapmış olursun. Bu konuda yanlış bir bilgi vermek bazıları için hayati önem teşkil edebilir, lütfen hayati önem taşıyan konularda kesin bilginiz yoksa kesin konuşmayınız.

samoslu
28/12/2010, 14:56
40 - 50 - 60 gibi hızlarla gidersen ok. Debriyajada bas. Zaten o anda panik frene bastığın anda motor devrini 1000 altına düşüyor. Mantık olarak debriyaja basman gerekli. Ama yüksek hızda olmaz işte.

GP COSKUN
28/12/2010, 14:58
tamamen katılıyorun en doğru tespit bu özelliklede aracınızın ağırlığı ne kadar fazla ise arkadışında bahsetiği kinetik enerji araç kütlesi ile birleşerek momentum oluşturmakta ve bunu yene bilmek içinde motor kuvvetinden yararlanmak en doğru yöntem taki rölantiye kadar hata kamyon ve kamyonet gibi yük taşıyan araçların bir çoğunda bununa yardımcı motor freni mevcuttur (vede kullananlar bilir motor freni debriyaj pedalına bastığınız an devre dışı kalır). Özellikle tonajlı araçları yüksek hızlarda fren ve debriya aynı anda basarak aracı durdurmanız çok zordur. Sadece frene basarak araçı yavaşlatır sonradan deriyaja basarak aracı durdursunuz




heh şimdi benim uzmanlık alanına giren bölüme geldik
yukarıdaki mesajda büyük araçların frenlemesinden bahsedilmiş
biz kamyonlarda ve tırlarda karlı ve buzlu zeminlerde kesinlikle motor freni kullanmayız motor freni kullanmaya kalkarsanız motorun durdurma kuvveti
zemin kaygan olduğu için çekiş tekerleklerini kilitleyecek motorun sesi kesilerek kayma başlayacaktır çekiş tekerleklerini açmak için artık yapacak
bir şey yok geçmiş olsun
yanlız bilmeuyen arkadaşlarıda bilgilendirelim burada bahsettiğimiz motor freni eksoza takılan piston vasıtasıyla eksozdan hava çıkışını keserek yapılan frenleme yani viteste inerek her tür araçta yararlanılan motor kompresyonundan dolayı oluşan motor freni değil

Metali
28/12/2010, 17:29
motosiklet ileri sürüş eğitiminden aldığım bir bilgiyi size aktarim , motosiklet ayrı bir katagori olabilir ama prensib aynı yani panik frende debriyaja basmanız lazım, nedeni ise panik fren yapma esnasında motorun güc üreten tekerleklerinde var olan gaz akışını ancak ani debriyaj yaparak kesilebilir o yüzden sadece fren olur ise o anlık teker döndürme gücü halen var olacaktır, bunu kesemenin tek yolu ise aynı anda debriyajada basarak tekerleri ser hale getirip sadece frene odaklanması en uygunudur...

GP COSKUN
28/12/2010, 19:12
ısrarla konuyu izliyorum ama hala debriyaja neden basılması gerektiğini kimse fark edemiyor
bir kez daha düz dille yazmaya çalışıcam değerlendirmesi size kalmış
bir kere debriyaja basarak aktarma organlarının devredışı bırakılmasının sebebi viteste olan aracın ayak gazdan çekildiğinde kompresyona geçip motorun frenleme etkisini ortadan kaldırmaktır
bu sadece karlı ve buzlu yollarda ani frende geçerlidir
ayak gazdan çekildiğinde motor kompresyon yaparak frenleme gücü oluşturur bununla beraber çekiş tekerleklerine frenleme gücü iletilir zemin zaten kaygan olduğundan çekiş tekerleri motor gücüne yenik düşer ve kilitleme meydana gelir bu kilitlemede aracınızda abs sistemide olsa çekiş tekerleklerinizde dönme meydana gelmez çünki motoru döndürecek yeterli sürtünme asfalt yüzeyinin kaygan olduğundan oluşmaz aracın sesi kesilir yani motor dönmez ve kayma devam eder
konuda anlatılan debriyaj ile frene basma meselesi bunun için söylenmiştir
öyle buzdan indiğimiz zamanlar olduki yağ donduran geçidi sakaltutan bolu dağı gibi meşhur geçitleri inmeye çalışırkjen ayağımızı gazdan çektiğimizde çekiş tekerleklerimiz durur arabanın sesi kesilir kaymaya başlardık
bunu önlemek için ineceğimiz zeminde buz var ise eğer en düşük vitese geçip gaz vererek inerdik freni aklımızdan bile geçiremezdik
bazı arkadaşlarmız ters mantık üzerinden gidiyor sanki gazdan ayak çekildiğinde debriyaja basmassanız aracın ileri gitme isteği devam edecekmiş gibi böye bir şey söz konusu değil ne tür kaç motor araç olursa olsun ayak gazdan çekildiğinde yavaşlama başlar bunun sebebi motorun kompresyon gücü sayesinde çekiş tekerleklerinin tutulmasıdır bu frenleme gücü sizin hangi viteste olduğunuzla değil hangi devir de aniden gazdan ayağınızı çektiğinizle ilgilidir
baştaki mesajımdada yazdığım gibi ilk önce frenlemenin amacını belirlemelisiniz yavaşlamak içinmi frene ihtiyaç duyuyorsunuz yoksa durmak içinmi
yavaşlamak için ise motor freni gerekirse fren yardımıyla
aniden durma en kısa zamanda durmak için ise debriyaja basarak fren pedalına tam basarak frenleme esastır
ani frene ihtiyaç duyduğunuzda zemin kar ve buzla kaplı ise debriyaj pedalına basmaz iseniz motor kompresyonu çekiş tekerleklerini kilitlediği zaman abs sisteminin bu kaymaya bir etkisi kesinlikle yoktur abs sistemi motora değil sadece fren beynine bağlı çalışır buda demek oluyorki motor gücünden dolayı bir kilitleme meydana geldiğinde
teknoloji olarak yanınızda bir şey yoktur tek bir şansınız kalmılştır yeterli mesafe ve zaman bulabilirseniz tekrar marşa basıp gaz vererek motorun dönmesini sağlayarak çekiş tekerleklerini döndürmeyi başarmalısınız aksi takdirde gidiceğiniz yada duracağınız yeri şeçme şansınız artık yoktur geçmiş olsun yada allah rahmet eylesin derler arkanızdan
saygılar

AYM
28/12/2010, 20:15
ısrarla konuyu izliyorum ama hala debriyaja neden basılması gerektiğini kimse fark edemiyor
bir kez daha düz dille yazmaya çalışıcam değerlendirmesi size kalmış
bir kere debriyaja basarak aktarma organlarının devredışı bırakılmasının sebebi viteste olan aracın ayak gazdan çekildiğinde kompresyona geçip motorun frenleme etkisini ortadan kaldırmaktır
bu sadece karlı ve buzlu yollarda ani frende geçerlidir
ayak gazdan çekildiğinde motor kompresyon yaparak frenleme gücü oluşturur bununla beraber çekiş tekerleklerine frenleme gücü iletilir zemin zaten kaygan olduğundan çekiş tekerleri motor gücüne yenik düşer ve kilitleme meydana gelir bu kilitlemede aracınızda abs sistemide olsa çekiş tekerleklerinizde dönme meydana gelmez çünki motoru döndürecek yeterli sürtünme asfalt yüzeyinin kaygan olduğundan oluşmaz aracın sesi kesilir yani motor dönmez ve kayma devam eder
konuda anlatılan debriyaj ile frene basma meselesi bunun için söylenmiştir
öyle buzdan indiğimiz zamanlar olduki yağ donduran geçidi sakaltutan bolu dağı gibi meşhur geçitleri inmeye çalışırkjen ayağımızı gazdan çektiğimizde çekiş tekerleklerimiz durur arabanın sesi kesilir kaymaya başlardık
bunu önlemek için ineceğimiz zeminde buz var ise eğer en düşük vitese geçip gaz vererek inerdik freni aklımızdan bile geçiremezdik
bazı arkadaşlarmız ters mantık üzerinden gidiyor sanki gazdan ayak çekildiğinde debriyaja basmassanız aracın ileri gitme isteği devam edecekmiş gibi böye bir şey söz konusu değil ne tür kaç motor araç olursa olsun ayak gazdan çekildiğinde yavaşlama başlar bunun sebebi motorun kompresyon gücü sayesinde çekiş tekerleklerinin tutulmasıdır bu frenleme gücü sizin hangi viteste olduğunuzla değil hangi devir de aniden gazdan ayağınızı çektiğinizle ilgilidir
baştaki mesajımdada yazdığım gibi ilk önce frenlemenin amacını belirlemelisiniz yavaşlamak içinmi frene ihtiyaç duyuyorsunuz yoksa durmak içinmi
yavaşlamak için ise motor freni gerekirse fren yardımıyla
aniden durma en kısa zamanda durmak için ise debriyaja basarak fren pedalına tam basarak frenleme esastır
ani frene ihtiyaç duyduğunuzda zemin kar ve buzla kaplı ise debriyaj pedalına basmaz iseniz motor kompresyonu çekiş tekerleklerini kilitlediği zaman abs sisteminin bu kaymaya bir etkisi kesinlikle yoktur abs sistemi motora değil sadece fren beynine bağlı çalışır buda demek oluyorki motor gücünden dolayı bir kilitleme meydana geldiğinde
teknoloji olarak yanınızda bir şey yoktur tek bir şansınız kalmılştır yeterli mesafe ve zaman bulabilirseniz tekrar marşa basıp gaz vererek motorun dönmesini sağlayarak çekiş tekerleklerini döndürmeyi başarmalısınız aksi takdirde gidiceğiniz yada duracağınız yeri şeçme şansınız artık yoktur geçmiş olsun yada allah rahmet eylesin derler arkanızdan
saygılar

şimdi olay farklı bir boyuta taşındı ne ben ne de mesajından alıntı yaptım arkadaş daha önceki mesajımda karlı, buzlu, yağlı, kumlu v.s. gibi kaygan zeminden söz etmedik bu tür zeminler için dediğin çok doğru zaten bu tarz zeminde insan çok yüksek hızlara çıkmaz eğer zemin aniden değişmedi ise bizim anlatmak istediğimiz yüksek süratlerde aniden durma ihtiyaçı olduğu zamanlar zaten ilk mesajdada kaygan zeminden bahsedilmiyor