PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Ekonomik sürüşün püf noktaları



HasanAliz
01/03/2009, 19:43
Motorlu araç sürücülerinin vites geçişlerini optimize etmeleri, yumuşak sürüş tarzını benimsenmeleri, hızlanmalarını kontrol altında tutmaları, rampa çıkış ve inişlerde kontrollü olmaları ve motoru bilinçli kullanmaları halinde hem yakıt tüketimini hem de çevreye olumsuz etkileri azaltabilecekleri belirtiliyor.


Yakıt tasarrufunun yanı sıra ''çevreci'' araç kullanımı sağlayan pratik tavsiyelerin başında ''vites geçişlerinin optimize edilmesi'' geliyor.

Motor devri yaklaşık 1000 d/dk devire düştüğünde birinci vitese geçilmesi önerilirken, dizel araçlarda yaklaşık 2000 d/dk devirde, benzinli araçlarda ise 2400 d/dk devirde vites yükseltilmesi tavsiye ediliyor. 50 km/h hızda 4. veya 5. vitese çıkılmasının uygun olacağı belirtiliyor.

''Yumuşak bir sürüş tarzının tercih edilmesi'' de yakıt tasarrufu sağlayan önemli kalemler arasında değerlendiriliyor. Zamanında sabit seyir hızına çıkılması ve o hızda kalınması tavsiye edilirken, ''Mümkün olduğunca motor frenini kullanın ve fren pedalıyla mümkün olduğu kadar az fren yapın. Yani 50 km/h hızda 5. vitesteyken, trafik ışıklarına 100 metre kala ayağınızı gaz pedalından çekin'' deniliyor.

BU ÖNLEMLER CEBİNİZE YARIYOR
Araçların kullanımına ilişkin diğer pratik tavsiyeler ise şöyle:

''Hızlanmaların kontrol altında tutun: 60 km/h'ye kadar 5. vitese mümkün olan en kısa sürede geçmek için olabildiğince süratli şekilde hızlanmayı tercih edin. 60 km/h üzerinde hızlanmalarınız daha yumuşak olsun. Yani 5. vitese kadar mümkün olduğu kadar hızlı şekilde vites değiştirin.

Rampa çıkış ve inişlerinde kontrollü olun: İnişte hızınızı sabit tutun. Çıkışta trafiği aksatmadan hızı düşürün ve mümkünse 40 km/h'nin üzerinde kalmaya çalışın. Yani, inişlerden yararlanmak için daha hızlı gitmek yerine ayağınızı gaz pedalından çekmeyi tercih edin.

Motorunuzu bilinçli şekilde kullanın: Bir dakikadan fazla kalacaksanız, motoru stop ettirin. Kışın bile yola çıkmadan önce motorun ısınmasını beklemeyin. Yani, marşa bastıktan sonra hemen yola koyulun.''

ARACIN BAKIMI
''Aracın kullanımının optimize edilmesi'' için yapılması gerekenler ise şöyle sıralanıyor:

''Her ay lastiklerinizin basıncını kontrol ettirin. Klima kullanmak gerekiyorsa, dış ve iç sıcaklıklar arasında çok büyük fark olmamasına dikkat edin. Aracınızda gereksiz yük bırakmayın. Tavan portbagajını ve tavan barlarını kullanmadığınızda yerlerinden çıkarın. Yani aracın doğru kullanımı ve bakımlı olmasının, çevreci sürüş bilinci kadar önemli olduğunu unutmayın.'' (AA)


milliyet.com.tr

ruinob
02/03/2009, 12:38
Faydalı bilgiler. Teşekkürler.

herby
02/03/2009, 12:49
İyi güzel de dizel araçta 2000 devirde vites büyütürsek o araba toplamaz ki... Daha çok gaz ister yakıtı arttırır...

makineman
03/03/2009, 18:07
İyi güzel de dizel araçta 2000 devirde vites büyütürsek o araba toplamaz ki... Daha çok gaz ister yakıtı arttırır...
2000 devir toparlamak için yeterli bir devir. Ben de sürekli 2000 devirde vites yükseltirim. Yakıt ekonomisine de faydası çok. 2000 deviri aşıp da biraz devirli kullanınca yakıt tüketiminin arttığı hemen belli oluyor.

mustafaf
03/03/2009, 18:12
İyi güzel de dizel araçta 2000 devirde vites büyütürsek o araba toplamaz ki... Daha çok gaz ister yakıtı arttırır...


kesınlıkle sehırıcı 2000d/d cok cok yeterlı.multıjet motorlar, 5. vıteste bıle rahatlıkla 1300d/d-1400d/d kullanılabılırler.190nm tork'u 1750d/d baslayarak verdıgını dusunursek, bogulma vs. soz konusu bıle olmuyor...

ABNEW
03/03/2009, 19:07
Özellikle rampa çıkarken deviri biraz arttırmak gerekiyor.Ben de düz yolda çok defa 1500d/d ile giderdim ama rampa çıkarken vites büyütülür ve devir max tork devrinin altına inerse ilerlemek oldukça zor olur, yığılıp kalınır.Belki Semih bunu kastetmiştir.Dediğim gibi düz yolda 2000d/d da vites büyütmek bence de yeterli..

femoli
03/03/2009, 19:10
Beniim ekonomiden anlayışım gaz pedalının altına yumurta koymak gibi bir şey :)

Ama allahtan benim pedalın altında yumurta yok yoksa her defasında kkırarım :D

herby
03/03/2009, 19:17
Ben multijetler için konuşmamıştım zaten benim puntom benzinli.. Diğer aracım focus TDCİ ise 2000 d/d vites değiştirmek için çok düşük kalıyor.. Max torku 1750 devirde veriyor.. Ben en güzel ekonomiyi 2500 devirde vites değiştirdiğimde yakalıyorum...

Stalker
03/03/2009, 21:06
Arkadaşlar bu arada düşük devir daima daha az yakıt anlamına gelmez. Araçların müşterilerine ve rakip firmalarına gösterilmeyen "fuel map" leri vardır ve genellikle araç 1500-1700 devir arası en az yakıt tüketir. 1500 altına inilirse yakıt tüketimi tekrar artmaya başlar. Alt eşik üzerinde rölanti devir ayarınında etkisi vardır.

dmRy
03/03/2009, 22:50
yw tamam uzun yolda ben bunu yapıyorum, 2000 devirde ve genelde 5 vites ile 90-110 arası gidip geliyorum. Zonguldak-Erdek , Zonguldak-Trabzon, Zonguldak-Samsun, nereye olursa olsun hep 4.8 ortalama gördüm :D Neyse konu bu değil, anlamadığım 50km/h ile 5. vites? :D Minumum 80km/h'da 5. vites kullanırım, altına inince düşürüyorum, ama yarın bir deneyeceğim bakalım 50km/h ile 5.vites kullanımında motorun tavrı ne olacak :)

ABNEW
03/03/2009, 22:50
Yani basitçe, çok düşük devirde seyrediyoruz ve gaza bastık, araç hızlanmıyorsa ya da çok çok zor hızlanıyorsa bu durumda tüketim miktarı da gereğinden fazla olur.Bunun için vites küçültüp o şekilde hızlanmak daha ekonomik ve sağlıklı olur...

plastro
04/03/2009, 01:11
En güzel ekonomiyi 80 km. hız 5.viteste yapıyor düz yolda

fatihhhh
04/03/2009, 15:29
ben şehirler arası yolda 3,9 ları gördüm, ama genelde 4,2 oluyo.
ben aynı tarif edildiği şekilde, ekonomik ve güvenli sürüş tarzını benimserim, uygularım.