Giriş

Orijinalini görmek için tıklayınız : Kendi tespitlerim :)



Du Hast
12/06/2010, 02:38
Aslında ne zamandır böyle bir konu açacaktım ancak bu geceye nasipmiş :)
Aşağıda anlatacaklarım 1.3 Multijet motor 75 hp içindir. aracını yeni almış ya da zaman bulamayıp araştıramayın üyelerimiz için iyi olacağını düşünüyorum.

aracı ilk aldığımdan beridir sürekli yakıtını takip etmekteyim. nasıl daha az yaktırırım falan derken bir kaç gün önce kırıkkaleden ankaraya gelirken yol tenha idi ve punto ile baş başa kalıp adam gibi izleme fırsatım oldu.

öncelikle aracın devrini tutturmak çok önemli yakıt tasarufu için. bu araçlar turbo şarjlı olduğu için, turbo belli devirde ancak yeterli havayı basıp motoru canlandırabiliyor. 1.3 multijetin max torku verdiği devir 1750 dir. bu devir az biraz sapma şansı vardır. aracın torkunu ne kadar çok kullanabilirsek o kadar çok çekiş ve tasarruf sağlarız.

önce düz yol tespitimi anlatayım

araç 5. vites de 100 km yi gösterirken GPS'de 95 - 98 arası hız okudum. bu süratte devir 2200 - 2300 civarlarında. araçta benden hariç 2 kişi vardı ve bagaj yoktu.
yol tam düz ve sürati sabitleyerek gittiğimde 2.8 ile 3.3 arası (L / 100 km) değerler gösterdi ve bu değeri yaklaşık 10 km kadar korudu. bence şapka çıkartılacak değer budur :)

aynı şekilde devir 1700 1800 civarlarında düz yolda hızı sabitleyim dedim 3.3 (L / 100 KM)ün aşağısına düşmedi.yine bu testte 10 km lik düz yolda yapıldı.

yokuş yukarı tespitlerim.

aynı şekilde 5. vites 100 km sabit hızla elmadağ yokuşunu çıkarken ekranda 8.5 ile 9.5 arasında gidip gelmeler oldu.

ancak 85 km dolaylarında (devir 1800 civarında) yokuş yukarı 10.5 lt aşağısına düşmedi.

neticede genel değerlendirmem km sapmasını hesaba katmadan takodaki 100 km sabit hızla 5. vitesde olmak kaydı ile araç süper tasarruf sağlıyor, koklamıyor bile :D çünkü bu devirde turbo yeteri basıncı sağlıyor, gaza basma ihtiyacı min seviyede oluyor. aynı zamanda araç hiç bir yokuşta yığılmıyor. uzun yolda aracı bu şekilde kullanırsanız sizde tasarufu göreceksiniz.

vites değiştirme olayına gelirsek; vitesi yükselttiğinizde, sevir saati min. 1750 devirde kalacak şekilde vites değiştirin. yani 2500 dolaylarında vites atarsanız bahsettiğim max tork devrini yakalamış olursunuz. böylece vites yükselttikten sonra aracın çekişi düşmemiş olur, şehir içinde daha fazla yakıt tasarrufu sağlarsınız.

teşekkür ederim.

WiSTaRiA
12/06/2010, 02:53
Bravo güzel tespitler.. İnsanın kendi arabasını tanıması çok güzel birşey... Tebrik ederim seni kardeşim...

OzzY
12/06/2010, 04:13
güzel bi inceleme olmuş ama biyere kafam takıldı. max tork 1750 devirde, peki min tüketim neden 1750 devirde değil?

aeron
12/06/2010, 10:20
güzel bi inceleme olmuş ama biyere kafam takıldı. max tork 1750 devirde, peki min tüketim neden 1750 devirde değil?

bunu bende düşünüyorum, galiba turbo devrede olmadıgı için

LeoN48
12/06/2010, 10:29
Düz yolda vites farkı gözetmeksizin min yakıt sarfiyatının olduğu devirler 1750, 2250 ve 2750 arkadaşlar.

gitarist27
12/06/2010, 12:43
Bende bi ara denemiştim. Arkadaşların tespitleri benimkiyle aynı. Gayet doğru tespitler. Tebrikler kardeşim.

bvulgari
12/06/2010, 16:38
Gzel Çalışma Teşekkür ederim..Bencede en güzeli 100km hızla 2250 Devir de gitmek..Eline sağlık

WiSTaRiA
12/06/2010, 18:35
Bizim puntişlerimiz 100le giderken hiç sıkmıyor aksine daha zevkli bir sürüş veriyor..

ademtahir
12/06/2010, 19:14
yeni gp ci olarak bu bilgi çok işime yarayacak emeğin ve zahmetin için teşekkürler....

EvoKoray
12/06/2010, 20:57
teşekkürler bilgi için emeğine sağlık ;),zaten multijet kullananlar bunun farkındadır 1750 aşağısı ve 3.000 üstü fazla zorlamaya gelmiyor :)

vtec368
13/06/2010, 01:01
bende istanbul tekirdağ arası aracı sakin kullanarak 100 km´yi fazla geçmeden test etmiştim fabrika verilerinin altını görebiliyorsun ama aynı yolda istanbul tekirdağ arası sadece gidişte 40tl yakmışlığımda var.

muratokay
13/06/2010, 23:00
güzel bi inceleme olmuş ama biyere kafam takıldı. max tork 1750 devirde, peki min tüketim neden 1750 devirde değil?

benim kendi deneyimim minimum tüketimin 1750 devirde olduğu yününde. eğer çok hafif de olsa aşağı doğru bir eğim varsa, (ki sadece insan gözü eğim olup olmadığını anlayamaz, hatta aldanabilir de) o takdirde tabi daha yüksek bir devirde daha fazla yakıt yakmadan gidilebilir.

benim deneyimim, düz yolda en az yakıtı 5. vites 1750 devir, 80 km hızda yakıyor.

Du Hast
13/06/2010, 23:56
benim deneyimim, düz yolda en az yakıtı 5. vites 1750 devir, 80 km hızda yakıyor.

yokuşta bayılacağı için düz yoldaki verim bu kadarda önemli değil, çünkü gaza yüklenmek zorunda kalacaksınız. bir süre sonra da devir iyice düşeceği için vites küçültmek zorunda kalacaksınız.. aynı değeri 5. vites 100 km de de sağlayabilirsiniz. üstelik bu devirde motor bayılmayacağı için daha az gaza basacaksınız rampalarda.

max torku 1750 de veriyor ancak 2000 den sonra patlama yaşanıyor. bu devirden sonra motor en iyi çekişini sağlıyor denebilir. bu durumda da en iyi yakıt tüketimi demek oluyor
bunun açıklaması güzel bir yazı ile yazılmış:
TURBOŞARJLI ARAÇLARI DOĞRU KULLANMANIN YOLLARI (https://forum.donanimhaber.com/m_22026445/tm.htm)

tüketim olayını sadece düz yol olarak hesaplamayın derim. çünkü Türkiye'de ne kadar uzun düz yol varki? elbet bir dağ tepe çıkıyor 5 6 km sonra

yusufekinci06
14/12/2010, 22:46
yokuşta bayılacağı için düz yoldaki verim bu kadarda önemli değil, çünkü gaza yüklenmek zorunda kalacaksınız. bir süre sonra da devir iyice düşeceği için vites küçültmek zorunda kalacaksınız.. aynı değeri 5. vites 100 km de de sağlayabilirsiniz. üstelik bu devirde motor bayılmayacağı için daha az gaza basacaksınız rampalarda.

max torku 1750 de veriyor ancak 2000 den sonra patlama yaşanıyor. bu devirden sonra motor en iyi çekişini sağlıyor denebilir. bu durumda da en iyi yakıt tüketimi demek oluyor
bunun açıklaması güzel bir yazı ile yazılmış:
TURBOŞARJLI ARAÇLARI DOĞRU KULLANMANIN YOLLARI (https://forum.donanimhaber.com/m_22026445/tm.htm)

tüketim olayını sadece düz yol olarak hesaplamayın derim. çünkü Türkiye'de ne kadar uzun düz yol varki? elbet bir dağ tepe çıkıyor 5 6 km sonra

bendede 1.3 evo var.. 1750 - 2000 devir arası az yakıt tüketimi sağlıyor fakat o devirde aracı sabit hızda tutamıyorum. çünkü çekiş az olduğundan hız ve devir düşüyor. dolayısıyla tekrar gaza devam.... sonuçta arabayı tekrar devrine gatirmek için fazladan mazot tüketiyoruz.
en önemliside o devir aralıklarında kullanmak insanı çok yoruyor. 100 km ile kullanmak ideal bence.

sabanci
14/12/2010, 23:06
bende 6.viteste 110 km hızla 2000 devirde gidiyorum ufak bir rampada hemen yığılmaya yada yakıt tüketimi fırlamaya başlıyor ama 120 ile 2200 devırde gittiğim zaman daha stabil gidiyorum...

utku952
14/12/2010, 23:38
çok doğru tespit burda torkun avantajı sözkonusu tabi ben birde bişey farkettim mesela 3.viteste 50 60 civarında 3000devirde az gazla gittiğimde de aynı değerler oluşabiliyor bu devirde torktan çok kw güç devrede oluyor heralde tabi araç yüklü olunca torkta gitmek daha mantıklı ??!!

Budweiser
15/12/2010, 22:28
o Elmadağ yokuşu adamı deli eder :) gerçi şimdi yollar yapıldı ama :D

Kriminal
16/12/2010, 12:20
Elmadagmı kaldı sayın cumhurbaskanımız kayserılı oldugu ıcın e tek kayserıye gıdıs guzergahıda orası oldugu ıcın (konya yolu harıc) halıyle cok kısa bır surede ınanılmaz guzel yapıldı..Yıllarca onca vatandasımız o yol yuzunden kazalarda hayatını kaybetmıstı...

Murat 1979
16/12/2010, 12:49
emeği geçenlere teşekkür ederim benim için çok faydalı oluyo

Du Hast
16/12/2010, 16:38
Elmadagmı kaldı sayın cumhurbaskanımız kayserılı oldugu ıcın e tek kayserıye gıdıs guzergahıda orası oldugu ıcın (konya yolu harıc) halıyle cok kısa bır surede ınanılmaz guzel yapıldı..Yıllarca onca vatandasımız o yol yuzunden kazalarda hayatını kaybetmıstı...
elmadağ yokuşu kalmadı evet gerçekten güzel oldu.
kaç hükümet eskitti orası yapılması için neyseki yapıldı bitti ama yer şekli nedeniyle gerçekten dik ve uzun bir yokuş çıkmanız gerekiyor kırıkkale tarafından gelirken.

Murat 1979
16/12/2010, 16:59
bende senede bikaç defa o yolu kullanıyorum gerçekten yeni hali çok rahat eskisi sıkıcı kışın zor ve zorlayıcıydı

sezerism
17/12/2010, 03:49
Arkadaşlar bende 1,4 evo 105 var sakin olunca yakıtı idareli kullanıyor 2000 ,3000 devir arası . Ama 4000 ,5000, 6000 lerde yakıta hiç acımıyor. Ama seside acayip .

octopus
17/12/2010, 11:46
ben bu tür araçların yüksek devirlerde kullanılmazsa motorda sıkıntı olacağını duymuştum. hatta daha önce opel corsa 1.3 cdti vardı bağıra bağıra giderdik onda...


şimdi gp 1.3 multijetle 2500 devir 110 sabitliyorum düz yolda 4,5 diyor.

daha düşük devir kullanmak turboya zarar vermezmi??? veya motora??

doğrusu nedir???

ilice1
26/02/2011, 23:58
arkadaşlar bende 3 tane 50 tl lik mazot koydum 1100 km yol yaptım. sehir içi sehir dışı karışık

tayfux
27/02/2011, 18:11
ben bu tür araçların yüksek devirlerde kullanılmazsa motorda sıkıntı olacağını duymuştum. hatta daha önce opel corsa 1.3 cdti vardı bağıra bağıra giderdik onda...


şimdi gp 1.3 multijetle 2500 devir 110 sabitliyorum düz yolda 4,5 diyor.

daha düşük devir kullanmak turboya zarar vermezmi??? veya motora??

doğrusu nedir???
kesinlikle dizel araçlarda devir çok önemlidir ne aşşağı nede çok yukarı ortayı iyi ayarlamak lazım..

ahurkan
04/03/2011, 18:30
Tebrik ederim..güzel püf noktalar..

phantomlord
02/07/2011, 23:41
Çok güzel bir konu olmuş.
Bende puntomu uzun yolda inceledim fakat bazı şeyler kafama takıldı şöyleki:

Arabayı boşa atınca 2.0 lt okuyorum, bu değer bi kere fazla rolantideki motor 2.0 litre yakmazki? Bunu hadi geçelim. arabayı yokuş aşağıda devir 3500de 6 ya atıp gazdan ayağımı çekiyorum bu durumda teorik olarak 0 a yakın bir değer çıkması lazımken gene 2.0 ??

Dolayısıyla malesefki yol bilgisayarının bu değerleri yanlış..

tayfux
02/07/2011, 23:52
aynen o değer yol bilgisayarı hesaplarında dikkate alınıyorsa değerlerin yukarı çıkması söz konusu..

bvulgari
02/07/2011, 23:57
Ben istanbuldan Tekirdag Sarkoy e gittim 230km civarı bir yol ediyor. Araçta 5 kişiydik ve bagaj vardı.Klimayı kullanmadım ve camları tam açmadım 3.8lt ortalama ile gittim.. Süratim 80-90km arasında.Lastiklerimde 196/55/16.
Araç 1750 devire geldimi gaz verdim biraz 2000 devire cıktımı ayagımı cektim gazdan.

phantomlord
03/07/2011, 00:30
benim kafamı kurcaladı hakketen bu yol bilgisayarı hesapları du buna bi başlık acayım:)

mehmetefendi
05/07/2011, 14:33
Yazılanlara ek olarak 5.viteste 2000-2100 devirin altına düşürmemeye gayret etmek lazım, düşerse araç bayılabiliyor; bu da yaklaşık saatte 90-95km hıza denk geliyor.

aykut_1914
14/08/2011, 06:37
selamlar olsun hepinize.
Bugün bir bayiyle punto evom için anlaştım,inşallah sıkıntı olmazsa cuma günüde teslim alıcam arabamı. Bu bilgiler ilk olarak alışmam için çok işime yarıyacak teşekkürler :)

Hepinize bir sorum var arkadaşlar,yeni gelen şu kardeşinizi bilgilendirin :) arabanın ilk motorunu açana kadar,çok yakıt yakımı saglar mı? motor açıldıktan sonra günlük rahat 110 km haftada 660 km yol gidicem arabamla sizce yakıt tüketimim nasıl olur? saygılar..

HLk16
13/12/2011, 02:10
çok dogru tespit arkadasım . bende aynı kullanımı yapıyorum .araç şuan 1000km de ş.içi 55.4 lt tuketiyorum

hetfieldpunto
10/02/2012, 07:03
çok dogru tespit arkadasım . bende aynı kullanımı yapıyorum .araç şuan 1000km de ş.içi 55.4 lt tuketiyorum

arkadaşlar şehir içi kavramı çok değişken. Ben izmirde yaşıyorum 6 lt gösteriyor. ortalama hızım 23 km

shellcininabisi
10/02/2012, 10:08
ben de 1 senedir kullanıyorum geçen senelerde forumumuzdaki tartışmalarda hep 2000-2500 arası vites arttıralım gibi bir düşünce hakimdi. ancak yaklaşık 2 aydır ben kullanım sitilimi değiştirdim ve 2750 hatta 3000 devirlerde vitesi arttırıyorum 20 altına indiği anda da vitesi kçültüyorum tüketim değerlerim baya baya azaldı.

ayrıca 3. viteste şehir içinde yavaş gidilen yollarda ayağınızı gazdan çekince araç 1000 - 1250 devirlerde 10 km/s hızla istop etmeden ve anlık tüketim 3,7-4 gibi değerlerle yol alıyor. şehir içlerinde genelde böyle kullanıyorum.

GP51
10/02/2012, 11:38
ayağımı gazdan çekince vitesde bende 0.2 gösteriyor... boşdada aynı...

ferhatleo
10/02/2012, 12:02
ben de 1 senedir kullanıyorum geçen senelerde forumumuzdaki tartışmalarda hep 2000-2500 arası vites arttıralım gibi bir düşünce hakimdi. ancak yaklaşık 2 aydır ben kullanım sitilimi değiştirdim ve 2750 hatta 3000 devirlerde vitesi arttırıyorum 20 altına indiği anda da vitesi kçültüyorum tüketim değerlerim baya baya azaldı.

ayrıca 3. viteste şehir içinde yavaş gidilen yollarda ayağınızı gazdan çekince araç 1000 - 1250 devirlerde 10 km/s hızla istop etmeden ve anlık tüketim 3,7-4 gibi değerlerle yol alıyor. şehir içlerinde genelde böyle kullanıyorum.

Doğru kullanım budur.. birde hızlanma ve durmalarda sakin kalıp gaz ve fren pedallarını aşındırmadıkmı daha az yakılamaz;)

classiconline
03/04/2012, 22:19
Arkadaşlar ben 70le giderken bile 5.vitese atmaya çalışıyorum.Mümkün olduğu kadar yüksek vites,düşük devir. Bu turboya vb bir zarara yol açar mı sizce? yakıt tasarrufu sağlayacağız diye motoru indirmeyelim

fhmnl
03/04/2012, 22:24
Aslında ne zamandır böyle bir konu açacaktım ancak bu geceye nasipmiş :)
Aşağıda anlatacaklarım 1.3 Multijet motor 75 hp içindir. aracını yeni almış ya da zaman bulamayıp araştıramayın üyelerimiz için iyi olacağını düşünüyorum.

aracı ilk aldığımdan beridir sürekli yakıtını takip etmekteyim. nasıl daha az yaktırırım falan derken bir kaç gün önce kırıkkaleden ankaraya gelirken yol tenha idi ve punto ile baş başa kalıp adam gibi izleme fırsatım oldu.

öncelikle aracın devrini tutturmak çok önemli yakıt tasarufu için. bu araçlar turbo şarjlı olduğu için, turbo belli devirde ancak yeterli havayı basıp motoru canlandırabiliyor. 1.3 multijetin max torku verdiği devir 1750 dir. bu devir az biraz sapma şansı vardır. aracın torkunu ne kadar çok kullanabilirsek o kadar çok çekiş ve tasarruf sağlarız.

önce düz yol tespitimi anlatayım

araç 5. vites de 100 km yi gösterirken GPS'de 95 - 98 arası hız okudum. bu süratte devir 2200 - 2300 civarlarında. araçta benden hariç 2 kişi vardı ve bagaj yoktu.
yol tam düz ve sürati sabitleyerek gittiğimde 2.8 ile 3.3 arası (L / 100 km) değerler gösterdi ve bu değeri yaklaşık 10 km kadar korudu. bence şapka çıkartılacak değer budur :)

aynı şekilde devir 1700 1800 civarlarında düz yolda hızı sabitleyim dedim 3.3 (L / 100 KM)ün aşağısına düşmedi.yine bu testte 10 km lik düz yolda yapıldı.

yokuş yukarı tespitlerim.

aynı şekilde 5. vites 100 km sabit hızla elmadağ yokuşunu çıkarken ekranda 8.5 ile 9.5 arasında gidip gelmeler oldu.

ancak 85 km dolaylarında (devir 1800 civarında) yokuş yukarı 10.5 lt aşağısına düşmedi.

neticede genel değerlendirmem km sapmasını hesaba katmadan takodaki 100 km sabit hızla 5. vitesde olmak kaydı ile araç süper tasarruf sağlıyor, koklamıyor bile :D çünkü bu devirde turbo yeteri basıncı sağlıyor, gaza basma ihtiyacı min seviyede oluyor. aynı zamanda araç hiç bir yokuşta yığılmıyor. uzun yolda aracı bu şekilde kullanırsanız sizde tasarufu göreceksiniz.

vites değiştirme olayına gelirsek; vitesi yükselttiğinizde, sevir saati min. 1750 devirde kalacak şekilde vites değiştirin. yani 2500 dolaylarında vites atarsanız bahsettiğim max tork devrini yakalamış olursunuz. böylece vites yükselttikten sonra aracın çekişi düşmemiş olur, şehir içinde daha fazla yakıt tasarrufu sağlarsınız.

teşekkür ederim.

bilen adamın hali bambaşka oluyor teşekkürler paylaşım için. gayet güzel ve dogru sonuçlar

fhmnl
03/04/2012, 22:26
Arkadaşlar ben 70le giderken bile 5.vitese atmaya çalışıyorum.Mümkün olduğu kadar yüksek vites,düşük devir. Bu turboya vb bir zarara yol açar mı sizce? yakıt tasarrufu sağlayacağız diye motoru indirmeyelim

tasaruf edicem diyede dizel bi aracı o kadar devirsiz kullanmayın. yakıtı verimsiz yakacaktır ve egr valfinizin kurumla dolmasına sebep olacaktır

fhmnl
03/04/2012, 22:34
selamlar olsun hepinize.
Bugün bir bayiyle punto evom için anlaştım,inşallah sıkıntı olmazsa cuma günüde teslim alıcam arabamı. Bu bilgiler ilk olarak alışmam için çok işime yarıyacak teşekkürler :)

Hepinize bir sorum var arkadaşlar,yeni gelen şu kardeşinizi bilgilendirin :) arabanın ilk motorunu açana kadar,çok yakıt yakımı saglar mı? motor açıldıktan sonra günlük rahat 110 km haftada 660 km yol gidicem arabamla sizce yakıt tüketimim nasıl olur? saygılar..

bilindiği üzere multijet motor 5 bin kmden sonra tam bi ekonomik motora dönüşüyor bu ararda motor yeni olduğu için mekanik parçalar birbirine alışma döneminde yakıt sarfiiyatı normalden 1. 1.5 lt fazladır. tabi bu birazda kullanım şeklinize bağlıdır.660 km eğer şehir dışı kullanım ise yüz km ye 4.8lt 4.8*6.6 =32,34lt mazot yapar o da bugunkü hali ile 131tl ye denk gelir

classiconline
03/04/2012, 23:28
tasaruf edicem diyede dizel bi aracı o kadar devirsiz kullanmayın. yakıtı verimsiz yakacaktır ve egr valfinizin kurumla dolmasına sebep olacaktır
teşekkürler dikkat ederim

reco46
10/09/2012, 00:10
sayın ozzy, max tork devri; aracın motorunun tasarımsal olarak yakaladığı en yüksek torkun bulunduğu devirdir, fakat motorun min yakıt sarfiyatının bulunduğu devir tamamen farklı parametreleri değerlendirdikten sonra bulunan devirdir, dolayısıyla max tork devri ile min yatık tüketimi devri arasında fark olması normaldir, genel olarak motorların yakıt sarfiyat diyagramları incelendiğinde, birim zamanda min yakıtın sarf edildiği devir olarak 2500-2700 olarak görülür ki, bu da turbonun volümetrik verirminin % 100 e çıktığı devirlerdir.

aykut_1914
10/09/2012, 01:23
bilindiği üzere multijet motor 5 bin kmden sonra tam bi ekonomik motora dönüşüyor bu ararda motor yeni olduğu için mekanik parçalar birbirine alışma döneminde yakıt sarfiiyatı normalden 1. 1.5 lt fazladır. tabi bu birazda kullanım şeklinize bağlıdır.660 km eğer şehir dışı kullanım ise yüz km ye 4.8lt 4.8*6.6 =32,34lt mazot yapar o da bugunkü hali ile 131tl ye denk gelir

abi sen nasıl bir insansın :) ilk mesajımdı galiba o foruma,yaptıgın hesap tıpatıp aynı :) yakıtımdan tut verdiğin 1 liralık küsürata kadar :) 130*135 arası yaktım koca sene :)

Du Hast
10/09/2012, 04:42
sayın ozzy, max tork devri; aracın motorunun tasarımsal olarak yakaladığı en yüksek torkun bulunduğu devirdir, fakat motorun min yakıt sarfiyatının bulunduğu devir tamamen farklı parametreleri değerlendirdikten sonra bulunan devirdir, dolayısıyla max tork devri ile min yatık tüketimi devri arasında fark olması normaldir, genel olarak motorların yakıt sarfiyat diyagramları incelendiğinde, birim zamanda min yakıtın sarf edildiği devir olarak 2500-2700 olarak görülür ki, bu da turbonun volümetrik verirminin % 100 e çıktığı devirlerdir.
Bu zamana kadar nacizane bilgilerim doğrultusunda, turboşarjlı araçlarda, turbonun tam verimli çalışma devri max tork noktasıdır. Eğer turbo bahsettiğiniz devirlerde %100 verimli çalışıp hava basabilseydi max tork noktası o devirler olurdu ya da tork bantını o devre kadar taşıyabilirdi.

Motorlarda tork tek başına birşey ifade etmez ne yazık ki.

olayı basite indirgeyip bazı sabit kaysayıları çıkartırsak şu denklemi söyleyebiliriz:

HP=rpm/5250 x tork (torkun metrik cinsinden kullanılabilmesi için çevirmek gerekir o yüzden payda da 5250 var)

rpm yani devir olmadan tork hiç birşeydir.
aracın motorunun beygir - tork eğrilerine bakarak hangi devirde ne tork verdiğini karşılaştırıp o şekilde yorum yapmak daha doğru olur.
max tork alt devirlerde veriliyorsa max HP'de alt devirlerde veriliyor demektir. yukarıda yazdığım denklem ile bunu görebilirsiniz.
Dizel araçların alt devirde aniden koltuğa yapıştırıp hızlanmasının nedeni, torku alt devirlerde vermesindendir. dolayısıyla şehir içinde kullanıma uygun diyebiliriz. Yüksek hızlarda dizellerin kesilmesinin nedenide budur zaten. Benzinli motor daha yüksek devir çevirebildiği daha fazla son sürate sahiptir.

ayrıca transmisyon olayınıda unutmamak gerekir. Dişli kutuları ihtiyaç olduğunda rpm'yi torka, torkuda rpm'ye çevrirler

burada detaylı açıklamalar mevcut. Biraz karmaşık ancak anlayınca torkun tek başına hiçbirşey ifade etmediğini anlayabiliyorsunuz:
https://forum.donanimhaber.com/m_38360434/mpage_1/key_/tm.htm