8 sonuçtan 1 ile 8 arası

Konu: LPG ve Ateşleme Avansı ( Ignition advance on LPG )

  1. #1
    Birkan GENÇ
    Birkan61 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    07/01/2009
    Yaş
    32
    Mesajlar
    2.765
    Nereden
    İstanbul
    Rengi
    Egzotik Kırmızı
    Plaka
    61 TS
    Edilen teşekkür: 799

    Konu LPG ve Ateşleme Avansı ( Ignition advance on LPG )

    Birçoğumuz aracına LPG dönüşümü yaptırıyor ve aracını <%90 oranda LPG'de kullanıyor. Kimisi karbüratörlü, kimisi sıralı sistem, kimisi standalone ECU ile yürüyor, kimisinde ateşleme elektronik, kimisinde distribütörlü... Peki ama benzin için ayarlanmış olan avans haritamız acaba LPG'ye ne kadar uygun?

    LPG ile benzinin yanma hızları birbirinden farklıdır. Düşük devirlerde LPG benzinden daha yavaş yanarken yüksek devirlerde LPG benzinden daha hızlı yanar.



    Tabloda da görüleceği gibi yaklaşık 3000 devire kadar LPG benzinden daha yavaş yanar. Bu da 3000 devire kadar LPG'nin daha fazla avansa ihtiyaç duyduğunu, 3000 devire kadar daha yüksek avans verilmesi gerektiğini gösterir. Tabi ki 3000 devire kadar avans sabit arttırılmamalı. 3000'e yaklaştıkça kademeli olarak benzine eşitlenmeli.

    3000 devirden sonra ise, yaklaşık 4000 devir gibi LPG ile benzin arasındaki avans farkı benzin lehine sabitlenir. Yani önce yüksek başlayıp, 3000'e kadar kademeli olarak benzine eşitlediğimiz avansı 3000 devirden 4000 devire kadar kademeli olarak kısmalı, 4000 devirden sonra benzinden sabit -8~10 derece kısarak seyrettirmeliyiz. Yoksa detonasyon oluşabilir.

    Burada şu sorun ortaya çıkıyor; LPG her devir ve yük altında sabit olarak benzinden daha yavaş yanmaz. Bu da tüm devirler için komple avans haritasını + yönde kaydırmayı(shift ettirmeyi) veya distribütörden sabit avans vermeyi işlevsiz hale getirir.

    Tabloda benzin avansını kırmızıyla, olması gereken ideal LPG avansını yeşille, avansa yapılacak tüm devirlerde sabit +10 müdahalesinin sonucu oluşan avans haritasını da mavi ile görebilirsiniz;



    Görüyoruz ki bu şekilde avansa verilecek sabit bir artış yaklaşık 2500 devire kadar iyi sonuç verse de üst devirlerde vuruntu sorunu ile karşılaşmamıza sebep olacaktır.

    Eğer bu şekilde tüm devirlerde sabit avans verirsek araba LPG'de rölantide ve 3000 devir altında stabil ve düzgün çalışırken ve hatta avans düzgün ayarlandığında benzinden daha yüksek tork bile verebilirken, 3000 devirden sonra verimsiz yanma başlar.

    Bu yüzdendir ki zaten genelde LPG'de subap hasarları, egsoz subabı yanmaları ve oturmaları, yüksek EGT ve son hıza LPG'de ulaşamama durumları, genelde bu yüksek devirdeki avans dezavantajından kaynaklanır. Bu sorunlar ileri safhalarda piston, piston yüzeyi ve eteği, segman, gömlek hasarlarına yol açabilir.

    Eğer araç ateşlemesini TDC(top dead center) sensöründen kontrol ediyorsa, bazı LPG kitleri bu sensörün değerini manipüle ederek avansa da müdahale edebiliyor. Bu kitlerin avans haritalarından avansa istediğiniz devir ve MAP değerinde ayrı ayrı müdahale edebiliyorsunuz.

    Eğer bu şekilde bir kitimiz yoksa ama yine avansımız TDC ile kontrol ediliyorsa avans controller devreler mevcut. Ancak bu devreler ile genelde avans vermekten ziyade ancak üstlerde avansı kısabiliyorsunuz. Çünkü devre sinyali geciktirebiliyor ama gelmeyen sinyali öne alamıyor, yani avans veremiyor.

    Distribütörden ayar yapacaklar ise eğer araçlarını yüksek devirde kullanmıyor, ekonomik sürüşler yapıyorlarsa distribütör üzerinden avansa müdahale edip biraz avans açabilirler. Bu 5~8 derece arasında olabilir. Ama üst devirlere çıkanlara bunu tavsiye etmiyorum.

    Ayrıca bu şekilde avans vermelerde yalnızca LPG'ye göre yapılacak düzenlemeleri veya pozisyon switchi kullanılmadan yapılacak tek yönlü düzeltmeler benzinde özellikle düşük devirde açtığınız avans sonucu vuruntuya sebep olabilir.

    Eğer araç standalone yürütülüyorsa ve çift avans haritası uygulanabiliyorsa bir switch ile LPG konumu sinyali alınıp LPG'de araç yukarıdaki grafiklere göre her devirde uygun şekilde hazırlanmış bir avans haritasında yürütülerek maksimum fayda, maksimum tork ve maksimum verim alınabilir. LPG kullanmanın belki de en verimli yolu budur, yani standalone ECU ile yürümektir. Veya swicth'li çalışan avans emülatörleri kullanmaktır.

    Örnek bir MS avans ikili avans haritaları;
    Tablo 1 LPG, Tablo 2 benzin için;



    Burada hafiften bir ayrıma gidilmiş. Biraz daha sertleştirilebilir ayrım. Görüldüğü gibi 3000 devir civarında tablolar denk.


    "Bunlara ne gerek var, benim arabamda vuruntu sensörü var" diyorsanız;

    Maalesef benzinli bir arabadaki vuruntu sensörü sorunu yakıt kaynaklı algılıyor ve her devirde yakıt aynı yakıt olacağından haritayı komple kaydırıyor, tıpkı SFT, LFT değerleri gibi... Yani vuruntu sensörü olan bir araba LPG'de optimum avansla yürümüyor.


    Ben uğraşamam bunlarla, zaten aracım da şuhaliyle çok güzel yürüyor diyorsanız;

    benzin avans haritası ile LPG'de uzun süre yüksek devirlerde gazlamayın. Özellikle uzun yolda... Mümkünse VSR(benzin desteği) açarak 3000~4000 devir üstünde %50 üstü tps'de veya mapta yakıta bir miktar benzin püskürttürün. Bu sayede oktanı ve dolayısıyla avansı bir miktar toparlamış olursunuz.

    Ayrıca LPG benzine göre yüksek oktanlı ama düşük kalorifik değere sahip bir yakıt olduğundan avansa müdahale edilmese bile EGT'de bariz artışlar göstermez. Çünkü yüksek devirlerde LPG'de yukarıda anlattığımız durumdan dolayı yanma daha kısa sürdüğünden egsoz döngüsünde yanma bitmiş olur. LPG'de EGT'nin tehlikeli olabileceği durumlar avans haritasına müdahale edilmemişse, düşük devir, uzun yol, düşük yük sabit sürüşleri olabilir. Çünkü bu durumda o devirde LPG'nin ihtiyacı olan avansı vermediğimizden LPG geç yanacak, egsoz fazında yanmasını sürdürerek EGT'yi artıracaktır.

    Her halükarda buhar fazındaki LPG sıvı benzinin püskürtülmesi sonrası ortamdan transfer edeceği ısıyı transfer edemediğinden yanma ısısı bir miktar artar. Bunu çözmenin yolu iat'ı düşürmekten ve düzgün avanstan geçiyor. Bu amaçla water injection uygulanabilir. Fırsat bulunca kendi arabamda LPG'de water injection'ın etkilerini deneyip sonuçlarını paylaşmaya çalışacağım.

    LPG'nin yanma ısısından bahsettik. Bir de bu ısı sebebiyle ihtiyaç duyulan buji tipi meselesi var.

    LPG için benzinde kullandığınız bujinin bir kademe daha soğuğunu, mümkünse 0.1mm daha dar elektrot aralığında kullanın. Piyasada LPG bujisi olarak satılan bujilerin çoğu benzinde kullandığımız klasik iridyum bujilerin bir kademe daha soğuğudur zaten.

    Soğuk buji kullanmanız benzinde olduğu gibi buji üzerinde deposit, kurum birikmesine sebep olmaz. Çünkü LPG deposit bırakmaz.


    ALINTIDIR

    Kaynak Osman BAHADIR
    Konu Scottie tarafından (11/02/2013 Saat 20:59 ) değiştirilmiştir.
    ╗ ╔╗
    ║║
    ╗ ║║
    ╔═══╗ ║║
    ║╚═══╝║ ║║
    ╚╝


  2. Bu mesajı için 4 kişi Birkan61'ye teşekkür etti:


  3. #2
    Osman BAHADIR
    OBK - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    29/06/2012
    Mesajlar
    5
    Nereden
    Ankara
    Rengi
    Bravo Lav Kırmızı
    Edilen teşekkür: 3

    Standart

    (Ç)Alıntı olduğu belirtilmeden ve kaynak gösterilmeden benim paylaşımımın bu kişinin kendi yazısı gibi yayınlanmasına izin vermiyorum. Yetkililerden sayfanın silinmesini, varsa yönetimin uygun gördüğü ceza, uygulanmasını istiyorum.

    (Ç)Alıntı yapan arkadaş hakkında zaten laf söylemeye gerek yok. Kendini gayet güzel tanıtmış.

    Orjinal döküman kaynak;
    LPG ve Ate?leme Avans? ( Ignition advance on LPG ) - TechTurkey Forum

  4. #3
    Ziyaretçi048
    Ziyaretçi Ziyaretçi048 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart

    Alıntı OBK Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    (Ç)Alıntı olduğu belirtilmeden ve kaynak gösterilmeden benim paylaşımımın bu kişinin kendi yazısı gibi yayınlanmasına izin vermiyorum. Yetkililerden sayfanın silinmesini, varsa yönetimin uygun gördüğü ceza, uygulanmasını istiyorum.

    (Ç)Alıntı yapan arkadaş hakkında zaten laf söylemeye gerek yok. Kendini gayet güzel tanıtmış.

    Orjinal döküman kaynak;
    LPG ve Ate?leme Avans? ( Ignition advance on LPG ) - TechTurkey Forum
    Osman bey alıntı yapmış olabilir bunda kızacak birşey yok. Birkan arkadaşımızıda Dh den Trabzon61 nickli olarak yakınen tanırsınız. Altına not düşer alıntıdır şu şahıstan diye konu kapanır

  5. #4
    Osman BAHADIR
    OBK - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    29/06/2012
    Mesajlar
    5
    Nereden
    Ankara
    Rengi
    Bravo Lav Kırmızı
    Edilen teşekkür: 3

    Standart

    Alıntı eisenheim Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Osman bey alıntı yapmış olabilir bunda kızacak birşey yok. Birkan arkadaşımızıda Dh den Trabzon61 nickli olarak yakınen tanırsınız. Altına not düşer alıntıdır şu şahıstan diye konu kapanır
    Merhabalar.

    Birçok forumda birçok makale&bilgilendirme tarzı konu yazdım. Birçok kişi okudu istifade etti. Birçok kişi de başka ortamlarda paylaşmak istedi. Hiçbirine paylaşamazsın demedim. Kaynak gösterdiği sürece istediği ortamda paylaşabileceğini belirttim. Paylaşıma karşı olmam düşünülemez.

    Ancak siz de hak verirsiniz ki bu kadar çok paylaşım yapan, emek ve zaman ayıran birisi kendi yazdıklarını başka mecralarda başkalarının ağzından, referans veya kaynak verilmeden görünce tüm şevkini kaybediyor.

    Ben tüm internet alemini takip edemem. Bu ne ilk, ne de son olacak, farkındayım. Kaynak belirtilmeyen her paylaşıma kötü niyetli paylaşım olarak bakarım ve bakacağım. Kimse için istisna, ayrım yapmam. Karşımdaki kişi eğer iyi niyetli ise o iyi niyeti daha en başında göstermeli.

  6. #5
    Ziyaretci032
    Ziyaretçi Ziyaretci032 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart

    obk haklıdır, birkan ise düzgün bir arkadaşımızdır. alıntı ibaresini eklemeyi unutmuştur ben de pm attım bir çok arkadaşımız da uyarmıştır online olduğu anda düzeltecektir. emeğine sağlık obk.

  7. #6
    Ziyaretçi048
    Ziyaretçi Ziyaretçi048 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart

    Ben haksızdır demiyorum. Osman beyin internet ortamında paylaştığı bilgiler çok binlerce kişiye çok şey öğretmiştir. Ben bile ilk araçlarla ilgili bir çok şeyi donanımhaberde OBK üstadın yazılarından öğrendim..Bu konuda hakkı ödenemez. Birkan online olduğunda özürünüde diler alıntı yaptığı yeride yazar. Ben şu cümleye ithafen savunma gereği duydum.

    Alıntı OBK Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster

    (Ç)Alıntı yapan arkadaş hakkında zaten laf söylemeye gerek yok. Kendini gayet güzel tanıtmış.

  8. #7
    Misafir046
    Ziyaretçi Misafir046 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart

    Uzatılacak bir durum yok.

    Birkanda benim konum dememiş.Sadece boyle mantıklı bir şeyi bizimle paylaşmak istemiş.

    Ayrıca burada BİRKAN'ı suclamanın bir mantıgı yok.Suclamanız cok haksızca.

    Ayrıca DH'den su kişi dese ne olacak.Bazı eserler isimleriyle değil icraatleri ile bilinir.

    Sizin yerinizde olsam sevinirim.Gurur duyarım.Ne guzel isimsiz bir kahramansınız.

  9. #8
    Eser HÜNER Emekli Moderatör
    Scottie - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    03/03/2010
    Yaş
    44
    Mesajlar
    10.647
    Nereden
    Eskişehir
    Rengi
    Derin Mavi
    Plaka
    26 ABS
    Edilen teşekkür: 3581

    Standart

    Konu kilitlenmiştir... konunun sonuna alıntı ibaresi ve kaynak eklenmiştir...

Benzer Konular

  1. Ateşleme İmpulsu Eksantrik Sensörü
    pfeiffer tarafından Teknik Yardım forumunda yazıldı.
    Cevaplar: 2
    Son Mesaj: 04/05/2011, 23:37
  2. Ateşleme bobini
    eexelanss tarafından Teknik Yardım forumunda yazıldı.
    Cevaplar: 44
    Son Mesaj: 19/05/2010, 21:12
  3. Buji (ateşleme) uyarı lambası
    LeoN48 tarafından Teknik Yardım forumunda yazıldı.
    Cevaplar: 9
    Son Mesaj: 05/04/2010, 21:21
  4. Elektronik ateşleme sistemi çeşitleri
    Staje-R tarafından Modifiye forumunda yazıldı.
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 17/03/2010, 15:16

Yer imleri

Yer imleri

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  


Forumdaki tüm yazışmalardan üyelerin kendisi sorumludur. Çıkabilecek herhangi bir hukuki durumda, forum yönetimi yetkili merciilerin talepleri doğrultusunda, ilgili üye/üyelerin tüm erişim bilgilerini/kayıtlarını vermekle yükümlüdür. Yeni üye olanlar, maillerine gönderilen onay maillerini onayladıktan sonra, admin onayıyla üye olabilmektedirler. O nedenle üye olurken profil bilgilerinin özenli, doğru ve eksiksiz şekilde girilmesi son derece önemlidir. Üyeler; forumda geçirdikleri zaman zarfında forum kurallarına uymak zorundadırlar. Kurallara aykırı davrandığı tespit edilen üyeler hakkında haber vermeksizin işlem yapma hakkı forum yönetimine aittir. Forum kurallarını okumak için tıklayınız. Unutmayınız; bu ortamdaki özgürlüğünüz, başkalarının özgürlüğüyle sınırlıdır.
Reklam vermek, bilgi & iletişim için: admin@grandepuntotr.com



# Fiat Türkiye Kullanıcı Forumları Network #

www.fiattr.com   |    www.puntotr.com   |    www.grandepuntotr.com   |    www.puntoevotr.com   |    www.bravotr.com   |    www.lineatr.com   |    www.500tr.com   |    www.ottimotr.com   |    www.aegeatr.com